ناکارآمدی سامانه مالیاتی، ایران را در قعر فهرست مالیات‌ستانی قرار داده


دبیر ستاد بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه بدلیل ناکارآمدی سامانه مالیات‌ستانی، شاخص ثبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور، تقریباً از همه کشورهای دنیا کم‌تر است، گفت: تجمیع ۱۲۱۰ ردیف و برنامه محور شدن بودجه از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است.

12/26/2021 11:17:42 AM
کد خبر: 7852

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، حیدرعلی نوری، مشاور و دبیر ستاد بودجه 1401 در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت در راستای اتکاء به درآمدهای پایدار تلاش کرده  است که سهم درآمدهای پایدار از 35 درصد در سال 1400 به 48 درصد در سال 1401  افزایش داده و رشد  درآمدهای پایدار نسبت به سال 1400 از 46 درصد رشد برخوردار شود.

وی افزود: در نتیجه دولت در لایحه بودجه 1401 تراز عملیاتی بودجه را 200 هزار میلیارد تومان بهبود بخشیده تا  از حدود منفی 500 هزار میلیارد تومان به منفی 300 هزار میلیارد تومان ارتقاء پیدا کند.

مشاور سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به علاوه دولت در لایحه بودجه 1401 با افزایش 43 درصدی  اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تلاش کرد  که اعتباراتی که از عواید فروش نفت بدست می‌آید، صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی و بازپرداخت تعهدات این طرح‌ها که در سنوات گذشته ایجاد شده است، نماید. لذا جهت‌گیری حذف درآمدهای نفت از مصارف بودجه هزینه‌ای کشور است که بخش عمده آن در لایحه بودجه 1401 انجام شده است.

وی گفت: بنابراین اگر منصفانه به ترکیب و میزان منابع و مصارف بودجه که ساختار اصلی بودجه را تشکیل می‌دهد نگاه کنیم می‌توان جهت گیری اصلی بودجه برای اصلاح ساختار آن از نظر تامین منابع و مصارف که با تحدید نمودن اعتبارات هزینه‌ای، افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، بهبود تراز عملیاتی و تامین بخش عمده‌ای از اعتبارات هزینه‌ای از محل درآمد‌های پایدار به عنوان یک حرکت عقلایی و منطقی برای اصلاح ساختار بودجه در نظر بگیریم.

نوری با بیان ارزیابی مثبت خود از تجمیع ردیف‌ها در لایحه بودجه سال 1401 گفت: تجمیع 1210 ردیف در قالب 50 ردیف و برنامه محور شدن بودجه که بر اساس مدل های پایداری منابع و بلندمدت بجای ردیف های متعدد و متکثر کنونی از نقاط قوت بودجه 1401 است و این در واقع یک اقدام عملی برای اجرای اسناد بالادستی می باشد .

وی در مورد ارز 4200 تومانی نیز گفت: به اذعان همه صاحب نظران عرصه اقتصاد و آحاد جامعه پرداخت یارانه به شکل ارز 4200 تومانی دارای فساد بوده و ایجاد رانت و اتلاف بخشی از منابع کشور را به دنبال خود داشت. اینکه شیوه پرداخت یارانه از شکل ارزی به شکل شفاف ریالی و هدفگرا کردن یارانه مذکور و موثر بودن آن از پیامدهای این شجاعت دولت برای مبارزه با سرچشمه های فساد است.

دبیر ستاد بودجه 1401 گفت: البته دولت برای تامین معیشت مردم از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد، لیکن به شدت با فساد، رانت خواری و دلال بازی مبارزه و سرچشمه های ایجاد اینگونه ناهنجاری‌های اقتصادی را خواهد خشکاند و این عین مبارزه با مظاهر واقعی فساد است و دولت با حذف ارز 4200 تومانی  به فکر افزایش قدرت خرید آحاد جامعه است.

وی افزود: وقتی صحبت از درآمدهای پایدار می‌شود اولین و شاید تنها ترین درآمد پاک و پایدار درآمد مالیات است که در بودجه نقش بسزایی ایفا می‌کند و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بدلیل ناکارآمدی سامانه مالیات‌ستانی در کشور، شاخص ثبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور، تقریباً از همه کشورهای دنیا و حتی همسایگان هم کمتر است که بیشترین علت آن فرار مالیاتی، شناسایی نکردن ظرفیت‌های جدید مالیاتی و مالیات ستانی ناکارآمد در اقتصاد ایران  است.

نوری در ادامه تاکید کرد: همچنین دولت بر اساس برآوردهایی از متغیرهای حقیقی اقتصاد تلاش کرد که مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور به 9/6 درصد برسد که این شاخص‌ها در سال‌های  گذشته هم محقق شده است، لذا افزایش درآمدهای مالیاتی اصلا دور از واقعیت و ظرفیت های حقیقی اقتصاد کشور ما نمی‌باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.