حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد؛

سبک زندگی حضرت زهرا (س) الگویی بی نظیر و مورد نیاز جامعه


حجت الاسلام رفیعی قرآن را اصلی ترین منبع و مرجع برای شناخت حضرت زهرا (س) دانست و گفت: سبک زندگی حضرت زهرا (س) الگویی بی نظیر و کاربردی برای جامعه می‌باشد.

12/29/2021 10:17:21 AM
کد خبر: 7884

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی «کارشناس مسائل دینی» در سلسله نشست‌های فاطمی که با موضوع نقش‌های سه گانه "دختر، همسر و مادر" حضرت زهرا (س) و با حضور جمعی از مبلغان به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، سبک زندگی حضرت زهرا (س) را الگویی نمونه برای خانواده دانست و مطالبی را در این خصوص بیان کرد.

وی معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) به جامعه را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: معرفی شخصیت والا و ویژگی‌های منحصر به فرد رفتاری حضرت فاطمه (س) به افراد جامعه، یک امر ضروری می‌باشد که مبلغان گرامی می‌توانند با مراجعه به قرآن، سخنان پیامبر (ص)، کلمات ائمه معصومین (ع)، مقالات نویسندگان و دانشمندان و در نهایت با مراجعه به تاریخ به این امر دست پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه، قرآن را اصلی ترین منبع و مرجع برای شناخت حضرت زهرا (س) دانست و تصریح کرد: بعضی از آیات قرآن مانند آیه تطهیر، آیه مباهله و سوره "انسان" به صورت مستقیم بر خصوصیات رفتاری حضرت زهرا (س) و آیات دیگر همچون؛ آیه ۹ سوره حشر (یُؤْثِرُونَ عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ) و سوره کوثر به صورت غیر مستقیم دلالت دارد.

وی در ادامه بر ضرورت ارائه الگوی صحیح و کاربردی در حوزه رفتار اشاره کرد و افزود: در جامعه کنونی جوان‌ها در جنگ نرمِ فضای مجازی در حال قربانی شدن می‌باشند؛ ضروری است مبلغان با معرفی سبک زندگی حضرت زهرا (س) و ارائه ابعاد مختلف رفتاری ایشان به مقابله با این موضوع اقدام نمایند.

حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: موضوع "اطاعت" در دین مبین اسلام به سه بخش اطاعت محض در برابر فرامین الهی، غیر اطاعت محض در مقابله با دشمنان و اطاعت مشروط در عرصه‌هایی که منجر به معصیت نسبت به خداوند متعال نباشد، تقسیم شده است. والدین توجه کنند که بعضی از خواسته‌های فرزندانشان آنها را به ورطه گناه و معصیت نکشاند.

احترام و تکریم؛ از نظر قرآن و روایات

وی گفت: موضوع "احترام" در رفتارهای متقابل در خانواده و اجتماع از عواملی می‌باشد که مورد غفلت واقع شده است. به نظر می‌رسد سبک زندگی غربی موضوع "احترام" را مانعی برای حوزه رفتاری و اهداف شوم خود می‌داند؛ باید این فضیلت به صورت گسترده در جامعه رواج پیدا کند.

این کارشناس دینی با اشاره به بخشی از مطالب کتاب «احترام و تکریم» نوشته محمود اکبری، بیان کرد: در این کتاب، مقوله "احترام و تکریم" و حدود آن از منظر آیات قرآن کریم، احادیث و روایات معصومین (ع) بررسی و تبیین شده است. مواردی که احترام نباید باشد، مانند صاحب بدعت، متجاهر به فسق، حاکم ستمگر و… و موضوعاتی که رعایت احترام در آنها مانند احترام به خود، والدین، مقدسات دیگران و…، ضروری می‌باشد.

وی، خدای متعال موضوع احترام به والدین را در چهار آیه در قرآن کریم مانند آیه ۳۶ سوره نساء (وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا) در کنار وحدانیت خود قرار داده است که دلالت بر اهمیت این موضوع می‌کند. آموزه‌های اسلامی و دینی وظایفی را در خصوص ارتباط با والدین همچون، دعا برای آنها، احسان و نیکی کردن، بزرگوارانه سخن گفتن و عدم منت در برابر خدماتی که به آنان می‌شود را سرلوحه و الگوی رفتاری فرزندان نسبت والدین قرار داده است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: با توجه به گزاره‌ای تاریخی، حضرت زهرا (س) در مقام "دختر" بودن خود تمامی دستورات الهی نسبت به احترام به والدین را به صورت کامل انجام داده است. در خصوص نقش "همسری" ایشان نیز اصولی مانند اصل تکریم، حس تقدیر، محبت، آراستگی و … نمایان بوده است. مبلغان می‌توانند با مراجعه به کتاب "سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س) " اثر محمدرضا جباری، با اصول مذکور آشنا شوند.

وی در پایان به اصول تربیت فرزند از منظر سبک زندگی حضرت زهرا (س) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تربیت فرزند در عرصه‌های دینی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی و سیاسی از مطالبی است که می‌توان با مطالعه سبک زندگی حضرت فاطمه (س) به آن راه یافت.

فاطمه علی آبادی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.