چرخه اقتصاد هنر باید به حرکت درآید/آغاز به کار «بامداد» در شهریار


ابراهیم رهگذر مدیر تماشاخانه خصوصی «بامداد» از افتتاح این سالن خصوصی در شهریار از ۱۰ بهمن ماه خبر داد.

1/30/2022 9:03:37 AM
کد خبر: 8093

به گزارش سارنا به نقل از مهر، ابراهیم رهگذر هنرمند عرصه تئاتر استان تهران که مدیریت تماشاخانه بامداد در شهرستان شهریار را برعهده دارد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تماشاخانه بامداد یک سالن کوچک نمایشی است که با ظرفیت ۴۰ صندلی، ۴۵ متر صحنه نمایش و ۲ پلاتو تمرین تمام امکانات یک سالن حرفه‌ای یعنی اتاق گریم، تجهیزات صوتی و نور حرفه‌ای، اتاق فرمان، سالن انتظار و کافه را داراست.

وی اظهار کرد: از آنجا که شهرستان‌های استان تهران همیشه مهجور واقع می‌شوند و همواره گروه‌های نمایشی مجبور به اجرای آثار در فرهنگسراها با حداقل امکانات هستند، تلاش ما بر این بوده که یک سالن نمایشی حرفه‌ای مجهز در شهرستان شهریار راه‌اندازی شود.

رهگذر درباره جدول اجراهای تماشاخانه بامداد عنوان کرد: افتتاح این مجموعه نمایشی از امروز ۱۰ بهمن ماه خواهد بود و در حال حاضر ۱۰ اثر نمایشی در لیست اجراهای این تماشاخانه قرار دارند تا یکی پس از دیگری روی صحنه بروند. در حقیقت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده جدول اجراها تا اواخر شهریور ۱۴۰۱ بسته شده است.

وی درباره زمان‌بندی اجرای آثار نمایشی هم بیان کرد: بر اساس شرایط می‌توانیم روزی دو یا سه اجرا هم داشته باشیم اما با توجه به ظرفیت شهرستان شهریار تصمیم داریم در ماه تنها میزبان دو یا سه اثر نمایشی باشیم.

رهگذر درباره چگونگی راه‌اندازی این تماشاخانه تشریح کرد: در آغاز آموزشگاه «بداهه» به آموزش هنرجویان در حوزه نمایش می‌پرداخت و ما با تغییر مجوز از آموزشگاه به موسسه گامی دیگر برداشتیم تا فضایی برای اجرای آثار نمایشی داشته باشیم. این رویه از ماه‌های آخر ۱۳۹۸ آغاز شد اما به دلیل شیوع کرونا امکان اجرا فراهم نشد.

چرخه اقتصاد هنر باید به حرکت درآید/آغاز به کار «بامداد» در شهریار

وی درباره تاثیر این تماشاخانه بر تقویت آثار نمایشی این شهرستان تاکید کرد: ما طی ۲ سال گذشته هر سال در شهرستانی که هیچ نمایشی در جشنواره استان تهران نداشت، ۲ اثر را به جشنواره معرفی کرده‌ایم و حتی سال گذشته نمایش تولیدی کارگاه به بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر راه یافت. با توجه به این ظرفیت معتقد هستم با راه‌اندازی سالن حرفه‌ای اتفاقات بسیار خوبی در این شهرستان روی دهد.

مدیر تماشاخانه بامداد یادآور شد: از آنجا که هنرمندان این شهرستان فضایی حرفه‌ای برای اجرای تئاتر نداشتند، مجبور بودند آثار خود را در فرهنگسرای شهریار روی صحنه ببرند و این در حالی است که تنها تجهیزات نوری این سالن یک نور فلت ساده بود.

وی افزود: اگرچه این تماشاخانه در حال حاضر فقط یک سالن حرفه‌ای با ۴۰ صندلی دارد اما تلاش می‌کنیم این سالن نمایشی را بزرگ‌تر کنیم تا صحنه و ظرفیت بیشتری برای میزبانی از هنرمندان تئاتر، آثارشان و مخاطبان آنها داشته باشیم.

رهگذر درباره تبلیغات آثار و معرفی تماشاخانه در شهرستان شهریار گفت: من اهل گله‌گذاری از مسئولان نیستم و این تماشاخانه را با هزینه ۵۰۰ میلیونی خود راه‌اندازی کرده‌ام، از آنجا که سال‌های جوانی خود را به عشق تئاتر سپری کرده‌ام با میل قلبی برای آماده‌سازی این سالن تلاش کردم اما با وجود اینکه تماشاخانه بامداد در خیابان اصلی شهریار یعنی خیابان ولیعصر (عج) واقع شده بابت تبلیغات و اختصاص بنر برای معرفی آثار پیگیری‌های زیادی انجام دادم اما متاسفانه فرمانداری و زیباسازی شهرداری شهریار هیچ کمکی به من نکرده است. البته اداره کل ارشاد در صدور مجوزها کاملاً همکاری داشته است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ترجیح دادیم به جای صرف انرژی برای دریافت کمک از نهادها و ارگان‌ها، دستمان را روی زانوی خود بگذاریم و با کمک افراد دغدغه‌مند سالن تئاتر شهرستان شهریار را راه‌اندازی کنیم.

رهگذر در پایان درباره اینکه راه اندازی یک سالن خصوصی در شهرستان شهریار چقدر می‌تواند به آماده سازی تماشاخانه‌های خصوصی در دیگر شهرستان‌های استان تهران بینجامد، گفت: امیدواریم این اتفاق روی دهد و بتوانیم به دیگران بیاموزیم که چرخه اقتصاد هنر باید به حرکت در آید زیرا تا روزی که کاری در این زمینه انجام ندهیم فعالیتمان به صورت تفریح باقی می‌ماند و هرگز از طرف ما و دیگران جدی گرفته نمی‌شود. اگر حرکتی نکنیم هنرمندان تئاتری محکوم به شکست می‌شوند و مجبور به انتظار برای دریافت کمک‌های نهادها و ارگان‌های مختلف خواهند شد.

آروین موذن زاده

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.