واشنگتن: از خود اوکراین بهتر می‌دانیم که احتمال حمله روسیه وجود دارد


نماینده آمریکا در سازمان ملل به انتقاد رئیس‌جمهور اوکراین درباره اغراق در خصوص حمله روسیه به اوکراین پاسخ داد.

1/31/2022 12:01:16 PM
کد خبر: 8097

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه شامگاه یکشنبه (دیشب) با برنامه «این هفته» شبکه «ای بی سی نیوز»، مواضع دولت جو بایدن در قبال تنش‌های آمریکا با روسیه در قبال اوکراین و آزمایش‌های موشکی کره شمالی را بیان کرد.

«جورج استپانوپولوس» مجری این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ابتدای مصاحبه گفت: «آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، رئیس نشست فردای (روز دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران (روسیه و اوکراین) است و اکنون لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل به ما ملحق شده است... بیایید با جلسه شورای امنیت سازمان ملل شروع کنیم. آیا روسیه می‌تواند جلوی برگزاری این جلسه را بگیرد؟ اگر نه، به چه چیزی امیدوار هستید؟»

سفیر آمریکا در سازمان ملل در جواب گفت: «روسیه نمی‌تواند مانع از برگزاری نشست شورای امنیت شود. آنها حتما تلاش خواهند کرد. آنها از صدای متحد ما پریشان خواهند شد. اما می‌دانند که نمی‌توانند جلوی برگزاری جلسه را بگیرند». 

لیندا توماس گرینفیلد ادامه داد: «من انتظار دارم که با دانستن اینکه ما با چه چیزی سر و کار داریم، تلاش کنند. اما شورای امنیت، متحد است. صداهای ما در درخواست از روس‌ها برای توضیح برای توضیح (عملکرد و موضعشان در قبال اوکراین)، متحد است».

وی افزود: «قرار است برای گوش دادن به آنها آماده به اتاق برویم اما پروپاگاندای آنها حواسمان را پرت نخواهد کرد و ما آماده پاسخگویی به هرگونه اطلاعات نادرستی هستیم که آنها در طول این جلسه منتشر کنند».

«جورج استپانوپولوس» مجری برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» از نماینده دولت جو بایدن در سازمان ملل سوال کرد: «آخرین قرائت شما درباره نیات رئیس‌جمهور پوتین چیست؟ آیا ایالات متحده معتقد است که تهاجم قریب الوقوع است؟»

گرینفیلد گفت: «ببینید، همه ما هر روز در حال تماشای (اخبار) رسانه‌ها هستیم. شما از چند نفر از ما در دولت شنیده‌اید. روس‌ها صد هزار سرباز در امتداد مرز جمع آوری کرده‌اند. آنها نیروها را به بلاروس منتقل کرده‌اند. به رغم تلاش‌هایمان برای یافتن یک مسیر دیپلماتیک برای آنها و تشویقشان به تنش‌زدایی، آنها به تشدید تنش ادامه داده‌اند. بخشی از دلیلی که ما خواستار این نشست در روز دوشنبه شدیم، دادن فرصتی دیگر جهت یافتن راه دیپلماتیک برای روس‌ها است». 

«جورج استپانوپولوس» مجری این برنامه تلویزیونی با توجه به اظهارات انتقادآمیز رئیس‌جمهور اوکراین درباره اظهارات آمریکایی‌ها سوال کرد: «رئیس‌جمهور زلنسکی و تیمش تا حدی عصبانیت و حتی هشدار خود را بروز داده‌ و گفته‌اند که ایالات متحده به دلایل سیاسی در حال اغراق درباره این تهدید است. چطور به آن پاسخ می‌دهید؟»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا با انتقاد از آمریکا گفت تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه زده است. آنچه در رسانه‌ها می‌شنویم این‌طور است که گویی سربازان در خیابان‌ها در حال تردد هستند و مردم در حال ترک خانه‌ها هستند. این درست نیست. نمی‌گویم تنشی نیست بلکه هشت سال است تنش وجود دارد».

زلنسکی افزود: «به رئیس‌جمهور بایدن گفتم ما نیاز به ایجاد ثبات در اقتصاد خود داریم زیرا ارسال این سیگنال‌ها که فردا جنگ شروع خواهد شد که حتی با زبان دیپلماتیک هم بیان نمی‌شوند، موجب وحشت در بازار و بخش اقتصادی اوکراین می‌شود».

سفیر آمریکا در سازمان ملل در جواب به سوال استپانوپولوس درباره سخنان رئیس‌جمهور اوکراین، کمک‌های مالی و تسلیحاتی واشنگتن به کی‌یف را یادآوری کرد. او البته درباره وزیر خارجه آمریکا، یک گاف بزرگ داد. 

لیندا توماس گرینفیلد گفت: نگاه کنید، ما با دولت اوکراین بسیار بسیار نزدیک تعامل داشته‌ایم. همانطور که می‌دانید، رئیس جمهور بایدن با رئیس‌جمهور زلنسکی صحبت کرد. رئیس‌جمهور بلینکن به آنجا سفر کرد. من به طور منظم با سفیر اوکراین در نیویورک ملاقات می‌کنم. اوکراین نیز خواستار برگزاری این نشست شد. آنها به شورای امنیت نامه ارسال کردند».

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «ما در حال کار با اوکراینی‌ها برای تقویت دفاع آنها در صورت حمله (روسیه) بوده‌ایم و از سال ۲۰۱۴، ما نزدیک به ۵ میلیارد دلار از آنها حمایت کرده‌ایم. ۲۰۰ میلیون دلار همین هفته گذشته تامین شد».

این مقام واشنگتن ادامه داد: «ما قبلاً قواعد کتاب بازی روسی را دیده بودیم. آنها از اطلاعات نادرست استفاده می‌کنند. آنها اوکراینی‌ها را تشویق می‌کنند که نگران حمله نباشند، اما ما می‌دانیم که حمله ممکن است. اگر قصد استفاده از (نیروهای نظامی) را نداشته باشید، صد هزار نیرو جمع نمی‎‌کنید».


گرینفیلد و جورج استپانوپولوس مجری ای بی سی نیوز

 

«جورج استپانوپولوس» مجری شبکه ای‌بی‌سی نیوز خطاب به این مقام دولت بایدن گفت: بنابراین به نظر می‌رسد، اوضاع آنجا (مرز روسیه و اوکراین) بسیار شوم به نظر می‌رسد. اما به نظر شما یک توافق دیپلماتیک چگونه می‌تواند باشد؟»

گرینفیلد گفت: «در ابتدا این بدان معناست که روسیه تصمیم بگیرد تنش زدایی کند، نیروهای خود را عقب بکشد و به میز دیپلماتیک بیاید و با ایالات متحده، با اوکراینی‌ها، با متحدان ما در ناتو در مورد نگرانی‌های امنیتی‌شان صحبت کند. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم تا نگرانی‌های خود، نگرانی‌های اوکراین و روسیه را در میز دیپلماتیک مطرح کنیم. اما نمی‌توان این کار را در میدان جنگ انجام داد».

واشنگتن: آزمایش‌های موشکی کره شمالی تحریک‌آمیز است

مجری شبکه ای‌بی‌سی نیوز سوال کرد: «به عنوان سوال در آخر می‌خواهم از شما در مورد کره شمالی بپرسم. آنها شب گذشته هفتمین آزمایش موشک بالستیک خود را طی ماه جاری انجام دادند، دوربردترین موشکی که آنها از سال ۲۰۱۷ آزمایش کرده‌اند. پشت این آزمایش‌های متعدد چیست و ایالات متحده چگونه پاسخ خواهد داد؟»

سفیر دولت جو بایدن در سازمان ملل گفت: «این اقدامات، تحریک آمیز است و این چیزی است که ما در شورای امنیت به شدت آن را محکوم کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید ایالات متحده طی چند هفته گذشته تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کره شمالی اعمال کرد».

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، «ما (دولت آمریکا) برای تحریم در داخل اعضای شورای امنیت فشار آورده‌ایم و من با متحدانمان کره‌ای و همچنین ژاپنی که آنها نیز در معرض تهدید قرار دارند، تعامل خواهم داشت تا گزینه‌های دیگر برای پاسخگویی را بررسی کنم».

اعلام آمادگی آمریکا برای دیدار بدون پیش شرط با کره شمالی

جورج استپانوپولوس سپس با اشاره تلویحی به دیدار دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی از نماینده آمریکا در سازمان ملل سوال کرد: «آیا زمان آن فرا رسیده است که رئیس‌جمهور بایدن شخصاً با کیم جونگ اون تعامل کند؟»

لیندا توماس گرینفیلد در پاسخ به این سوال گفت: «ما از ابتدا در این مورد شفاف بوده‌ایم. ما آماده گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک هستیم. ما این را بارها و بارها به کره شمالی پیشنهاد داده‌ایم و قبول نکرده‌اند. اما ما کاملاً آماده یک تعامل دیپلماتیک بدون پیش شرط هستیم. هدف ما پایان دادن به اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی علیه همسایگان خود است».

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.