حاشیه نگاری بر روز «بی مادر » و« دسته دختران »


پنجمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با اعلام فیلم‌های برتر آرا مردمی، اولین حضور دبیر جشنواره پس از بهبودی از کرونا، قرار عکاسی مردم با یکی از بازیگران فیلم «بی‌مادر» و سوالات و انتقادات بی‌پاسخ خبرنگاران از عوامل فیلم‌ها به پایان رسید.

2/5/2022 12:04:23 PM
کد خبر: 8126

پنجمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با اعلام فیلم‌های برتر آرا مردمی، اولین حضور دبیر جشنواره پس از بهبودی از کرونا، قرار عکاسی مردم با یکی از بازیگران فیلم «بی‌مادر» و سوالات و انتقادات بی‌پاسخ خبرنگاران از عوامل فیلم‌ها به پایان رسید.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، پنجمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که دو فیلم «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در بخش اصلی جشنواره و در بخش اکران آثار مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» به کارگردانی نیما مهدیان به نمایش درآمد. همچنین در بخش جنبی این رویداد نشست‌ فرهنگی سینما و قدرت روایت، نشست فرهنگی نگارش برای اجرا، نشست فرهنگی سینما تاریخ و تمدن، نشست فرهنگی اقتباس و بومی‌سازی متون غیرفارسی و نمایش فیلم «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی برگزار شد.

 جمعه ۱۵ بهمن‌ماه در پنجمین روز از برگزاری این رویداد سینمایی، اولین نتایج آرا مردمی و پنج فیلم برتر با توجه به آرا مخاطبان در سینماهای مردمی استان تهران که توسط سامانه سمفا انجام می‌شود اعلام شد. بر اساس نتایج اعلام شده از مجموع آرا ۲۰۶.۴۱۵ بلیت فروش رفته فقط در سینماهای استان تهران، پنج فیلم «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی»، «علف‌زار»، «شادروان» و «مرد بازنده» بیشترین رای را به خود اختصاص دادند.

سینمایی «بی‌مادر» اولین فیلم اکران شده در پنجمین روز برگزاری این رویداد در خانه جشنواره بود. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا مصباح و علی اوجی ساخته شده است.

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران
عوامل فیلم ‌«بی‌مادر»

 

این اثر نخستین ساخته سینمایی سیدمرتضی فاطمی در مقام کارگردانی است البته او پیش از این تجربه ساخت مستند و فیلم کوتاه را درکارنامه کاری خود دارد و تهیه کنندگی سریال را نیز برعهده داشته است. او در این فیلم که درامی اجتماعی است و به موضوع نه چندان جدید «رحم اجاره‌ای» پرداخته، از بازیگران شناخته شده‌ای مانند امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی و... بهره برده است.

پژمان جمشیدی که امسال در چند فیلم حاضر در جشنواره بازی کرده و در این فیلم نیز نقشی متفاوت از خود را روی پرده برده است، در نشست خبری «بی‌مادر» در پاسخ به سوالاتی که درباره دریافت سیمرغ از او می‌شد، با بیان اینکه امسال نقدهای مثبتی به او شده است گفت: به سیمرغ فکر نمی‌کنم و قسم می‌خورم هرکس دیگری سیمرغ بگیرد، بسیار خوشحال شوم!

محمدرضا مصباح به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این اثر در نشست تاکید کرد که موضوع این فیلم در راستای سیاست دولت درباره فرزنداوری نیست و به سیاست‌های دولت فکر نمی‌کنیم و کار خود را به صورت مستقل انجام می‌دهیم! نکته دیگر این فیلم حضور هرچند کوتاه علی اوجی به عنوان بازیگر علاوه بر تهیه آن نیز بود.

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران

از دیگر حاشیه‌های امروز، حضور مسعود نقاش‌زاده در خانه جشنواره بود. او که به دلیل ابتلا به کرونا از آغاز این رویداد در جشنواره حضور نداشت، در پنجمین روز در مرکز همایشهای برج میلاد حضور پیدا کرد. این در حالی رخ داد که روابط‌عمومی جشنواره طی اطلاعیه‌ای‌ اعلام کرد نشست رسانه‌ای «مسعود نقاش‌زاده» دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر  با حضور نمایندگان رسانه‌های مکتوب و تصویری شنبه ۱۶ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

نقاش‌زاده در حضور کوتاه خود در خانه جشنواره به سوالات محدودی از خبرنگان پاسخ داد. او در پاسخ به سوالات و انتقادهایی که از برخی فیلمهای حاضر در جشنواره می‌شود به بیان این نکته بسنده کرد که تصمیم هیئت انتخاب بر این بوده که تنوع ژانر حتما در این دوره وجود داشته باشد. او همچنین در واکنش به بحث نبودن هیچ خانمی در بین اعضای هیئت داوران جشنواره بیان کرد: فکر می‌کنم باید مقداری این مسائل را از اینکه آیا نگاه واقعی به حضور زنان در هنر و رسانه وجود دارد یا خیر، تفکیک کنیم. ممکن است ما یک عضو خانم هم در هیات داوران داشته باشیم، اما آن توجهی که لازم باشد به کار خانم‌ها بشود، صورت نگیرد. فکر می‌کنم خوشبختانه در ترکیب هیات داوران اینقدر نگاه‌های حرفه‌ای، جدی و ملی وجود دارد که خود آقایان، خانم‌ها را نمایندگی می‌کنند و چه بسا مقداری قوی‌تر از خانم‌ها، آنها را نمایندگی کنند.

از دیگر حواشی این فیلم حضور تعداد زیادی از دختران نوجوان و جوان در مقابل درب مرکز همایش‌های برح میلاد بود که منتظر بودند تا با پردیس پورعابدینی عکس بگیرند. 

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران

 

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران

«دسته دختران»  که موضوعی دفاع مقدسی دارد و به حضور زنان در جنگ پرداخته است، به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری دومین فیلم به نمایش درآمده در خانه جشنواره بود.

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران
عوامل فیلم «دسته دختران»

در این فیلم که تلاش کرده راویِ مقاومت زنان ایران در روزهای آغازین جنگ باشد و طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه و دکور بسیار پرهزینه‌ای برای ساخت آن صرف شده، نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری ایفای نقش کرده‌اند.

از حاشیه‌های اکران این فیلم حضور نوید محمدزاده با همسرش فرشته حسینی بود. فرشته حسینی که از خانواده‌ای اهل افغانستان و در ایران متولد شده در این فیلم نقش متفاوتی دارد و به عنوان یک زن ایرانی به جنگ می‌رود، و با لهجه جنوبی صحبت می‌کند. او در نشست خبری پس از پرسشی برای بازی در این فیلم می‌گوید: "حس من نسبت به ایران و افغانستان فرقی نمی‌کند بخصوص آنکه در ایران به دنیا امده‌ام. من خود را یک ایرانی می‌دانم، چون اینجا بزرگ شدم، درس خواندم و همه دوستانم در اینجا هستند. با این فیلم به یاد جنگ افغانستان افتادم و افتخار می کنم که عضو کوچکی از دسته دختران بودم. ما تلاش کردیم بگوییم جنگ یک مسئله وحشتناک است." او پس از این پاسخ در سالن نشست توسط حاضران تشویق شد.

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران

منیر قیدی کارگردان این فیلم که تنها فیلمساز زن حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است و با دومین تجربه سینمایی خود بعد از «ویلایی‌ها» در بخش مسابقه فجر شرکت کرده، در نشست خبری، در پاسخ به بسیاری از سوالات پاسخی بسیار کوتاه یا طعنه‌آمیز می‌داد و همین موضوع باعث انتقاد خبرنگاران شد.

با توجه به آنکه این فیلم فضایی جنگی و دفاع مقدسی دارد، به گفته برخی منتقدان چندین میلیارد تومان برای ساخت آن سرمایه‌گذاری شده است. با این وجود تهیه‌کننده این اثر در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت درباره بازگشت سرمایه این فیلم معتقد است چیزی که پیش از مسائل اقتصادی مطرح است موضوعیت‌ و ضرورت مطرح کردن مساله است و به نظر او جای چنین موضوعی در سینمای ما خالی بوده و همین عاملی شده تا این فیلم را تهیه‌ کند. 

 

 

از دیگر اخبار منتشر شده در ساعات پایانی شب پنجمین روز جشنواره که توسط محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره اعلام کرد به مناسبت شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام، سانس اول همه سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور اکران نخواهند داشت و برنامه‌های جشنواره در سینماهای مردمی از سانس دوم و طبق برنامه‌ای که از قبل اعلام شده به نمایش خود ادامه خواهند داد.

حاشیه نگاری بر روز بی مادر و دسته دختران

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.