«گلوبال تایمز» گزارش داد؛

روابط بی‌سابقه چین و روسیه آغاز دوره جدیدی از روابط بین‌الملل است


روزنامه گلوبال تایمز در گزارشی نوشت که همبستگی ایجاد شده بین چین و روسیه و بیانیه مشترک صادر شده توسط دو کشور دست ردی بر سینه هژمونی ایالات متحده می زند.

2/5/2022 12:18:27 PM
کد خبر: 8131

به گزارش سارنا به نقل از مهر، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» امروز شنبه در گزارشی با موضوع دیدار «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین با «ولادیمیر پوتین»همتای روس خود، نوشت که روابط برقرار شده بین مسکو و پکن تسهیل کننده آغاز دوره جدیدی در روابط بین الملل است که در آن نقش ایالات متحده انحصاری یا تعیین کننده نخواهد بود.

روزنامه یاد شده به دیدار روسای جمهور دو کشور در روز جمعه و همچنین بیانیه مشترکی که با عنوان «اعلامیه مشترک درباره ورود به دوران جدید روابط بین الملل و توسعه پایدار» صادر کردند، اشاره کرد.

«لو شیانگ» محقق آکادمی علوم اجتماعی چین در این باره گفت: این اولین بار است که چین و روسیه پس از دیدار سران دو کشور بیانیه‌ای به این طولانی منتشر می‌کنند که شامل تمام مسائل مهم و سوالات راهبردی است و نشان می‌دهد که روابط چین و روسیه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

وی در ادامه و با اشاره به اینکه نظم جهانی وارد دوران جدیدی شده است، افزود: همبستگی بین چین و روسیه تعریف جدیدی از نظم جهانی می دهد زیرا این دو کشور فهم و شناختی مشترک را درباره منشاء تهدیدات اصلی برای ثبات جهانی، به اشتراک می گذارند.

لو ادامه داد: در مواجهه با هژمونی ایالات متحده، چین و روسیه تنها کشورهایی هستند که توانایی حفاظت از منافع اصلی و حاکمیت خود را دارند.

وی همچنین گفت که کشورهای در حال توسعه مانند چین و روسیه به تدریج پس از جنگ سرد، یک مدل توسعه مناسب با شرایط ملی خود پیدا کردند و این در حالی بود که اجماع غرب تحت رهبری واشنگتن را رها کردند زیرا نقایص ذاتی آن را دیدند. همین مسئله چین و روسیه را وادار کرد تا بیشتر در مورد یک نظم جهانی کثرت گرایانه صحبت کنند.

محقق آکادمی علوم اجتماعی چین در این باره توضیح داد: آمریکا اکنون ذهنیت جنگ سرد و به اصطلاح نظریه تهدید چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه و همچنین نظریه به اصطلاح تهدید روسیه در اروپا را در بوق و کرنا کرده است که همین مسئله پکن و مسکو را بر آن داشت تا در برابر چنین ذهنیتی با حاصل جمع صفر، قد علم کنند.

روز گذشته و در بیانیه مشترک صادر شده بین چین و روسیه، دو کشور تأکید کردند که جهان دستخوش تحولات گسترده‌ای بوده و بشریت در حال ورود به دوران جدید توسعه سریع و تحولات عظیم است که از آن جمله می‌توان به چند قطبی شدن مدیریت جهانی، جهانی شدن اقتصاد، ایجاد جامعه اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، تغییر و تحول در سیستم حکمرانی جهانی و نظام بین الملل اشاره کرد.

دو طرف در این بیانیه به افزایش سطح ارتباط کشورهای جهان با یکدیگر و تبلور یافتن گرایشی جدید اشاره کردند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح جهانی را اقتضا می‌کند. آنها در عین حال اذعان کردند که وضع امنیت بین المللی و منطقه‌ای هر روز پیچیده‌تر می‌شود به طوری که در پی شیوع ویروس کرونا، چالش‌ها و تهدیدات بین المللی جدید بروز یافته است.

روسیه و چین در بخش دیگری از این بیانیه مشترک تأکید کردند: برخی نیروها که در سطح بین المللی در اقلیت هستند، به حمایت از رویکردهای یکجانبه گرایانه ادامه می‌دهند و سیاست استفاده از قدرت نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را اتخاذ می‌کنند. این اقلیت اندک، باعث تشدید اختلافات و تقابل می‌شوند و از توسعه و پیشرفت بشریت جلوگیری می‌کنند که اقتضا می‌کند جامعه جهانی با آن مخالفت کند.

دو کشور در ادامه از همه کشورهای جهان خواستند به تقویت گفتگو، اعتماد متقابل، تحکیم تفاهمات و دفاع از ارزش‌های عمومی انسانی مثل صلح، توسعه، مساوات، عدالت، دموکراسی، آزادی و احترام به حق ملت‌ها برای تعیین راه‌های ایجاد تحول در کشورهایشان پایبند باشند، به حاکمیت و منافع کشورها در عرصه امنیت و توسعه احترام بگذارند و بر نقش آفرینی سازمان ملل با هدف ایجاد چند جانبه گرایی واقعی و تضمین برقراری صلح، ثبات و توسعه پایدار در جهان تمرکز داشته باشند.

محمدرضا الکائی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.