جشنواره فیلم فجر| کارگردان فیلم «۲۸۸۸»: درباره قسمتی از دفاع مقدس فیلم ساختیم که هرگز به آن پرداخته نشده است


نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «۲۸۸۸» باحضور تهیه‌کننده، کارگردان‌ها، بازیگران و جمع دیگری از عوامل این فیلم، در خانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

2/9/2022 11:27:55 AM
کد خبر: 8168

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی «2888» با حضور علی اوجی (تهیه‌کننده)، کیوان علی‌محمدی (کارگردان و نویسنده)، علی‌اکبر حیدری (کارگردان)، مهدی اصلانی (فیلم‌بردار)، نعیم مسچیان (صداگذار)، سامان احتشامی (آهنگساز)، کامران خلج (طراح گریم)، نرگس محمدی، کامبیز دیرباز، سیاوش مفیدی و شیرین اسماعیلی (بازیگران) در خانه جشنواره برگزار شد.

اوجی در آغاز این نشست که با حضور جمعی از خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و تنی چند از خانواده‌های شهدای نیروی هوایی همراه بود، درباره شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: 265 شهید خلبان، 184 جاویدالاثر و 57 نفر خلبان آزاده داریم. خلبان‌هایی که در تیتراژ اسامی و عکس‌هایشان بود نیز در نشست رسانه‌ای امروز حضور دارند که باعث افتخار ما است. وی سپس از حاضرین درخواست کرد که به‌مدت 30 ثانیه ایستاده این عزیزان را تشویق کنند. 

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

کیوان علی‌محمدی کارگردان فیلم «2888» نیز درباره فیلم خود بیان کرد: امیدوارم توانسته باشیم عشقی که در 2888 داشتیم را منعکس کنیم. در نشست خبری امروز، قهرمانانی حضور دارند که صحبت کردن در حضورشان واقعا سخت است.

سیاوش مفیدی بازیگر فیلم «2888» نیز درباره حضور خود در فیلم گفت: خیلی دوست داشتم نظر اهالی رسانه را درباره فیلم بدانم. برای من افتخار بزرگی است که در فیلمی بازی کردم که در آن از قهرمانانی حرف زده می‌شود که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. از کیوان علی‌محمدی و علی حیدری ممنونم که مرا انتخاب کردند.

کیوان علیمحمدی کارگردان فیلم ادامه داد: عوامل فیلم، در صحبت‌هایشان از من تشکر می‌کنند اما در اصل من باید از آنها تشکر کنم. این دوستان حتی یک ریال هم از من نگرفتند و در فیلم حضور پیدا کردند. از همه آنها تشکر می‌کنم. 

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

نرگس محمدی بازیگر فیلم «2888» نیز درباره نقش خود در فیلم بیان کرد: من 2 الی 3 روز سر صحنه بودم و واقعا از کار لذت بردم. از کیوان علی‌محمدی تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من داد. تا امروز برای دیدن این فیلم لحظه‌شماری می‌کردم.

سامان احتشامی آهنگساز فیلم نیز در سخنانی گفت: این فیلم ادای دین به عزیزانی است که برای این مرز و بوم خدمت کرده‌اند. از کیوان علیمحمدی سپاسگزارم که موسیقی این کار را به من سپرد. یک موسیقی مینیمال برای فیلم ساختم که تا به حال چنین کاری را انجام نداده بودم و امیدوارم مورد رضایت قرار گرفته باشد.

نعیم مسچیان صداگذار فیلم نیز درباره نقش صداگذاری در «2888» عنوان کرد: این فیلم یکی از بهترین تجربه‌های من است‌. حضور در چنین فیلمی رویای هر صداگذاری است؛ چون بیشتر با صدا سروکار دارد.

مهدی اصلانی فیلم‌بردار فیلم نیز درباره سختی کار خلبانان اظهار کرد: برای تمام صحنه‌ها در این فیلم فکر شده است. خوشحالم که علی‌محمدی را می‌شناسم. پس از اینکه با خلبانان آشنا شدم، نگاهم به زندگی‌ عوض شد. 80 کیلو تی‌ان‌تی زیر صندلی خلبان وجود دارد و من در این چند روز فهمیدم که زندگی خلبانی چیست. باید دست این عزیزان را بوسید. درباره فیلم، باید بگویم که هیچ پلانی آرشیوی نیست و همه سکانس‌ها را فیلمبرداری کرده‌‌ایم.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

شیرین اسماعیلی بازیگر فیلم سینمایی «2888» درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین گفت: ما آن‌قدر چنین فضاهایی را حس کردیم که تجربه‌اش از ما دور نیست و این حزن و شادی در ما تنیده شده است. خوشحال می‌شوم سیمرغ بگیرم اما فکر می‌کنم که به پیشینه‌ای نیاز دارد. با این‌حال،  آرزو بر جوانان عیب نیست!

علی اوجی تهیه‌کننده فیلم درباره 3 فیلمی که در جشنواره فجر امسال دارد، گفت: کار ما فیلم‌سازی است و از خوش‌اقبالی من این است که امسال 3 فیلمم در جشنواره امسال حضور دارد. اینکه کدام فیلم دیده شود به هیأت داوران بستگی دارد ولی هر فیلم، سختی‌های خاص  خودش را دارد. 

وی افزود: علی‌اکبر حیدری و کیوان علی‌محمدی با کمترین امکانات تلاششان را برای «2888» کردند. آن‌‌ها واقعا پژوهش کردند و مستند‌های بسیاری را دیدند. نباید فراموش کنیم اگر ما الان اینجا راحت نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم، بخاطر تلاش این قهرمانان است. امیدوارم تلاش‌های تیممان جواب داده باشد.

حیدری دیگر کارگردان فیلم سینمایی «2888» نیز درباره تصویر جنگ تحمیلی در این فیلم گفت: ما درباره بخشی از جنگ تحمیلی صحبت کردیم که تاکنون درباره آن صحبت نشده است. درباره آدمی که در یک اتاق تاریک نشسته و آسمان را رصد می‌کند. 2 سال تحقیق کردیم و فهمیدیم که این بهترین وجه از جنگ است که به آن پرداخته نشده است.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

کیوان علیمحمدی کارگردان این فیلم در ادامه بحث گفت: من ششمین فیلمم را ساختم و در هیچ نشست مطبوعاتی به من بد نگذشته است، اما الان حالم بد است. این تیم 3 سال زحمت کشید تا این فیلم ساخته شود. من را وارد بازی خود نکنید و اجازه دهید دیگران صحبت کنند. 

در ادامه، کیوان علی‌محمدی با اجازه حضار نشست خبری را ترک کرد و ادامه بحث را به همکاران خود واگذار کرد.

سپس حیدری کارگردان فیلم سینمایی «2888» درباره اقتباس از اثری دیگر گفت: از هیچ اثری الگو نگرفته‌ایم. ما از ابتدا فیلمنامه را خودمان نوشتیم. خواستیم قهرمانانی را به تصویر بکشیم که در نوع خود بی‌نظیرند. 

وی درباره انتخاب بازیگران برای «2888» گفت: درباره انتخاب بازیگران باید بگویم با کسانی که لطف کردند و بازی کردند بسیار راحت بودیم. همه با هم همراه بودند و فضایی که در کار وجود داشت باعث راحتی کار شده بود.

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

او درباره سوژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و مواجهه با جنگ گفت: ما کار ساده‌ای نداشتیم؛ مدارک زیادی داشتیم و در نهایت توانستیم یک موضوع را انتخاب کنیم. ما عملیات‌های مهم در طول 8 سال جنگ تحمیلی را پردازش کردیم. می‌توانستیم کارهای ساده‌تری انجام دهیم اما کار سخت‌تر را انتخاب کردیم و امیدواریم موفق بوده باشیم.

علی اوجی هم درباره بازنمایی تصویر جنگ در این فیلم گفت: کارگردانان فیلم تصمیم گرفتند از ابتدا تا انتهای جنگ را به تصویر بکشند. خیلی راحت بود اگر یک قهرمان را سوژه قرار می‌دادند اما کار سخت را انتخاب کردند و سعی کردند داستان را به این شکل روایت کنند. از پژوهش‌هایی که انجام دادیم، حدود 10 سوژه باقی مانده است که همه از آن‌ها قابلیت تبدیل به یک فیلم پر و پیمان را دارند.

حیدری درباره استفاده از صدای بازیگران مطرح در فیلم سینمایی «2888» بیان کرد: هر کارگردانی آرزو دارد فیلمی بسازد که درباره صدا باشد. در فیلم‌های جنگی، ما همه چیز را می‌بینیم. خواستیم مخاطب تخیل کند و فکر کردیم این صدا است که می‌تواند تخیل مخاطب را پرواز دهد. ما سختی زیادی کشیدیم تا این فیلم را ساختیم. این دوستان یک ریال هم پول نگرفتند. کدام‌یک از شما حاضرید پول نگیرید و کار کنید؟

سینما , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر ,

اوجی در ادامه این بحث گفت: باید صدای بازیگر حرفه‌ای در فیلمی که تماما مربوط به صدا است، شنیده می‌شد. فرض کنید قرار است صدای عباس دوران را بشنویم، پس باید یک بازیگر توانا آن را می‌گفت. ما هیچ سوءاستفاده‌ تبلیغاتی‌ای از حضور صداپیشگانمان نکردیم و پشت صحنه صداپیشگی‌ها را هم در فضای مجازی پخش کردیم.

وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: بیشتر زحمات را کیوان علی‌محمدی کشیده است و من عضو خیلی کوچکی از این کار هستم. روایت این فیلم، روایت متفاوتی از جنگ است. من مدل فیلمسازی آقایان علی‌محمدی و حیدری را می‌پسندم؛ به همین دلیل کنارشان می‌ایستم و افتخار می‌کنم که عضوی از این تیم هستم. 

در پایان نشست، به پاس تقدیر از ساخت این فیلم، خلبانان نیروی هوایی ارتش هدیه‌ای را به علی‌اکبر حیدری یکی از کارگردان‌های فیلم سینمایی «2888» اهدا کردند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.