پرورش ماهی ‌"سی‌باس" با محصول متناسب سازی شده آب‌های شمال و جنوب کشور


قفس‌های پرورش ماهی در دریا ساخته شده از سوی یکی از شرکت‌های فناور در جزیره کیش برای پرورش گونه‌ای از ماهیان به بهره برداری رسید و به گفته این محققان، قفس‌های ساخته شده بر اساس نیاز و شرایط محیط آبی در شمال و جنوب کشور طراحی شده است.

2/9/2022 11:34:01 AM
کد خبر: 8171

قفس‌های پرورش ماهی در دریا ساخته شده از سوی یکی از شرکت‌های فناور در جزیره کیش برای پرورش گونه‌ای از ماهیان به بهره برداری رسید و به گفته این محققان، قفس‌های ساخته شده بر اساس نیاز و شرایط محیط آبی در شمال و جنوب کشور طراحی شده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متراکم پرورش ماهی است که علاوه بر امکان تراکم بسیار بالا، هزینه سرمایه گذاری پایین تری در مقایسه با سایر روش‌های پرورش ماهی دارد. استفاده از قفس‌های پرورش ماهی در دریا علاوه بر مصرف بسیار پایین آب شیرین، امکان استفاده از محیط طبیعی دریا برای رشد و نمو بهینه ماهیان را فراهم می‌آورد؛ چرا که آب دریا خدمات تصفیه آب، اکسیژن رسانی، کنترل کیفیت و دما را به رایگان در اختیار پرورش دهندگان ماهی قرار می‌دهد.

علاوه بر  آن با توجه به محیط مناسب پرورش، رشد ماهیان بیشتر خواهد بود و کیفیت محصول تولیدی در مقایسه با سایر روش‌های مشابه پرورش، بالاتر خواهد بود.

ایران با دارا بودن خطوط ساحلی طولانی در شمال و جنوب، امکان تولید سالیانه قریب به یک میلیون تن ماهی از طریق پرورش ماهی در قفس‌های دریایی را دارد. اجرای این طرح می‌تواند پاشنه آشیل تامین امنیت غذایی، توسعه مناطق ساحلی و مرزی، توسعه اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور باشد.

در این راستا یکی از شرکت‌های فناور که از سوی جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده است اقدام به طراحی و ساخت قفس درون دریا بر اساس استاندارد NS9415  کردند. آنها دراین طرح، موفق به طراحی و ساخت و نصب قطعات انواع قفس‌های شناور و نیمه مغروق با ظرفیت 18 تا 125 تن،و فیدر پرتابل (غذا ده) و شوینده تور شدند.

این محصول در جزیره قشم برای پرورش ماهی "سی‌باس" به بهره برداری رسیده است. سی‌باس از گونه‌های آسیایی گوشتخوار و قابل پرورش در استخرهای ایران است که علاوه بر رشد سریع و توانایی سازگاری با شرایط محیطی از بازار خوبی در داخل و خارج کشور برخوردار است.

امید نوریان از محققان یکی از شرکت های فناور فعال در حوزه صنایع دریایی در گفت و گو با ایسنا قفسه پرورش ماهی در دریا را از محصولات فناورانه این شرکت دانست و گفت: ما علاوه بر قفس، خدمات فنی آن که شامل قفس پرورش، سیستم مهار و نگهداری آن را عرضه می کنیم.

وی اضافه کرد: در این طرح ما قفس پرورش ماهی را برای شرایط خاص ایران بومی کردیم؛ چرا که تاکنون قفس هایی که به صورت وارداتی استفاده می‌شد از این رو طراحی‌های آن مناسب شرایط محیط آب‌های سرد بودند و ما در این پروژه اقدام به بومی سازی این فناوری بر اساس شرایط آبی دریای شمال و جنوب کردیم.

نوریان، با بیان اینکه در این پروژه قفس را مناسب را شرایط محیط آبی خلیج فارس  طراحی کردیم، خاطر نشان کرد: این قفس‌ها بر اساس شرایط خیلج فارس و آب‌های ایران شامل شرایط دمایی و موج بهینه سازی کردیم تا بتوانیم هزینه سرمایه گذاری اولیه پرورش را برای بهره برداران کاهش دهیم.

این محقق با بیان اینکه تورهایی که برای این قفس‌ها استفاده می‌شود، از جنس‌های مختلفی است، یادآور شد: تور استفاده شده در قفس‌های تولید شده در این شرکت، پلی اتیلن به عنوان بهترین جنس است که می‌توان از آن در آب‌های شمال و جنوب از آن استفاده کرد؛ چرا که این جنس نسبت به سایر اجناس از نظر خزه بستن در شرایط بهتری قرار دارد و هم اینکه مقاومت بالایی در برابر کشش و حمله آبزیان مهاجم دارد.

نوریان، با بیان اینکه استفاده از این قفس‌ها در آب‌های شمال و جنوب تفاوتی ندارد، اضافه کرد: تنها تفاوت در نوع آبزیان پرورش داده شده در این قفس است. در آب‌های شمال از این قفس‌ها برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده می‌شود و در آب‌های جنوب برای پرورش ماهیانی بومی این آب است.

نوریان طراحی نرم افزارهای ویژه این قفس‌ها را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و گفت: این نرم افزارها شامل کدی است که از طریق آن قادر خواهیم بود که طراحی بهینه قفس و سیستم مهار را اجرایی کنیم تا به هدف این طرح که شامل بهینه کردن هزینه‌ها می‌شود، برسیم.

وی از نصب این قفس‌ها در جزیره قشم خبر داد و یادآور شد: در این پروژه اولین مرزعه پرورش ماهی در قفس تماما بومی کشور با ظرفیت 375 تن در جزیره قشم راه اندازی شد.

به گفته وی در این پروژه ماهس "سی‎باس" پرورش داده شده است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی پروژه دوم این طرح در جزیره قشم را در حال انجام است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.