کرملین: پوتین با انجام مذاکرات با اوکراین موافقت کرده است/ اوکراین: مردم خانه‌ها را ترک نکنند


در حالی که سخنگوی وزارت دفاع روسیه عنوان کرده تمامی وظایف محوله به نیروهای مسلح در روز نخست عملیات ویژه در دونباس با موفقیت انجام شده، کرملین جمعه اعلام کرد بعد از اعلام زلنسکی مبنی بر آمادگی برای بررسی بی‌طرفی اوکراین، پوتین با مذاکره موافق است.

2/25/2022 7:54:11 PM
کد خبر: 8236

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران  دو منطقه دونتسک و لوهانسک تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از مردم غیرنظامی دونباس گرفته است. پوتین تاکید کرد که روسیه چاره‌ای جز این اقدام نداشته و قصد اشغال خاک اوکراین را ندارد.

پس از آن، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به نابود کردن زیرساختارهای نظامی این کشور متهم کرده و وضعیت نظامی در سراسر کشور اعلام کرد.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه یادآور شد که نیروهای نظامی این کشور به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کنند، برای غیرفعال کردن زیرساختارهای نظامی تجهیزات بسیار دقیق استفاده شده است و مردم غیرنظامی اوکراین در خطر نیستند.

خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، وزارت دفاع فدراسیون روسیه اواخر شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که تمامی وظایف تعیین شده برای نیروهای مسلح در روز نخست عملیات ویژه در منطقه دونباس با موفقیت انجام شده است. سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تمامی وظایف محول شده به واحدهای نیروهای مسلح روسیه در روز نخست عملیات ویژه دفاع از دونباس با موفقیت انجام شد.»

کوناشینکوف با اشاره به اینکه گروه‌هایی از نیروهای مردمی در مناطق دونتسک و لوگانسک، نیروهای مسلح  به خوبی مجهز شده اوکراین را در هم شکستند و به عمق 6 تا 8 کیلومتری پیشروی کردند، یادآور شد که این موفقیت عمدتاً در سایه پشتیبانی آتش هماهنگ شده توپخانه و نیروهای هوا-فضا امکان پذیر شد. آنها ورود نیروهای مسلح روسیه به شهر "خرسون" را تضمین کرده و به بازگشت آب به شبه جزیره کریمه کمک کردند.

به گفته این مقام نظامی، از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه 83 تأسیسات زیرساختاری نظامی زمینی اوکراین را از کار انداخته، چهار فروند هواپیمای سوخو و چهار هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی اوکراین را منهدم کرده‌اند.

 سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که یک فروند هواپیمای تهاجمی سوخو-25 نیروی هوا-فضای روسیه در جریان عملیات ویژه در اوکراین بر اثر خطای خلبان سقوط کرد، البته خلبان زنده است.

ضمن اینکه صبح امروز، جمعه، 25 فوریه، کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که حداقل 14 گلوله توپ و خمپاره شلیک شده توسط نیروهای مسلح اوکراین به خاک منطقه راستوف روسیه اصابت کرده است.

در ادامه می‌توانید آخرین تحولات مربوط به اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تعلیق عضویت روسیه در شورای اروپا

لوئیجی دی‌مایو وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد عضویت روسیه در شورای اروپا، در پی حمله این کشور به اوکراین، به حالت تعلیق در آمده است.

دولت‌های اوکراین و لهستان خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای اروپا شده بودند و پیشنهاد آنها امروز با 42 رأی (از 47 رأی) به تصویب رسید.

امیرعبداللهیان در گفتگو با لاوروف: انتظار داریم شرایط برای خروج امن شهروندان ایرانی از اوکراین فراهم شود

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهار داشت: ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سیاسی اظهار داشت: تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.

کرملین: پوتین با انجام مذاکرات با اوکراین موافقت کرده است

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد که اوکراین پیشنهاد داده به جای مینسک، در ورشو با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

بر اساس بیانیه کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از همتای بلاروسی خود خواسته گفت‌وگوها با اوکراین را در مینسک هماهنگ کند.

بنا بر اعلام کرملین،  پوتین با انجام مذاکرات موافقت کرده و این موافقت بعد از آن صورت گرفته است که زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته، آماده است بی‌طرفی کشورش را برررسی کند.

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه اوکراین و آمریکا

دمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی توئیتری اعلام کرد امروز با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره «ضرورت تأثیرگذاری ایالات متحده بر برخی کشورهای اروپایی مردد در قطع دسترسی روسیه به سوئیفت» و همچنین «تحویل سلاح‌های بیشتر به اوکراین» گفتگو کرده است.

فرانسه: برخی کشورهای اروپایی در مورد قطع دسترسی روسیه به سوئیفت ملاحظاتی دارند

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام کرد قطع دسترسی روسیه به سیستم مالی سوئیفت مانند استفاده از یک «بمب هسته‌ای مالی» است و برخی کشورهای اروپایی در این زمینه ملاحظاتی دارند.

تصاویری از تجهیزات رهاشده ارتش اوکراین

خالد اسکیف، خبرنگار المیادین در اوکراین در صفحه شخصی خود تصاویری از تجهیزات ارتش اوکراین در شهر بوچا (شمال این کشور) منتشر کرد که به حال خود رها شده‌اند.

کشور روسیه , کشور اوکراین , کشور روسیه , کشور اوکراین ,

پوتین: ارتش اوکراین قدرت را در اختیار بگیرد

ولادیمیر پوتین با اعلام اینکه بهتر است ارتش اوکراین قدرت را در اختیار بگیرد، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که به توافق رسیدن با آنها برای ما راحت‌تر از به توافق رسیدن با این دار و دسته معتاد و نئونازی [دولت زلنسکی] باشد.»

ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره تلفات روسیه

معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شد نیروهای این کشور تاکنون 80 تانک، 10 جنگنده، 7 بالگرد و 516 خودروی نظامی روسیه را منهدم کرده‌اند. وی همچنین ادعا کرد که تاکنون 2800 نظامی روسیه در درگیری با نیروهای اوکراینی کشته یا زخمی شده‌اند.

آمادگی پوتین برای اعزام هیئت بلندپایه به مینسک برای مذاکره با طرف اوکراینی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آماده است به‌منظور گفتگو با طرف اوکراینی، یک هیئت بلندپایه به مینسک، پایتخت بلاروس اعزام کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد اعضای هیئت روسی [در صورت اتخاذ تصمیم نهایی برای اعزام آن] شامل مقاماتی از وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه خواهند بود.

مقام اروپایی: پوتین و لاوروف را تحریم می‌کنیم

شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تحریم‌هایی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وضع کند.

خروج سفیر اسپانیا از اوکراین

وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کر سفیر و حدود 100 نفر از شهروندان این کشور امروز جمعه خاک اوکراین را ترک کرده‌اند.

اصابت موشک به یک نفتکش تحت پرچم مولداوی در نزدیکی بندر اودسا

آژانس دریانوردی مولداوی اعلام کرد یک فروند نفتکش تحت پرچم این کشور، در نزدیکی بندر اودسا واقع در جنوب اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفته و دو نفر از خدمه آن زخمی شده‌اند.

توئیت شمخانی درباره بحران اوکراین

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نوشت: هیچ چیز نفرت‌انگیزتر از جنگ نیست اما وقتی غرب با روش‌های مختلف بدنبال ضربه به امنیت ملی کشورهاست، عملا مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی است که با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب شکل می‌گیرد.

درخواست "اشتاین مایر" از همتای روس برای توقف سریع جنگ

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواست که فورا جنگ علیه اوکراین را متوقف کند.

وی در بیانیه ای در اقامتگاه رسمی خود در برلین گفت: پوتین به بهانه های دروغین جنگ تجاوزکارانه را علیه اوکراین به راه انداخته  و این وحشتناک است که اکنون مردم باید این شرایط را تحمل کنند.

آژیر هشدار ممتد در کی‌یف

منابع محلی با انتشار فیلم خبر دادند که حداقل 5 دقیقه‌ به صورت ممتد آژیر هشدار در پایتخت اوکراین شنیده می‌شود و این در حالی است که نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند.

توصیه قدیروف به زلنسکی

رمضان قدیروف، رئیس چچن به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین توصیه کرد پیش از آنکه به عنوان رئیس جمهور سابق اوکراین شناخته شود با پوتین تماس بگیرد و از وی عذرخواهی کند.

وزرای کشور اروپایی نشست بحران برگزار می‌کنند

با توجه به نگرانی‌ها درباره هجوم پناهندگان از اوکراین بعد از حمله روسیه به این کشور وزرای کشور اتحادیه اروپا پایان هفته جاری نشست بحران برگزار می کنند.

ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه روز جمعه در توئیتر گفت که یک نشست ویژه درباره پاسخ های مشخص به وضعیت اوکراین برگزار خواهد شد.

سازمان ملل به دلیل حمله روسیه تا حدود 4 میلیون پناهنده از این کشور را پیش بینی کرده است. ‎

سخنگوی اتحادیه اروپا پوتین را با نازی‌ها مقایسه کرد

سخنگوی اتحادیه اروپا: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رفتاری مشابه با نازی ها در اوکراین دارد.

اقدام غیر معمول پاپ در واکنش به حمله روسیه علیه اوکراین

"پاپ فرانسیس"، رهبر کاتولیک های جهان با اقدامی غیر معمول به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داده و امروز ( جمعه) شخصا به سفارت روسیه در واتیکان رفته و در آنجا نگرانی خود از حمله روسیه به اوکراین را به سفیر مسکو اعلام کرد.

 این اولین بار است که پاپ در جریان درگیری مستقیماً از یک سفارتخانه  بازدید می کند. سفیران معمولا توسط دبیرخانه واتیکان احضار می شوند.
به گفته سخنگوی واتیکان، پاپ حدود 30 دقیقه را در سفارت روسیه سپری کرد. وی از جزئیات مذاکرات انجام شده چیزی نگفت. 

انتقاد زلنسکی از کاهش سرعت کمک‌های غرب

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور از کاهش سرعت کمک غرب به اوکراین در برابر حمله روسیه انتقاد کرد.

درخواست آلمان برای تحریم رهبران روسیه

"کریستین لیندنر"، وزیر دارایی آلمان در نشست همتایان اروپایی خود در پاریس خواستار اعمال تحریم های شخصی علیه رهبری روسیه و از جمله شخص پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه او شد. این مقام های روسی تا به حال از تحریم های اروپا مصون مانده اند.

لیندنر این دو مقام روسی را از مسئولین جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین دانسته که قوانین بین المللی را نقض کرده اند. وی گفت: به همین دلیل تحریم ها را نمی توان تنها محدود به نمایندگان ساده دوما کرد. لیندنر تاکید کرد که در صورت توافق کشورهای اروپایی حذف روسیه از سوئیفت هم قابل تصور است. 

دانمارک در تقویت نظامی ناتو مشارکت می‌کند
 
وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که پارلمان این کشور با پیشنهاد دولت برای دادن هواپیماهای جنگی بیشتر به ناتو موافقت کرده است. بر این اساس  دانمارک  تا 20 جت جنگنده F-16 را برای ایمن سازی حریم هوایی کشورهای عضو در اختیار ناتو قرار می دهد. همچنین یک ناوچه شامل یک بالگرد، یک هواپیمای ترابری و سایر پرسنل نظامی نیز از طرف این کشور در اختیار ناتو قرار می گیرد.‎

معاون وزیر دفاع بریتانیا: نظامیان انگلیس و ناتو نباید نقش فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند

 جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس امروز (جمعه) خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد که نیروهای نظامی بریتانیا و ناتو نباید نقشی فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند.

رایزنی تلفنی سران چین و روسیه درباره بحران اوکراین

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی امروز (جمعه) با یکدیگر گفتگویی تلفنی داشته‌اند.

رئیس جمهور چین اعلام کرد از تلاش برای حل تنش ایجاد شده میان روسیه و اوکراین از طریق مذاکره حمایت می‌کند. شی جین پینگ بار دیگر موضع این کشور در احترام به تمامیت ارضی تمام کشورها را تکرار کرد.

درخواست آلمان برای اجرای سریع تحریم‌های توافق شده علیه روسیه

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان خواستار اجرای سریع تحریم های توافق شده علیه روسیه شده و در عین حال با حذف این کشور از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت مخالفت کرده و از تردید برلین و همچنین ایتالیا و فرانسه در این باره خبر داده و گفت: این اقدام مستلزم آماده سازی طولانی تری است و همچنین اثرات قابل توجهی در اروپا خواهد داشت.

سخنگوی دولت آلمان همچنین از مخالفت برخی کشورهای اروپایی با تحریم های نفتی و گازی علیه روسیه خبر داد و گفت که این کشورها معتقدند نمی توان بلافاصله جایگزینی برای منابع انرژی روسیه یافت.‎

اطلاعیه شماره 1 سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی در خصوص انتقال ایرانیان مقیم اوکراین

به اطلاع شهروندان ایرانی مقیم اکراین می رساند هماهنگی های اولیه با مقامات رومانیایی جهت مراجعت شهروندان ایرانی از طریق خاک رومانی به ایران به عمل آمده است.

ایرانیان می توانند در نمایندگی دیپلماتیک رومانی در مولداوی از جمله در کیشینف، دفاتر کنسولی در چرنائوتس (Cernăuți)، کاهول (Cahul) و بالتس (Bălți) یا مستقیماً در گذرگاه های مرزی اوکراین-رومانی (Siret-Sighetu Marmatiei , Halmeu,) ویزای رومانی را دریافت کنند.

در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی و یا حمایت لازم با شماره تلفن 00407121802 تماس حاصل فرمایند.

افزایش سطح تشعشات نیروگاه اتمی چرنوبیل

سازمان اتمی اوکراین و  وزارت داخلی این کشور اعلام کردند که افزایش سطح تشعشع از نیروگاه انرژی اتمی چرنوبیل ثبت شده است.

کارشناسان معتقدند که تغییرات در میزان تشعشعات مربوط به حرکت تجهیزات سنگین نظامی در منطقه است که  باعث افزایش میزان غبار رادیواکتیو در هوا شده است.
وزارت کشور اوکراین دراین باره اعلام کرد: تشعشعات درحال افزایش است. درحال حاضر شرایط برای کی یف خطرناک نیست اما ما به نظارت ادامه می‌دهیم.

تردد خودروهای زرهی ارتش اوکراین در کی‌یف

همزمان با تشدید درگیری‌ها نیروهای ویژه اوکراینی تدابیر امنیتی را در اطراف ساختمان‌های دولتی در کی‌یف افزایش داده‌اند.

همچنین نیروهای ویژه در اطراف ساختمان پارلمان اوکراین نیز مستقر شده‌اند. 

 اعلام آمادگی ایتالیا برای تقویت نیروهای ناتو

"ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا هم اعلام کرده که ناتو می تواند روی حدود 3400 نیروی بیشتر از طرف این کشور حساب کند. وی در سخنانی در پارلمان ایتالیا تاکید کرد که این نیروها باید به این ائتلاف نظامی برای تحت کنترل درآوردن بحران اوکراین کمک کنند.

دراگی همچنین با تاکید بر اینکه ایتالیا در مسئله تحریم‌ها کاملا با آلمان و فرانسه توافق دارد همچنین گفت: اولویت امروز ما باید تقویت امنیت قاره خود و اعمال فشار حداکثری بر روسیه برای خروج نیروهایش و بازگشت به میز مذاکره باشد.

وزارت دفاع روسیه: پدافند هوایی اوکراین جنگنده خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کرد

یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری نووستی گفت که شعله دیده شده در آسمان شهر کی‌یف یک جنگنده اوکراینی است که توسط پدافند هوایی این کشور به اشتباه سرنگون شده است. این مقام نظامی گفت: «هیچ حمله موشکی به شهر کی‌یف توسط نیروهای مسلح روسیه انجام نشده است.»

پیش از این رئیس ‌جمهوری اوکراین مدعی بمب‌گذاری در مناطق مسکونی این شهر، "مانند سال 1941" شده بود.‎

لاوروف: روسیه نمی‌تواند در برابر شرایط دونباس بی‌تفاوت باشد

سرگئی لاوروف، اعلام کرده که روسیه نمیتواند در برابر شرایط موجود در دونباس بی تفاوت عمل کند. وزیر خارجه روسیه گفت که عملیات اخیر به این دلیل انجام شد تا شهروندان اوکراین از "سرکوب رهایی یابند" و قادر به تعیین سرنوشت خود باشند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد درصورتیکه ارتش اوکراین "سلاح خود را زمین بگذارند"، روسیه آماده گفتگوست.

دفتر زلنسکی: اوضاع در کشور تحت کنترل است

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین امروز جمعه اعلام کرد که مقامات اوکراین اوضاع در این کشور را تحت کنترل خود داشته و تمام تأسیسات زیرساختاری و حیاتی اوکراین تحت محافظت شدید قرار دارند.‎

اوکراین شرایط پذیرش نیرو در ارتش را تسهیل می‌کند

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که برای بسیج مردمی شرایط پذیرش در ارتش ساده شده است.

این وزارتخانه از همه اوکرینی ها در هر سنی درخواست کرده که علیه نیروهای روسی مبارزه کنند. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که برای ورود شهروندان به ارتش تنها یک پاسپورت کافی است. 

تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینه مساعدت به هم‌میهنان مقیم اوکراین از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره اقدامات این وزارتخانه جهت رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آن ها در شرایط توسعه تنش ها اظهار داشت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف از 24 و 25 بهمن تا به امروز اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده اند.

میشل: اروپا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال می‌کند

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه " فورا" خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه آماده می‌کند.

رئیس سنای روسیه: ما خود را برای مقابله با تحریم‌ها آماده کرده‌ایم

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرد که این کشور موفق شده بطور کیفی خود را برای تحریم‌های اعلام شده از سوی کشورهای غربی آماده کند و تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از منافع اقتصادی روسیه انجام شده است.

وی به خبرنگاران گفت: دولت روسیه توانسته همه مکانیسم‌های ایمنی ضروری را از قبل بکار ببندد و همه تهدیدات ناشی از تحریم‌ها و اقدامات حفاظتی برای کشور را بررسی کند.

خانم ماتوینکو افزود: تحریم های تلافی جویانه روسیه به نقاط ضعف غرب ضربه خواهد زد.

گزارش خبرگزاری آلمان از جو رعب و وحشت حاکم  بر کی یف

خبرنگار خبرگزاری آلمان از حاکم شدن جو ترس و وحشت در کی یف، پایتخت اوکراین درباره پیشروی نیروهای روسی به این منطقه خبر داده است.

این خبرگزاری گزارش داد که گشت های مسلح در مرکز شهر در حال حرکتند. خیابان ها و میدان ها خالی است.

وزیر دفاع اوکراین پیشتر از حملات موشکی وحشتناک روسیه به این شهر تقریبا سه میلیون نفری خبر داده بود.

وزارت دفاع اوکراین در درخواستی احساسی از ساکنان خواسته خودروهای نظامی روسی را در همه جا مسدود کنند، با پرچم های اوکراین به خیابان ها بیایند و از نظامیان روسی فیلم بگیرند. در عین حال از مردم خواسته شده از خشونت دوری کنند تا ارتش اوکراین بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

خبرگزاری آلمان همچنین خبر داد که ساکنان شرق اوکراین هم شب گذشته را در پناهگاه ها سپری کردند.   ‎

در کی‌یف، آژیر حمله هوایی دوباره به صدا درآمد

در شهر کی‌یف آژیر حمله هوایی دوباره به صدا درآمد. علاوه بر این، انفجارها در نزدیکی فرودگاه " کی‌یف" (ژولیانی) که در داخل شهر واقع شده و از صبح پنجشنبه بسته است، شنیده می شود.
آخرین باری که هشدار هوایی در پایتخت اعلام شد صبح روز جمعه بود. بسیاری از مردم کی‌یف شب را در مترو گذراندند. در شهر قانون منع رفت و آمد به اجرا درآمده است.‎

آسوشیتدپرس از صدای تیراندازی در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در کی‌یف خبر داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس ظهر امروز، جمعه از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی خیابانی در پایتخت اوکراین که ساختمان‌های دولتی در آنجا قرار دارند، خبر داد. جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

آلمان: همه گزینه‌ها برای تقویت تحریم‌ها علیه روسیه روی میز است

"کریستین لیندر"، وزیر دارایی آلمان از منزوی شدن بخش مالی روسیه در نتیجه تحریم های اروپا خبر داده و از محاصره کامل بانک های روسیه حتی بدون حذف این کشور از سیستم سوئیفت سخن گفته و تاکید کرد : مبادلات تجاری تقریبا برای روسیه به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت: با این حال همه گزینه ها روی میز است و البته باید تاثیرات این تحریم ها هم مد نظر قرار گیرد.

احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه فنلاند به دلیل عملیات نظامی در دونباس 

وزارت امور خارجه فنلاند امروز پاول کوزنیتسوف، سفیر روسیه را تا حمله نظامی این کشور به اوکراین که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، را به شدت محکوم کند.

وزارت دفاع اوکراین: برای نبرد با نیروهای روسی کوکتل مولوتف آماده کنید
 
وزارت دفاع اوکراین از پیشروی اولین واحدهای روسی به کی یف خبر داده و ارتش اوکراین اعلام کرده که جاسوسان روسی در کم‌تر از 5 کیلومتری پایتخت دیده شده اند. بر این اساس صدای تیراندازی در نزدیکی مقرهای دولتی شنیده شده است.

 این وزارتخانه از شهروندان خواست کوکتل های مولوتوف را برای نبرد با نیروهای روسی آماده کنند و مشاهده فناوری های نظامی روسیه را گزارش دهند. این وزارتخانه از ساکنان خواست خانه‌های خود را ترک نکنند.

گازپروم روسیه: به ترانزیت گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهیم

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که با وجود حمله به اوکراین این شرکت به انتقال گاز به اروپا از طریق این کشور ادامه می‌دهد.

سخنگوی این شرکت دولتی روسی در این باره گفته است: گاز پروم گاز روسی را برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین به صورت عادی و مطابق نیاز مصرف کنندگان اروپایی تامین می کند. در روز جمعه حدود 103.8 میلیون متر مکعب گاز برای این منظور تامین شده است. اوکراین شبکه گازی به طول حدود 38 هزار کیلومتر برای این منظور دارد.‎

آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه

میخایلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که اوکراین آماده گفتگو با روسیه به منظور مذاکره درباره بی‌طرفی اوکراین است. وی در عین حال این مذاکرات را منوط به دریافت ضمانتهای امنیتی دانسته است.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای انگلیسی در حریم هوایی روسیه

یک مقام اداره هوانوردی اعلام کرد که روسیه پرواز هواپیماهای انگلیسی در حریم هوایی خود را ممنوع کرد.

نشست وزرای اروپایی در پاریس برای بررسی تاثیرات تحریم‌ها علیه مسکو

وزرای دارایی اتحادیه اروپا در نشستی در پاریس درباره اجرا و تاثیرات تحریم ها علیه روسیه بعد از حمله به اوکراین بحث و تبادل نظر می کنند.

"کریستین لیندر"، وزیر دارایی آلمان با تاکید بر اینکه این اقدامات تنبیهی علیه روسیه همچنین برای اروپا عواقب اقتصادی خواهد داشت و تورم افزایش پیدا خواهد کرد، در عین حال گفت: ما آماده ایم از اقتصاد خود حفاظت کنیم.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

مذاکره امیرعبداللهیان و همتای مجارستانی برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به کشورمان گفتگو و تبادل نظر کردند.

گفتگوی تلفنی نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور اوکراین

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس در تماسی تلفنی با "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین حمایت های بیشتر از این کشور را به وی وعده داد.

بر اساس اطلاعات دفتر "جانسون"، وی متعهد شد که در روزهای آینده به حمایت از اوکراین ادامه دهد چرا که ملت اوکراین و دنیا همچنان نشان می دهند که پوتین نمی تواند بدون مجازات عمل کند.‎

کنترل منطقه نیروگاه چرنوبیل در دست نیروهای هوابرد روسیه 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هوابرد این کشور کنترل منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند.
 
82 نظامی اوکراینی تسلیم نیروهای مسلح روسیه شدند

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد که یک پادگان نیروهای مسلح اوکراین در جزیره  "ازمینی" در سواحل دریای سیاه، متشکل از 82 سرباز، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و داوطلبانه به واحدهای نیروهای مسلح روسیه تسلیم شدند.

به گفته وی، در حال حاضر، از این سربازان تعهد گرفته شده تا از شرکت در درگیری‌ها امتناع کنند، آنها سپس به کشور و نزد خانواده‌هایشان بازگردانده خواهند شد.

فرانسه: اروپا به دنبال قطع ارتباط مالی روسیه با سیستم مالی بین‌المللی است

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه بار دیگر تاکید کرد که اروپا به دنبال قطع ارتباط مالی روسیه با سیستم مالی بین المللی است.

وی در این رابطه گفت: اتحادیه اروپا خواستار این است که تمام راه های ارتباطی  میان روسیه و سیستم مالی جهانی را قطع کند.

روسیه: 118 زیرساخت ارتش اوکراین را منهدم کردیم

ارتش روسیه اعلام کرد که 118 سایت و زیرساخت ارتش اوکراین را منهدم کرده است.

نیروهای روسیه وارد منطقه اوبولون در حومه کی‌یف شدند

نیروهای روسیه در ادامه پیشروی‌های خود وارد منطقه اوبولون در حومه کی یف، پایتخت اوکراین شدند.

بیش از 120 هزار پناهجو از دونباس وارد خاک روسیه شدند

 به گفته یک مقام آگاه، تا به امروز بیش از 120 هزار نفر از ساکنین دو منطقه دونتسک و لوهانسک از مرز دونباس به فدراسیون روسیه عبور کرده و در مراکز اقامتی موقت در 15 منطقه فدرال روسیه مستقر شده‌اند. بیش از نیمی از این افراد کودک هستند.‎

یک مقام لهستانی: ناتو قصد ندارد به اوکراین نیرو بفرستد

مدیر دفتر امنیت ملی لهستان امروز در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که ناتو در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین نیست.

وی گفت: «در حال حاضر هیچ صحبتی در خصوص اعزام نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی و همچنین نیروهای لهستانی به خاک اوکراین نیست و در شرایط کنونی این مسئله اصلاً مورد توجه قرار ندارد.»

آلمان ارسال تسلیحات به اوکراین را رد کرد

"نانسی فایزر"، وزیر کشور فدرال آلمان هم در سخنانی بار دیگر بر موضع رد آلمان برای ارسال تسلیحات به اوکراین تاکید کرده و گفت:  ما طرفدار تحویل تسلیحات به اوکراین نیستیم، هیچ چیز در آنجا تغییر نکرده است."

وی با اشاره به فرار هزاران نفر از اوکراین در عین حال گفت: آلمان البته هوشیار است و برای هر چیزی که قرار است رخ دهد آماده است. وزیر کشور آلمان از آمادگی کشورش برای کمک به کشورهای همسایه در صورت هجوم احتمالی پناهندگان خبر داد.‎

کشته و زخمی شدن چند غیرنظامی در منطقه دونتسک

در شهر دونتسک، در نتیجه گلوله باران امروزصبح، جمعه، نیروهای مسلح اوکراینی به این شهر یک غیرنظامی بشدت زخمی شد.

شب گذشته نیز در نتیجه گلوله باران مجدد نیروهای مسلح اوکراینی به شهر گارلوکی در منطقه دونتسک، یک غیرنظامی کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند.‎

اوکراین از نفوذ نیروهای روسی به کی‌یف خبر داد
 
"هالنا مالیار"، معاون وزیر دفاع اوکراین در صفحه فیس بوک خود خبر داد که بعد از نبردها در اطراف کی یف چندین نظامی روسی در حال نفوذ به پایتخت هستند.

به گفته وی ارتش روسیه دو خودروی نظامی اوکراینی را تصرف کرده و ظاهرا سربازان روسی یونیفورم اوکراینی پوشیده اند و به سرعت به سمت مرکز پایتخت حرکت کرده و کاروانی از کامیون های نظامی روسی هم در حال ورود به کی یف هستند. وی تاکید کرد که آنها مطمئنا نابود خواهند شد.‎

سفیر روسیه: به تحریم‌های ژاپن پاسخ قطعی خواهیم داد

میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در توکیو امروز جمعه اعلام کرد که مسکو قطعاً به تحریم‌های جدید دولت ژاپن پاسخ خواهد داد. وی گفت: اخیراً به مقامات عالی رتبه ژاپنی گفته‌ام که روسیه به این اقدامات پاسخ خواهد داد و معتقدم که پاسخ جدی خواهد بود.

نخست وزیر ژاپن، پیش از این اعلام کرد که با توجه به رویدادهای اوکراین، توکیو صادرات کالا به سازمان‌های روسی مرتبط با بخش نظامی را محدود می‌کند، همچنین دارایی‌های مؤسسات مالی روسیه را مسدود و اعطای روادید برای روس‌ها را محدود می‌کند.‎

ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین در دستور کار فرانسه

"فلورنس پارلی"، وزیر دفاع فرانسه هم در اظهاراتی اعلام کرده  که به زودی درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین تصمیم گیری خواهد کرد. وی در گفتگو با یک رسانه غربی گفت: ما این موضوع را بررسی می کنیم و به سرعت در این باره تصمیم گیری می شود.

ادعای انگلیس درباره شکست روسیه در اولین روز حمله به اوکراین

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس با این ادعا که روسیه می خواهد به تمام اوکراین حمله کند همچنین گفت که روسیه در اولین روز حمله به این کشور شکست خورده و به هیچ یک از اهداف و اولویت‌های مد نظر خود نرسیده است. وی شمار قربانیان در طرف روسیه را بیش از 450 نفر ارزیابی کرده است.‎

تقویت جناح شرقی ناتو در دستور کار دولت فدرال آلمان

هفته نامه اشپیگل گزارش داد که دولت فدرال آلمان اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به جناح شرقی ناتو را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس، وزارت دفاع آلمان می خواهد علاوه بر ارسال نیرو و تجهیزات به جناح شرقی این ائتلاف نظامی از جمله یک سیستم موشکی ضد هوایی پاتریوت را به کشورهای بالتیک بدهد. همچنین ارسال تجهیزات دیگر به این منطقه در دستور کار آلمان قرار دارد.

اردوغان: اقدام روسیه علیه اوکراین قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور ترکیه در جمع هیئت اتحادیه بین‌المللی دموکرات‌ها در خصوص مداخله نظامی روسیه در اوکراین اظهار داشت: اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین پذیرفتنی نیست؛ این اقدام نظر ما مغایر با قوانین بین‌المللی است و ضربه سنگینی به صلح، آرامش و ثبات منطقه وارد کرد.

فرانسه: هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست

وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست.

درخواست کمک اوکراین از اعضای اروپای شرقی ناتو

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در پیامی توئیتری از اعضای اروپای شرقی ناتو درخواست حمایت دفاعی کرده و گفته که در این باره با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان صحبت کرده است. وی با تاکید بر اینکه به تشکیل ائتلاف ضد جنگ نیاز است، همچنین خواستار کمک برای بازگرداندن روسیه بر سر میز مذاکره شد.

سفیر روسیه در آمریکا: به اخراج مشاور سفارت پاسخ خواهیم داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: روسیه اخراج "سرگئی تریپلکوف" فرستاده و مشاور سفارت از ایالات متحده را یک اقدام غیردوستانه دیگر تلقی کرده و واکنش مناسب مسکو قابل پیش بینی است.
به گفته وی، سفارت روسیه روز گذشته یادداشتی از وزارت امور خارجه دریافت کرده که بر اساس آن، این دیپلمات بلندپایه "عنصر نامطلوب" اعلام شده است.

روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا پاسخ تلافی جویانه می‌دهد

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا پس از دیدار با "استفانو سانینو"، دبیر کل سیاست خارجی این سازمان گقت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه غیرقانونی است و قطعاً با اقدامات تلافی جویانه ازسوی مسکو مواجه خواهد شد.

در جریان اعتراضات در مسکو 600 نفر بازداشت شدند

وزارت کشور روسیه اعلام کرد که روز پنجشنبه، مأموران اجرای قانون 600 نفر از شرکت‌ کنندگان در تجمع اعتراض آمیزی که بدون هماهنگی مقامات مسئول در مسکو برگزار شده بود، را بازداشت کردند.

طبق این اطلاعات، این افراد به دلیل نقض‌های مختلف نظم و امنیت عمومی بازداشت و برای تحقیقات به ادارات پلیس منطقه منتقل شدند.

پیش از این شهرداری مسکو در رابط با مسئولیت شرکت در راهپیمایی‌های عمومی هماهنگ نشده هشدار داده بود، دلیل این امر فراخوان‌هایی در فضای مجازی برای شورش و اعتراض‌های دسته‌جمعی در پیش زمینه تشدید اوضاع سیاست خارجی بود.

مشاور وزیر کشور اوکراین: روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند/ روز سختی را در پیش رو داریم

"آنتون هراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود. مدافعان کی یف با موشک های ضد تانک که از متحدان بین المللی دریافت کرده اند، آماده هستند. ‎

چین روند تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز می‌کند

سفارت چین در اوکراین سازماندهی پروازهای تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز کرده است. سفارت این کشور خطاب به اتباع خود گفت: هرکسی که می‌خواهد کشور را ترک کند باید وسایل خود را بسته و آماده باشد. زمان شروع پروازها به ایمنی پرواز بستگی دارد.‎

ناتو جبهه شرقی خود را تقویت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرده که ناتو به تقویت حضور نظامی خود در جناح شرقی این ائتلاف ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته توان نظامی خود را در سمت شرقی افزایش داده تا از حمله احتمالی به خاک ناتو جلوگیری کند.

گارد مرزی اوکراین: چندین کشته و مجروح در درگیری‌های شب گذشته

گارد مرزی اوکراین همچنین از شلیک موشک به یکی از پست های خود در جنوب این کشور در دریای آزوف خبر می دهد. این نهاد در فیس بوک اعلام کرد که در طول شب چندین کشته و مجروح وجود داشته است. به گفته ارتش اوکراین، مسکو می خواهد یک کریدور بین دو منطقه درگیری را تصرف کند و کی یف را مسدود کند. ‎

زاخارووا از امکان تماس با کی‌یف خبر داد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقامات مسکو معتقدند که با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.

به گفته وی، سئوال اینجاست که آیا آنها (طرف اوکراینی) این تماس‌ها را می‌خواهند و چه می‌خواهند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود که اوکراین پیشنهاد بازگشت به مسیر صلح را دارد، چرا که کشورش راه جنگ را انتخاب نکرده است.‎

درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی در شمال غرب کی‌یف
 
بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی یف پایتخت درگیر است. بر این اساس در ایوانکی یف، در حدود 80 کیلومتری شمال غرب پایتخت اوکراین، چتربازان با تعداد زیادی از نیروهای روسی در حال پیشروی با خودروهای زرهی روبرو شدند.

ستاد کل اعلام کرد که درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند. بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‎

درخواست مجدد زلنسکی از روسیه درباره مذاکره برای توقف درگیری‌ها

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اوایل صبح امروز، جمعه بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.

زلنسکی گفت: «در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفتگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد.» 

شنیده شدن صدای چند انفجار در پایتخت اوکراین

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که صبح امروز جمعه صدای چند انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شده است.

از جمله صداهای انفجار در محلات پچرسکی  و گلوسییفسکی و در محله پوزنیاکی شنیده شد. به گزارش رسانه های اوکراینی، همچنین شش انفجار در منطقه ترویشچینا در کی‌یف شنیده شده است.

صدای آژیرهای خطر در کی‌‌یف به گوش رسید

خبرنگار الجزیره از پایتخت اوکراین گزارش داد صدای آژیرهای خطر از کی‌یف به گوش رسیده است.

سرکشی سفیر کشورمان در اوکراین به محل اسکان دانشجویان ایرانی

با توجه به انتشار برخی کلیپ‌ها و ابراز نگرانی از سوی دانشجویان ایرانی، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین شب گذشته با سرکشی به محل اسکان برخی دانشجویان ایرانی مقیم کی‌یف از نزدیک با آنها گفتگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

وزیر دفاع روسیه خواستار احترام به نظامیان اوکراینی شد

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان واحدهای نظامی این کشور دستور داده است تا با سربازان اوکراینی با احترام رفتار کنند، زیرا آنها به مردم خود سوگند یاد کرده و دستورات را اطاعت کردند. وزیر دفاع همچنین تاکید کرد که برای نظامیان اوکراینی که سلاح خود را زمین گذاشته باید کریدور امنی برای خروج از کشور ایجاد شود.

روز پنجشنبه نیروهای مرزبانی فدراسیون روسیه گزارش دادند که مرزبانان اوکراینی واحدهای خود را ترک کرده و از شرکت در درگیری خودداری می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از روسیه خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، پنجشنبه بار دیگر از روسیه خواست تا نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند. او قبلاً در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه 23 فوریه پیام مشابهی را ارائه کرده بود.

گوترش در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: روسیه باید عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهایش را بازگرداند، زیرا این اقدامات مغایر با منشور سازمان ملل است. وی برای نخستین بار به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب کرده و از او خواست "به صلح فرصت دهد، زیرا تعداد زیادی از مردم کشته شده‌اند."

تقویت برنامه ارسال تسلیحات جدید به اوکراین

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد و پس از آن، از برنامه‌هایی برای ارسال تسلیحات جدید به کی‌یف و اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه خبر داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: با وزیر امور خارجه بلینکن تلفنی در خصوص راه‌های توقف تجاوزات وحشیانه روسیه به اوکراین صحبت کردم. وی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و همچنین برنامه‌هایی برای تحویل سلاح‌های دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در دفاع از خود توضیح داد.

زلنسکی حضور خود در کی‌یف را تأیید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که او به‌همراه خانواده‌اش کشور را ترک نکرده‌اند. زلنسکی تأکید کرد که خانواده و فرزندانش نیز در کشور باقی خواهند ماند.

وی همچنین قصد دارد با فدراسیون روسیه درباره وضعیت بی‌طرف اوکراینی گفتگو کند.

کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران توضیح داد که در شرایط ایده‌آل، نازی‌زدایی اوکراین باید مهمترین دستاورد اقدامات روسیه باشد. پسکوف در پاسخ به سؤالی دراین‌باره گفت: «در حالت ایده‌آل، باید اوکراین را آزاد کرد، آن را از دست نازی‌ها، از افراد و ایدئولوژی طرفدار نازی‌ها پاک کرد».

سخنگوی کرملین همچنین توضیح داد که غیرنظامی کردن اوکراین به‌معنای "خنثی کردن توان بالقوه نظامی این کشور است که اخیراً به‌طور قابل‌توجهی، از جمله به‌دلیل فعالیت شدید کشورهای خارجی افزایش یافته است".

  رایزنی تلفنی پوتین و نخست‌وزیر هند درباره عملیات روسیه برای حفاظت از دونباس

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنج‌شنبه، 24 فوریه، روند اوضاع پیرامون اوکراین را بررسی کردند.

پوتین در این گفتگوی تلفنی به اقدامات تهاجمی کی‌یف و اقدامات غیرقابل قبول ناتو اشاره کرد که در رابطه با آن عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس آغاز شد.

پوتین ارزیابی اصولی خود را از اقدامات تهاجمی دولت اوکراین علیه غیرنظامیان دونباس و همچنین سیاست مخرب چندین‌ساله آن با هدف شکست توافقات مینسک را تشریح کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.