پوشش زنده تحولات اوکراین| کرملین: پوتین در جریان مذاکرات قرار گرفت/ وزیر دفاع روسیه: عملیات در اوکراین ادامه می‌یابد/ زلنسکی: اتحادیه اروپا باید ثابت کند که طرف ماست


در حالی‌که رئیس جمهوری روسیه شروطی را برای حل و فصل اوضاع کنونی در اوکراین نام برده، همتای اوکراینی وی موضوع کلیدی مذاکرات دوجانبه را آتش‌بس و خروج نظامیان روس از کشورش نامید و مذاکرات که به چند نکته مشترک رسیده، قرار است چند روز دیگر ادامه یابد.

3/1/2022 5:34:41 PM
کد خبر: 8259

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در جریان گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود شرط حل و فصل اوضاع در اوکراین را بیان کرد. به گفته وی، برای تثبیت وضعیت در اوکراین، غیرنظامی‌ شدن و نازی زدایی این کشور، تضمین وضعیت بی‌طرف کی‌یف و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه ضروری است. طبق اطلاعات منتشره از سوی کرملین پس از گفتگوهای تلفنی بین دو رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین تاکید کرد که چنین حل و فصلی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که منافع امنیتی روسیه بدون قید و شرط در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو انتظار دارد که رایزنی با مقامات اوکراین "به نتایج مطلوب منجر شود"، به همتای فرانسوی خود اطمینان داد که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به اهداف غیرنظامی حمله نکرده و غیرنظامیان را تهدید نمی‌کنند. در عین حال، ماکرون در این گفتگو تاکید کرد که جامعه جهانی خواستار پایان «حمله روسیه علیه اوکراین» است.

این خبر به‌روز رسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس کمیسیون اروپا: سرنوشت اتحادیه اروپا با تحولات اوکراین گره خورده است 

رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه شرایط در اوکراین و تحولات مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به این کشور را برای اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده توصیف کرد.

اورزولا فن در لاین که به صورت ویدئو کنفرانس با نمایندگان پارلمان اروپا سخن می‌گفت این تحولات را بسیار خطرناک خواند و گفت سرنوشت اتحادیه اروپا در اوکراین با مخاطراتی همراه است.

رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص تاکید کرد: «نحوه واکنش و پاسخ امروز ما به آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد برای آینده نظام بین‌الملل تعیین کننده خواهد بود.»

وی با یادآوری این نکته که «سرنوشت اوکراین بسیار خطرناک  است و سرنوشت ما (اتحادیه اروپا) نیز به بوته آزمایش گذاشته شده» افزود: «باید قدرتی را که در دموکراسی‌های ما نهفته است به نمایش بگذاریم.»

کمک 500 میلیون یورویی به اوکراین

فن‌ در لاین سپس به اختصاص کمکی مالی برای تامین و ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اشاره کرد و گفت: ما دستکم 500 میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای انسانی این جنگ غم انگیز، هم به کشور مورد حمله قرار گرفته و هم برای پناهندگان در نظر گرفته‌ایم.

 بر اساس گزارش سازمان ملل، مداخله نظامی روسیه در اوکراین یک میلیون نفر را در این کشور آواره کرده است.

گفته می‌شود که در این میان بیش از 660 هزار نفر از شهروندان اوکراین و افراد ساکن در این کشور به به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

صدراعظم آلمان: مطمئنا تحریم‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه هشدار داد: «ما قطعاً تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.»

شولتز همچنین با اشاره به تداوم تهاجم نظامی و حملات روسیه به خاک همسایه غربی تاکید کرد که اوکراین برای بقا مقاومت می‌کند و می‌جنگد.

صدر اعظم آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر لوکزامبورگ در برلین سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد که «خونریزی باید متوقف شود».

به‌روزرسانی فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای اروپا از اضافه شدن نام 26 فرد و یک نهاد روسی به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم اتحادیه اروپا خبر داد.

با احتساب تحریم‌های جدید، اتحادیه اروپا از سال 2014 تاکنون 680 شخص حقیقی و 53 نهاد روسی یا مرتبط با روسیه را تحریم کرده است.

سازمان ملل: 12 میلیون اوکراینی به کمک نیاز پیدا خواهند کرد

سازمان ملل اعلام کرد که 1.6 میلیارد دلار کمک فوری انساندوستانه برای اوکراین لازم است.

این سازمان تاکید کرد که 12 میلیون نفر از مردم اوکراین نیازمند امداد خواهند بود.

هشدار مدودف به فرانسه: مراقب حرف زدنتان باشید

نایب‌ رئیس شورای امنیت روسیه گفت:‌ امروز برخی از وزیران فرانسه به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده‌اند. آقایان مواظب حرف زدنتان باشید و فراموش نکنید در تاریخ بشر، جنگ‌های اقتصادی اغلب به جنگ‌های واقعی تبدیل می‌شوند.

رئیس پارلمان اروپا: آماده دریافت درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هستیم

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در نشست فوق‌العاده درباره بحران اوکراین گفت: ما آماده دریافت درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هستیم و برای تحقق این امر تلاش خواهیم کرد.

وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا به دنبال اعمال محدودیت علیه رهبران روسیه در سراسر اروپا است، و همچنین تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه وضع کرده‌ایم و تسلیحات لازم را در اختیار اوکراین قرار داده‌ایم.

زلنسکی: اروپایی‌ها باید از ما حمایت کنند

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیش از نشست فوق العاده پارلمان اروپا که به منظور بحث درباره حمله روسیه به اوکراین برگزار خواهد شد، در پارلمان اروپا به سخنرانی پرداخت.

زلنسکی در این باره گفت: مطمئن هستم که در این جنگ پیروز خواهیم شد. اوکراین بهترین شهروندانش را در این نبرد قربانی کرد تا با ما به صورت برابر رفتار شود و هیچکس نتواند عزم ما را بشکند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: اروپایی‌ها باید از ما حمایت کنند. ما در تلاشیم تا عضوی برابر در اروپا باشیم و اتحادیه اروپا باید ثابت کند که طرف ماست.

📷 سازمان ملل: شمار پناهندگان جنگ اوکراین به بیش از 660 هزار نفر رسیده است

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که تا کنون بیش از 660 نفر از ساکنان اوکراین، در پی تهاجم روسیه خانه‌های خود را رها کرده و وارد یکی از کشورهای همسایه شده‌اند.

کشور روسیه , کشور اوکراین ,

واکنش جانسون به درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع: نمی‌توانیم

شبکه راشا تودی به نقل از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گزارش داد که انگلیس توانایی ایجاد منطقه پرواز ممنوع را ندارد.

جانسون گفت: انگلیسی نمی‌تواند منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد کند چرا که این امر به تقابل مستقیم با روسیه ختم می شود.

سفارت روسیه در هند: غیرنظامیان را هدف نمی‌گیریم

سفارت روسیه در دهلی نو  اعلام کرد که ارتش روسیه در عملیات ویژه خود در اوکراین که برای خاتمه حملات اوکراین به منطقه دونباس صورت گرفته تمام خویشتنداری را  نشان می دهد و از حمله به غیرنظامیان و شهرها خودداری می‌کند و فقط مراکز نظامی را هدف قرار می‌هد.

در بیانیه سفارتخانه روسیه در هند آمده است: ارتش روسیه برخلاف طرف اوکراینی از سلاح‌های ممنوعه استفاده نمی‌کند و شهروندان و غیرنظامیان را سپر قرار نمی‌دهد و با زندانیان برخورد محترمانه دارد.

📷 کشته شدن یک هندی در حملات به خارکف

هند اعلام کرد که یکی از شهروندان این کشور در حملاتی که به خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین صورت گرفت، جان خود را از دست داده است.

سخنگوی وزارت خارجه هند با تایید این خبر گفت که امروز صبح این شهروند هندی در بمباران خارکف کشته شده است.

وی از روسیه و اوکراین خواست خروج امن اتباع هندی که هنوز در این شهر یا دیگر مناطق درگیری هستند، تضمن کنند.

کشور روسیه , کشور اوکراین ,

جانسون: پوتین در نهایت شکست می‌خورد

جانسون در کنفرانس خبری در ورشو لهستان گفت که ماشین جنگی پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سرکوب کردن اوکراین موفق نخواهد شد.

وی مدعی شد که بسیار واضح است که پوتین در نهایت ناکام خواهد ماند.

وی تاکید کرد که تهاجم به اوکراین باید متوقف شود.

جانسون ادامه داد: پوتین در محاسبه ماهیت جنگ و روحیه مردم اوکراین اشتباه کرده است.

استولنبرگ: پوتین با حمله به اوکراین صلح در اروپا را نابود کرد

ینس استولنبرگ، رئیس سازمان ناتو مدعی شد که پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حمله به اوکراین صلح در اروپا را نابود کرده است.

وی  حمله روسیه را غیرقابل قبول خواند و از همتایان پیمان نظامی اروپا خواست که «از هر وجب از سرزمین‌مان» دفاع کنند.

پارلمان اروپا روسیه را در لیست دولت‌های شرور قرار می‌دهد

پارلمان اروپا روسیه را به دلیل حمله به اوکراین به عنوان یک "دولت شرور" طبقه بندی می کند. این خبر را رویترز با استناد به پیش نویس قطعنامه‌ای که نمایندگان پارلمان می خواهند تصویب کنند، گزارش می دهد. احتمال رای اکثریت برای این طرح بالا است.

کرملین: برنامه‌ای برای گفت‌وگوی پوتین و زلنسکی نیست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین عنوان کرد که پوتین در جریان نتیجه مذاکرات روسیه و اوکراین قرار گرفته است اما هنوز درباره اظهارنظر در این رابطه زود است.

گزارش‌های رسانی از قول کرملین همچنین حاکی از این است که روسیه همچنان زلنسکی را به عنوان رئیس جمهوری مشروع اوکراین می‌داند. (+لینک)

وزیر دفاع روسیه: عملیات در اوکراین ادامه می‌یابد

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که حفاظت از روسیه در برابر تهدید نظامی از سوی غرب، وظیفه اصلی عملیات ویژه نظامی در خاک اوکراین است و نیروهای مسلح به وظایف خود تا دستیابی به این هدف ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع همچنین گفت که ارتش روسیه خاک اوکراین را اشغال نکرده و حملات فقط به اهداف نظامی و منحصراً با سلاح‌های بسیار دقیق انجام می‌شود. (+لینک)

حمایت رومانی از پیوستن اوکراین، مولداوی و گرجستان در اتحادیه اروپا

"کلاوس یوهانیس"، رئیس جمهور رومانی، از پیوستن اوکراین، مولداوی و گرجستان به اتحادیه اروپا حمایت کرده و در توییتر خود نوشت: جایگاه این شرکای اتحادیه اروپا در خانواده اروپایی است و رومانی تمام تلاش خود را برای تحقق این امر انجام خواهد داد.‎

اعلام آمادگی ایتالیا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

به گفته "ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا این کشور آماده حمایت از اقدامات تنبیهی بیشتر علیه روسیه است و از جمله، الیگارشی ها می توانند بیشتر مورد هدف قرار گیرند.‎

علاوه بر این، دراگی می خواهد فشار بر بانک مرکزی روسیه را بیشتر کند. وی از بانک تسویه حساب های بین المللی مستقر در سوئیس خواست تا در تحریم ها مشارکت کند.

دراگی همچنین از تقویت دفاع مشترک در اتحادیه اروپا حمایت کرد. به گفته وی این جنگ همچنین یادآور این است که "یک چشم انداز واقعا استراتژیک و بلندمدت" در بحث قوانین بودجه جدید اتحادیه اروپا چقدر مهم است.‎

شرکت تابعه گازپروم فعال در پروژه "نورد استریم 2 "همه کارکنان خود را اخراج کرد

وزیر اقتصاد سوئیس اعلام کرد که شرکت «Nord Stream 2 AG» که در زمینه ساخت خطوط نورد استریم 2 فعالیت داشت  و عامل این پروژه و از شرکت‌های زیرمجموعه گازپروم، غول نفتی روسیه می‌شود و دفتر مرکزی آن در سوئیس قرار دارد همه کارکنان خود را اخراج می کند.‎

اوکراین سربازان روسی که تسلیم شوند را تشویق می‌کند

اوکراین به سربازان روسی پیشنهاد معافیت از مجازات و پول در صورت تسلیم شدن را داده است. وزیر دفاع اوکراین در فیس بوک خطاب به این نیروها نوشت: "انتخاب خود را انجام دهید. بدون سلاح و با پرچم سفید بیرون بیایید. به هر سرباز معادل بیش از 40000 یورو پیشنهاد می شود.

وی افزود: «هرکسی که از اشغالگری امتناع کند، صلح را نزدیک‌تر می‌کند. هیچ عفوی برای کسانی که راه اشغالگری را انتخاب می کنند وجود نخواهد داشت".‎

سازمان ملل: 660 هزارنفر اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند

بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد از زمان آغازحمله روسیه در روز پنجشنبه، بیش از 660 هزار نفر اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند.

 بر این اساس هنگام ورود پناهندگان به لهستان کیلومترها صف تشکیل می شود و مردم باید تا 60 ساعت منتظر بمانند. صف ها در مرز رومانی هم تا 20 کیلومتر طول دارند.‎

مجارستان خواستار پذیرش سریع اوکراین در اتحادیه اروپا شد

مجارستان از پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت می کند. "پیتر سیجارتو" وزیر امور خارجه این کشور در این باره گفت: ما از بروکسل سریعا می خواهیم که این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

بنابراین مجارستان در این راستا به ابتکار سه کشور بالتیک و همچنین لهستان، جمهوری چک، اسلوونی، بلغارستان و اسلواکی می‌پیوندد.‎

لاوروف: غرب باید از ایجاد پایگاه نظامی در نزدیکی روسیه دست بردارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه در کنفرانسی درباره خلع سلاح تاکید کرد که کشورهای غربی باید از ایجاد تأسیسات نظامی در خاک جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق دست بردارند.

لاوروف گفت: روسیه از ایالات متحده می خواهد که به شدت به تعهداتش در خصوص عدم تقویت امنیت خویش در ازای آسیب رساندن به امنیت دیگران عمل کند.‎ (+لینک)

اسپانیا ارسال مستقیم تسلیحات به اوکراین را رد کرد

برخلاف سایر شرکای ناتو و اتحادیه اروپا، "پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا، فعلاً ارسال تسلیحات مستقیم به اوکراین را رد کرده است.

این سوسیالیست در گفتگویی اظهار داشت که اسپانیا به جای آن در برنامه اتحادیه اروپا برای تامین تسلیحات و تجهیزات به نیروهای مسلح اوکراین شرکت می کند.

اسپانیا چهارمین کمک کننده بزرگ به این ابزار مالی اروپا است که 450 میلیون یورو برای تسلیحات و 50 میلیون یورو برای تجهیزات و سوخت برای اوکراین اختصاص داده است.‎

زلنسکی برای نمایندگان اروپایی صحبت می‌کند

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز سه شنبه در پارلمان اروپا سخنرانی خواهد کرد.

توتال تخصیص سرمایه به پروژه‌های جدید در روسیه را متوقف می‌کند

شرکت توتال فرانسه که در زمینه انرژی فعالیت می‌کند اعلام کرده که قصد دارد تخصیص سرمایه به پروژه‌های جدید در روسیه را متوقف کند.

جنگنده‌های ارتش آلمان حریم هوایی لهستان را امن می‌کنند

نیروی هوایی آلمان اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده ارتش آلمان حریم هوایی لهستان را امن می کنند. در توئیتر عکسی از برخاستن یک جت جنگنده ارتش آلمان قابل مشاهده است. جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.‎

شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی مرسک همکاری با روسیه رو متوقف می‌کند

ابرشرکت حمل و نقل دریایی مرسک متعلق به دانمارک اعلام کرد که قبول سفارشات غیرضروری حمل و نقل به روسیه یا از این کشور به دیگر نقاط دنیا را بخاطر تحریم‌هایی که علیه مسکو اعمال شده، متوقف خواهد کرد.

حضور بوریس جانسون در لهستان برای بحث درباره اوضاع اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیسی امروز وارد لهستان شد تا با مقامات این کشور همپیمان اروپایی دربراه اوضاع اوکراین گفت‌وگو کند.

کمیسیون اروپا: نمی‌توانیم گاز روسیه را کاملا ممنوع کنیم

"مارگرت وستاگر"، معاون رئیس کمیسیون اروپایی در گفتگویی با اشپیگل بر وابستگی بسیاری کشورهای اروپایی به گاز روسیه تاکید کرده و در عین حال گفت: برای حمایت از آب و هوا ما کاهش وابستگی به گاز روسیه را آغاز کرده‌ایم و البته این کار با سرعتی که تا همین اواخر تصور نمی شد انجام می شود. این فشار بیشتری بر مسکو وارد می کند.

وی همچنین گفت: ما نمی توانیم گاز روسیه را به طور کامل ممنوع کنیم، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز بیش از حد به آن وابسته هستند.

وی در عین حال گفت: اگرچه روسیه قلمرو بزرگی دارد، اما قدرت اقتصادی متوسطی دارد که بزرگتر از اسپانیا نیست، بنابراین، اروپا فرصت های بسیار بیشتری نسبت به روسیه برای کاهش پیامدهای تحریم ها دارد.»‎

اوکراین از آلمان ناو و زیردریایی دریافت می‌کند

"آندری ملنیک"، سفیر اوکراین در آلمان اعلام کرد که می خواهد به آلمان تسلیحات جدید برای کشورش سفارش دهد.

ملنیک در این باره گفت: ما می خواهیم ناو و زیردریایی را به شرکت های تسلیحاتی آلمانی سفارش دهیم.  

به گفته وی گفتگوهای مشخص در مورد این موضوع تا چند روز پیش غیرممکن بود زیرا "محاصره سیاسی" تحویل تسلیحات به اوکراین وجود داشت.

وی تاکید کرد که کشورش همچنین به سیستم های دفاع هوایی ثابت نیاز دارد.‎

کمیسیون اروپا روسیا تودی و اسپوتنیک روسی را تحریم می‌کند

کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد رسانه های دولتی روسی روسیاتودی و اسپوتنیک را تحریم کند. کمیسر بازار داخلی اروپا اعلام کرد، باید دسترسی این رسانه ها به کانال های رسانه های اروپایی مسدود شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم باید با این طرح موافقت کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که همچنان در طول امروز منتظر این موافقت است.‎

جانسون: پوتین باید شکست بخورد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در جریان سفر به لهستان و استونی از "فشار حداکثری" بر روسیه خبر داد. جانسون گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید همچنان عواقب حمله به اوکراین را احساس کند. "پوتین باید شکست بخورد" - بریتانیا و متحدانش در این مورد توافق دارند.

جانسون قرار است با نخست وزیر لهستان و دبیر کل ناتو دیدار و گفتگو کند.‎

زلنسکی: روسیه نباید عضو شورای امنیت باشد

رئیس جمهور اوکراین در سخنانی بار دیگر گفت که روسیه را شکست خواهیم داد و به مقاومت خود در تمام شهرهای اوکراین ادامه خواهیم داد و به زودی دوباره به صلح خواهیم رسید.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا مقابل روسیه بایستد و مدعی شد: روسیه نباید عضو شورای امنیت سازمان ملل باشد.

زلنسکی همچنین درباره وضعیت میدانی جنگ اوکراین گفت که کی‌یف مهمترین هدف دشمن (روسیه) است که می‌خواهد هویت ما را از بین ببرد. روسیه همچنین نیروگاه‌های برق کی‌یف را هدف قرار داده است.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه گفت: با طرح روسیه به مذاکره رفتیم اما ارتش روسیه به حملات و بمباران علیه کشور ما ادامه می‌دهد. ما اجازه کشتار غیرنظامیان را نخواهیم داد و باید روسیه را از نظر اقتصادی نابود کنیم.

رئیس جمهور اوکراین همچنین با اشاره به مذاکرات روز گذشته نمایندگان اوکراین و روسیه در بلاروس گفت: مذاکرات با طرف روسی به نتایج مطلوبی نرسیده است. (+لینک)

یوتیوب راشاتودی و اسپوتنیک روسیه را در سراسر اروپا مسدود می‌کند

یوتیوب کانال های پخش کننده دولتی روسیه راشاتودی و اسپوتنیک را در سراسر اروپا مسدود کرده است. سخنگوی این شرکت گفت: "به دلیل جنگ در اوکراین، ما بلافاصله کانال های یوتیوب متصل به این دو رسانه روسی را در اروپا را مسدود می کنیم."

به گفته این شرکت مدتی طول می کشد تا اقدامات از نظر فنی اجرایی شود. سخنگوی یوتیوب گفت: تیم های ما به نظارت شبانه روزی وضعیت ادامه می دهند تا در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.‎

کره جنوبی به تراکنش با بانک‌های بزرگ روسیه پایان می‌دهد

خبرگزاری دولتی کره جنوبی اعلام کرد که این کشور به تراکنش و تبادلات با بانک‌های بزرگ روسیه که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند پایان می‌دهد.

رئیس جمهور بلاروس: برنامه‌‌ای برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین نداریم

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت که کشورش هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین ندارد.

وی همچنین از تلاش‌های نمایندگان روسیه و اوکراین برای مذاکره جهت برقراری آتش بس قدردانی کرد. (+لینک)

مجارستان اجازه ارسال تسلیحات غرب به اوکراین از طریق خاک خود را نمی‌دهد

"ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان اعلام کرده که اجازه نمی دهد تحویل تسلیحات از طرف کشورهای غربی به اوکراین از طریق خاک مجارستان انجام شود. وی در بیانیه‌ای گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که اجازه عبور چنین محموله‌هایی را ندهیم."

مجارستان، کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو، در شرق با اوکراین همسایه است و دارای مرز مشترکی به طول حدود 140 کیلومتر با این کشور است. اوربان تصمیم مبنی بر عدم اجازه ارسال تسلیحات از طریق مجارستان را با این واقعیت توجیه کرد که بیش از 100 هزارمجار نژاد در منطقه غرب اوکراین زندگی می کنند و امنیت آن ها با چنین اقدامی به خطر می افتد.

وی گفت: به نفع مردم مجارستان است که کشور ما از این جنگ دور بماند.‎

توقیف خودروهای ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا توسط ملی گرایان اوکراینی

به گزارش خبرگزاری "تاس"، نیروهای مردمی در منطقه دونتسک امروز سه شنبه اعلام کردند که گروه‌های ملی‌گرای اوکراین حدود 20 خودروی گروه مأموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه دونباس را توقیف کردند، از سرنوشت اعضای این گروه اطلاعی در دست نیست.

پیش از این گزارش شده بود که گروه مأموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا نظارت تصویری بر خط تماس درگیریها در دو منطقه دونتسک و لوهانسک را متوقف کرده و در حال خارج شدن از منطقه دونباس به سمت خاک فدراسیون روسیه هستند.

مخالفت انگلیس با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین

به گفته "دومینیک راب"، معاون نخست وزیر بریتانیا، این کشور منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را اعمال نخواهد کرد. راب در اسکای نیوز گفت حتی اگر روسیه کی یف را تصرف کند، جنگ پایان نخواهد یافت.

ایجاد دو کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل

به گزارش خبرگزاری "اینترفکس"، سخنگوی نیروهای پلیس مردمی منطقه دونتسک اعلام کرد که این نظامیان به ساکنان شهر ماریوپل محاصره شده پیشنهاد کردند که تا تاریخ دوم مارس (چهارشنبه، 11 اسفند) از طریق دو کریور انسان دوستانه ایجاد شده، این شهر را ترک کنند.

به گفته وی، نظامیان دونتسکی ایمنی تردد در بخش‌هایی از بزرگراه E58 را در مسیرهای این منطقه به سمت خاک فدراسیون روسیه را تضمین می‌کنند.

روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروهی از نیروهای مردمی دونتسک در حال تکمیل محاصره بندر ماریوپل هستند.‎

فرانسه از جنگ اقتصادی علیه روسیه خبر داد

"برونو لومر"، وزیر دارایی فرانسه گفته است که تحریم ها منجر به جنگ اقتصادی علیه روسیه خواهد شد. لومر به فرانس اینفو گفت که فروپاشی اقتصاد روسیه به وجود خواهد آمد.‎

قدیروف از تلفات نظامیان چچنی در اوکراین خبر داد

رمضان قدیروف، رئیس چچن اعلام کرد که نیروهای این جمهوری که داوطلبانه برای شرکت در عملیات نظامی روسیه به اوکراین رفته‌‌اند، متحمل تلفاتی نیز شدند.

قدیروف امروز، اول مارس در کانال تلگرام خود نوشت: «متأسفانه، در حال حاضر تلفاتی در بین نظامیان اعزامی از جمهوری چچن در اوکراین وجود دارد. دو نفر کشته و شش نفر دیگر به درجات مختلف مجروح شدند.»

رئیس چچن در عین حال تاکید کرد، سربازان ما "انتخاب کردند که قهرمان شده و جان خود را برای امنیت دو کشور بدهند".

به گفته وی، به نظامیان چچنی دستور داده شده که تلفات در میان مردم غیرنظامی اوکراینی را به حداقل برسانند.

ادعای انگلیس درباره پیشروی کم روسیه در کی‌یف در 24 ساعت گذشته

بر اساس اطلاعات انگلیس، پیشروی روسیه در کی یف در 24 ساعت گذشته پیشرفت کمی داشته است. بر اساس ارزیابی به روز شده توسط سرویس اطلاعاتی انگلیس در وزارت دفاع بریتانیا، دلیل این امر احتمالاً مشکلات لجستیکی بوده است.‎

رفع وابستگی سریع از انرژی روسیه در دستورکار دولت آلمان

در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین، دولت آلمان می خواهد با سرعت بیشتری از نفت، گاز و زغال سنگ روسیه به استقلال دست یابد.

معاون وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که تبدیل کامل و اجباری تولید برق با انرژی های تجدیدپذیر برنامه ریزی شده است.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" هم در گزارشی نوشته است: برق در آلمان به جای تا سال2050 تا سال 2035 کاملا از انرژی های تجدید پذیر تولید خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد آلمان در این باره گفت: این تنها مسئله ای برای حفاظت از آب و هوا نیست بلکه پای امنیت ما در میان است و از این رو باید هر کاری می توانیم انجام دهیم.‎

ادامه خارج سازی اتباع ازبکستان از اوکراین

به گزارش خبرگزاری "تاس"، دومین هواپیمای حامل شهروندان ازبکستانی تخلیه شده از اوکراین که از فرودگاه شهر کاتوویتس لهستان بلند شده بود، در فرودگاه تاشکند به زمین نشست.
تعداد پناهندگانی که از اوکراین وارد خاک لهستان شده‌اند، از مرز 377 هزار نفر هم گذشت.‎

تماس تلفنی اردوغان با همتای بلاروسی درباره اوکراین

نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی درباره مذاکرات هیئت‌های اوکراین و روسیه در بلاروس به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این تماس، آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

اردوغان همچنین اعلام کرد که آنکارا به تلاش خود برای توقف این جنگ و برقراری صلح ادامه خواهد داد.

ترکیه تلاش زیادی برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین به خرج داده اما تاکنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است. (+لینک)

350 هزار پناهنده اوکراینی راهی لهستان شده‌اند

به گفته معاون وزیر کشور لهستان از زمان حمله روسیه به اوکراین، 350 هزار نفر از آنجا به لهستان رفته‌اند. تنها در 24 ساعت گذشته 100 هزار نفر از مرز عبور کرده‌اند.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال ترک لوهانسک و دونتسک هستند

نمایندگان دو منطقه لوهانسک و دونتسک در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی رژیم آتش‌بس، به خبرگزاری ریانووستی گفتند که ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا دفاتر خود در منطقه دونباس را ترک کرده و به سمت خاک فدراسیون روسیه حرکت کردند.

طبق این اطلاعات، تمامی 43 خودروی نظاران سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال خروج از خاک این دو منطقه به سمت مرز روسیه هستند.

روز دوشنبه هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که تصمیم گرفته  تا در اسرع وقت تمامی اعضای گروه مأموریت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا را از خاک اوکراین خارج کندو تیم‌های های نظارتی در دونتسک و لوگانسک منتظر تخلیه از طریق خاک فدراسیون روسیه هستند.

دیدار سه جانبه وزرای خارجه آلمان، فرانسه و لهستان با محوریت اوکراین

آنالنا بائر بوک، وزیر امور خارجه آلمان در آستانه دیدار با همتایان خود از لهستان و فرانسه بر مسئله اتحاد اروپا تاکید کرده و قبل از عزیمت به لودز لهستان اعلام کرد: در سخت ترین ساعات، اروپا نزدیکتر از آنچه فکرش را بکنید در کنار هم ایستاده است.

بائربوک گفت: "ولادیمیر پوتین" با جنگ تجاوزکارانه خود نشان می دهد که دیگر به هیچ قانونی احترام نمی گذارد. بنابراین، اتحاد ما امروز به موضوع بقای اروپا تبدیل شده است.» بر اساس اطلاعات لهستان، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز از طریق لینک ویدئویی در این مذاکرات شرکت  می کند. ‎

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه اوکراین و آمریکا

"دیمیترو کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، خواستار ارائه تسلیحات بیشتر به کی یف و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شد. کولبا در توییتر نوشت که اوکراین در آرزوی صلح است اما تا زمانی که تحت حمله روسیه هستیم، به تحریم ها و سلاح های بیشتری نیاز داریم. ‎

آلمانی‌ها نگران عواقب دخالت ناتو در درگیری‌های اوکراین هستند

نتایج جدیدترین نظر سنجی موسسه فورسا نشان می دهد که بسیاری از مردم آلمان می ترسند که جنگ روسیه علیه اوکراین به کشورهای دیگر سرایت کند. 69 درصد شهروندان آلمانی نگران مداخله ناتو در این مناقشات هستند. آن ها نگران تاثیر مستقیم این درگیری ها بر آلمان هستند.

اکثر شهروندان آلمانی از ارسال تسلیحات به اوکراین و عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت می کنند.‎

چین تخلیه اتباع خود از اوکراین را آغاز می‌کند

شش روز پس از حمله روسیه به اوکراین، چین تخلیه شهروندان خود را از این کشور آغاز کرد. روزنامه دولتی گلوبال تایمز به نقل از سفارت چین در پایتخت اوکراین گزارش داد که حدود 600 دانشجوی چینی روز دوشنبه از کی یف و شهر بندری جنوبی اودسا خارج شدند. آنها با اتوبوس به کشور همسایه مولداوی سفر کردند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود 1000 شهروند چینی دیگر نیز روز سه شنبه اوکراین را به مقصد لهستان و اسلواکی ترک کنند.‎

روسیه به ارسال گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد

روسیه به ارسال گاز طبیعی به اروپا از طریق خطوط لوله ترانزیتی در اوکراین ادامه می دهد.

خبرگزاری اینترفاکس با استناد به داده های شرکت دولتی گازپروم روسیه گزارش داد که استفاده از خط لوله در سطح بالایی باقی مانده است. بر این اساس، 109.3 میلیون متر مکعب گاز باید در روز سه شنبه به اروپا تحویل داده شود که اندکی بیشتر از روز دوشنبه است.‎

توصیه به روس‌ها: از سفرهای غیررسمی به خارج خودداری کنید

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، به شهروندان روس توصیه می‌شود در آینده نزدیک از سفرهای غیررسمی به کشورهای خارجی خودداری کنند.‎

رئیس جمهور قزاقستان: دلیل اصلی بحران اوکراین، روی کاغذ ماندن توافقات مینسک است

قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان معتقد است که تحقق نیافتن توافقات مینسک منجر به اقدامات نظامی کنونی در خاک اوکراین شده است.

توکایف صبح امروز در یک نشست پارلمانی گفت: "توافقات مینسک فقط به روی کاغذ باقی ماند که منجر به اقدامات نظامی در خاک اوکراین شد و متاسفانه اکنون وضعیت ژئوپلیتیکی به شکلی بی سابقه تشدید شده است. زمان آن رسیده که در خصوص برگشت ناپذیری این روند صحبت کنیم. ما می خواهیم هر دو کشور بر سر میز مذاکره زبان مشترکی را بیابند و هماهنگی پیدا کنند. راه دیگری وجود ندارد. صلح بد بهتر از نزاع خوب است. بدون صلح هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.»

خطوط هوایی روسیه خود را برای فعالیت در شرایط تحریم آماده می‌کنند

کارشناسان شرکت‌های هواپیمایی روسیه معتققدند که پس از بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسی و ممنوعیت اتحادیه اروپا در فروش و عرضه هواپیما و قطعات یدکی آنها، خطوط هوایی روسیه تلاش خواهند کرد تا شرکای جدیدی بیابند، بخشی از قراردادها با اجاره دهندگان را حفظ کرده و بر امر تعمیر هواپیماها تسلط یابند.

به گفته آنها، تقریباً 81 درصد از ناوگان هوایی در روسیه متعلق به اجاره دهندگان ایرلندی، 7 درصد - از قبرس و 3 و 2 درصد از ترکیه و از جزایر برمودا است.

طبق این اطلاعات، در حال حاضر، بیش از 150 هزار گردشگر روسی ممکن است در خارج از کشور باشند، از جمله در مناطقی که اکنون مشکلات عزیمت گردشگران به روسیه وجود دارد (اروپا، کشورهای حوزه کارائیب، ایالات متحده آمریکا) که اقدامات لازم برای بازگرداندن این افراد به روسیه در حال انجام است.

وضعیت در مسیرهای پروازی در ترکیه، مصر، مالدیو و ویتنام عادی است. بطور همزمان از روز دوشنبه ورود گردشگران به جمهوری دومینیکن، کوبا و مکزیک متوقف شده است.

پاسخ روسیه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا  سخت خواهد بود

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات ضدروسی اتحادیه اروپا و نقش آن در حوادث اوکراین بدون پاسخ شدیدالحن از سوی مسکو باقی نخواهد ماند.

در بیانیه منتشره در این خصوص آمده است: «روسیه بدون توجه به تحریم‌ها و تهدیدات آنها به تضمین تحقق منافع ملی حیاتی خود ادامه خواهد داد. زمان آن فرا رسیده که کشورهای غربی درک کنند که تسلط یکپارچه آنها بر اقتصاد جهانی مدت‌هاست که به گذشته پیوسته است.»

در این سند تاکید شده که ساختارهای اتحادیه اروپا که در تامین تسلیحاتی اوکراین دخیل هستند، مسئول هرگونه عواقب چنین اقداماتی در چارچوب عملیات ویژه نظامی جاری خواهند بود.

اتحادیه اروپا روز گذشته بار دیگر تعدادی از مقامات دولتی، تجار، سیاستمداران و شخصیت‌های فرهنگی روسیه را تحت محدودیت‌های شخصی قرار داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز جزو افراد تحریم شده است. این تصمیم بروکسل از لحظه انتشار لازم الاجرا شد.

اخراج روسیه از سازمان ملل متحد غیرممکن است

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد کرد، اظهارات طرف اوکراینی مبنی بر عدم مشروعیت روسیه در سازمان ملل متحد هیچ عواقبی برای مشارکت مسکو در فعالیت‌های سازمان های بین‌المللی ندارد.

سرگئی کیسلیسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل روز گذشته در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل، موضوع عدم مشروعیت حضور هیئت روسی در این سازمان را مورد بررسی قرار داد.

گاتیلوف گفت: «برای من دشوار است قضاوت کنم که چگونه آنها قصد دارند مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر و فعالیت در سایر نهادهای سازمان ملل را لغو کنند. طرح این مسئله صرفاً برای افکار عمومی است و هیچ پیامدی برای روسیه ندارد.»

این دیپلمات افزود: کشورهای بسیاری هستند که در برخوردهای ما برای حمایت از حقوق بشر، افزایش کارایی یا بهبود عملکرد کشورها در این زمینه اشتراک نظر دارند و ما با شرکای خود، ما به مقابله با رویکردهای گروه به اصطلاح "دموکراسی غربی" و تلاش آنها برای تحمیل نظراتشان ادامه خواهیم داد.‎

ژاپن تحریم‌هایی را علیه پوتین، لاوروف و شایگو اعمال کرد

وزارت امور خارجه ژاپن صبح امروز، سه شنبه، جزییات تحریم‍‌های اعمال شده از سوی دولت این کشور علیه روسیه در ارتباط با وضعیت اوکراین را منتشر کرد.

بدین ترتیب، شش مقام بلندپایه روسیه، به ویژه، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف و وزیر دفاع سرگئی شایگو، مورد تحریم‌های شخصی قرار گرفتند. علاوه بر این، دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت نیز تحریم های شخصی اعمال می شود. در صورت شناسایی دارایی‌های این اشخاص در ژاپن مسدود خواهد شد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه روز گذشته فرمانی را «در خصوص اتخاذ تدابیر ویژه اقتصادی در ارتباط با اقدامات خصمانه ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی که به آنها پیوسته‌اند» را امضا کرد. متن این سند روز دوشنبه در سایت کرملین منتشر شد و از همان زمان لازم الاجرا شده است. تدابیر در نظر گرفته به موجب فرمان ریاست جمهوری برای حفظ منافع ملی روسیه ضروری هستند.

حمایت 68 درصدی مردم روسیه از عملیات ویژه در اوکراین

داده‌های بدست آمده در نتیجه یک نظرسنجی از سوی مرکز ارزیابی افکار عمومی سراسری روسیه که عصر روز دوشنبه منتشر شد، نشان داده که حدود 70 درصد روس‌های شرکت کننده در این نظرسنجی از تصمیم پوتین برای آغاز عملیات ویژه برای دفاع از منطقه دونباس حمایت می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، 68 درصد از شهروندان روس‌ها به احتمال زیاد از عملیات غیرنظامی‌سازی اوکراین حمایت می‌کنند، 22 درصد مخالف آن بوده و 10 درصد پاسخ دادن به این سئوال را دشوار می‌دانستند. در عین حال، بیش از یک چهارم پاسخ دهندگان، یعنی 26 درصد آنها - معتقدند که هدف از این عملیات حفاظت از جمعیت روس زبان مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین است.

توافق مسکو و کی‌یف برای ادامه مذاکرات

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت نمایندگی روسیه و مشاور رئیس جمهوری این کشور به خبرنگاران اعلام کرد که هیئت‌های روسیه و اوکراین برای ادامه مذاکرات توافق کردند و نشست بعدی نمایندگان دو کشور در روزهای آینده در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد. به گفته وی، تا آن زمان، هر یک از هیئت‌ها، در خصوص مواضع خود در جریان مذاکرات با رهبری کشور خود مشورت خواهند کرد.

ولادیمیر مدینسکی ادامه داد، طرف‌های روسی و اوکراینی نکاتی را پیدا کرده‌اند که می توان بعنوان مواضع مشترک در نظر گرفت که باید روی آنها کار کرد. مذاکرات روز دوشنبه حدود پنج ساعت به طول انجامید.

همانطور که دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گزارش داده، موضوع کلیدی مذاکرات برقراری آتش‌بس و خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین است. زلنسکی گفت که کی‌یف نتایج مذاکرات با روسیه را پس از بازگشت هیئت خود تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم خواهد گرفت که چگونه دور دوم مذاکرات را ادامه دهد. به عقیده وی، در پی نتایج دور نخست مذاکرات، تاکنون هیچ نتیجه‌ای که اوکراین به آن نیاز دارد، بدست نیامده است.

سوریه کشورهای غربی را به تشدید اوضاع در اوکراین متهم کرد

بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل، صبح امروز در نشست وق العاده مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد تنش بین روسیه و اوکراین ناشی از عدم پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال ارائه تضمین امنیتی به فدراسیون روسیه است و این امر برای چندین دهه ادامه داشته است.

حمایت چین از گفتگوی مستقیم بین روسیه و اوکراین

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست اعلام کرد که مقامات پکن از گفتگوی مستقیم بین روسیه و اوکراین حمایت می کند و آن را تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی می‌داند. به گفته وی، در این مقطع، بازگشت هر چه سریعتر به مسیر دیپلماسی و حل و فصل سیاسی اختلافات ضروری است و جامعه بین‌الملل باید یک محیط خارجی مساعد برای گفتگو و حل و فصل سیاسی سازماندهی کند و از وخیم‌تر شدن اوضاع اجتناب کند.

نبنزیا خواستار واکنش به نقض قوانین بشردوستانه در اوکراین شد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، از این سازمان خواست به واقعیت استقرار تسلیحات سنگین توسط ملی گرایان اوکراینی در مناطق مسکونی شهرهای اوکراین توجه کند که بطور قطعی نقض مستقیم قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.  نبنزیا یادآور شد که هیچ مشکل انسانی حادی در سرزمین‌های اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار گرفته‌اند، وجود ندارد. به گفته وی، همه جهان نگرانی جدی درباره وضعیت کنونی اوکراین دارد.

افزایش خسارات وارده به زیرساختارهای نظامی اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد، از آغاز عملیات ویژه برای حفاظت از ساکنان دونباس، نیروهای مسلح روسیه یک هزار و 146 تاسیسات زیرساختارهای نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داده  و منهدم کرده‌اند.

به گفته این مقام نظامی، این تأسیسات نظامی شامل 31 پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین، 81 سامانه موشکی مختلف و همچنین 75 ایستگاه راداری است. وی افزود، شش ستون از خودروهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین توسط نیروهای عملیاتی - تاکتیکی نیروی هوافضای روسیهمنهدم شده، 311 دستگاهتانک و سایر خودروهای زرهی جنگی، 42 هواپیما و بالگرد (از جمله مستقر در روی زمین)، 51 سامانه آتش رگبار، 147 قبضه توپ و خمپاره صحرایی و 263 دستگاه خودروی ویژه نظامی نابود شدند.

کوناشینکوف در عین حال یادآور شد که ارتش روسیه با ادارات بسیاری از شهرهای اوکراین همکاری داشته و با توافق دوجانبه، نظم و قانون به طور مشترک تضمین می‌شود.حمل و نقل همچنان به کار خود ادامه می دهد، امکانات لازم برای پشتیبانی از زندگی مردم عادی فعال هستند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، طی 24 ساعت گذشته، 110 سرباز اوکراینی دیگر داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.