لحظه به لحظه با اوکراین؛ لاوروف: آمریکا دنباله‌رو هیتلر است


در هشتمین روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، خبرگزاری اوکراین از وقوع چند انفجار در پایتخت این کشور خبر داد.

3/3/2022 2:33:19 PM
کد خبر: 8265

به گزارش سارنا به نقل از فارس، در هشتمین روز از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین درگیری‌های اوکراین و همزمان با ادامه فشارهای واشنگتن و متحدانش علیه مسکو،  رسانه‌های بین‌المللی از وقوع چند انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

بخش بیست‌ و سوم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

 

۱۴:۰۰- آمار کی‌یف از تلفات شبانه‌روز گذشته در  «خارکیف»

اداره امور اضطراری اوکراین ضمن اتهام زدن به مسکو درباره حمله به اماکن مسکونی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته در حملات روسیه به خارکیف در شمال شرقی اوکراین ۳۴ غیرنظامی کشته و بیش از ۲۸۵ نفر زخمی شدند.

۱۳:۰۰- لاوروف: خواسته‌های ما از اوکراین، حداقلی است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک سخنرانی اعلام کرد، خواسته‌های مسکو در قبال اوکراین، خواسته‌های حداقلی است. وی ضمن ابراز اطمینان درباره آینده گفت: «برای بحران اوکراین یک راه حل پیدا خواهد شد».

این دیپلمات ارشد مسکو با رد مواضع کشورهای غربی در قبال روسیه و تحولات اوکراین گفت: «ما از سوی ناتو یا غرب هیچ ابتکار و طرحی برای مذاکره بر اساس احترام متقابل نشنیده‌ایم».

لاوروف با محکوم کردن مواضع واشنگتن اعلام کرد: «زمانی ناپلئون (بناپارت) و هیتلر زمانی قصد داشتند اروپا را مطیع خود کنند و اکنون آمریکایی‌ها (اروپا) را مطیع خود کرده‌اند...ناتو به طرزی لجوجانه به دنبال حفظ برتری خود در همه زمینه‌ها هستند و غرب می‌خواهد ثابت کند ناتو نظم در اروپا را دیکته می‌کند».

۱۲:۵۰- ادعای زلنسکی درباره حضور نیروهای خارجی در اوکراین

ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه در نطق ویدئویی خود اعلام کرد، قرار است ۱۶ هزار نیرو از اتباع خارجی برای جنگیدن در کنار اوکراین، به این کشور بروند.


۱۲:۴۵- انگلیس از تسلط اوکراین بر خارکیف و چرنیهوف خبر داد

وزارت دفاع انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد، به رغم حملات نیروهای روسیه، شهرهای خارکیف، ماریوپول و چرنیهیف همچنان در دستان اوکراین است. 

۱۲:۴۰- چین ادعای رسانه‌های غرب درباره اوکراین را رد کرد

وزارت خارجه چین به خبرهای منتشر شده در رسانه‌های غربی درباره درخواست این کشور از روسیه درباره موکول کردن زمان حمله به اوکراین به بعد از پایان المپیک زمستانی پکن را «کاملا غلط» و نفرت انگیز خواند.

۱۲:۲۴- پیام ویدئویی جدید زلنسکی درباره بحران اوکراین

ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار یک ویدئویی جدید به شدت علیه روسیه موضع گرفت و گفت: «دشمن برای سال‌ها به منظور حمله به کشورمان برنامه‌ریزی کرده بود».

وی در این ویدئو روسیه را به «نفرت از اوکراین و نفرت از آزادی مردم این کشور» متهم کرد و گفت: «ما آنها را متوقف کردیم و شکستشان دادیم...به رغم ۱۰ برابر بودن اندازه آنها (روسیه) روحیه دشمن در حال از بین رفتن است».

۱۲:۱۰- مقام روس: به همه اهداف خود در اوکراین رسیده‌ایم

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه اعلام کرد که این کشور تاکنون به همه اهداف خود در عملیات نظامی ویژه در اوکراین رسیده است.

وی البته با هشدار درباره تنش‌ها در روابط آمریکا و کشورهای غربی با روسیه به دلیل تحولات اوکراین گفت: «در روزهای اخیر شاهد حمله اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی بی سابقه علیه روسیه بوده‌ایم».

ریابکوف همچنین ضمن محکوم کردن اقدامات آمریکا و متحداشن در کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین از آمادگی مسکو برای گفت‌و‌گو با آمریکا تاکید کرد. او گفت: «ما آماده گفت‌وگو (در مورد تضمین‌های امنیتی‌) و همچنین در مورد مسائل مربوط به ثبات استراتژیک هستیم. متاسفیم که چند روز پیش همکاران ما در واشنگتن تصمیم گرفتند و اعلام کردند که این گونه تماس‌ها را تعلیق کردند.

۱۱:۳۵- آتش‌سوزی مخازن سوخت در «چرنیهیف» اوکراین

خبرگزاری رسمی اوکراین گزارش داد، روسیه مخازن سوخت در شهر شمالی «چرنیهیف» اوکراین را هدف قرار داد که در نتیجه آن ۶ تانکر آتش گرفتند.

۱۱:۰۵- مسکو: پیشروی به سمت کی‌یف ادامه دارد

در حالی که برخی رسانه‌های غربی از توقف پیشروی کاروان نظامی روسیه در حرکت به پایتخت اوکراین خبر داده بودند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پیشروی به سمت کی‌یف ادامه دارد و نیروهای روسیه هم اکنون در 30 کیلومتری این شهر قرار دارند.

 

۱۱:۰۰- روس‌ها از تصرف بر شهر «بالاکلیا» خبر دادند

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور خبر دادند، نیروهای روسیه شهر «بالاکلیا» در استان «خارکیف» واقع در شرق اوکراین را به کنترل خود درآوردند.

۱۰:۵۸- حمله به مرکز رادیو و تلویزیون اوکراین

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، نیروهای روسیه یک مرکز رادیو و تلویزیون در کیف را مورد حمله قرار دادند.

۱۰:۵۰-ورزشکاران پارالمپیک روسیه هم تحریم شدند

«کمیته بین‌المللی پارالمپیک» اعلام کرد به دلیل حمله روسیه به اوکراین، مشارکت ورزشکاران روسیه در مسابقات پارالمپیک زمستانی پکن را به حالت تعلیق درآورد.

۱۰:۳۶-​ آمار تازه وزارت دفاع روسیه درباره خسارات ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد، در عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین ۱۶۱۲ مرکز و سایت نظامی ارتش اوکراین تخریب شد. این وزارتخانه همچنین خبر داده که ارتش روسیه ۴۹ هواپیمای اوکراین را در زمین و ۱۳ هواپیما را روی هوا نابود کرده است.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، ارتش این کشور موفق شده است  ۶۷ موشک انداز اوکراینی و ۲۲۷ توپخانه را منهدم کند.

۱۰:۲۰- کمک‌های تسلیحاتی تازه آلمان در راه اوکراین

خبرگزاری «دی‌پی‌ای» آلمان روز پنجشنبه (امروز) گزارش داد، وزارت اقتصاد آلمان موافقت دولت این کشور را برای تامین ۲۷۰۰ موشک ضد هوایی به اوکراین اعلام کرد.

۱۰:۱۳- سقوط مرگبار بالگرد رومانی و مفقود شدن جت جنگنده این کشور

مقام‌های رومانی خبر دادند، به دنبال مفقود شدن جت جنگنده «میگ ۲۱» این کشور، ارتش رومانی یک بالگرد را برای پیدا کردن این جنگنده اعزام کرد اما به دلیل «بدی آب و هوا» بالگرد سقوط کرد. وزارت دفاع رومانی اعلام کرد که همه هفت سرنشین بالگرد و خلبان جنگنده کشته شدند.

۱۰:۱۰- ادعای رسانه غربی درباره توقف کاروان روسیه در کی‌یف​

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از یک منبع آمریکایی ادعا کرد که «کاروان نظامی روسیه که به سمت کی‌یف پایتخت روسیه حرکت می‌کرد، به دلیل مقاومت (اوکراینی‌ها) و کمبود تجهیزات متوقف شد».

۰۹:۴۰- حمایت رئیس‌جمهور ونزوئلا از روسیه

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی ضمن محکوم کردن تحریم‌ها و فشارها علیه روسیه به دلیل تحولات اوکراین اعلام کرد، «آنچه آنها دارند علیه مردم روسیه انجام می‌دهند، جنایت و جنگ اقتصادی است».

مادورو با اشاره به اقدامات آمریکا و متحدانش علیه روسیه در قطع دسترسی برخی از بانک‌های روسیه به سامانه «سوئیفت» و ممنوع کردن حریم هوایی کشورها علیه روسیه افزود: «کاری که آنها دارند می‌کنند، دیوانگی است. جنگ‌های اقتصادی باید پایان یابند. مشکلات جهان باید از مسیر دیپلماتیک و سیاسی حل شوند».

۰۹:۲۰- خروج بیش از ۱۴۲ هزار نفر از ساکنان «دونباس»

خبرگزاری «تاس» روسیه روز پنجشنبه (امروز) گزارش داد، از هجدهم فوریه (۲۹ بهمن) تاکنون بیش از ۱۴۲ هزار نفر از ساکنان منطقه دونباس، این منطقه را تخلیه کرده و به روسیه منتقل شده‌اند.

روسیه به دنبال درگیری‌های بین ارتش اوکراین با جدایی‌طلبان در منطقه دونباس، در تاریخ ۲۱ فوریه (دوم اسفند) استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.


خروج ساکنان دونباس

 

۰۸:۴۰- ادعای رویترز درباره درخواست چین از روسیه درباره زمان «حمله به اوکراین»​

خبرگزاری رویترز به نقل از «یک منبع» ادعا کرد، مقام‌های ارشد چین اوایل ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) از روسیه خواسته بودند که «حمله به اوکراین» را به بعد از پایان مسابقات المپیک زمستانی پکن موکول کند.

پیش از رویترز، روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های کاخ سفید و گزارش اطلاعاتی یک کشور غربی ادعا کرده بود، مسئولان پکن از مسکو این درخواست را مطرح کرده بودند. این ادعاها در شرایطی مطرح شده که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین چهار روز بعد از پایان المپیک آغاز شد.

۰۸:۳۰- سفر بلینکن به اروپا برای «مشورت» با متحدان ناتو

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور برای «مشورت با متحدان ناتو» درباره حمله روسیه به اوکراین، از سوم تا هشتم کارس (۱۲ تا ۱۷ اسفند) به چند کشور اروپایی سفر می‌کند. قرار است بلینکن به بلژیک، لهستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی برود.

۰۸:۲۰- قیمت نفت از مرز ۱۱۶ دلار گذشت

بهای نفت برنت دریای شمال امروز در معاملات بازار انرژی به ۱۱۶ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید که این رقم بالاترین میزان از آگوست ۲۰۱۳ محسوب می‌شود. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم ۱۱۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

۰۸:۱۰- وقوع چند انفجار شدید در کی‌یف

خبرگزاری اوکراین از وقوع چهار انفجار در کمتر از یک ساعت در کی‌‌یف پایتخت این کشور خبر داد. گفته می‌شود یکی از انفجارها در مرکز پایتخت و نزدیک خط مترو روی داده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.