مقام حزب‌الله: نژادپرستی غرب در تعامل با بحران اوکراین و جنگ‌های خاورمیانه صراحتاً مشهود است


معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت، رفتار نژادپرستانه غرب در تعامل با بحران اوکراین و جنگ‌های خاورمیانه صراحتاً مشهود است و حمایت آمریکا از متحدانش سرابی بیش نیست.

3/5/2022 9:43:13 AM
کد خبر: 8272

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله روز گذشته در خطبه نماز جمعه به بررسی آخرین تحولات داخل و خارج لبنان پرداخت و اعلام کرد: دیدگاه نژادپرستانه همچنان بر رفتار کسانی که مدعی مدنیت، پیشرفت، توسعه و دفاع از حقوق بشر هستند حاکم است. در ایالات متحده و اروپا شاهد هستیم که چگونه با سیاه‌پوستان برخورد می‌شود، به‌عنوان مثال سالانه صدها قتل علیه سیاه‌پوستان اتفاق می‌افتد.

به‌نوشته العهد، شیخ دعموش افزود: این روزها نیز دیدگاه نژادپرستانه غرب در برخورد با حوادث جاری در اوکراین به‌خوبی دیده می‌شود. می‌بینیم که چگونه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی با نگاهی نژادپرستانه اوکراین را یک کشور متمدن می‌دانند که نباید هیچ جنگی در آن اتفاق بیفتد؛ همان‌طور که خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیوز هفته گذشته گفت؛ "اوکراین مانند عراق و افغانستان نیست و یک کشور متمدن است."، منظور او این بود که اوکراینی‌ها شایسته همدردی و همبستگی هستند اما افغان‌ها و عراقی‌ها این شایستگی را ندارند.

این مقام حزب‌الله اضافه کرد: این خبرنگار تنها خبرنگاری نبود که با اظهارات نژادپرستانه به وضعیت اوکراینی‌ها نگاه می‌کرد بلکه سایرین نیز چنین دیدگاهی دارند. دیدیم که معاون سابق دادستان‌کل اوکراین گفت؛ "این اتفاقات برای من بسیار تأثیرگذار است زیرا می‌بینم اروپایی‌ها با چشمان آبی و موهای بور هر روز کشته می‌شوند". «فیلیپ کربی» روزنامه‌نگار آمریکایی درباره شرایط اوکراین می‌گوید؛ "ما در اینجا درباره فرار سوری‌ها از بمباران صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره اروپایی‌هایی صحبت می‌کنیم که برای نجات جان خود با اتومبیل‌هایی مشابه اتومبیل‌های ما خانه‌هایشان را ترک می‌کنند."

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تأکید کرد: همه این‌ها اظهار نظرهای بدخواهانه و نژادپرستانه‌ای است که در پوشش جنگ اوکراین دیده می‌شود و لکه ننگی بر پیشانی غربی‌هاست که همچنان مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، این نگاه واقعی غربی‌ها به منطقه و کشورهای منطقه و کسانی است که در جنگ و تجاوزات آمریکایی‌ها و غربی‌ها کشته می‌شوند. برخورد و تعامل غرب با آوارگان غیراوکراینی را که تبار آفریقایی و عرب و غیراروپایی دارند، ببینید که آنها را ساعت‌ها در فضای باز و سرد رها می‌کنند؛ اما به سفیدپوستان اروپایی به‌راحتی اجازه عبور و مرور می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما هرگونه جنگ و کشتار و اشغالگری و ویرانی را در هر منطقه از جهان محکوم می‌کنیم، اما غرب در مقابله با بحران‌های جهان دوگانه رفتار می‌کند. می‌بینیم کشورهای غربی در برابر جنگ اوکراین موضع گرفته‌اند؛ اما در برابر جنایاتی که آمریکا و عربستان سعودی علیه مردم یمن انجام می‌دهند و نیز در برابر غارت نفت سوریه و غارت اموال ملت افغانستان توسط آمریکا سکوت کرده‌اند.

این مقام حزب‌الله تأکید کرد: کسانی که امروز جنگ یمن را رد می‌کنند اگر واقعاً به اصل محکومیت جنگ و تجاوز به یک کشور مستقل پایبند هستند، باید جنگ آمریکا و عربستان علیه یمن و سوریه و اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها را نیز رد و محکوم کنند. آنها همچنین باید تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حاکمیت لبنان و حقوق دریایی و نفت و گاز این کشور را نیز رد کنند و به‌شکل دوگانه با همه این بحران‌ها برخورد نکنند.

شیخ دعموش در ادامه اظهار داشت: در طول هشت سال جنگ و تجاوز علیه یمن و با وجود کشتار کودکان و زنان و سالمندان و قربانی شدن هزاران نفر، هرگز این سطح از همبستگی را که با اوکراین می‌شود شاهد نبودیم، علت این امر این نگاه نژادپرستانه و نفرت‌انگیزی است که به ملت‌ها و کشورهای منطقه می‌شود، انگار هر کسی که متعلق به غرب و ملت‌های اروپایی و آمریکایی باشد شایسته همدردی است؛ اما هرکسی که متعلق به کشورهای عربی و خاورمیانه و آفریقا باشد شایسته همدردی نیست و غربی‌ها بیش از یمنی‌ها و فلسطینی‌ها و عراقی‌ها و سوری‌ها و افغان‌ها و دیگران که در جنگ‌های آمریکا و اسرائیل کشته می‌شوند شایسته زندگی هستند.

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در ادامه تأکید کرد: دولت آمریکا اولین و آخرین مسئول اتفاقاتی است که در اوکراین می‌افتد؛ زیرا این ایالات متحده بود که برای این جنگ برنامه‌ریزی کرد و به آن دامن زد. اوکراین امروز قربانی سیاست‌های آمریکا در دامن زدن به تنش‌های جهان است.

وی در پایان گفت: درسی که باید از اتفاقات اوکراین گرفته شود این است که حمایت آمریکا از ابزارها و متحدان خود سرابی بیش نیست. رئیس جمهور اوکراین و رئیس جمهور سابق افغانستان که روی آمریکا حساب و به آن اعتماد کرده بودند اکنون اعتراف می‌کنند که واشنگتن آنها را به حال خود رها کرده است، این مسئله باید درس عبرت برای برخی لبنانی‌هایی باشد که به حمایت آمریکا اطمینان دارند و برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی به این کشور اعتماد کرده‌اند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.