تحولات اوکراین| تلاش مسکو و کی‌یف برای تأمین امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین/ افشای تولید تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین با بودجه آمریکا


رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگو با رهبران روسیه و اوکراین گفت که طرفین برای حفظ امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین تلاش می‌کنند و پوتین نیز وعده داد که نیروهای مسلح روسیه و پرسنل امنیتی اوکراینی از عملکرد نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا اطمینان حاصل می‌کنند.

3/7/2022 9:25:57 AM
کد خبر: 8297

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، رئیس جمهوری فرانسه به تماس‌های خود با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی،  روسای جمهوری روسیه و اوکراین در خصوص حل و فصل اوضاع اوکراین ادامه می‌دهد. امانوئل ماکرون روز یکشنبه پس از تبادل نظر با ولادیمیر پوتین، با ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین نیز گفتگویی تلفنی داشت.

طبق اطلاعات کاخ الیزه، رئیس جمهوری فرانسه موافقت زلنسکی را جلب کرد که بر اساس توصیههای آژانس بین المللی انرژی اتمی با طرف روسی همکاری کنند تا ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تضمین شود. رئیس‌ جمهوری روسیه نیز تایید کرده بود که با برگزاری نشست روسیه و اوکراین در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، البته نه در چرنوبیل، بلکه در قالب ویدئو کنفرانس یا در یک کشور ثالث مخالفتی ندارد.

ماکرون در گفتگو با زلنسکی بر لزوم اجتناب از هرگونه اقدامی که امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین را تهدید کند، تاکید کرد. علاوه بر این، موضوع کمک‌های بشردوستانه به اوکراین نیز مطرح شد و رهبر فرانسه گفت که نسبت به نیازهای اوکراینی بی تفاوت نیست و قصد دارد به حمایت از این در این زمینه ادامه دهد.

پیش از این، روز یکشنبه، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین نیز مکالمه تلفنی داشتند. گفتگوی رهبران دو کشور 1 ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید و موضوع آن روند اوضاع پیرامون اوکراین بود. دو طرف روند مذاکرات هیئت روسی با نمایندگان اوکراین و همچنین حادثه اخیر آتش سوزی در قلمرو نیروگاه اتمی زاپاروژیا تبادل نظر کردند. پوتین همتای فرانسوی خود را در جریان اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای ناسیونالیست اوکراینی در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا قرار داد.

کرملین افزود که تلاش برای مقصر دانستن ارتش روسیه در این حادثه بخشی از یک فعالیت  تبلیغاتی ضدروسی است و ایمنی فیزیکی و هسته‌ای نیروگاه زاپاروژیا به خوبی محافظت می شود. پوتین در عین حال از وضعیت مذاکرات بین هیئت روسیه و نمایندگان اوکراین خبر داد و برای ادامه گفتگو در صورت تحقق بی قید و شرط خواسته‌های روسیه ابراز آمادگی کرده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود تعلیق عملیات نظامی روسیه در دونباس را تنها در صورتی امکان پذیر دانست که کی‌یف دست از درگیری برداشته و خواسته‌های مسکو را برآورده کند. ولادیمیر پوتین یادآور شد که نیروهای مسلح روسیه تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت غیرنظامیان در اوکراین انجام می دهند و فقط تأسیسات نظامی هدف قرار می گیرند. وی همچنین آمادگی مسکو برای ادامه گفتگو با کی‌یف و شرکای خارجی برای حل مناقشه را تایید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه و نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه 6 مارس پس از دیدار رو در روی خود که یک روز قبل در کرملین برگزار شد، تلفنی نیز با یکدیگر گفتگو کردند. بررسی روند عملیات نظامی روسیه در اوکراین از جمله با در نظر گرفتن آخرین تماس‌های نفتالی بنت با رهبران تعدادی از کشورها، ادامه یافت. طرفین توافق کردند که همچنان با یکدیگر در تماس باشند.

نخست وزیر اسرائیل پس از مذاکرات خود با پوتین، با ولادیمیر زلنسکی، دیس جمهوری اوکراین نیز تماس گرفته و با وی درباره روند اوضاع تبادل نظر کرد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز یازدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلومبرگ: دولت بایدن به دنبال تحریم نفت روسیه است

بلومبرگ گزارش داد که دولت جو بایدن درصدد است اگر نتواند متحدانش را همراه خود کند، به تنهایی نفت روسیه را تحریم کند.

فعال شدن آژیرهای خطر در کی‌یف

شبکه الجزیره قطر از قول خبرنگار خود گزارش داد که در چند منطقه از شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین آژیرهای هشدار به صدا درآمده‌اند.

12 دیپلمات اخراجی روسی ایالات متحده را ترک کردند

دفتر نمایندگی دائمی فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز، دوشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که دیپلمات‌های روسی در سازمان ملل که از سوی ایالات متحده "عنصر نامطلوب" اعلام شده بودند، شب گذشته به مسکو پرواز کردند

در اواخر ماه فوریه، مقامات آمریکایی به 12 کارمند نمایندگی دائمی روسیه در نیویورک دستور دادند تا ظرف 10 روز خاک این کشور را ترک کنند. طرف روسی اقدامات آمریکا را اقدامی غیردوستانه نامید که نمونه دیگری از سوء استفاده از موقعیت کشور میزبان سازمان ملل است.

سفارت‌های روسیه در ماه‌های گذشته عملاً در محاصره بودند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، سفارت‌های روسیه در چند ماه گذشته تحت حملات شبکه‌ای گسترده قرار گرفته‌اند و تقریباً طوری زندگی می‌کنند که گویی در محاصره هستند و این وضعیت طی هفته گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. به گفته وی، آنها به طور منظم در معرض حملات هکری قرار می گیرند.

زاخارووا یادآور شد که طرف روسی قبلاً از کشورهای غربی خواسته است تا تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون‌های روابط دیپلماتیک و کنسولی را مجدداً تأیید و به آنها عمل کنند.  با این حال، به گفته زاخارووا، البته مشکل بسیار گسترده تر از اوضاع اوکراین است و صحبت بر سر یک جنگ اطلاعاتی و سیاسی ضدروسی است و پیامدهای آن که به مدت هشت سال ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مسلماً بحران اوکراین بر روابط با اتحادیه اروپا و ایالات متحده تأثیر گذاشته و کیفیت جدیدی از روابط مسکو با کشورهای اروپایی، ایالات متحده و ناتو در کل خواهد بود.

روسیه از تولید تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین با بودجه آمریکا خبر داد

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حقایقی از دستور نابودسازی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی که در اوکراین و با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده اجرا می‌شود، فاش شده است. اکنون این مدارک توسط کارشناسان روسی نیروهای حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی در حال تجزیه و تحلیل است.

درخواست روسیه برای توجه سازمان ملل به توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز یادآور شد که فعالیت آزمایشگاه‌های  بیولوژیکی تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین، که در آن ویروس‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند، نقض هنجارهای بین‌المللی است و این موضوع باید از جمله در سازمان ملل مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

هشدار روسیه درباره امکان تحریکاتی با خطر تشعشعات هسته‌ای در شهر خارکوف

وزارت دفاع روسیه  از آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز توسط نیروهای امنیتی به همراه نیروهای ملی‌گرای افراطی با خطر تشعشعات هسته‌ای در شهر خارکوف خبر داد. طبق این اطلاعات، ملی گرایان قصد دارند راکتور یک مرکز آزمایشی هسته‌ای این شهر را بمب گذاری کرده و با منفجر کردن آن "نیروهای مسلح روسیه را متهم به حمله موشکی به تاسیسات هسته‌ای کنند.

حمله ملی‌گرایان اوکراینی به ستونی از غیرنظامیان در ماریوپل

به گفته مقامات نظامی مردمی در منطقه دونتسک، روز یکشنبه ملی گرایان اوکراینی ستونی از مردم غیرنظامی که در حال خارج شدن از ماریوپل از طریق کریدور بشردوستانه بودند را مورد هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند.

طبق این اطلاعات، با این حال نیروهای مردمی دونتسک به همراه نیروهای مسلح روسیه توانستند حدود 150 نفر از ساکنین را تخلیه کنند. روز شنبه نیز بیش از 300 نفر توانستند ماریوپل و حومه آن را ترک کنند. حلقه محاصره در اطراف این شهر تنگ تر از قبل شده است.

دستگیری دو مامور اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین در لوهانسک

به گفته مقامات محلی، روز یکشنبه نیروهای مردمی لوهانسک دو مامور اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین که در حال برنامه ریزی برای حملات تروریستی در این منطقه و در خاک روسیه بودند، را بازداشت کردند. این افراد در لوهانسک هنگام حمل اسلحه و مهمات بازداشت شده و بازجویی از آنها جریان دارد.

ارتش روسیه فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در وینیتسا را ​​از کار انداخت

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با تسلیحات دوربرد بسیار دقیق، فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در شهر وینیتسا را ​​از کار انداختند.

به گفته وی، هواپیماهای جنگنده و پدافند هوایی نیروی هوا-فضای روسیه سه فروندجنگنده سوخو-27 اوکراینی و سه هواپیمای بدون سرنشین دیگر را در هوا سرنگون کردند. در مجموع، طی شبانه روز گذشته، نیروی هوایی اوکراین 11 هواپیمای جنگی و 2 بالگرد دیگر خود را از دست داد. بدین ترتیب، تقریباً تمامی هواپیماهای آماده جنگ رژیم کی‌یف منهدم شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.