آخرین اخبار از پروژه تکثیر در اسارت یوزهای توران؛ فرزند "فیروز و ایران" کِی متولد می‌شود؟


وجود سه اقلیم خشک، مدیترانه‌ای و قاره‌ای، استان سمنان را در کشور منحصربه‌فرد کرده و سبب تنوع حیات‌وحش در این استان شده است.

3/8/2022 1:16:25 PM
کد خبر: 8309

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، استان سمنان به دلیل داشتن مناطق و موقعیت مناسب طبیعی جایگاه مناسبی برای حیات انواع وحوش و انواع گیاهان به شمار می‌آید، چراکه در قسمت‌های شمالی استان منطقه جنگلی، کوهستانی و سردسیر با بارندگی نسبتاً زیاد و پوشش گیاهی خوب و در قسمت‌های میانی منطقه دشتی با بارندگی کمتر نسبت به شمال اما با پوشش گیاهی نسبتاً خوب و در قسمت‌های جنوبی آن کویر نمک با بارندگی بسیار کم و عدم پوشش گیاهی مناسب قرار دارد.

بیش از 23 درصد از وسعت استان سمنان را مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش تشکیل می‌دهد که این رقم در حدود 25 درصد کل مناطق حفاظت‌شده کشور ایران را شامل می‌شود.

استان سمنان دارای بیش از 50 گونه از 164 گونه پستاندار ایران بوده و متجاوز از 160 گونه پرنده و بیش از 40 گونه خزنده، شش گونه دوزیست و چندین گونه از ماهیان، بخشی از تنوع زیستی استان است که در شرایط کنونی مطالعه و شناسایی شده‌اند.

این استان حدود نیمی از تنوع زیستی پستانداران کشور پهناور ایران را در خود جای داده است؛ آن‌هم پستاندارانی از نوع نادرترین و ارزشمندترین که در رأس آن‌ها یوزپلنگ آسیایی به عنوان سمبل حیات وحش کشور و استان جای گرفته است.

درواقع می‌توان ادعا کرد: استان سمنان پایتخت تنوع گونه پستانداران در کشور است، چراکه در آن تنوع گونه‌های حیات وحش به ویژه گونه پستانداران وجود دارد و زادآوری یوزپلنگ در استان سمنان از شاخصه‌های برجسته آن محسوب می‌شود.

«امیر عبدوس»، مدیرکل محیط زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: احیای دو گونه یوزپلنگ آسیایی و گورخر آسیایی در استان سمنان بزرگ‌ترین دستاورد است.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان جزو استان‌های برخوردار و انحصاری این دو گونه جانوری محسوب می‌شود گفت: پروژه احیای جمعیت گورخر در پارک ملی کویر با موفقیت در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر بعد از 35 سال یک جمعیت زادآور را در پارک ملی کویر داریم گفت: دستاورد مهم‌تر، انتقال یوزپلنگ‌های پارک پردیسان به پارک ملی توران بود.

عبدوس ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید تا به حال به هیچ عنوان موفق به تکثیر یوزپلنگ‌های آسیایی نشده بودیم و هشت سال تلاش در پارک پردیسان هم با شکست روبرو شد اما ما در پارک ملی کویر گرمسار با توجه به اینکه خیلی عنوان می‌شد که این پروژه محکوم به شکست است و سرزنش‌هایی هم مبنی بر اینکه این اقدامات بی‌نتیجه است می‌شد، اما همکاران ما دست از تلاش برنداشتند و در نهایت اوایل بهمن‌ماه امسال موفق شدیم نخستین جفت‌گیری را بین یوزپلنگ‌های نر و ماده در شرایط اسارت ثبت و به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم بهار سال آینده نتیجه موفقیت‌آمیز این دو گونه جانوری در کشور و خبر موفقیت این دستاورد در جهان منتشر شود، افزود: وجود ظرفیت‌های بالای زیست‌محیطی در استان سمنان و تبدیل‌شدن آن به زیستگاه بسیاری از گونه‌های حیات‌وحش کشور، نکته بسیار قابل توجهی است.

عبدوس خاطرنشان کرد: یوزپلنگ آسیایی، یکی از مهم‌ترین گونه‌های در حال انقراض دنیا است که تنها در کشورمان وجود داشته و به همین دلیل از آن به عنوان یوز ایرانی نیز نام برده می‌شود و زادآوری این گونه جانوری در کشور و استان سمنان بسیار حائز اهمیت است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.