تحولات اوکراین| روسیه استفاده از دلار را کاهش می‌دهد/ درخواست از شهروندان اروپایی‌ برای صرفه جویی در مصرف انرژی


در حالی‌که دولت آمریکا واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرده و اتحادیه اروپا، انگلیس و برخی کشورها از اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی خبر دادند، مقامات مسکو هشدار دادند که این اقدام غرب به ضرر مردم آنها و تأثیر منفی بر بازار انرژی جهانی خواهد داشت.

3/9/2022 1:27:51 PM
کد خبر: 8323

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، دولت ایالات متحده تمامی واردات گاز و نفت از روسیه را ممنوع می‌کند. به گفته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، این تصمیم مورد حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قرار گرفته است. وی در عین حال اذعان کرده که عواقب چنین تحریم‌هایی به خود آمریکا هم ضربه خواهد زد - قیمت بنزین که به سطوح بالای تاریخی رسیده و همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. در این راستا، رهبر آمریکا از بخش خصوصی خواست تا قیمت‌ها را افزایش ندهند. ولی از هم اکنون قیمت بنزین در ایالات متحده رکوردهای تاریخی را شکسته است.

در عین حال، جوزپ بورل، مسئول اصلی اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل و سیاست امنیتی اعلام کرده که اتحادیه اروپا واردات انرژی از روسیه را ممنوع نخواهد کرد. وی این اظهارات را پس از اعلام تحریم جدید واشنگتن علیه مسکو در خصوص ممنوعیت تامین منابع انرژی از روسیه بیان کرد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز گفت که برلین در حال حاضر با دور زدن روسیه شروع به خرید گاز کرده، ولی همچنان گاز، زغال سنگ و نفت از مسکو دریافت می‌کند.

ضمن اینکه، شرکت بین‌المللی نفت و گاز  "شل"  قصد دارد نفت و گاز روسیه را کنار بگذارد. این شرکت تمامی پمپ بنزین‌ها، مراکز تولید سوخت جت و مازوت خود در خاک فدراسیون روسیه را خواهد بست. "شل" همچنین از مشارکت در تمام پروژه‌های روسی خودداری می‌کند.

وزیر تجارت و انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور قصد دارد واردات نفت از روسیه را قبل از پایان سال 2022 متوقف کند و در حال بررسی امکان کنار گذاشتن گاز روسیه است که حدود 4 درصد از واردات به انگلیس را شامل می‌شود.

در بحبوحه اخبار تحریم‌های جدید غرب علیه بخش انرژی روسیه، قیمت نفت دریای برنت به 132 دلار در هر بشکه افزایش یافت. قیمت گاز عرضه آتی در اروپا بیش از 60 درصد افزایش یافت، قیمت یک هزار متر مکعب گاز از 3500 دلار فراتر رفته که یک رکورد حداکثری تاریخی است.

از طرف دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه شنبه فرمان اعمال تدابیر ویژه اقتصادی در زمینه فعالیت‌های جاری خارجی به منظور تضمین امنیت فدراسیون روسیه را امضا کرد. این فرمان باید تا پایان سال جاری از ممنوعیت صادرات محصولات و مواد خام به خارج از روسیه اطمینان حاصل کند. طبق دستور پوتین، این ممنوعیت نباید بر تامین نیازهای شهروندان تأثیری بگذارد. رئیس جمهور به دولت دستور داد تا ظرف یک روز فهرست کشورهای خارجی که واردات برخی محصولات و مواد اولیه به آنها ممنوع است، را مشخص کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهاردهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

*****

12:50- شرکت کانادایی تصاویر ماهواره‌ای از موضع روس‌ها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

یک شرکت تامین تجهیزات ماهواره‌ای در کانادا، تصاویر ماهواره‌ای بسیار واقعی از مسیر حرکت نیروهای روسی حتی در هنگام شب یا هوای ابری را برای ردیابی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

12:23- سازمان ملل: 2.1 تا 2.2 میلیون پناهنده تا به حال از اوکراین گریخته‌اند

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از زمان آغاز حمله روسیه در 24 فوریه، حدود 2.1 تا 2.2 میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند. به گفته سازمان ملل متحد، هیچ پایانی برای این مهاجرت ها دیده نمی شود.

بیشتر پناهندگان اوکراینی به لهستان می روند. "فیلیپو گراندی"، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می گوید: اکنون زمان تلاش بیشتر برای کمک در مرزها است تا صحبت در مورد تقسیم پناهندگان بین کشورها. به گفته وی به ویژه مولداوی که عضو اتحادیه اروپا نیست، در شرایط فعلی آسیب پذیر است.‎

12:21- هشدار روسیه درباره ورود تروریست‌ها به خاک اروپا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک مصاحبه رادیویی گفت، روسیه از طریق سفارتخانه‌های خود به چندین کشور اروپایی در خصوص مسئولیت آنها در هرگونه اقدام آزمایشی برای کمک نظامی به اوکراین و ارسال سلاح و نیروهای داوطلب به آنجا هشدار داده است.

به گفته وی، کشورهای اروپایی باید از عواقب چنین تصمیماتی آگاه باشند که داوطلبان و مزدوران اعزامی به اوکراین "به عنوان جنگجویان تمام عیار" که سال‌ها در سوریه فعال بودند، اکنون به قاره اروپا باز خواهند گشت.‎

12:12- لهستان: یک میلیون و 300 هزار اوکراینی وارد کشور شده‌اند

دولت لهستان اعلام کرد که از ابتدای جنگ اوکراین، یک میلیون و 300 هزار پناهنده این کشور وارد لهستان شده‌اند.

12:07- افزایش تعداد پناهجویان اوکراینی در خاک روسیه

طبق اطلاعات نیروهای مرزبانی روسیه، طی شبانه روز گذشته حدود شش هزار نفر دیگر از ساکنان دو منطقه دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق شرقی اوکراین که درگیری نظامی جریان دارد و مردم در حال تخلیه هستند، از مرز روسیه در منطقه راستوف عبور کرده و وارد خاک فدراسیون روسیه شدند.

بدین ترتیب، تعداد کل افرادی که از دونباس و اوکراین وارد روسیه شدند از 204 هزار نفر گذشت.

علاوه بر این، به گفته مقامات نیروهای مردمی دونتسک، بیش از 40 نفر از ساکنان شهر ماریوپول طی یک روز گذشته موفق به ترک شهر شدند که شش کودک نیز در میان آنها بود.

وضعیت این شهر همچنان دشوار است و نیروهای ملی گرای اوکراینی همچنان از عبور مردم غیرنظامی از کریدورهای بشردوستانه ایجاد شده جلوگیری می‌کنند.‎

11:55- درخواست کمیسیون اروپا از شهروندان برای صرفه جویی در مصرف انرژی

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی در این باره خوشبین است که اتحادیه اروپا می تواند وابستگی انرژی خود به روسیه را سریعتر از حد انتظار کاهش دهد. فون در لاین روز چهارشنبه در زد دی اف گفت که کشورهای اتحادیه اروپا قبلاً آنقدر گاز LNG خریداری کرده‌اند که می توانند در زمستان امسال بدون گاز روسیه کار کنند.  به گفته وی همراه با صرفه جویی بیشتر در انرژی و گسترش انرژی های تجدیدپذیر، می توان مستقل شد.

فون در لاین همچنین از شهروندان می خواهد که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند تا اروپا را سریعتر از گاز، نفت و زغال سنگ روسیه مستقل کنند. وی گفت: همه می توانند در این امر سهیم باشند.

رئیس کمیسیون اروپا در عین حال  از این مسئله دفاع کرد که اتحادیه اروپا برخلاف روسیه تصمیمی برای توقف واردات نفت ندارد.

وی همچنین درباره تشدید بحران پناهندگان با توجه به افزایش چشمگیر آوارگان اوکراینی هشدار داد.‎

11:54- چین ممنوعیت واردات انرژی از روسیه توسط آمریکا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که این کشور قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالف بوده و معتقد است که چنین اقداماتی صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورند.

این دیپلمات در پاسخ به سئوالی درباره تصمیم آمریکا برای ممنوعیت واردات انرژی از روسیه گفت: چین به شدت با تحریم‌های یکجانبه‌ای که مبنای حقوقی بین‌المللی ندارد، مخالف است.

وی تاکید کرد: به اهتزاز درآوردن باتوم تحریم‌ها در هر مناسبتی آرامش و امنیت را به همراه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین یادآور شد که کمیته صلیب سرخ این کشور کمک‌های انسان دوستانه‌ای به ارزش 790 هزار دلار، از جمله مواد غذایی و مایحتاج اولیه به اوکراین ارسال خواهد کرد.

پیش از این، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین گفته بود که پکن آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به اوکراین است.

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا از وقوع یک بحران انسانی در مقیاس بزرگ در اوکراین جلوگیری کند و خواستار جلوگیری از سیاسی شدن مسائل انسانی و محافظت مؤثر از مردم غیرنظامی شده است.

11:52- درخواست یونان از کمیسیون اروپا برای اقدامات لازم به منظور تعدیل قیمت گاز

"کیریاکوس میتسوتاکیس"، نخست وزیر یونان در نامه ای به کمیسیون اتحادیه اروپا از کاهش قیمت گاز طبیعی در سراسر اروپا حمایت می کند. در این نامه که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته آمده است: «زمان های غیرمعمول مستلزم اقدامات غیرعادی است».

نخست وزیر یونان همچنین گفت: یک مداخله "هدفمند و موقت" در بازار برای عادی سازی وضعیت ضروری است. ‎

11:42- چین، ناتو را به تشدید تنش‌های بین روسیه و اوکراین متهم کرد

چین ناتو را به تشدید تنش بین روسیه و اوکراین متهم  کرده و "ژائو لیجیان"، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده اقداماتی را انجام داده است که تنش ها را به مرزهای نابودی رسانده است.

وی از آمریکا می خواهد که نگرانی های چین را جدی بگیرد و از تضعیف حقوق یا منافع این کشور در برخورد با موضوع اوکراین و روابطش با روسیه خودداری کند.‎

11:38- گازپروم همچنان به تحویل گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد

با وجود جنگ در اوکراین، غول انرژی روسیه گازپروم  اعلام کرد که به تحویل حجم زیادی گاز برای ترانزیت از طریق کشور همسایه، اوکراین ادامه می دهد.

به گزارش آژانس اینترفکس، سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم گفت که حجم تحویل روزانه در روز چهارشنبه همچنان 109.5 میلیون متر مکعب است که طبق قرارداد توافق شده است.  به گفته وی در جریان افزایش قیمت ها، تقاضا از سوی مشتریان اروپایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.‎

11:00- برزیل: در جنگ میان روسیه و اوکراین بی‌طرفیم

کارلوس فرانکا وزیر امور خارجه برزیل از بی طرفی کشورش در جنگ روسیه با اوکراین خبر داد و اظهار کرد بی طرفی ما به معنای بی تفاوتی نیست و ما خواهان صلح هستیم.

10:57- اوکراین از ماموریت صلح سازمان ملل در کنگو خارج می‌شود

اوکراین کلاه آبی ها و تجهیزات نظامی خود را از جمهوری دموکراتیک کنگو خارج می کند. سخنگوی سازمان ملل گفت که دولت اوکراین رسما به سازمان ملل اطلاع داده است که نیروهای نظامی خود شامل پرسنل، هلیکوپتر و تجهیزات از این کشور فراخوان خواهند شد.

سهم اوکراین به عنوان بخشی از ماموریت ثبات سازمان ملل در  این کشور آفریقای مرکزی شامل 250 سرباز است.‎

10:55- روسیه در بحبوحه تحریم‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهد

وزارت امور خارجه روسیه اقدامات لازم برای حفاظت از منافع اقتصادی این کشور در شرایط تحریم را نام برد. دیمیتری بیریچوسکی، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی با اشاره به اینکه اقتصاد روسیه همواره در معرض افزایش خطرات تحریم‌ها قرار دارد، گفت: در مواجهه با فشار تحریم‌ها، روسیه تلاش‌های قابل توجهی برای حمایت از اقتصاد کشور در نظر گرفته است.

به طور خاص، صحبت بر سر این اقدامات است:

- کاهش استفاده از دلار هم در ذخایر بین‌المللی داخلی و هم در تسویه حساب‌های خارجی؛
- تغییر توجه به بازارهای سرمایه جایگزین برای بازارهای غربی؛
- تامین کانال‌های مطمئن و امن برای انتقال اطلاعات مالی.
- افزایش سهم پرداخت‌های متقابل با شرکای خارجی به ارزهای ملی؛
- ایجاد روابط مستقیم بین بانکی با شرکای تجاری عمده.

این دیپلمات روس ادامه داد، مسکو هنوز مسئله بازنگری در روابط با سازمان تجارت جهانی - WTO را مطرح نکرده و گام‌های بعدی مشروط به منافع ملی و توسعه روند اوضاع در این سازمان خواهد بود.

به گفته وی، مسکو آماده به چالش کشیدن محدودیت‌های تجاری سازمان تجارت جهانی است که آشکارا در نقض قوانین و مقررات بین‌المللی اتخاذ شده است.‎

10:52- تحریم‌های جدید انگلیس علیه هوانوردی روسیه

انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه هوانوردی روسیه اعلام کرد. بر این اساس هر هواپیمای روسی باید بتواند توقیف شود. این خبر را لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی اعلام کرد. ‎

10:48- موافقت کنگره آمریکا با کمک 13.6 میلیارد دلاری به اوکراین

کنگره آمریکا از دست یابی به توافقی در خصوص ارائه کمک به اوکراین و متحدان اروپایی آمریکا به ارزش 13.6 میلیارد دلار خبر داد.

10:37- دستیابی روسیه به اسناد مربوط به طرح کی‌یف برای حمله به دونباس 

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز به خبرنگاران گفت: اسناد گارد ملی اوکراین که آمادگی کی‌یف برای یک عملیات تهاجمی در منطقه دونباس در ماه مارس (اسفند ماه) را تایید می‌کند، در اختیار نیروهای مسلح روسیه قرار گرفته است.

وی افزود: در جریان یک عملیات نظامی ویژه، اسناد محرمانه دفتر فرماندهی گارد ملی اوکراین در اختیار نظامیان روسی قرار گرفت. این اسناد آمادگی مخفیانه رژیم کی‌یف برای آغاز عملیات تهاجمی در دونباس در مارس 2022 را تایید می‌کند.

کوناشینکوف تاکید کرد که وزارت دفاع به خوبی اظهارات رهبران اوکراین را به خاطر دارد که در ماه فوریه توسط رسانه‌های غربی منتشر شد و مدعی عدم وجود هرگونه برنامه‌ای برای تصرف زورمدارانه دو منطقه لوهانسک و دونتسک و تمایل آنها برای حل و فصل همه مسائل با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک شده بودند.

این مقام نظامی یادآور شد که روسیه دستور فرمانده گارد ملی اوکراین مورخ 22 ژانویه 2022 را در اختیار دارد که به طور مفصل طرح آماده سازی یکی از گروه‌های ضربتی را برای عملیات تهاجمی در منطقه "عملیات نیروهای مشترک" در دونباس را شرح داده است. این سند از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شده است.

10:15-هدف قرار گرفتن یک بالگرد روسیه از نوع «Mi-24» در اطراف «میکولایف» (جنوب اوکراین)

 

 

09:57- آلمان: احتمال توقف انتقال گاز از طرف روسیه وجود دارد

"رابرت هابک"، وزیر اقتصاد آلمان، احتمال توقف صادرات گاز روسیه به اروپا را رد نمی کند. هابک درباره جنگ علیه اوکراین گفت: "هیچ چیز دور از ذهن نیست." وی در عین حال  تحریم احتمالی انرژی از سوی روسیه را  منطقی و واقع بینانه ندانست.

این مقام آلمانی مدعی شد که در کرملین دیگر عقل حاکم نیست و تصمیم های احساسی اتخاذ می شود. وی درباره عواقب اقتصادی چنین تحریمی از طرف روسیه هشدار داد.

هابک با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا بخصوص با واردات نفت از روسیه صندوق جنگ پوتین را پر می کند، در عین حال این را با توجه به وابستگی اروپا به گاز روسیه امری اجتناب ناپذیر دانست.

09:44- حدود هزار تبعه آلمانی در جنگ اوکراین شرکت کرده‌اند

به گزارش یک رسانه آلمانی صدها آلمانی برای پیوستن به ارتش اوکراین داوطلب شدند. نشریه "بیلد" به نقل از اطلاعات محافل دولتی اوکراین می نویسد که در حال حاضر تقریبا هزار شهروند آلمانی در اوکراین در جنگ مشارکت می کنند. تنها در هفته اول جنگ، حدود 500 شهروند آلمانی داوطلب شدند.

در مجموع حدود 22000 خارجی اکنون در اوکراین می جنگند. ارتش اوکراین که عمدتاً مردان جوان هستند تا حد زیادی از اروپای شرقی، اما همچنین، به عنوان مثال، از ایالات متحده آمریکا آمده‌اند.‎

09:40- آمریکا شرکت‌های چینی که تحریم‌های روسیه را دور می‌زنند در لیست سیاه قرار می‌دهد

طبق یک گزارش رسانه‌ای، ایالات متحده می‌خواهد شرکت‌هایی را در چین که محدودیت‌های صادراتی به روسیه را دور می‌زنند، در لیست سیاه قرار دهد.

09:34- اوکراین بار دیگر خواستار اعمال فشار بیشتر غرب بر روسیه شد

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین چهارشنبه شب در فیس بوک گفت: «هر تحریم، هر شرکتی که روسیه را ترک می‌کند یک قدم به پیروزی نزدیک‌تر می شویم.

به گفته کولبا برای دستیابی به تحریم ها علیه روسیه یا تحویل تسلیحات به اوکراین، مذاکرات پیچیده زیادی لازم است. وی از متحدان خود خواست درخواست ها و اصرارهای شدید و گاه و بیگاه اوکراین در این راستا را درک کنند.‎

09:27- هشدار آرامکوی سعودی درباره تشدید بحران جهانی انرژی

امین ناصر، رئیس شرکت نفتی آرامکوی عربستان اعلام کرد که جنگ در اوکراین بحران جهانی انرژی را تشدید می کند و سیگنال های متفاوتی را از سوی سیاست گذاران به صنعت نفت و گاز در چارچوب تحولات انرژی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: «در این شرایط در حالی که سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز محدود می شود، از ما خواسته می شود تولید را افزایش دهیم.» ظرفیت های تولیدی موجود برای مقابله با کمبود عرضه محدود است.‎

09:05- خودداری عربستان و امارات از گفت‌وگو با بایدن

روزنامه آمریکایی‌ وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: رهبران عربستان‌ و امارات‌ از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با افزایش بهای سوخت خودداری کرده‌اند. این دو کشور می‌گویند تا زمانی که واشنگتن از آنها در یمن یا مناطق دیگر حمایت نکند، به کاهش قیمت نفت کمکی نمی‌کنند.

تحریم‌های روسیه در واکنش به تهاجم این کشور به اوکراین باعث افزایش شدید بهای نفت و سوخت در کشورهای غربی شده‌ است. (+لینک)

وزارت امور خارجه روسیه: تحریم‌های غرب «غیرواقع بینانه» است

 دیمیتری بیریچوسکی، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با خبرگزای نووستی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا همچنان خواستار افزایش بیشتر فشار تحریم ها بر روسیه است، اعلام کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه صدمات زیادی به شهروندان کشورهای اروپایی وارد می‌کند و در واقع، تصمیم برای اعمال محدودیت‌های بیشتر و بیشتر علیه مسکو، اقدامی غیرمنطقی است و چنین سیاستی از سوی غرب  کاملاً مغایر با واقعیت است.

این دیپلمات روس یادآور شد که مسکو بارها اشاره کرده بود که اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا غیرقانونی است و پایه‌های حقوق بین الملل را تضعیف کرده و در عین حال آنها با منافع خود اتحادیه اروپا نیز در تضاد هستند.

این مقام وزارت خارجه روسیه، همچنین  اعلام کرد که امتناع غرب از خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-2" (NS-2) منجر به افزایش سریع قیمت گاز در بازار اروپا شده است. وی با انتقاد از برخورد سیاسی با این طرح اقتصادی، تاکید کرد که راه اندازی این خط لوله "به نفع هر دو طرف روسی و اروپایی خواهد بود."

پیش از این الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه هشدار داده بود که مسکو ممکن است پس از توقف راه اندازی خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-2"،  تحریمهای تلافی جویانه‌ای اعمال کند. به گفته وی، مسکو حق دارد عرضه گاز از طریق خط لوله گاز روسیه "جریان شمالی-1" را ممنوع کند، البته هنوز چنین تصمیمی نگرفته است.

هشدار سفیر روسیه درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار انرژی

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده امروز چهارشنبه اعلام کرد که امتناع واشنگتن از واردات منابع انرژی فدراسیون روسیه منجر به مشکلات جهانی و ایجاد نوسانات قابل توجهی در بازارهای انرژی جهانی خواهد شد.

این دیپلمات روس گفت: بدیهی است که این تصمیم بر منافع شرکت‌ها و مصرف کنندگان، و در وهله نخست در خود ایالات متحده تأثیر منفی خواهد گذاشت. ضمن اینکه پس از ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از سوی آمریکا، مسکو قادر خواهد بود نفت و گاز خود را به بازارهای دیگری هدایت کند. به گفته آنتونوف، روسیه امکان تغییر مسیر محصولات با کیفیت و رقابتی خود را دارد.

وی تاکید کرد: وقت آن رسیده که طرف آمریکایی به ماهیت توهمی تلاش برای دیکته کردن خواست خود و وادار کردن ما به کنار گذاشتن حفظ منافع ملی با کمک باشگاه تحریمها پی ببرد. فشار تحریم‌های آمریکا بر روسیه مدت‌هاست که از تمام مرزهای سیاسی و اقتصادی عبور کرده و چند هفته گذشته این را به وضوح نشان داده است.

ترامپ اروپا را به سوءاستفاده از آمریکا برای اهداف خود متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا معتقد است که اروپا در موضوع ممنوعیت واردات انرژی از روسیه، از ایالات متحده "سوءاستفاده" می‌کند. ترامپ صبح امروز در بیانیه‌ای یادآور شد، اکنون دیگر تایید شده که اکثر کشورهای اروپایی در تحریم نفت و گاز روسیه از آمریکا پیروی نخواهند کرد. مثل همیشه، ایالات متحده تنها مانده است و اروپا تا زمانی که ما از آنها محافظت کنیم، از این مسئله سوء استفاده می‌کند.

گوشزد روسیه درباره کار به روی سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، اکنون مشخص گردیده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین و در مجاورت خاک روسیه، روی سلاح‌های میکروبی و سمی کار میشده است.

به گفته وی، در حال حاضر، اسناد دریافت شده توسط متخصصان نیروهای حفاظت پرتوشناسی، شیمیایی و بیولوژیکی به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. این اطلاعات صحت نگرانی‌های قبلی مکرر مقامات مسکو در مورد فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی ایالات متحده و متحدانش در نزدیکی مرزهای روسیه را تایید می‌کند. زاخارووا در این راستا افزود، روسیه خواستار ایجاد یک گروه کارشناسی شفاف در چارچوب کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی شده است.

روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه از وجود شبکه‌ای متشکل از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین که تحت برنامه پنتاگون کار می‌کنند پرده برداشت.

اتحادیه اروپا سخنرانی نماینده روسیه در نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی را تحریم کرد

سفیر فرانسه در هلند اعلام کرد که روز سه شنبه تمامی هیئت‌های اتحادیه اروپا و تعدادی از شرکای آنها سالن نشست شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) را در جریان سخنرانی نماینده روسی ترک کردند.این اقدام در حالی رخ داد که طرف روسی در حال توضیح حقایق اساسی بدست آمده درباره فعالیت‌های مشکوک در خاک اوکراین و سایر موضوعاتی بود که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با آنها سروکار دارد.

وزارت دفاع روسیه از انهدام 32 تاسیسات نظامی دیگر اوکراین خبر داد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام شد که نیروهای مسلح این کشور روز سه شنبه موفق شدند  32 تأسیسات نظامی دیگر اوکراین، از جمله چهار پست فرماندهی، سه ایستگاه رادار، دو انبار سوخت و 23 منطقه تمرکز تجهیزات را منهدم کنند.

در مجموع، از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه تقریباً 2 هزار و 600 تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند. از جمله: 90 پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین، 123 سامانه موشکی مختلف و سامانه پدافند ضدهوایی و 81 ایستگاه راداری. علاوه بر این،  897 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، 95 سامانه موشک پرتاب چندگانه، 336 قبضه توپ و خمپاره صحرایی، 662 واحد خودروی ویژه نظامی و همچنین 84 هواپیمای بدون سرنشین نیز منهدم شدند.

طبق این اطلاعات، نیروهای مردمی دونتسک تقریباً یک کیلومتر به سمت ماریوپول پیشروی کرده و بر مناطق مسکونی جدیدی کنترل یافتند.

تقریباً کل قلمرو لوهانسک تا عصر سه شنبه آزاد شد

طبق گزارش مقامات منطقه خودمختار لوهانسک، در شامگاه هشتم مارس (17 اسفند ماه)، تقریباً کل استان لوهانسک در شمال شرقی اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه آزاد شده است. نیروهای مردمی فعال در منطقه با پشتیبانی نظامیان روسی 80 منطقه مسکونی لوهانسک و دونتسک را آزاد کرده و هفت منطقه مسکونی را نیز تحت کنترل خود درآوردند.

واکنش سازمان ملل به تلاش کی‌یف برای ممنوعیت خروج شهروندانش به روسیه

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره اظهارات مربوط به ممنوعیت سفر شهروندان اوکراینی به روسیه توسط کی‌یف، گفت: «موضع ما در این باره کاملاً روشن و ساده است؛ مردم اوکراین باید بتوانند هر کجا که می‌خواهند تخلیه شوند.»

پیش از این، وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که مقامات کی‌یف به طور قاطعانه تمامی مسیرهای خارج سازی اصلی مردم از شهرهای کی‌یف، چرنیگووا، سومی، خارکوف و ماریوپل به سمت مرزهای فدراسیون روسیه را رد کرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا به طور کامل تحت کنترل گارد ملی روسیه قرار دارد

به گفته مقامات گارد ملی روسیه، وضعیت در نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا تحت کنترل کامل نیروهای روسی است و کارکنان نیروگاه نیز به طور عادی کار می کنند، سربازان گارد ملی اوکراین که قبلاً از این تاسیسات محافظت می کردند سلاح‌های خود را رها کرده و محل را ترک کردند.

وزارت دفاع روسیه چند روز قبل اعلام کرد که یک گروه از خرابکاران اوکراینی اقدام به تحریک مسلحانه کرده بودند و درگیری در منطقه مرکز آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا رخ داد. وزارت دفاع روسیه یادآور شد که نیروهای روسی محل استقرار تیراندازان را منهدم کردند و این نیروگاه تحت کنترل در آمد.

ژاپن درخواست اوکراین برای تأمین سلاح را رد کرد

آژانس کیودو صبح امروز چهارشنبه به نقل از منابع دولتی خود گزارش داد، اوکراین تامین تسلیحات نظامی، از جمله ارسال موشک از ژاپن درخواست کرده بود، ولی این درخواست به دلیل نقض قوانین ژاپن رد شده است.

طبق این اطلاعات، در اواخر ماه فوریه، طرف اوکراینی به طور کتبی از وزارت دفاع ژاپن خواست که به تجهیزات تسلیحاتی نیاز دارد. این فهرست شامل مهمات، موشک‌های ضد تانک و موشک‌های زمین به هوا بود.

اوکراین شرط امتناع احتمالی از عضویت در ناتو را نام برد

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای در تفسیر درخواست روسیه برای اعلام بی طرفی این کشور، اعلام کرد که ضمانت امنیتی ممکن است به شرطی تبدیل شود که بر اساس آن کی‌یف برای چشم پوشی از درخواست عضویتش در ناتو مطرح کند. به گفته وی، هیئت اوکراینی برای "مذاکرات سازنده درباره نکات کلیدی" آماده است و نکته اصلی، البته، امنیت اوکراین است.

پادولیاک یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از گفتگو با طرف روسی درباره مسائل سیاسی هراسی ندارد، ولی کی‌یف از کشور و حقوق ملی خود دفاع خواهد کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.