نهایی‌سازی چشم‌انداز ۱۴۱۴ فناوری نانو در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی


دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی سند ملی فناوری نانو گفت: بر اساس این سند قرار است تا چشم انداز ۱۴۱۴ علاوه بر ارتقای صنایع موجود، برندهایی با نام جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین المللی عرضه شود.

3/9/2022 1:34:22 PM
کد خبر: 8326

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی سند ملی فناوری نانو گفت: بر اساس این سند قرار است تا چشم انداز ۱۴۱۴ علاوه بر ارتقای صنایع موجود، برندهایی با نام جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین المللی عرضه شود.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصتم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران موضوع اصلی این جلسه را سند ملی فناوری نانو دانست و افزود: در سال ۱۳۸۵ مصوباتی در زمینه راهبردهای سیاست های فناوری داشتیم که تلاش مسوولان ستاد نانو موجب شد تا پیشرفت های خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه این جلسه در دو بخش برگزار شد، اظهار کرد: بخش اول گزارشی از دستاوردهای ستاد توسعه فناوری نانو و بخش دوم بررسی جزئیات سند ملی فناوری نانو بوده است.

کبگانیان با اشاره به دستاوردهای حوزه نانو در کشور، ادامه داد: بر اساس گزارشی که ارائه شد، در سال ۲۰۰۱ تنها ۹ مقاله در کل کشور در این حوزه منتشر شده بود، ولی در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۱هزار و ۵۸۲ مقاله در فناوری نانو منتشر شد که با این تعداد انتشار سند علمی، رتبه چهارم در حوزه نانو را در دنیا کسب کردیم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: همواره این انتقاد می شود که صرفا در فعالیت های تئوری نمانیم که خوشبختانه در حوزه نانو این تعادل میان تولید علم و تولید فناوری را ایجاد کرده اند؛ از این رو ۹۱۵ محصول تایید شده در این حوزه به تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمینه فروش محصولات نیز به رقم بسیار خوبی دست یافتیم، خاطر نشان کرد: ما باید رقم فروش محصولات فناورانه را در ستاد نقشه جامع علمی کشور رصد کنیم و تاکنون ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان کل حجم فروش محصولات مبتنی بر نانو بوده است.

به گفته این مقام مسوول، ۹۳ درصد از این میزان فروش، مربوط به فروش داخلی بوده است و ۷ درصد آن نیز صادرات را شامل می شود.

کبگانیان، با تاکید بر اینکه ۴۰ میلیون دلار حجم صادرات محصولات نانویی را شامل می شود، اظهار کرد: برندها و نام و نشان این محصولات در اکثر کشورهای جهان عرضه شده است، به جز معدود کشورهایی که به دلیل محدودیت های تحریم، از سوی شرکت ها اعلام نشده است که درصدد رفع آن هستیم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جزئیات سند فناوری نانو اشاره کرد و یادآور شد: این سند در ۷ جلسه کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و ۵ جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان به این موضوع اختصاص یافت و این سند نسبتا آماده شده است که در این جلسه ستاد اجرای نقشه جامع علمی ارائه شد.

کبگانیان ادامه داد: در بخش تعاریف، تعاریف خاصی برای فناوری نانو لازم بود که ارائه شد. بخش اصول و مبانی ارزشی ماده ۲ با اصلاحاتی تایید شد، ولی برخی از اعضا به ویژه اعضای کمیسیون تخصصی حوزوی شورا، قول دادند که تا قبل از پایان سال پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با بیان اینکه چشم انداز این سند، سال ۱۴۱۴ تعیین و مصوب شده است، گفت: بخش مهم این سند اهداف است که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد. ۸ هدف این سند به تصویب اعضا رسید و یک بخش آن اقتدار و مرجعیت علمی بود که در این حوزه بتوانیم در دنیا نقش مرجعیت علمی داشته باشیم.

کبگانیان، هدف دوم این سند را ارتقای سطح فناوری های بدیع ذکر کرد و افزود: واژه بدیع و نوآوری های بدیع ذکر شده در این هدف، مربوط به فناوری هایی است که مالک و نشان اصلی آن برای ایران و صرفا در انحصار جمهوری اسلامی ایران باشد که در این قسمت نیز پیشنهادات خوبی شد تا در چشم انداز، رشدی در این شاخص داشته باشیم.

وی محور سوم این سند را ارتقای صنعت موجود و محور چهارم آن را صادرات پایدار عنوان کرد و ادامه داد: بهبود کیفیت زندگی، تمرکز بر نوآوری، ارائه برندهای ایرانی در سطح جهان از دیگر محورهای این سند است و به این مجموعه هدف دیگری اضافه شد که شامل توسعه مشارکت بخش خصوصی می شود.

کبگانیان اضافه کرد: بررسی مابقی بحث به جلسه آینده موکول شد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بعید است که تا قبل از پایان سال این سند به تصویب برسد، خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم تا قبل از سال، جلسه دیگری داشته باشیم، سعی می شود که این سند آماده شود. تایید نهایی در ستاد نقشه جامع علمی کشور است، ولی تصویب نهایی آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود؛ چرا که این سند باید تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.