تحولات اوکراین| امکان دستیابی به توافق صلح در فروردین ماه/ کنترل ارتش روسیه بر کل منطقه خرسون


در شرایطی که رئیس جمهوری اوکراین دائماً از آمادگی برای مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین به منظور حل و فصل مناقشه و امکان توافق برای پایان درگیری‌ها صحبت می‌کند، طبق اطلاعات کرملین، هیچ درخواستی برای گفت‌وگوی رهبران دو کشور به مسکو ارسال نشده است.

3/15/2022 12:02:26 PM
کد خبر: 8347

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین شب گذشته (دوشنبه) در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره امکان مذاکره بین ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین اعلام کرد که دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین، هیچ درخواستی برای گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه به مسکو ارسال نکرده است.

سخنگوی کرملین پیش از این گفته بود که امکان برگزاری دیدار پوتین و زلنسکی منتفی نیست، البته ابتدا هیئت‌ها و وزرای خارجه دو کشور باید به وظیفه خود عمل کنند تا رؤسای جمهوری برای نتیجه گیری نهایی دیدار کنند و نه به خاطر اینکه گفتگویی انجام شده باشد.

هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با دیمیتری کوله‌با، همتای اوکراینی خود در آنتالیای ترکیه، در خصوص امکان گفتگو بین رهبران دو کشور گفتگو کرده و یادآور شده بود که پوتین مذاکره با زلنسکی را رد نمی کند، البته قبل از دیدار بین دو رهبر، "کارهای مقدماتی باید انجام شود".

رئیس جمهوری اوکراین طی روزهای اخیر دائماً از آمادگی خود برای گفتگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین به منظور حل و فصل مناقشه صحبت می‌کند. زلنسکی هفته گذشته از امکان توافق با روسیه درباره وضعیت کریمه و همچنین دو منطقه خودخوانده لوهانسک و دونتسک  خبر داده بود.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزبیستم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

11:40- کنترل ارتش روسیه بر کل منطقه خرسون/ منهدم شدن 3 آشیانه هواپیمای ارتش اوکراین

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «نیروهای مسلح روسیه از آغاز عملیات ویژه نظامی در خاک اوکراین 1306 دستگاه خودروهای زرهی و 156 فروند هواپیمای بدون سرنشین ارتش اوکراین را منهدم کردند.»

به گفته وی، از تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه) تاکنون 156 پهپاد، یک هزار و 306 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، 127 سامانه موشک پرتاب چندگانه، 471 قبضه توپ صحرایی و خمپاره‌انداز و همچنین به عنوان 1054 دستگاه وسایل نقلیه ویژه نظامی نیروهای مسلح اوکراین منهدم شده است.

سرلشکر کوناشینکوف همچنین گفت که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه کنترل کامل کل قلمرو منطقه خرسون اوکراین را به دست گرفتند و پیشروی ارتش همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه آشیانه‌های یک فروگاه نظامی در نزدیکی شهر کراماتورسک که هواپیماها و بالگردهای نیروهای مسلح اوکراین در آنجا مستقر بودند، منهدم کردند.

به گفته وی، در این حمله سه آشیانه منهدم شد که در آنها چهار فروند هواپیمای تهاجمی سوخو-25 ، یک فروند بالگرد میگ-24 و پنج فروند بالگرد میگ-8 مستقر بود. علاوه بر این، نیروهای هوا-فضا و پدافند هوایی روسیه دو هواپیمای اوکراینی، یک بالگرد و 13 پهپاد را نیز در یک روز سرنگون کردند.

کوناشینکوف در ادامه یادآور شد که واحدهای نیروی هوابرد روسیه پایگاهی از نیروهای ملی گرا و مزدوران خارجی را در نزدیکی منطقه مسکونی تصرف کردند، 10 سامانه موشکی جاولین و سایر سلاح‌های خارجی نیز در این پایگاه توقیف و به یگان‌های نیروهای مردمی دونتسک و لوگانسک منتقل می‌شود.

11:35- روسیه صادرات گندم و نی‌شکر را ممنوع کرد

نخست وزیر روسیه طی فرمانی موقتا صادرات گندم و نی شکر به کشورهای اوراسیا را ممنوع کرد.

11:14- آمار اوکراین از تعداد تلفات روسیه در جنگ

کشور روسیه , کشور اوکراین ,

وزارت دفاع اوکراین میزان تلفات و خسارات وارده به نیروهای مسلح روسیه تا تاریخ 15 ماه مارس 26 اسفند ماه را بدین ترتیب اعلام کرده است:
 13500 نیروی نظامی؛
 1279 خودروی زرهی ؛
 640 وسیله نقلیه نظامی؛
81 فروند هواپیما،
 150 دستگاه سیستم توپخانه؛
 60 ماشین حمل سوخت؛
 95 فروند بالگرد؛
 36 سیستم پدافند هوایی؛
9 هواپیمای بدون سرنشین؛
 404 دستگاه تانک؛
 64 دستگاه سامانه پرتاب موشک مختلف؛
 و 3 کشتی و قایق نظامی.‎

11:07روسیه مجبور شد استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد

آلکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه امروز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت: در خصوص بازگشت احتمالی دو منطقه دونتسک و لوهانسک به ترکیب کشور اوکراین تنها مردم ساکن این مناطق تصمیم گیری خواهند کرد.

وی گفت: «دونتسک و لوهانسک مدت ها قبل از اینکه روسیه حاکمیت آنها را به رسمیت بشناسد، استقلال خود را اعلام کرده بودند و این اقدام در چارچوب جنگ داخلی انجام شد که مقامات کی‌یف علیه ساکنان شرق این کشور به راه انداختند. در طول هفت سال و نیم، ما به دنبال اجرای توافقات مینسک توسط کی‌یف بودیم که معنای آن دقیقاً بازگشت متمدنانه منطقه دونباس به اوکراین بر اساس شرایط ویژه و احترام به حقوق و منافع شهروندان آن بود. در آن زمان مقامات دونتسک و لوهانسک با این وضعیت موافقت کردند.»

این دیپلمات روس افزود: با این حال، در این مدت، کی‌یف به حملات روزانه به مردم ساکن این منطقه ادامه داده و آنجا را در محاصره اقتصادی، حمل و نقلی و مالی داد. به عبارت دیگر، دولت اوکراین خود شانس حل و فصل مناقشه را از بین برد.‎

10:48- ناسا همچنان به همکاری خود با روسیه ادامه می‌دهد

با وجود حمله روسیه به اوکراین، آژانس فضایی ایالات متحده ناسا مجددا همکاری بیشتر با دولت مسکو در رابطه با ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS را تایید کرد. جوئل مونتالبانو، مدیر ایستگاه فضایی ناسا، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما با هم کار می کنیم، بیش از 20 سال است که با هم کار می کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد."

مدیر ناسا گفت: ما می دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما می توانیم به کار خود ادامه دهیم. هیچ چیز در سه هفته گذشته تغییر نکرده است، ما هیچ آسیبی نمی بینیم. ISS مبتنی بر همکاری است.

10:40- رمضان قدیروف: جنگجویان چچنی در ماریوپل پیشروی می‌کنند

رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن و متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی در تلگرام نوشت: جنگجویان چچنی در ماریوپل در جنوب اوکراین حضور دارند.

بر همین اساس، این جنگجویان یک و نیم کیلومتر به داخل شهر پیشروی کردند و سپس حمله خود را متوقف کردند. این حملات امروز باید از سر گرفته شود. قدیروف مدعی شد که در میان نیروهای خودی تلفات جانی نداشته است. بر اساس گزارش های قبلی اوکراین، بسیاری از مبارزان چچنی در حملات به کی یف کشته یا اسیر شدند‎

10:36- گفتگوی  تلفنی نخست وزیر لوکزامبورگ با سران روسیه و اوکراین

"خاویر بتل"، نخست وزیر لوکزامبورگ روز دوشنبه با "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه به صورت تلفنی گفتگو کرد. وزارت امور خارجه در لوکزامبورگ اعلام کرد در این گفتگو، وی از وخامت فاجعه بار وضعیت انسانی در اوکراین و اثرات فاجعه بار جنگ بر جمعیت غیرنظامی ابراز تاسف کرد.

بتل گفت: این تراژدی انسانی باید پایان یابد، حمله به اوکراین باید فورا متوقف شود و آتش بس حاصل شود. همه چیز باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کریدورهای بشردوستانه رعایت می شوند و غیرنظامیان می توانند از درگیری های نظامی فرار کنند.

پس از آن، بتل همچنین با رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی هم به صورت تلفنی گفتگو کرد. بر اساس این بیانیه، هر دو توافق کردند که حملات روسیه باید پایان یابد و آتش بس باید در اسرع وقت حاصل شود.‎

10:27- تاکید انگلیس و لتونی بر لزوم استقلال غرب در بخش انرژی از روسیه

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس و "کریسجانیس کارینز"، همتای لتونیایی اش از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواسته‌اند تا به حملات خود به غیرنظامیان پایان دهد. سران این کشورها در این باره اتفاق نظر داشتند که پوتین در اوکراین اشتباهی وحشتناک و غیرقابل بخشش مرتکب شده است و حملات بی رویه او به شهروندان بی گناه باید متوقف شود. علاوه بر این، غرب باید به وابستگی خود به روسیه در بخش انرژی پایان دهد. آن ها اعلام کردند: ما می خواهیم  گزینه‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کنیم.

جانسون شب گذشته از همتایان خود از کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی برای شام پذیرایی کرد. امروز قرار است مذاکرات بیشتری بین این مقامات درباره بحران اوکراین انجام شود.

10:25- مشاور زلنسکی: در مذاکرات به دنبال تضمین‌های امنیتی برای آینده هستیم

"ایهور شوکوا"، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور اوکراین در گفتگو با آ ار دی آلمان تاکید کرد که اوکراین در مذاکرات با روسیه به دنبال تضمین های امنیتی برای آینده است.

وی افزود: ما می خواهیم این وضعیت هرگز تکرار نشود." به گفته این مقام اوکراینی در دوره های مذاکره، اخیراً ملاحظاتی "در مورد راه حل مسالمت آمیز احتمالی و تضمین های امنیتی احتمالی برای اوکراین پس از پایان خصومت ها مطرح شده است.

10:22- آمریکا و کانادا رزمایش نظامی در قطب شمال برگزار می‌کنند

در بحبوحه مناقشات با روسیه، ایالات متحده و کانادا در حال برنامه ریزی یک رزمایش نظامی در قطب شمال هستند. "جان کربی"، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در واشنگتن اعلام کرد که  این عملیات موسوم به  „Noble Defender“ قرار است از چهارشنبه با حمایت دانمارک آغاز شود.

برای واشنگتن، قطب شمال از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. واشنگتن از نزدیک فعالیت های نظامی روسیه را در آنجا زیر نظر دارد.

10:20- ادامه حملات ارتش اوکراین به مناطق مسکونی لوهانسک و دونتسک

طبق اطلاعات دفتر نمایندگی منطقه لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس، نیروهای اوکراینی طی شب گذشته 11 بار مناطق مسکونی مختلف در سرزمین لوهانسک را هدف حملات توپ و خمپاره خود قرار دادند.

در این گزارش یادآوری شده که 5 منطقه مسکونی هدف قرار گرفته، دو نفر از ساکنین زخمی شدند، دو خانه ویران و ده خانه و پنج ساختمان و همچنین یک سیم برق آسیب دیدند و در نتیجه این حملات حدود 300 نفر بدون برق مانده‌اند. 

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس نیز اعلام کرد که در ساعت 8:30 صبح امروز (به وقت محلی)، نیروهای مسلح اوکراینی 7 خمپاره کالیبر 120 میلی متری را به شهر میخائیلووکا شلیک کردند. هنوز تلفات و  آسیب‌های احتمالی این حمله مشخص نشده است. ‎

طبق گزارش این دفتر، طی شبانه روز گذشته، نیروهای اوکراینی 42 بار مناطق مختلف  دونتسک را هدف قرار داده و در این حملات در مجموع 318 قطعه مهمات استفاده شد.‎

10:10- توقیف یک قایق تفریحی متعلق به الیگارشی روسی در اسپانیا

رسانه‌های اسپانیایی عصر دوشنبه گزارش دادند که مقامات این کشوربرای اولین بار یک قایق تفریحی را که ممکن است متعلق به یک الیگارش روسی باشد که تحت تأثیر تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته است، توقیف کرده‌اند. این روزنامه نوشت: در حال بررسی است که آیا قایق تفریحی لوکس در بندر بارسلونا که ارزش آن 135 میلیون یورو تعیین شده است، واقعا متعلق به سرگئی چمزوف، رئیس شرکت تسلیحاتی دولتی روسیه روستک است یا خیر. اداره کل نیروی دریایی بازرگانی اسپانیا.‎

10:08- اسلواکی سه کارمند سفارت روسیه را به اتهام جاسوسی اخراج کرد

اسلواکی سه کارمند سفارت روسیه در براتیسلاوا را به اتهام جاسوسی اخراج کرد. وزارت امور خارجه این کشور عصر دوشنبه اعلام کرد، آنها باید ظرف 72 ساعت اسلواکی را ترک کنند زیرا فعالیت های آنها با قوانین دیپلماتیک مغایرت دارد. وزارت خارجه اسلواکی مشخص نکرد که این سه نفر چه کسانی هستند و چه وظایفی انجام داده اند. هم زمان، حداقل سه شهروند اسلواکی که گفته می شود برای پول جاسوسی می کردند، دستگیر شدند.‎

10:06- کره جنوبی به اوکراین کمک مالی و نظامی خواهد کرد

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته نه تنها کمک‌های معمول بشردوستانه، بلکه کمک نظامی، به استثنای تسلیحات، را به اوکراین ارسال کند.

سخنگوی وزارت دفاع صبح امروز در یک کنفرانس خبری گفت: "دولت ما تصمیم گرفته است که کمک نظامی، البته نه سیستم‌های تسلیحاتی را به اوکراین ارائه دهد. مذاکرات در خصوص جزئیات خاص این کمکها، مانند فهرست کالاها و سپس نحوه حمل و یک طرح برای ادامه ارسال آنها در حال بررسی است.»

وی افزود: در مورد تسلیحات روسی که مورد استفاده ارتش کره جنوبی قرار دارند، تاکنون قطعات کافی برای تعمیر آنها موجود است. و در آینده نیز طرف کره جنوبی به دنبال راه هایی برای خرید یا تولید آنها در کشورهای ثالث و در خود جمهوری کره خواهد بود.

10:02- انگلیس: روسیه در حال برنامه ریزی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی است

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، روسیه ممکن است در حال برنامه ریزی برای استفاده از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین باشد. این وزارتخانه در توییتر خود بدون ارائه هیچ مدرکی این فرضیه را مطرح کرد که این می تواند در پاسخ به حمله جعلی به نیروهای روسیه باشد. نگرانی های مشابهی قبلاً توسط مقامات ایالات متحده ابراز شده بود.‎

10:00- چین: پکن اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را رد می‌کند

"وانگ یی"، وزیر  امور خارجه چین، کشورش را "نه به عنوان یک طرف" در مناقشه بر سر تهاجم روسیه به اوکراین می بیند. به گفته منابع رسمی، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای اسپانیایی خود، "خوزه مانوئل آلبارس"، گفت: دولت او نمی‌خواهد تحریم‌ها به چین ضربه بزند. چین اصولاً اعمال تحریم ها را رد می کند. وزارت خارجه چین روز سه شنبه در پکن به نقل از وی گفت: چین حق دارد از حقوق و منافع مشروع خود محافظت کند.

"وانگ یی" این درگیری را نتیجه "انباشتگی و تشدید تضادها در طول سال ها" در معماری امنیتی اروپا خواند. وی به گزارش های آمریکایی مبنی بر درخواست روسیه از دولت چین برای کمک نظامی و اقتصادی پس از آغاز جنگ در اوکراین، پاسخی نداد. سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر از اطلاعات نادرست "بدخواهانه" ایالات متحده صحبت کرده بود.‎

مذاکرات روسیه و اوکراین بطور روزانه ادامه خواهد داشت

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات و دستیار رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که طرف روسی مذاکرات روزانه‌ای با اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس  انجام می‌دهد و بدین ترتیب تا حد زیادی در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد. این مقام روس گفت: هر روز و هفت روز در هفته، مذاکرات با هیئت اوکراین در قالب ویدئو کنفرانس ادامه خواهد داشت و ما تلاش می کنیم تا هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا وظایفی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، برای آینده صلح آمیز روسیه تعیین کرده است، تحق یابد.»

دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد. میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین پس از پایان این نشست اعلام کرد که بعد از یک مکث فنی، مذاکرات روز سه شنبه ادامه خواهد یافت.

ولادیمیر زلنسکی نیز شب گذشته تایید کرد که مذاکرات روسیه و اوکراین در تاریخ 15 مارس (24 اسفند) از سر گرفته خواهد شد.

چه زمانی می‌توان به توافق صلح با روسیه دست یافت؟

آلکسی آرستوویچ، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، معتقد است که توافق صلح بین روسیه و اوکراین ممکن است در اولین فرصت - حداکثر ظرف یک الی دو هفته - و در ماه مه (فروردین ماه) به دست آید.

آرستوویچ شب گذشته در یک مصاحبه گفت: «من فکر می کنم حداکثر تا اوایل ماه مه، ما به احتمال زیاد باید به یک توافق صلح با طرف روسی دست پیدا کنیم، و شاید خیلی سریعتر. باید منتظر بود و دید که چه خواهد شد. من این زمان را پیش بینی میکنم. به عقیده من، توافق صلح و پایان جنگ با خروج نیروهای روسی از خاک کشور ما، به همراه دیگر توافقات احتمالی، در آینده نزدیک و ظرف یکی دو هفته آینده ممکن باشد.»

ارتش روسیه اوضاع در نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپاروژیا را تحت کنترل دارد

آلکسی پولیشچوک، مدیر اداره دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که نظامیان روسی به همراه نگهبانان و پرسنل اوکراینی اوضاع در نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپاروژیا را بطور کامل کنترل می‌کنند. به گفته وی، این نیروگاه‌ها به طور عادی کار می‌کنند و تشعشعات آنها طبیعی است و این مسئله از سوی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است.

این دیپلمات روس افزود: «اکنون تلاش‌های اصلی با هدف جلوگیری از تحریکات احتمالی علیه این تأسیسات زیرساختاری حیاتی توسط نیروهای ملی‌گرای اوکراینی انجام می شود.»

آنتونوف: رسانه‌های آمریکایی بی طرفانه فعالیت کنند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده صبح امروز ابراز امیدواری کرد که رسانه‌های آمریکایی از تحریک "روس هراسی" دست بردارند و ارزیابی‌های خود از روند اوضاع در اوکراین را به شیوه‌ای بی طرفانه ارائه دهند.

آنتونوف همچنین یادآور شد که اکثر رسانه‌های غربی برداشت یک طرفه‌ای از رویدادهای اوکراین را به مخاطبان خود تحمیل می کنند و روسیه را به عنوان یک متجاوز نشان می دهند.  به گفته وی، از جمله اینکه، شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی حتی یک گزارش از حملات دائمی نیروهای اوکراینی به مناطق دونتسک و لوهانسک نشان نداده‌اندو این برخورد یک جانبه و غیرقابل قبول است.

توضیح کرملین درباره احتمال نشست پوتین و بایدن

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا در حال حاضر امکان دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا وجود دارد، اعلام کرد که در حال حاضر درباره احتمال دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن هیچ مذاکراتی بین مسکو و واشنگتن انجام نمی‌شود.

پسکوف چند روز قبل گفته بود که دیدار پوتین و بایدن بطور کلی منتفی نیست، ولی صحبت درباره سازماندهی چنین مذاکراتی زودهنگام است. آخرین بار در تاریخ 12 فوریه گفتگوی ویدئویی بین روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده انجام شده بود.

تذکر پوتین درباره اقدام وحشیانه جدید ارتش اوکراین

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه روز دوشنبه بار دیگر با نفتالی بنت، نخست‌ وزیر رژیم اسرائیل گفت‌وگوی تلفنی داشت و طرفین در خصوص روند اوضاع کنونی در اوکراین تبادل نظر کردند.  در این زمینه، ولادیمیر پوتین توجه طرف مقابل را به اقدام وحشیانه جدید ارتش اوکراین - حمله موشکی روز دوشنبه به مرکز شهر دونتسک که منجر به تلفات متعدد در بین غیرنظامیان این شهر شد، جلب کرد.

رایزنی مجدد وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره وضعیت اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جریان گفتگوی تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای خود، آخرین تحولات پیرامون اوکراین را مورد بررسی قرار داد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، روند اوضاع کنونی در اوکراین، از جمله در رابطه با کمک نظامی روسیه برای بازگشت امن شهروندان این کشور به ترکیه بررسی شد. علاوه بر این، لاوروف توصیه کرد که طرف ترکیه‌ای از مقامات کی‌یف درخواست کند که مانع از ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان نشود.

درخواست چین از روسیه و اوکراین برای جلوگیری از یک بحران انسانی

رئیس کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین صبح امروز در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا  تاکید کرد که تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین غیرقابل قبول بوده و ممکن است به یک بحران انسانی جهانی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید از مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کند تا در اسرع وقت به نتایج قابل توجهی دست یابد و همچنین سریع‌ترین روند تنش‌زدایی ممکن را ترویج دهد. به گفته وی، دولت چین خواستار ایجاد یک مکانیسم امنیتی موثر در اروپا، از جمله توجه به نگرانی‌های امنیتی برای روسیه است.

این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده که نقض رژیم تحریم‌های علیه فدراسیون روسیه می‌تواند برای پکن «عواقب مهمی» از سوی دولت آمریکا داشته باشد.

کشته شدن 47 غیرنظامی در منطقه دونتسک طی 26 روز تشدید تنش‌ها

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین طی 26 روز گذشته 1090 بار مناطق مختلف دونتسک را گلوله باران کردند و در این مدت 47 غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس این  طی این حملات 221 نفر از ساکنین این منطقه، از جمله 14 کودک، با شدت‌های مختلف مجروح شدند که تنها در روز دوشنبه 40 نفر مجروح شدند که از این تعداد، پنج نفر از مناطقی بودند که قبلاً توسط نیروهای مردمی دونتسک آزاد شده بود.

افزایش تعداد قربانیان بمباران شهر دونتسک به 20 کشته و 36 زخمی

ستاد دفاع ارضی منطقه دونتسک شب گذشته اعلام کرد که تعداد افراد آسیب دیده در جریان حمله موشکی ارتش اوکراین به شهر دونتسک با استفاده از سامانه "توچکا-یو" به 20 کشته و 36 نفر افزایش یافته است.

طبق گزارش خبرنگاران، ظهر روز دوشنبه یک موشک توچکا-یو اوکراینی به نزدیکی ساختمان دولت در مرکز شهر دونتسک اصابت کرد که در زمان حمله مردم زیادی در حال آمد و شد بودند. مقامات دونتسک این اقدام ارتش اوکراین را یک جنایت جنگی نامیدند.

روسیه در پاسخ به حمله به دونتسک، شرکت‌های صنایع دفاعی اوکراین را هدف قرار خواهد داد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در پاسخ به حمله موشک تاکتیکی توچکا-یو اوکراینی که حامل مهمات خوشه‌ای به منطقه پرجمعیت دونتسک بود، اقدامات سریعی انجام خواهند داد و از جمله اهداف بعدی از کار انداختن شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین است که به ساخت، تعمیر و بازیابی سلاح‌هایی که نیروهای ملی‌گرا برای ارتکاب جنایات جنگی استفاده می‌کنند، تعیین خواهد شد.

کوناشینکوف از ساکنان خانه‌های مجاور و همچنین اوکراینی‌هایی که در شرکت‌های صنایع دفاعی کار می‌کنند، خواست فوراً مناطقی که خطر بالقوه دارد را ترک کنند.

روسیه در کشته شدن خبرنگار آمریکایی در اوکراین هیچ دخالتی نداشت

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در یک نشست خبری اعلام کرد که منطقه ایرپنیا، جایی که "برنت رنو" خبرنگار آمریکایی در آنجا کشته شده، تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراینی قرار دارد.  

این دیپلمات روس گفت: «همتای آمریکایی من به مرگ روزنامه‌نگار برنت رنو در ایرپنیا اشاره کرد که گفته می‌شود به دست نیروهای روسی کشته شده. ما نسبت به هر گونه تلفات در درگیری اوکراین ابراز تاسف می کنیم، اما می خواهم دو نکته را توضیح بدهم. اول اینکه، این فرد یک روزنامه نگار نبود و این موضوع بلافاصله توسط خود روزنامه نیویورک تایمز تکذیب شد. ثانیاً، منطقه ایرپنیا کاملاً توسط نیروهای مسلح اوکراین و واحدهای دفاع ارضی اوکراین کنترل می شود. و به گفته یکی از همکاران رنو، این نیروهای مسلح اوکراینی بودند که به خودروی آنها آتش گشودند.»

مسکو به اخراج سه دیپلمات روسی از اسلواکی پاسخ متقابل می‌دهد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به اخراج سه دیپلمات این کشور از جمهوری اسلواکی پاسخ خواهد داد. این وزارتخانه اطمینان داد: "این اقدام بی پایه و اساس بی پاسخ نخواهد ماند."

روز دوشنبه مشخص شد که سه دیپلمات سفارت روسیه در براتیسلاوا به عنوان "عنصر نامطوب" معرفی شدند. آنها مظنون به همکاری با وزارت دفاع روسیه شدند. دیپلمات‌های روسی باید ظرف 72 ساعت خاک اسلواکی را ترک کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.