تحولات اوکراین| پوتین: اوکراین تمایلی به جستجوی راه حل قابل قبول در مذاکرات ندارد/ آمادگی زلنسکی برای گفتگو با پوتین با حضور یک رهبر غربی


رئیس جمهوری روسیه معتقد است که طرف اوکراینی در جریان مذاکرات جاری نگرش جدی نسبت به یافتن راه حل‌های قابل قبول متقابل نشان نمی‌دهد و وزیر امور خارجه روسیه نیز هدف از مذاکرات با کی‌یف را تضمین وضعیت بی‌طرفی اوکراین نامید.

3/16/2022 10:29:42 AM
کد خبر: 8361

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه طی گفتوگویی تلفنی با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا یادآور شد که اوکراین نگرش جدی نسبت به یافتن راه حل های قابل قبول متقابل در مذاکرات با روسیه نشان نمی‌دهد.

ولادیمیر پوتین ارزیابی‌های اساسی خود از مذاکرات جاری بین نمایندگان روسیه و اوکراین برای تهیه توافق‌نامه‌هایی با در نظر گرفتن الزامات شناخته شده روسیه را برای این مقام اروپایی تشریح کرد.

این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین نیز شب گذشته اعلام کرد که با وجود مشکلات در درک متقابل بین طرفین، مذاکرات بین هیئتهای اوکراین و روسیه باید ادامه یابد. به گفته وی، مواضع فدراسیون روسیه و اوکراین واقع بینانه‌تر از قبل به نظر می رسد، البته هنوز برای رسیدن به نتیجه مذاکرات زمان نیاز است. رئیس جمهوری اوکراین افزود: برای اینکه هر جنگی با توافق به پایان می رسد.

روز سه شنبه میخائیل پادولیاک، یکی از اعضای هیئت اوکراینی نیز گفت که مذاکرات بین اوکراین و روسیه در روز چهارشنبه 16 مارس (25 اسفند) ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد که تناقضات اساسی در مواضع هیئت های روسیه و اوکراین در مذاکرات وجود دارد، ولی همچنان که امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

شب گذشته ایگور ژوکوا، معاون دفتر زلنسکی، این موضوع را در 15 مارس اعلام کرد که کی‌یف برای انجام مذاکره بین ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور اوکراین و فدراسیون روسیه، با مشارکت شرکای خود - سران دیگر کشورها، فردی مانند اولاف شولز، صدراعظم آلمان آماده است. وی گفت: درخواست ما از جامعه جهانی و از صدراعظم آلمان این است که از همه تماس‌ها استفاده کند و هر کاری ممکن است انجام دهد تا پوتین پشت میز مذاکره بنشیند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز بیست و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

10:15- درخواست اوکراین از آلمان برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی و اقتصادی بیشتر

"آندری ملنیک"،  سفیر اوکراین در برلین از اولاف شولتز صدراعظم آلمان خواست تا روز پنج‌شنبه پس از پیام ویدیویی "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان آلمان بیانیه‌ای درباره جنگ اوکراین ارائه کند.

وی اظهار داشت: شولتز باید بگوید برلین دقیقاً برای حمایت فعالانه از اوکراین و پایان دادن به جنگ نابودگر روسیه در نظر دارد چه کاری انجام دهد. وی افزود:" دقیقاً سه هفته پس از شروع جنگ، زمان آن فرا رسیده است که صدر اعظم آلمان دوباره در این مورد اظهار نظر کند و اقدامات کمکی بسیار مشخصی را اعلام کند.

وی خواستار حمایت های تسلیحاتی، اقتصادی و حمایت های گسترده از پناهندگان جنگی از طرف آلمان  شد. ‎

10:12- صندوق بین‌المللی پول: جنگ اوکراین نظم اقتصاد جهانی را اساسا تغییر خواهد داد

بر اساس اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، جنگ اوکراین می تواند به طور اساسی نظم اقتصادی جهانی را تغییر دهد. بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، علاوه بر پیامدهای کوتاه‌مدت مانند افزایش تورم و کاهش رشد، اثرات بلندمدت‌تری نیز قابل تصور است. بر این اساس جنگ می‌تواند اساساً نظم اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهانی را تغییر دهد، اگر تجارت انرژی و زنجیره‌های تأمین تغییر کند و شبکه‌های پرداخت از بین بروند. ‎

10:08- سفارت روسیه: تحریم‌ها روابط مسکو و واشنگتن را به بن‌بست می‌کشاند

سفارت روسیه در واشنگتن با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که تحریم‌های جدید اعمال شده توسط ایالات متحده علیه مقامات روس همچنان روابط دوجانبه را به بن‌بست عمیق‌تری می‌برد.

وزارت خزانه داری آمریکا قبلاً اقدامات محدودکننده جدیدی را علیه 15 فرد در روسیه و بلاروس، از جمله مقامات نظامی دو کشور اعمال کرده است. چندین معاون وزیر دفاع روسیه و معاونین نخست وزیر و روسای شرکت‌های صنایع دفاع روسیه تحت محدودیت‌های جدید آمریکا قرار گرفتند.

در تفسیر سفارت روسیه در رابطه با تحریم‌های شخصی جدید ایالات متحده آمده است که اقدام خصمانه دیگر روابط روسیه و آمریکا را بیش از پیش به بن‌بست عمیق‌تر سوق داده و مانع از حفظ چند کانال تعامل بین دو کشورها ما می شود.

سفارت روسیه تاکید کرد که "چنین حملاتی" قطعاً از سوی مسکو بی‌پاسخ نخواهد ماند.‎

09:55- زیان‌های اقتصاد داخلی اوکراین تا به حال به 565 میلیارد دلار رسیده است

در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین آسیب بزرگی به اقتصاد داخلی وارد شده است. "دنیس اشمیگال"، نخست وزیر اوکراین عصر سه شنبه در کی یف گفت: براساس محاسبات اولیه، زیان مستقیم یکباره اوکراین تاکنون به 565 میلیارد دلار آمریکا (515 میلیارد یورو) رسیده است. در واقع، اینها بودجه مورد نیاز برای احیای وضعیت ما هستند.  به گفته وی دولت اوکراین قبلاً کارشناسانی را مأمور ارزیابی زیان های وارده به اقتصاد در نتیجه تجاوز روسیه کرده است.

"سرهی مارچنکو"، وزیر دارایی اوکراین نیز اخیرا از پیامدهای منفی عظیم جنگ صحبت کرده است. این نیز به این دلیل است که مناطق درگیری خارکف، کی‌یف و ماریوپل از نظر اقتصادی مهم هستند. بر اساس برآوردهای معاون وزیر اقتصاداوکراین خسارات وارده به زیرساخت‌ها که تاکنون رخ داده است به تنهایی بالغ بر 119 میلیارد دلار است. ارقام را نمی توان در ابتدا به طور مستقل بررسی کرد.

09:50- سازمان ملل: از هر 10 اوکراینی 9 نفر در معرض خطر فقر قرار دارد

به گفته "آخیم اشتاینر"، کارشناس توسعه سازمان ملل، از هر ده اوکراینی 9 نفر در صورت وقوع یک جنگ طولانی در معرض خطر فقر قرار دارند. اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) گفت که در بدترین حالت، اقتصاد  این کشور سقوط می کند و دو دهه رشد را از بین می برد.‎

09:44- چین ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت پکن از جنگ اوکراین را رد کرد

"کین کانگ"، سفیر چین در آمریکا اعلام کرد که کشورش از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نمی کند.

کین گانگ در مقاله‌ای در واشنگتن پست که روز چهارشنبه توسط سفارت چین در واشنگتن توزیع شد، نوشت: ادعاهایی مبنی بر اینکه چین درباره این جنگ چیزی می‌دانسته، آن را تایید کرده یا به طور ضمنی از آن حمایت می‌کند، اطلاعات نادرست محض است.

بر این اساس بیش از 6000 چینی در اوکراین زندگی می کنند. چین بزرگترین شریک تجاری روسیه و اوکراین و بزرگترین واردکننده نفت و گاز در جهان است. سفیر آمریکا نوشت: درگیری بین روسیه و اوکراین برای چین خوب نیست. اگر چین از این بحران قریب الوقوع مطلع بود، تمام تلاش خود را می کرد تا از آن جلوگیری کند.

وی همچنین گزارش‌ها مبنی بر درخواست کمک نظامی روسیه از چین را به عنوان شایعات رد کرد. آمریکا روز دوشنبه چین را تهدید کرد که در صورت ارائه کمک نظامی یا سایر تجهیزات به روسیه که تحریم‌ها را نقض کند یا از تلاش‌های جنگی حمایت کند، با عواقب مهم مواجه خواهد شد.‎

09:15- برنامه ناتو برای اعزام نیرو به شرق اروپا

مقامات و دیپلمات‌های غربی از برنامه ناتو برای اعزام نیروها و موشک‌های بیشتر به شرق اروپا برای مقابله با روسیه درپی حمله به اوکراین خبر داده‌اند.

این خبر درحالی منتشر شده که رهبران ناتو ازجمله رئیس جمهور آمریکا قرار است در 24 مارس (4 فروردین) در مقر ناتو در جلسه‌ای مهم پیرامون تحولات اوکراین شرکت کنند.

09:12- قطعنامه سنای آمریکا در معرفی پوتین به عنوان جنایتکار جنگی

سنای آمریکا به اتفاق آرا با قطعنامه‌ای موافقت کرد که به موجب آن پوتین را جنایتکار جنگی معرفی می‌کند.

وزیر خارجه روسیه هدف روسیه از مذاکره با طرف اوکراینی را نام برد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از ظهر روز سه شنبه 24 اسفند در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مسکو، هدف از  مذاکرات با کی‌یف را تضمین وضعیت بی‌طرفی اوکراین نامید و گفت: مذاکرات بین دو طرف با هدف تضمین وضعیت بی طرفی اوکراین در چارچوب تضمین‌های امنیتی برای همه شرکت کنندگان در این مناقشه، از جمله غیرنظامی کردن اوکراین ادامه خواهد شد، به طوری که دیگر هیچ گونه تهدیدی متوجه روسیه از سوی این کشور  نشود.

لاوروف تاکید کرد: روسیه در تلاش است تا جنگی را که مقامات کی‌یف هشت سال است علیه ساکنان بی دفاع دونباس به راه انداخته است، متوقف کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که مسکو اسنادی را که به طرف ایرانی تحویل داده که بر اساس حقایق رخ داده، ماهیت واقعی دولت اوکراین را ثابت می کند. وی به حمله روز دوشنبه به مرکز شهر دونتسک توسط از سوی نیروهای ملی گرای تندرو اوکراینی با استفاده از سیستم موشکی توچکا-یو به عنوان یک نمونه خوب نام برد که جنایات علیه مردم غیرنظامی در منطقه دونباس را ثابت کرده، در حالی که این اقدامات در غرب پنهان شده و تنها "اخبار جعلی آشکار" منتشر می شود.

لاوروف: بررسی موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین ضروری است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو خواستار بررسی موضوع وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی برای تولید سلاح‌های میکروبی، سمی و شیمیایی تحت کنترل وزارت دفاع آمریکا در خاک اوکراین، در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی و سمی است.   وی افزود: «ثانیاً، ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آمریکایی‌ها تلاش خود برای جلوگیری از پیشنهاد ما که 20 سال پیش در مورد نیاز به ایجاد مکانیزم راستی‌آزمایی ویژه بر اساس این کنوانسیون ارائه شده است را متوقف کنند.»

لاوروف ابراز تأسف کرد که تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه اعمال کرده است علیه شهروندان عادی است و چنین محدودیت‌های یک جانبه‌ای نامشروع است. وی تاکید کرد که مسکو و تهران موضع گیری واحدی در خصوص آسیب تحریم‌های یکجانبه دارند که شرکای غربی به سرکردگی ایالات متحده سعی دارند قوانین خود را جایگزین قوانین بین‌المللی کرده و مظهر بی‌عدالتی و استانداردهای دوگانه هستند.

وزیر خارجه ونزوئلا جهت گیری ضدروسی در مذاکرات با آمریکا را تکذیب کرد

فلیکس پلاسنسیا، وزیر امور خارجه جمهوری بولیواری ونزوئلا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که مذاکرات ونزوئلا با آمریکا به هیچ وجه علیه روسیه جهت گیری نشده و روابط کاراکاس با مسکو استراتژیک و متحدانه است. وی تاکید کرد: این مذاکرات به هیچ وجه بر روابط ما تأثیر نخواهد گذاشت. ما متحدان فداکار روسیه هستیم و کشور شما بهترین دوست ماست.

وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به اینکه مذاکرات با آمریکا تنها بر روی نفت متمرکز بود، افزود: در نشست هیأت‌های ونزوئلا و آمریکا در اوایل ماه مارس در کاراکاس هیچ چیز عجیب یا جدیدی وجود نداشت و "صرفاً تولید نفت ما مورد علاقه طرف آمریکایی بود".

اصابت بیش از 15 موشک توچکا-یو در منطقه دونتسک از آغاز وخامت اوضاع

کمیته دفاع ارضی منطقه خودخوانده دونتسک اعلام کرد که در این منطقه از آغاز تشدید اوضاع در دونباس، بیش از 15 سیستم موشک‌های خوشه‌ای توچکا-یو شلیک شده از نیروهای مسلح اوکراین رهگیری شده است. طبق این اطلاعات، شلیک روز دوشنبه موشک توچکا-یو به مرکز شهر دونتسک بیشترین خسارت جانی به غیرنظامیان را وارد کرد که در نتیجه آن 21 نفر جان باختند، تعداد آسیب دیدگان 37 نفر است که 23 نفر در بیمارستان بستری شده و 14 نفر تحت درمان سرپایی هستند.

تحویل بیش از 450 تن کمک‌های بشردوستانه روسیه به مردم ماریوپل

میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه شب گذشته اعلام کرد که روسیه روز سه شنبه در یک عملیات بشردوستانه بی سابقه، بیش از 450 تن غذا، دارو و اقلام ضروری به عنوان بخشی از یک عملیات بشردوستانه به شهر ماریوپل تحویل داده شد و مردم  غیرنظامی این شهر را از کابوس وحشتناک گرسنگی نجات داد.  

به گفته این مقام نظامی، در همان روز، کمک‌های بشردوستانه روسیه به یک روستای اوکراینی در فاصله 35 کیلومتری شهر کی‌یف هم رسید. یک روز قبل نیز 80 تن کمک‌های بشردوستانه از جمهوری داغستان به منطقه کریمه و برای پناهجویان منطقه دونتسک و لوهانسک سکنی داده شده در آنجا ارسال شد.

ارتش روسیه تسلیحات خارجی را در منطقه کی‌یف توقیف کرد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته گزارش داد که نیروهای هوابرد این کشور  در جریان نبرد با ملی‌گرایان اوکراینی، تعداد زیادی تسلیحات ساخت غرب را در منطقه کی‌یف توقیف کردند.  از جمله تسلیحات خارجی کشف شده، سامانه‌های موشکی ضد تانک -جاولین و قابل حمل ضد هوایی و همچنین نارنجک اندازهای پیشرفته که توسط کشورهای غربی به اوکراین تحویل داده شده بود، است.

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که تمامی سلاح‌های خارجی توقیف شده به واحدهای نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک تحویل داده خواهند شد.

به دنبال اوکراین، گرجستان هم خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد

پارلمان گرجستان در نشست روز سه شنبه خود قطعنامه‌ای را در خصوص عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تصویب کرد. این سند مورد حمایت 111 نماینده از 150 نماینده، از جمله احزاب مخالف قرار گرفت. 

به ویژه، این سند از دولت گرجستان خواسته تا روند ادغام در اتحادیه اروپا را تسریع کند و یادآور شده که این اقدام باعث تقویت استقلال، نیروی محرکه  موثری برای توسعه دموکراتیک و تحول اقتصادی گرجستان خواهد شد و باید در اولویت اصلی سیاست خارجی این کشور قرار بگیرد.

پیش از این، در اوایل ماه مارس،کمیسیون اروپا بررسی درخواست‌های اوکراین، مولداوی و گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا را شروع کرد. بر اساس نتایج بررسی، کمیسیون اتحادیه اروپا نتیجه‌گیری رسمی خود را صادر خواهد کرد. تنها پس از آن، 27 کشور شرکت کننده رای خواهند داد که آیا به هر سه کشور وضعیت نامزدی داده می شود یا خیر.

آمادگی آمریکا برای همکاری در سطح بالا با روسیه در خصوص اوکراین

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد، اگر روسیه به کاهش تنش در خاک اوکراین کمک کند، مقامات آمریکایی آماده تعامل با روسیه در سطح بالایی هستند. او توضیح داد: «اگر ما تشخیص دهیم که دخالت سطح بالای ایالات متحده به پیشبرد موضوع پایان دادن به خشونت و پایان جنگ بی‌معنا کمک می‌کند، ما کاملاً برای این کار آماده‌ایم».

پیش از این، جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را غیرممکن می‌داند و معتقد است که این به وخامت بیشتر اوضاع منجر خواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه برخورد آمریکا در درگیری اوکراین را مخرب ارزیابی کرده و یادآور شد که مسکو و واشنگتن رویکردهای اساساً متفاوتی برای حل این مناقشه دارند.

لوکاشنکو از پرتاب موشک "توچکا-یو" به خاک بلاروس خبر داد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دو روز پیش یک موشک توچکا-یو از خاک اوکراین به سمت بلاروس شلیک شده بود که خوشبختانه توسط نیروهای پدافند هوایی این کشور سرنگون شد. به گفته او، این اقدام تلاشی با هدف کشاندن بلاروس به جنگ کنونی با روسیه انجام شده است. رئیس جمهوری بلاروس افزود: در حال حاضر، ما تحمل می کنیم، ولی در صورت تکرار چنین اقداماتی پاسخ مینسک قاطع خواهد بود.

آمریکا مجدداً الکساندر لوکاشنکا را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های دوباره‌ای را علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعمال کرده است.  بر اساس این سند، لوکاشنکو به دلیل "دست داشتن در فساد مالی در بلاروس " مجدداً در لیست سیاه قرار داده است.

پیش از این، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه 15 فرد در روسیه و بلاروس از جمله مقامات نظامی دو کشور اعمال کرد.

توضیح وزارت خارجه روسیه درباره اعمال تحریم‌ها علیه مقامات آمریکایی

وزارت امور خارجه  روسیه در بیانیهای اعلام کرد که گنجاندن مقامات بلندپایه آمریکایی در "فهرست توقف" روسیه به دلیل تمایلات شدید "روس هراسی" است که دولت ایالات متحده در پیش گرفته است.

در این بیانیه آمده است: این اقدام، که به عنوان یک واکنش تلافی جویانه اتخاذ شده، پیامد اجتناب‌ناپذیر روش بسیار روس‌هراسانه است که توسط دولت کنونی ایالات متحده اتخاذ شد، که در تلاشی ناامیدانه برای حفظ سلطه گری آمریکا و بازدارندگی شدید روسیه تکیه کرده و تمام اصول نجابت را کنار گذاشته است.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که هیچ کس از حفظ روابط رسمی با افرادی که در لیست سیاه هستند خودداری نخواهد کرد، البته تنها در صورتی که این امر در راستای منافع ملی روسیه باشد. این لیست در آینده نزدیک گسترش نیز خواهد یافت.

پیش از این، روسیه تحریم‌های شخصی را علیه جو بایدن- رئیس‌ جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن- وزیر امور خارجه، لوید آستین- وزیر دفاع، و مارک میلی- رئیس ستاد مشترک ارتش، و همچنین تعدادی از سیاستمداران سرشناس آمریکایی اعمال کرد. «فهرست توقف» همچنین شامل جیک سالیوان- دستیار امنیت ملی، ویلیام برنز- رئیس سیا، جنیفر ساکی- سخنگوی کاخ سفید، هانتر بایدن- پسر رئیس جمهور آمریکا، هیلاری کلینتون- وزیر خارجه و نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا و دیگر افراد است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.