تحولات اوکراین| شرط مسکو برای برگزاری نشست سران روسیه-اوکراین/ پنتاگون: قصد درگیر شدن با روسیه را نداریم/ نزدیک شدن مواضع مسکو و کی‌یف در موضوع بی‌طرفی اوکراین


در حالی‌که ترکیه آمادگی خود برای میزبانی نشست سران روسیه و اوکراین را اعلام کرده، مقامات کی‌یف خواهان دیدار هرچه سریع‌تر زلنسکی و پوتین هستند، ولی کرملین شرط نخست برای چنین ملاقاتی را توافق دو طرف درباره توافقنامه‌ای اولیه در چارچوب مذاکرات نامید.

3/19/2022 1:58:21 PM
کد خبر: 8374

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور همچنان آماده دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

کوله‌با در مصاحبه‌ای گفت: «اگر پوتین برای چنین دیداری آمادگی نشان دهد، به معنای واقعی کلمه حتی فردا یا پس فردا رئیس جمهور زلنسکی برای این دیدار آماده است. موضع گیری او روشن است و اوکراین برای این گفتگو آمادگی دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین یادآور شد که تعدادی از کشورها از قبل تمایل خود برای کمک به سازماندهی نشست سران دو کشور را ابراز کرده‌اند.

یک روز قبل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر پیشنهاد برگزاری دیدار پوتین و زلنسکی در آنکارا یا استانبول را مطرح کرد و یادآور شد که به عقیده وی، "برای "دستیابی به توافق در خصوص برخی موضوعات، ممکن است نیاز به مذاکره در سطح رهبران روسیه و اوکراین باشد."

این در حالی است که ولادیمیر مدینسکی، مشاور پوتین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی اعلام کرد که صحبت درباره دیدار روسای جمهور روسیه و  اوکراین تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که دو طرف متن توافقنامه‌ای را آماده و تصویب کنند.
این مقام روس گفت: ابتدا باید هیئت‌های مذاکره کننده متن توافقات را آماده و درباره آن به توافق برسند، پس از آن متن توافقنامه باید به ترتیب توسط وزرای امور خارجه پاراف شده و (توافقنامه) به تصویب دولت‌ها برسد و تنها پس از آن منطقی است که در مورد نشست سران دو کشور صحبت کنیم.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزبیست و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

12:33- سوئیس صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع می‌کند

سوئیس هم می خواهد صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع کند. به این ترتیب، همانطور که دولت این کشور اعلام کرد، این کشور به آخرین تحریم‌های اتحادیه اروپا می پیوندد. این اقدامات باید در روزهای آینده اجرایی شود. این ممنوعیت می تواند برخی شرکت ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

سوئیس بیشتر در زمینه تولید ساعت های لوکس شناخته شده است. طبق اطلاعات صنعت، روسیه در سال گذشته در مجموع 250 میلیون یورو ساعت سوئیسی وارد کرده است.‎

12:22- طرح دولت ایتالیا برای مقابله با افزایش فشارهای ناشی از بالا رفتن هزینه‌‌های انرژی

در ایتالیا، به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از جنگ، کمک های بیشتری برای خانواده ها و شرکت ها در نظر گرفته شده است. دولت برای این کار به شرکت های انرژی روی می آورد.

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا در سخنانی گفت: برخلاف اقدامات قبلی، مداخلات امروز از بودجه عمومی تأمین نمی شود، بلکه از شرکت های بخش انرژی تأمین می شود». به گفته وی، دولت می خواهد بخشی از سودهای فوق العاده ای را که تولیدکنندگان به لطف افزایش قیمت مواد اولیه به دست آورده اند، مالیات بگیرد.‎

12:15- پارلمان اوکراین تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را خط قرمز کی یف در مذاکرات دانست

"روسلان استفانچوک"، رئیس پارلمان اوکراین در مقاله ای اعلام کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین استقلال دولتی آن به‌اصطلاح خطوط قرمز کیف در مذاکرات صلح کنونی با روسیه باقی خواهند ماند و اینها "غیرقابل تغییر" هستند.  وی در مذاکرات جاری با روسیه و فرآیند تصمیم گیری مرتبط با آن شرکت دارد.

وی تاکید کرد: این مسئله برای ما مهم است که امنیت را بازگردانیم و تضمین هایی برای عملکرد ایمن دولت خود دریافت کنیم. این مقام اوکراینی با اشاره به مناطقی در شرق اوکراین که از طرف روسیه به رسمیت شناخته شده‌اند تاکید کرد که این مناطق هنوز در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی اوکراین هستند.‎

12:12- آلمان: جنگ اوکراین نشان داد که موضوع انرژی یک مسئله سیاسی-امنیتی هم هست

"آنالنا بائر بوک"، وزیر امور خارجه آلمان خواستار ایفای نقش رهبری قوی تری در اروپا و ناتو از طرف برلین شد. وی در این باره گفت: "ما قوی ترین اقتصاد اتحادیه اروپا هستیم، ما در کنار آمریکایی ها در چارچوب ناتو یکی از قوی ترین کشورهای اقتصادی هستیم. و این بدان معناست که ما مسئولیت ویژه‌ای را بر دوش داریم." این در مورد امنیت همسایگان اروپای شرقی ما نیز صدق می کند، که ارتباط مستقیم تری با جنگ اوکراین دارند.

"بائر بوک" خواستار  دیپلماسی، تجارت و همکاری شده اما در مورد وابستگی های اقتصادی، به ویژه به کشورهای استبدادی نیز هشدار داد. این مقام آلمانی گفت: اکنون آشکار می شود که موضوع انرژی و اقلیم فقط یک موضوع زیست محیطی نیست، بلکه یک مسئله  سیاسی - امنیتی است.‎

12:00- درخواست سران اسپانیا و آلمان برای توقف فوری جنگ اوکراین

به گفته "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان، حمله روسیه به اوکراین باید اتحادیه اروپا را نیز تغییر دهد. شولتز شامگاه جمعه قبل از دیدار با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در برلین گفت: جنگ در اوکراین همچنین به معنای نقطه عطفی برای اتحادیه اروپاست. وی به همراه "سانچز" از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواست تا فوراً جنگ را متوقف کند و نیروهای متجاوز را از کشور خارج کند. سانچز گفت که پوتین تنها نویسنده جنگ بود.

شولتز با توجه به نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه آینده، گفت که اتحادیه اروپا باید توانایی های دفاعی خود را تقویت کند و در بخش انرژی تصمیم گیری کند. سانچز هم خواستار آن شد که اروپایی ها  مشترکا به افزایش شدید قیمت انرژی واکنش نشان دهند.

11:35- بلژیک طرح خروج از انرژی هسته‌ای را 10 سال به تعویق می‌اندازد

بلژیک تصمیم گرفته است که عمر نیروگاه های هسته‌ای خود را 10 سال افزایش دهد و خروج از انرژی هسته‌ای را به تعویق بیاندازد. دلیل این تصمیم نیز جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی در اروپا است.

11:27- آلمان هر گونه دخالت نظامی ناتو در اوکراین را رد کرد

"کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع فدرال آلمان به طور قاطعانه مداخله نظامی ائتلاف غربی در اوکراین را رد کرده و در این باره گفت: «ناتو به یک طرف جنگ تبدیل نمی‌شود و به همین شکل خواهد ماند.» وی افزود: ما باید از این مسئله جلوگیری کنیم که از این جنگ وحشتناک یک آتش سوزی گسترده ایجاد شود.

وی همچنین بار دیگر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین که مور درخواست کی یف است را رد کرده و گفت: "خطر چنین اقدامی غیرقابل محاسبه خواهد بود. به همین دلیل است که ما به وضوح تصمیم گرفتیم که چنین منطقه‌ای را ایجاد نکنیم."‎

11:10- توئیتر حساب کاربری معاون سفیر روسیه در سازمان ملل را مسدود کرد

توییتر حساب کاربری "دیمیتری پولیانسکی"، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل را مسدود کرد. پولیانسکی روز جمعه گفت که به دلیل توئیتی درباره یک بیمارستان زایمان در ماریوپول به «سوءاستفاده و تهدید» متهم شده است. وی این را باعث تاسف دانست.

11:01- هشدار کمیسیون اروپا درباره وقوع قحطی و گرسنگی در اوکراین

با توجه به ادامه جنگ در اوکراین، کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به قحطی در این کشور هشدار می دهد. "یانز لنارچیچ"، کمیسر اتحادیه اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از بحران در گفتگویی با یک رسانه آلمانی گفت: مردم در شهرهای محاصره شده در معرض شرایط آخرالزمانی هستند، بدون غذا، بدون آب، بدون مراقبت پزشکی و هیچ راهی برای خروج ندارند. بحران انسانی در اوکراین در حال حاضر وخیم است، اما ممکن است بدتر شود. این تهاجم بی رحمانه بیش از سه هفته پیش آغاز شد، اما ما در حال حاضر شاهد رشد قحطی هستیم.

بر این اساس مردم در حال حاضر از گرسنگی رنج می برند و این امر به ویژه در شهرهای محاصره شده مانند شهر بندری ماریوپل وجود دارد. شاهدان عینی از غارت سوپرمارکت ها خبر داده‌اند.

10:55- درخواست یونیسف از پوتین برای توقف حملات به اوکراین

با توجه به وضعیت اضطراری بشردوستانه در اوکراین، "کاترین راسل"، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، از "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور روسیه خواست تا فوراً به حملات ارتش خود پایان دهد. وی در این باره گفت: "شما باید این جنگ را متوقف کنید! این وحشتناک است. راسل به خبرگزاری آلمان گفت: اثرات این جنگ بر کودکان غیرقابل قبول و نفرت انگیز است. راسل گفت که مردم محلی و زنان و کودکان فراری "کاملا بی گناه" هستند و هیچ ارتباطی با درگیری ندارند.

"راسل" که این هفته از نیویورک به آلمان سفر کرده درباره وضعیت اوکراین با نمایندگان دولت فدرال گفتگو می کند.‎

10:22- آلمان کمک‌ها به اوکراین را تقویت می‌کند

"سونیا شولتزه"، وزیر توسعه فدرال اعلام کرد که در حال افزایش کمک به اوکراین از جمله تجهیزات آتش نشانی سنگین و تجهیزات دفاع از مردم در طول جنگ است. بر اساس گزارش اولیه، وی تاکید کرد: ما برای مثال با کپسول‌های آتش‌نشانی، کامیون ها، ژنراتورهای برق، محل اقامت برای آوارگان و حمایت روانی کمک می‌کنیم. ‎

پوتین و ماکرون بار دیگر درباره روند اوضاع در اوکراین گفتگو کردند

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش در تماسی تلفنی درباره روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین تبادل نظر کردند. طرفین همچنین در خصوص روند مذاکرات روسیه و اوکراین صحبت کردند.

پوتین بار دیگر تاکید کرد: «در جریان عملیات ویژه نظامی در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه تمام تلاش خود را برای نجات جان غیرنظامیان از جمله با سازماندهی کریدورهای بشردوستانه انجام می دهند.»

در عین حال، رهبر روسیه توجه همتای فرانسوی خود را به جنایات جنگی متعددی که روزانه توسط نیروهای امنیتی و ملی‌گرایان اوکراین انجام می شود، به ویژه حملات موشکی و توپخانه گسترده به شهرهای منطقه دونباس جلب کرد.

توضیح لاوروف به سفرای کشورهای عربی درباره اقدامات روسیه در اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه با روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عربی و دفتر نمایندگی اتحادیه عرب در مسکو دیدار و در جریان آن در خصوص روند اقدامات نظامی روسیه برای حفاظت از دونباس، ارزیابی طرف روسی از وضعیت اوکراین و اوضاع پیرامون به آنها توضیحاتی داد.

طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف توضیحات مفصلی در خصوص موضوعات مورد علاقه دیپلمات‌های عرب، در رابطه با تضمین امنیت مردم غیرنظامی اوکراین از جمله خارجی‌ها و همچنین سازماندهی کریدورهای بشردوستانه و ارائه کمک به پناهندگان ارائه داد. وزیر امور خارجه در این دیدار تاکید کرد که «کشورهای غربی بطور دسته جمعی» با نقض فاحش تمامی هنجارهای حقوق بین‌الملل، جنگ اقتصادی علنی علیه روسیه آغاز کرده و اعمال فشارهای تحریمی بی‌سابقه‌ای را اعمال می‌کنند.

زلنسکی: زمان بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین فرا رسیده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین امروز شنبه اعلام کرد که زمان دیدار و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین فرا رسیده است. وی در پیامی توئیتری نوشت: «زمان ملاقات است. زمان صحبت کردن است. زمان بازگرداندن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین است. مذاکرات معنادار درباره صلح و امنیت برای اوکراین تنها شانس روسیه برای کاهش آسیب اشتباهات خود است.»

نزدیک شدن مواضع روسیه و اوکراین در موضوع بی‌طرفی کی‌یف

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت روسی در مذاکرات با اوکراین شب گذشته به خبرنگاران اعلام کرد که در جریان مذاکرات مواضع دو طرف درباره وضعیت "بی طرفی اوکراین و عدم ورود آن به ناتو" تا حد امکان بهم نزدیک شده است. به گفته وی، موضوع بی طرفی و عدم الحاق اوکراین به ناتو یکی از نکات کلیدی مذاکرات است و این نکته‌ای است که طرف‌ین مواضع خود را تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک کرده‌اند.

مدینسکی افزود، طرفین در موضوع غیرنظامی کردن اوکراین «جایی در نیمه راه» هستند. وی در عین حال توضیح داد: واقعیت این است که من مجاز به افشای جزئیات مذاکرات نیستم و این کار را نخواهم کرد، ولی در این خصوص ما در نیمه راه هستیم.

وعده روسیه به پاسخ به تمامی اخراج‌های بی اساس دیپلمات‌های روسی

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه  شب گذشته، جمعه اعلام کرد که مسکو به همه اخراج‌های بی‌اساس دیپلمات‌های روسی از کشورهای اروپایی پاسخ مناسب خواهد داد.

پیش از این مشخص شد که جمهوری استونی سه دیپلمات روسی را به اتهام تضعیف امنیت کشور و اقدامات تبلیغاتی از این کشور اخراج می کند. جمهوری لتونی نیز تصمیم به اخراج سه کارمند سفارت روسیه گرفته است. در همان روز، وزارت امور خارجه بلغارستان 10 دیپلمات روسی را عنصر نامطلوب اعلام کرده و به آنها فرصت داده ظرف 72 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

رئیس پنتاگون: هیچکس به درگیری آمریکا و روسیه نیاز ندارد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: ایالات متحده در درگیری نظامی در اوکراین شرکت نخواهد کرد و منطقه پرواز ممنوع هم بر فراز این کشور ایجاد نخواهد کرد، برای اینکه هیچ کس در جهان نیازی به رویارویی مستقیم بین ایالات متحده و روسیه ندارد.

آستین گفت: "رئیس جمهور بایدن به صراحت اعلام کرده است که ارتش ما در جنگ با روسیه در اوکراین هیچ مداخله نخواهد کرد."

رئیس پنتاگون تاکید کرد: "ایجاد منطقه پرواز ممنوع به معنای دخالت مستقیم آمریکاست، برای اینکه باید علیه متخلفان اقدام کند."

وی یادآور شد که البته ایالات متحده از "هر وجب" خاک کشورهای ناتو دفاع خواهد کرد.

سناتور روس: بایدن نمی‌تواند چین را به تحریم روسیه متقاعد کند

ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای روسیه)، صبح امروز، شنبه در کانال تلگرامی خود تاکید کرد که تلاش جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای متقاعد کردن چین برای پیوستن به اقدامات تحریمی علیه روسیه بی فایده است، مقامات پکن اجازه تهدید علیه مسکو را نخواهند داد. .

این سناتور بلندپایه نوشت: «جمهوری خلق چین کشوری بسیار قدرتمندی است، یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد، چین به سرعت توسعه خود اطمینان دارد. چین از حمایت و دوستی روسیه برخوردار است و همانطور که در پکن می گویند، ما پشت سر یکدیگر ایستاده‌ایم. بنابراین تلاش بایدن برای متقاعد کردن چین به پیوستن به رژیم تحریم ها بی فایده است.»

جباروف در عین حال یادآور شد، فکر نمی کند که "چین از روسیه دفاع کند" و این موضع گیری متوازن چین قابل محترم است، البته این کشور همچنین اجازه هیچ نوع تهدیدی علیه مسکو از سوی ایالات متحده را هم نخواهد داد.

محکومیت استانداردهای دوگانه غرب در خصوص کوزوو و اوکراین

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در سخنرانی، استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در مورد به رسمیت شناختن استقلال کوزوو و دو منطقه خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را محکوم کرد.

وی به تفسیرهای متفاوت از اصل تمامیت ارضی کشورها و اعمال فشار بر بلگراد برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه اشاره کرد و یادآور شد که نباید مفهوم رعایت اصل حقوق بین‌الملل و نقض آن را با این مسئله که «چه کسی آن را نقض کرده و چه کسی قربانی است» اشتباه گرفت و برخوردی دوگانه داشت.

ووچیچ تاکید کرد که هیچ قولی به غرب در خصوص اعمال تحریم روسیه نداده است.

بلینکن شرط لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نام برد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل بامداد امروز، شنبه اعلام کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه تا زمانی که مسکو سیاست خود را تغییر ندهد، پابرجا خواهند ماند. وی گفت: «البته، هیچ هدفی برای حفظ همه این تحریم برای همیشه وجود ندارد. هدف از تحریم ها تغییر رفتار آنها [روسیه] است.»

بلینکن افزود که نتیجه فشار تحریم‌ها بر فدراسیون روسیه فوراً به دست نخواهد آمد، بنابراین باید برای این واقعیت آماده باشیم که محدودیت‌ها «برای مدت معینی» ادامه خواهند داشت.

در عین حال، کاخ سفید هم آمادگی خود برای تشدید تحریم‌های ضدروسی در حوزه اقتصادی را اعلام کرده است

بایدن همتای چینی خود را به عواقب حمایت از روسیه تهدید کرد

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته خود با شی جین‌پینگ، رئیس ‌جمهوری چین، درباره پیامدهای کمک‌های احتمالی چین به روسیه صحبت کرد. به گفته یک مقام کاخ سفید، بایدن توضیح داد که اگر چین از روسیه حمایت کند، عواقب آن چه خواهد بود. در عین حال، بایدن هیچ الزام خاصی را مطرح نکرد.

تذکر شی جین‌پینگ به بن‌بست موجود در روابط آمریکا و چین

در جریان مذاکرات تلفنی انجام شده روسای جمهوری چین و آمریکا، شی جین پینگ به جو بایدن یادآور شد که روابط آمریکا و چین همچنان در یک بن بست قرار دارد. به گفته وی، این وضعیت توسط دولت قبلی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ایجاد شده و همچنان ادامه دارد.

شلیک 40 موشک "گراد" Grad به مناطق مسکونی دونتسک

دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش‌بس گزارش کرد که نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه، 18 مارس، یک منطقه مسکونی  دونتسک را هدف گلوله باران قرار داده و 40 موشک از نوع BM-21 Gradبه سمت آن شلیک کردند. این حملات پیاپی خسارات زیادی به ساختمانهای مسکونی وارد کرده و تلفاتی نیز به همراه داشت.

اتحادیه اروپا به فکر مصادره اموال روس‌ها به نفع اوکراین است

آژانس خبری بلومبرگ به نقل از سه منبع خود گزارش داده که مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می توان از اموال شهروندان روسیه که تحت تحریم قرار گرفته‌اند برای تأمین مالی بازسازی اوکراین استفاده کرد.

طبق این اطلاعات، صحبت بر سر دارایی‌های تجار و مقامات روسی و استفاده از دارایی‌های آنها برای «پرداخت غرامت جنگی» به اوکراین است. البته این موضوع در مراحل اولیه بررسی است و هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.

یونان به ارسال سامانه اس-300 به اوکراین فکر نمی‌کند

مقامات یونان در خصوص ارسال تجهیزات نظامی مضاعف به اوکراین، از جمله سامانه های موشک ضد هوایی اس-300 روسیه هیچ بحثی ندارند. سخنگوی دولت این کشور با اعلام این مطلب، یادآور شد که یونان قبلاً یک محموله از کمک های بشردوستانه را به اوکراین منتقل کرده و یک سری تسلیحات نظامی ارتش آن را تامین کرده است و اکنون صحبتی از ادامه ارسال سلاح نیست. به گفته وی، مقامات ناتو نیز پیشنهادی برای انتقال سامانه دفاع موشکی به اوکراین ارائه نکردند.

سازمان ملل اختیارات لازم برای بررسی برنامه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین را ندارد

ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی وی در امور خلع سلاح شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که این سازمان اختیارات و ابزار فنی لازم را ندارد که به آنها اجازه دهد تا وجود برنامه‌های بیولوژیکی نظامی در خاک اوکراین را بررسی کند. مبتکر برگزاری این نشست فدراسیون روسیه بود که خواستار بررسی وجود تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین بود.

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو بر بررسی وضعیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون در اوکراین پافشاری خواهد کرد. به گفته وی، اوکراین می تواند بزرگترین پروژه وزارت دفاع آمریکا در این زمینه باشد. لاوروف یادآور شد که ایالات متحده بیش از 300 آزمایشگاه بیولوژیکی را در سراسر جهان از جمله در خاک جمهوری های شوروی سابق مستقر کرده است.

آمریکا خدمات برای 99 هواپیمای بوئینگ مورد استفاده روسیه را محدود خواهد کرد

وزارت بازرگانی ایالات متحده شب گذشته فهرستی از 99 هواپیمای مسافربری و باری بوئینگ را منتشر کرد که برخلاف کنترل صادرات آمریکا به روسیه پرواز می کردند. این آژانس هشدار داد که هرگونه ارائه خدمات به این هواپیماها ممکن است منجر به مجازات شود.

طبق این اطلاعات، وزارت بازرگانی اخطاری به شرکت های مختلف جهانی ارسال خواهد کرد که برای سوخت گیری، تعمیر و نگهداری، تعمیر، ارائه قطعات یدکی و سایر خدمات برای هواپیماهای تجاری و خصوصی که همچنان "بر خلاف حدودیتها به روسیه پرواز میکنند" ، نیاز به کسب مجوز از ایالات متحده دارند

لوکاشنکو: هیچ برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در بلاروس وجود ندارد

الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ژاپنی TBSاعلام کرد که این کشور هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک بلاروس و یا استفاده از این نوع سلاح علیه کسی ندارد و امیدوار است که اوضاع کنونی جهان در این رابطه بدتر از این نشود.  به گفته لوکاشنکا، بعید میداند که در آمریکا و در غرب، همه آنقدر دیوانه شده باشند که ما مشکل را با این قبیل تسلیحات حل و فصل کنیم.

ادامه حملات روسیه به مراکز نظامی اوکراین با تسلیحات دقت بالا

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه روز جمعه با استفاده از تسلیحات دوربرد با دقت بالا یک حمله دقیق به یک پارکینگ نظامی با هواپیماهای جنگی اوکراینی در کارخانه هواپیماسازی شهر لووف کرده و آنجا را منهدم کردند.

به گفته وی، در جریان این حملا همچنین چند انبار مهمات و تجهیزات نظامی اوکراین در حومه نیکولایف و لووف نیز منهدم شد. هواپیماهای عملیاتی- تاکتیکی و پهپادهای ارتش روسیه طی شبانه روز گذشته 54 تأسیسات نظامی اوکراین، از جمله سه پست فرماندهی، یک پهپاد اوکراینی، چهار سیستم پرتاب موشک، چهار انبار مهمات و 44 مکان نگهداری تجهیزات نظامی را منهدم کردند.

طبق این اطلاعات: در مجموع از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون 118 فروند هواپیما، 184 هواپیمای بدون سرنشین، 1412 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی زرهی، 142 موشک انداز چندگانه، 542 توپ صحرایی و خمپاره انداز و همچنین 1211 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.