بایدن: از اظهاراتم درباره پوتین عذرخواهی و عقب نشینی نمی‌کنم / سیاست آمریکا تغییری نکرده؛ من خشم اخلاقی خود از اقدامات این مرد را ابراز کردم


جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از اظهاراتش مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین نباید در قدرت باقی بماند، عذرخواهی نمی کند و از آنها عقب نشینی نخواهد کرد اما در سیاست آمریکا تغییری ایجاد نشده است.

3/29/2022 9:41:02 AM
کد خبر: 8401

به گزارش سارنا به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از اظهاراتش مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین نباید در قدرت باقی بماند، عذرخواهی نمی کند و از آنها عقب نشینی نخواهد کرد اما در سیاست آمریکا تغییری ایجاد نشده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: من از هیچ چیز عقب نشینی نمی کنم.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که وی به تغییر سیاست این کشور اشاره نکرده است بلکه اظهارات او بر اساس احساسات وی در آن روز بیان شده اند.

وی گفت: من خشم اخلاقی خود از نحوه برخورد پوتین و اقدامات این مرد ابراز کردم. من به تازگی با آن خانواده ها (اوکراینی) بوده ام. چه آن روز و چه امروز به تغییر سیاست آمریکا اشاره نمی کنم.

بایدن گفت: برای این اظهارات هیچ عذرخواهی نمی کنم.

وی با بیان اینکه اگر پوتین به اقدامات خود ادامه دهد، به فردی منفور در سراسر جهان تبدیل خواهد شد، این موضوع که اظهاراتش می تواند درگیری ها در اوکراین را تشدید کند، رد کرد و گفت چنین عقیده ای ندارم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که آنچه رهبران جهان از اظهارات خارج از متن او در لهستان برداشت کنند نه منجر به تقویت و نه منجر به تضعیف ناتو می شود.

وی با بیان این ادعا که ناتو هیچگاه مانند امروز قوی نبوده است، در توضیحاتی در مورد اظهاراتش در لهستان گفت که در واقع مخاطبش مردم روسیه بوده اند.

وی افزود که آخرین بخش سخنرانی من خطاب به مردم روسیه بود. نه تنها خطاب به مردم روسیه بلکه با همه مردم جهان صحبت می کردم. اینگونه رفتار (پوتین) کاملا غیر قابل قبول است و روش برخورد با آن، تقویت ناتو و حفظ اتحاد آن و کمک به اوکراین است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت برایش مهم نیست پوتین اظهاراتش را به عنوان تنش زا و تشدید کننده تلقی کند.

بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگران است پوتین این سخنان را تشدیدکننده تلقی کند، گفت: برایم مهم نیست که او چه فکر می کند. او کاری که باید انجام خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بصورت مستقیم پخش می‌شد، خواستار تغییر حکومت در روسیه شد و گفت پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها فرد مقصر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، گفت پوتین با حمله خود به اوکراین، دموکراسی را خفه کرده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد این شدیدترین انتقاد بایدن از پوتین و نشان دهنده تغییر رویکرد عمده آمریکا در مقابل روسیه است.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند تغییر حکومت در روسیه هدف آنها نیست.

پس از سخنان بایدن، کاخ سفید در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد منظور بایدن تغییر رژیم (حکومت) در روسیه نبوده است.

یک مقام کاخ سفید در توجیه سخنان بایدن گفت: منظور رئیس جمهوری این بوده است که نباید به پوتین اجازه داد علیه کشورهای همسایه خود یا منطقه اعمال زور کند. وی در خصوص قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم سخن نمی گفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز حمله ای نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.


منبع: انتخاب

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.