مروری بر الزامات تحقق شعار سال/ جهش تولید با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان


نخبگان دانشگاهی و سیاسی کردستان بر این باور هستند که اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های تخصصی در این حوزه موجب جهش در تولید و اشتغال زایی در این استان و رفع محرومیت‌ها می شود.

4/2/2022 6:36:34 PM
کد خبر: 8405

رهبر معظم انقلاب نخستین سال از قرن جدید شمسی را با عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کردند و بر توسعه فعالیت‌های دانش بنیان برای جهش در تولید و اشتغال زایی تأکید کردند.

به گزارش سارنا به نقل ار مهر، سرمایه گذاری‌های انجام شده در نیم قرن اخیر در کشور به صورت نامتوازن بوده و استان‌های مرزی و دورتر از پایتخت نتوانسته‌اند همچون استان‌های مرکزی کشور از مزایای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌ها بهره مند شوند.

شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر استعداد ناب جوانان ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف برای کشورمان خودکفایی و استقلال در تولید را به ارمغان آورند.

رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی همیشگی خویش، اولین سال از آغاز قرن جدید را با تکیه بر مبحث دانش بنیان نامگذاری کردند تا بار دیگر نگاه همه ما را به سوی استعدادهای ناب جوانان ایرانی سوق دهند.

آغاز قرن جدید شمسی فرصت مغتنمی است تا همه ما با برنامه ریزی منسجم و اعتماد به توانمندی‌های جوانان بتوانیم آینده‌ای روشن‌تر و متعالی را برای نسل‌های آتی این سرزمین رقم بزنیم.

استان حاصلخیز و ثروتمند کردستان نیز بدون شک یکی از ستون‌های اصلی این تحول در غرب ایران خواهد بود و جمعیت ۱۵۰ هزار نفری تحصیل کردگان و جوانان نخبه این استان ظرفیتی بزرگ برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ و سال‌های پیش رو خواهد بود.

مروری بر الزامات تحقق شعار سال

اشتغال مستقیم ۸۵۰ جوان نخبه کردستانی در شرکت‌های دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان استان در یک سال اخیر ۵۴۰ میلیارد ریال درآمدزایی کرده‌اند و با برنامه ریزی انجام شده سعی داریم که در تمامی شهرستان‌ها مراکز رشد راه اندازی کنیم.

حامد قادرزاده افزود: پذیرای تمامی نخبگان کردستانی در رشته‌های مختلف هستیم و در همه شهرستان‌ها می‌خواهیم مرکز رشد داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان اظهار داشت: هم اکنون ۱۲۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری کردستان مستقر بوده که ۷۵ مورد در مرحله رشد و ۱۷ مورد در مرحله پیش رشد هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵۰ نفر از جوانان نخبه کردستانی در شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه پارک علم و فناوری کردستان شاغل هستند و در یک سال اخیر بیش از ۵۴۰ میلیارد ریال برای استان درآمدزایی کرده‌اند.

قادرزاده افزود: سعی داریم در همه شهرها مرکز نوآوری داشته باشیم و در روستاها رابط فناوری خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ طرح دستیار فناور با مشارکت دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اجرایی خواهد شد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های مرتبط را در اولویت خواهیم داشت.

مروری بر الزامات تحقق شعار سال

اعتماد به جوانان زمینه ساز تحول در کردستان است

محمد حیدری مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه آی تی استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حدود ۱۰ سال پیش فعالیت رسمی خود را در حوزه بازی و امور مرتبط با آن آغاز کردیم اما در این مسیر با انواع کارشکنی‌ها و ناهماهنگی‌ها مواجه شدیم.

وی افزود: ما با دست خالی و بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی فعالیت خود را آغاز کردیم و حتی در آن موقع پارک علم و فناوری استان نیز فعالیت رسمی خود را در کردستان آغاز نکرده بود.

این جوان کارآفرین کردستانی تصریح کرد: با تکیه بر توانمندی‌هایمان توانسته‌ایم در صنعت گیم سازی کشور و حتی در سطح بین المللی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم و تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار دلار برای ایران اسلامی ارز آوری داشته‌ایم.

حیدری افزود: طی ۱۵ سال فعالیت ما در حوزه آی تی و گیم سازی با تکیه بر توانمندی تیم ۳۰ نفره توانسته‌ایم به ۹۰ کشور دنیا محصولاتمان را عرضه کنیم و اگر حمایت‌های وعده داده شده از سوی مسئولان استانی و کشوری عملی می‌شد قطعاً می‌توانستیم در این راستا زمینه ساز اشتغال بیشتری باشیم.

وی اعلام کرد: در این مدت به ۴۸۰ نفر آموزش‌های تخصصی ارائه کرده‌ایم تا در صورت تحقق وعده‌های مسئولان بتوانیم بخش بزرگی از این افراد آموزش دیده را جذب کنیم.

حیدری افزود: کردستان حدود ۱۱ هزار تحصیل کرده حوزه آی تی دارد که این ظرفیت بزرگ علمی و تخصصی اگر با اعتماد و حمایت مسئولان همراه باشد می‌تواند تحولات شگرفی را در حوزه اقتصادی استان رقم بزند.

مروری بر الزامات تحقق شعار سال

توسعه اقتصاد دانش بنیان با تکیه بر حوزه آی تی

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در استان مغفول مانده‌اند و جای سوال دارد که در حوزه آی‌تی به عنوان یکی از پیشران‌های استان چه میزان اشتغالزایی داشته‌ایم.

محسن فتحی افزود: استان کردستان بیش از ۱۰ هزار نفر فارغ التحصیل حوزه آی تی دارد و با توجه به دامنه جهانی تولیدات در این حوزه می‌توانیم منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید و اشتغال آفرینی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان را محقق کنیم.

وی تأکید کرد: مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاران و حمایت از جوانان نخبه و تحصیل کرده کردستانی در شرکت‌های دانش بنیان به کار خواهد گرفت.

مروری بر الزامات تحقق شعار سال

جوانان کردستانی استعداد ویژه ای در حوزه کارآفرینی دارند

رئیس دانشگاه پیام نور کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های تراز اول کشور و در رشته‌های مختلف تحصیلی شاهد حضور جوانان نخبه کردستانی هستیم و روز به روز بر این مهم افزوده می‌شود.

یعقوب احمدی افزود: نخبگان جوان کردستانی طی دو دهه اخیر با درخشش در المپیادهای علمی و پژوهشی توانسته‌اند توانمندی‌های خود را در سطح ملی و بین المللی به رخ همگان بکشانند اما تاکنون نتوانسته‌ایم آنچنان که شایسته است برای این جوانان توانمند امکانات لازم را فراهم کنیم تا همه ایده‌هایشان را اجرایی کنند.

احمدی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار دانشجو در ۷۴ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که سه هزار نفر آنها در سال تحصیلی جاری پذیرفته شده‌اند.

وی تصریح کرد: بیش از یک سوم جمعیت کردستان را جوانان تشکیل می‌دهند و با برنامه ریزی درست می‌توانیم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر برای تعالی و توسعه جامعه، جهش استان در عرصه‌های مختلف و کاهش محرومیت‌ها بهره بگیریم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.