تحولات اوکراین| ایجاد کریدور بشردوستانه برای خروج از شهر ماریوپل/ کار بر روی متن توافقنامه دوشنبه از سر گرفته می‌شود


وزارت دفاع روسیه به درخواست ترکیه یک کریدور بشردوستانه جدید برای خروج اتباع خارجی از شهر ماریوپل به بندر بردیانسک ایجاد کرده و مقامات کی‌یف هم اعلام کردند که علاوه بر کشورهای غربی، در حال مذاکره با چین به منظور کسب تضمین‌های امنیتی هستند.

4/4/2022 9:11:03 AM
کد خبر: 8416

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ولادیمیر مدینسکی، مشاور ولادیمیر پوتین و رئیس هیئت روسی در مذاکرات بین کی‌یف و مسکو شب گذشته اعلام کرد که با خوش بینی همتای اوکراینی خود در خصوص آماده بودن پیش‌نویس توافقنامه صلح بین طرفین موافق نیست.

دیوید آراخامیا، رئیس هیئت اوکراینی، پیش از این گفته بود که روی پیش‌نویس توافقنامه دوجانبه به اندازه کافی کار شده تا فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست سران دو کشور آغاز شود.

مدینسکی به خبرگزاری اینترفکس گفت: در خصوص آماده بودن پیش‌نویس توافقنامه برای نشست سران، متأسفانه با خوش بینی همتای اوکراینی موافق نیستم. ما باید بیشتر روی این سند کار کنیم. به نظر من، بخش دیپلماتیک و نظامی اوکراین حتی در اجرای توافقاتی که قبلاً در سطح سیاسی صورت گرفته، بسیار عقب مانده است.

به گفته این مقام روس، طرف اوکراینی در رویکرد خود در مسائل مربوط به وضعیت بی طرفی و غیرهسته‌ای شدن اوکراین واقع بینانه تر شده و در رابطه با سایر موضوعاتی مانند ممنوعیت ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی، امتناع از استقرار نیروهای خارجی و هرگونه سلاح موشکی تهاجمی، توسعه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی، برگزاری رزمایش‌هایی با حضور نیروهای خارجی تنها با مجوز کشورهای ضامن، از جمله روسیه و همچنین ایجاد یک سیستم تضمین امنیت بین‌المللی برای اوکراین بی طرف، در مذاکرات استانبول توافقاتی به دست آمده است.

رئیس هیئت روسی افزود: «در واقع این همان مسائلی است که روسیه از سال 2014 سرسختانه و پیوسته به دنبال آن بوده است».

علاوه بر این، مدینسکی به تغییر ناپذیری مواضع روسیه در قبال کریمه و دونباس اشاره کرده و تاکید کرد که آخرین مذاکرات بین دو طرف روسی و اوکراینی در تاریخ 1 و 2 آوریل (12 و 13 فروردین ماه) انجام شده و کار مشرک هم در سطح سران هیئت‌ها و هم در سطح کارشناسان ادامه دارد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سی و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

22:19- دبیر کل سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره وقایع بوچا شد

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که از جنایات انجام شده علیه ساکنان شهر بوچا در اوکراین عمیقاً شوکه شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد امروز یکشنبه در نیویورک گفت: ضروری است که یک تحقیق مستقل در این باره منجر به پاسخگویی مؤثر شود.

21:49- "جانسون" از تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین خبر داد

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس جنایات انجام شده علیه غیرنظامیان اوکراینی را به شدت محکوم کرد. 

وی با متهم کردن روسیه به جنایات جنگی تاکید کرد که هر کاری که در توانش است را برای گرسنه نگه داشتن ماشین جنگی پوتین انجام می دهد. جانسون تاکید کرد  که لندن تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید خواهد کرد و ارسال تسلیحات و کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را افزایش خواهد داد.

وی از حمایت انگلیس برای بررسی جنایات جنگی در اوکراین از طریق دادگاه لاهه خبر داده و تاکید کرد که لندن حمایت های مالی خود در این راستا را افزایش داده و بازرسان متخصص را به منطقه اعزام خواهد کرد.

21:41- آلمان تحریم‌های جدید علیه روسیه را در دستور کار قرار می‌دهد

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان اعمال تحریم های جدید علیه روسیه را مد نظر قرار داده است. وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد: در چند روز آینده درباره اقدامات بیشتر در حلقه متحدان تصمیم خواهیم گرفت. 

وی با اشاره به وقایع اخیر در بوچا گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حامیانش عواقب آن را احساس خواهند کرد. وی افزود:  ما به ارائه تسلیحات به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم روسیه ادامه خواهیم داد.

21:35- اسلواکی شرط روسیه برای پرداخت هزینه گاز به روبل را می‌‌پذیرد

"ریچارد سولیک"، وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر اسلواکی اعلام کرده که ترجیح می دهد شرایط پرداخت روسیه برای واردات گاز را بپذیرد تا اینکه به اقتصاد خود آسیب برساند. وی در سخنانی اظهار داشت: گاز نباید قطع شود. به همین دلیل است که من می گویم، حتی اگر این موضع برای برخی بیش از حد عمل گرایانه به نظر برسد، اگر شرط پرداخت به روبل باشد، ما به روبل پرداخت خواهیم کرد.» سولیک توضیح داد که صنعت اسلواکی نمی تواند کاملا از گاز روسیه انصراف دهد.

این مقام اسلواکی در عین حال درخواست روسیه برای پرداخت واردات گاز به روبل را محکوم کرد و آن را نقض قراردادهای موجود دانست. وی همچنین گفت: اسلواکی در حال حاضر 85 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. وی افزود: ما در این راستا کار می کنیم که این وابستگی را با واردات گاز مایع کاهش دهیم. سولیک توضیح داد که با این حال، سال ها طول می کشد تا پیش نیازهای فنی برای جایگزینی کامل گاز روسیه فراهم شود.

21:24- آلمان خواستار تبادل نظر در اروپا پیرامون توقف واردات گاز از روسیه شد 

"کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه در واکنش به جریانات اخیر در بوچای اوکراین شده و تبادل نظر در سطح اتحدیه اروپا از جمله پیرامون تحریم های انرژی را مهم ارزیابی کرد. 

وی تاکید کرد که موضوع توقف تحویل گاز از روسیه نیز باید در میان وزرای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گیرد.

21:17- زلنسکی روسیه را به نسل کشی متهم کرد

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به نسل کشی در اوکراین متهم کرد. وی در برنامه تلویزیونی CBS آمریکا می گوید: مسلماً، این یک نسل کشی است.

 وی از نابودی یک ملت و مردم آن سخن گفته و تاکید کرد: شهروندان اوکراینی نمی خواستند تسلیم سیاست های فدراسیون روسیه شوند. این همان دلیلی است که ما امروز نابود می شویم.

21:14- ایتالیا هم به گزارش‌های اخیر درباره شهر بوچا واکنش نشان داد

"ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا، از گزارش هایی مبنی بر جنایات سربازان روسی علیه غیرنظامیان در بوچای اوکراین، ابراز شگفتی کرده و خواستار عواقب آن برای روسیه شده است. وی  در بیانیه‌ای گفت: تصاویر جنایات بوچا و سایر مناطق آزاد شده توسط ارتش اوکراین تکان‌دهنده است.

وی تاکید کرد که ایتالیا هم قاطعانه این جنایت را محکوم کرده و نزدیکی و همبستگی خود با اوکراینی ها را ابراز می کند.

19:40- روسیه کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش در بوچا را رد کرد

وزارت دفاع روسیه اتهامات مربوط به کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای این کشور در شهر بوچا در منطقه کیف را رد کرد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه ساکنان شهر بوچا اجازه داشتند تا زمانی که نیروهای روسی کنترل آن را در دست گرفته بودند، آن را به سمت شمال ترک کنند.

19:39- اوکراین از عقب نشینی کامل نیروهای روسی از شمال این کشور خبر داد

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه عقب نشینی خود را از شمال اوکراین کامل کرده اند. ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد یگان‌های روسی از مناطقی در شمال این کشور به سمت بلاروس که پایگاهی برای تهاجم روسیه به اوکراین بود، عقب‌نشینی کرده‌اند.

ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای هوابرد این کشور کنترل کامل شهر پریپیات در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و بخش مرزی با بلاروس را به دست گرفته‌اند.

19:37- حزب صدر اعظم آلمان خواستار استقلال اقتصادی از روسیه شد 

"لارس کلینگ بیل"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار جدایی سریع اقتصادی از روسیه شده است. وی روز یکشنبه در حاشیه نشست هیئت مدیره این حزب در برلین گفت: گسست سیاسی از ولادیمیر پوتین و رژیم او مدتی است شکل گرفته و اکنون جدایی اقتصادی از روسیه باید به سرعت شکل گیرد. وی تاکید کرد: اکنون این مسئله مطرح است که استقلال خود را از گاز، زغال سنگ و نفت روسیه به سرعت و به طور مداوم به دست آوریم. این امر باعث آسیب مالی و اقتصادی پایدار به رژیم پوتین خواهد شد.

"کلینگ بیل"، رئیس جمهور روسیه را به  رهبری جنگ جنایتکارانه متهم کرده و تصاویر منتشر شده از حومه کی یف را تکان دهنده دانسته و خواستار حسابرسی از مسببان آن شد.

19:35- کارگردان لیتوانیایی هنگام فرار از ماریوپل کشته شد 

"مانتاس کوداراویسیوس" کارگردان لیتوانیایی در تلاش برای ترک شهر ماریوپل اوکراین که در محاصره نیروهای روسی است کشته شد. این خبر را سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع اوکراین روز یکشنبه از طریق توئیتر اعلام کرد. 

وزارت امور خارجه لیتوانی از این خبر ابراز حیرت و ناراحتی کرد. کوداراویسیوس در شهر بندری در جنوب شرقی اوکراین بود تا از جنایات جنگی روسیه فیلم های مستند تهیه کند.

19:34- آلمان خواستار آتش بس فوری در اوکراین شد

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در حوالی "کی یف"، "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان از روسیه خواست بالاخره با آتش‌بس موافقت کرده و جنگ را متوقف کند.  وی تاکید کرد که  این جنگ بی‌معنی بوده و هیچ توجیهی ندارد. وی خواستار شفاف سازی سریع درباره جنایات احتمالی ارتش روسیه در شهر بوچا در حوالی کی یف شد.

19:29- دبیر کل ناتو خواستار پایان سریع جنگ اوکراین شد

"ینز استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو، از کشته شدن تعداد زیادی از مردم در حومه کی‌یف ابراز تاسف کرد. استولتنبرگ به سی‌ان‌ان گفت: این وحشیگری علیه غیرنظامیان است که دهه‌هاست در اروپا ندیده‌ایم. وی تاکید کرد: این وحشتناک و کاملا غیرقابل قبول است که غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفته و کشته شوند. این امر ضرورت پایان جنگ و پاسخگویی مسئولین جنایات را نشان می دهد.

"استولتنبرگ" در رابطه با خروج نیروهای روسیه از منطقه کی یف گفت: آنچه که ما می بینیم عقب نشینی واقعی نیست، ما می بینیم که روسیه در حال جابجایی نیروهای خود است. نباید خیلی خوش بین بود. دبیرکل ناتو گفت: حملات ادامه خواهند داشت. ما همچنین نگران افزایش حملات احتمالی، به ویژه در جنوب و شرق هستیم.

19:23- واکنش بلینکن به اخبار اخیر درباره شهر بوچا

"آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا از جنایات در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف ابراز ناراحتی کرده و در گفتگو با سی ان ان گفت: ایالات متحده ماه گذشته به این نتیجه رسید که سربازان روسیه در حال ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین هستند. وی افزود:  این واقعیتی است که تا زمانی که جنایت روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، هر روز آشکار می شود. پس باید تمام شود.

17:55- فرانسه روسیه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، نقض گسترده قوانین توسط نیروهای روسیه در اوکراین را محکوم کرد. وی در این باره گفت که که این اقدامات را می توان به عنوان جنایات جنگی توصیف کرد. وی افزود: فرانسه با اوکراین و دادگاه کیفری بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا افراد مسئول را به دست عدالت بسپارند.

17:51- یازده شهردار در اوکراین از آغاز جنگ ربوده شده‌اند

بر اساس اطلاعات ارائه شده  از طرف  کی‌یف، یازده شهردار از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین ربوده شده اند. "ایرینا ورشچوک"، معاون نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه گفت که این مسئولین در مناطق کی یف، خرسون، خارکف، زاپوریژیا، میکولایف و دونتسک در اسارت روسیه هستند.  بر این اساس "اولگا سوچکو"، شهردار موتیشین در نزدیکی کی‌یف کشته شدند.

17:00- بیش از 300 هزار پناهنده اوکراینی به آلمان گریخته‌اند

بر اساس یک گزارش، تعداد پناهجویان اوکراینی ثبت شده در آلمان از 300 هزار نفر فراتر رفته است. "راینیشن پست" آلمان به نقل از پلیس فدرال آلمان نوشت: از آغاز جنگ اوکراین تا شنبه، 303474 پناهجوی مرتبط با اوکراین ثبت نام کردند. این رقم 3651 نفر بیشتر از روز قبل بود.

با این حال، تعداد واقعی پناهندگان احتمالاً بسیار بیشتر است، زیرا ورودی ها به مرزهای آلمان به طور کامل ثبت نشده است. از طرفی پناهندگان اوکراینی می توانند به مدت 90 روز بدون ویزا آزادانه در آلمان بمانند و تردد کنند.

16:58- سازمان ملل: جنگ اوکراین تا به حال 4.14 میلیون پناهنده به بار آورده است

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین، 4.14 میلیون نفر از این کشور فرار کرده اند. میلیون ها شهروند دیگر در داخل کشور آواره شده‌اند.‎

16:55- آلمان روسیه را متهم به جنایت جنگی کرد

"آنالنا بائربوک"، وزیر امور خارجه آلمان کشتار بوچا را به عنوان جنایت جنگی توصیف کرده و خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه شد.

بائربوک در توییتر نوشت که تصاویر از کی یف غیرقابل تحمل هستند. آلمان در دفاع از اوکراین بیشتر تلاش خواهد کرد. وزیر امور خارجه آلمان در ابتدا نگفت که چه اقداماتی با جزئیات انجام خواهد شد.‎

16:47- اوکراین خواستار تحریم‌های شدیدتر "جی7" علیه روسیه شد

پس از مشخص شدن جنایات جنگی در بوچا در نزدیکی کی یف، "دیمیترو کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین خواستار تحریم‌های شدیدتر از سوی کشورهای G7 علیه روسیه شد. کولبا در توییتر نوشت: "قتل عام بوچا از پیش طراحی شده بود. هدف روس ها این است که تا آنجا که ممکن است اوکراینی ها را از بین ببرند." ما باید جلوی آنها را بگیریم و آنها را بیرون برانیم.»

کولبا در گفتگو با تایمز انگلیس گفت که کشته شدگان نه جنگجویان چریکی بودند و نه افرادی که در برابر روس ها مقاومت کرده بودند. وی مدعی شد که آنها از روی خشم و خونخواهی خالص کشته شدند. وی افزود: روسیه بدتر از داعش است.

کولبا اعلام کرد که برای اطمینان از محاکمه مسئولین این جنایات در کشورش تلاش خواهد کرد. به گفته وی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز از مسئولین این جنایات است. وی او را «یکی از طراحان تجاوز روسیه به اوکراین» توصیف کرد.

این مقام اوکراینی به طور خاص، از هفت قدرت اقتصادی خواست تا تحریم نفت، گاز و زغال سنگ را علیه روسیه اعمال کنند، همه بانک‌های روسیه را از شبکه ارتباطات بانکی سوئیفت حذف کنند و همه بنادر را برای کشتی‌ها و کالاهای روسی ببندند.‎

16:41- آلمان خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شد

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور فدرال آلمان روسیه را به جنایات جنگی جدی در اوکراین متهم کرد. اشتاین مایر در سخنانی در برلین گفت: «جنایات جنگی که توسط روسیه انجام شده برای جهان قابل مشاهده است. تصاویر بوتشا ما را عمیقا شوکه می کند. وی همزمان اطمینان داد که حمایت ها و همبستگی از طرف آلمان ادامه خواهد داشت.

"رابرت هابک"، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم پس از کشف تعداد زیادی غیرنظامی کشته شده در  حوالی کی یف، پایتخت اوکراین، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد. معاون صدراعظم آلمان در گفتگویی با نشریه بیلد آلمان گفت: این جنایت جنگی وحشتناک نمی تواند بی پاسخ بماند. من فکر می کنم تشدید تحریم ها باید توصیه شود. ما با شرکای خود در اتحادیه اروپا برای این کار آماده می شویم.‎

16:38- کمیسیون اروپا خواستار تحقیقات مستقل درباره جنایات جنگی در حومه کی‌یف شد

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از کشف تعداد زیادی غیرنظامی که در منطقه اطراف کی یف کشته شدند، در این باره ابراز حیرت کرده و در توئیتر نوشت: تحقیقات مستقل به فوریت مورد نیاز است. وی در عین حال اطمینان داد که مسئولین این جنایات جنگی پاسخگو خواهند بود.‎

16:30 سرنگونی سوخو 35 روسیه در خارکوف

رسانه‌های اوکراین از سرنگونی یک فروند سوخو 35 روسیه در منطقه «ایزوم» خارکوف (شرق اوکراین) خبر دادند.

15:02- رویترز: صدای انفجار در شهر بلگورود روسیه شنیده شد

خبرگزاری رویترز از شنیده شدن صدای انفجار در شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خبر داده است.

چند روز پیش بود که اعلام شد بالگردهای اوکراینی پس از ورود به خاک روسیه یک انبار نفت را در شهر مرزی «بلگورود» بمباران کردند. بر اساس اعلام دولت روسیه بمباران اوکراین منجر به آتش سوزی در 8 مخزن سوخت در بلگورود و احتمال سرایت آن به 8 مخزن دیگر شد.

14:45- واکنش سناتور روس به پیشنهاد استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان

کنستانتین کاساچوف، نائب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه امروز، یکشنبه به خبرگزاری نووستی گفت: پیشنهاد لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک این کشور یک اقدام تحریک‌آمیز و تمایل برای قرار گرفتن زیر چتر هسته‌ای واشنگتن است.

یاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر و رئیس کمیته امنیت ملی و دفاع لهستان در مصاحبه با یک نشریه آلمانی اعلام کرد که لهستان آمادگی میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را دارد.

این سناتور یادآور شد: «همانطور که می‌دانید، آمریکایی‌ها تسلیحات هسته‌ای خود (حدود 150 بمب هوایی تاکتیکی هسته‌ای B61) را در شش پایگاه نظامی خود در پنج کشور اروپایی (آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و ترکیه) نگهداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه استقرار این خطرناک ترین نوع تسلیحات کشتار جمعی در خارج از خاک ایالات متحده، به تنهایی تهدیدی برای اروپا، از جمله برای روسیه است، در عین حال تاکید کرد: «روسیه بارها به آمریکا پیشنهاد کرده که در خصوص غیرقابل قبول بودن استقرار تسلیحات هسته‌ای در خارج از سرزمین‌های ملی توافق شود، ولی پاسخی دریافت نکرده است».

کاساچوف گفت: «ابتکار فعلی این سیاستمدار بلندپایه لهستانی یک اقدام تحریک آمیز دیگر است که صرفاً با هدف یادآوری وجود یک لهستان کاملاً وفادار به آمریکایی‌ها و ثانیاً عمیق‌تر شدن چتر هسته‌ای آمریکا بر سر این کشور صورت گرفته است.»

14:33- اروپا از تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی ارتش روسیه در حومه کی‌یف حمایت می‌کند

به گفته "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی، اتحادیه اروپا می‌خواهد از تحقیقات درباره جنایت‌های ارتش روسیه در حومه کی یف حمایت کند. میشل از مشاهده تصاویر شهر بوچا در اوکراین در توییتر ابراز حیرت کرده و از "قتل عام" صحبت کرد.

وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به جمع آوری شواهد لازم برای پیگرد قانونی این جرائم در دادگاه های بین‌المللی کمک خواهد کرد.‎

14:27- مداخله مجارستان در مناقشه اوکراین به یک تراژدی تبدیل خواهد شد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان امروز یکشنبه پس از رای گیری در یکی از حوزه‌های رای گیری در بوداپست، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حزب حاکم - "اتحادیه مدنی مجارستان" در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی کشور، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از کشیده شدن مجارستان به درگیری‌های نظامی در خاک کشور همسایه - اوکراین جلوگیری کند.

اوربان گفت که مجارستان به پناهندگان اوکراینی کمک می‌کند، اما نباید در رویدادهای اوکراین هیچ دخالتی کند. به عقیده او، اپوزیسیون سیاسی که در حال مبارزه با دولت است، "این را احساس را نداشته و می خواهد اقداماتی را انجام دهد که پای مجارستان را به این درگیری بکشاند". ولی چنین وضعیتی یک تراژدی غم انگیز برای مجارستان خواهد بود.

امروز، یکشنبه در مجارستان انتخابات مجلس ملی (پارلمان تک حزبی) در حال برگزاری است و پس از روشن شدن نتیجه آن، دولت جدید تشکیل خواهد شد.

14:22- شهردار کی‌یف روسیه را متهم به نسل کشی کرد

"ویتالی کلیچکو"، شهردار کی‌یف نیروهای روسی را به جنایات جنگی در بوچا که توسط سربازان اوکراینی بازپس گرفته شد متهم کرد. وی در گفتگویی با نشریه "بیلد" آلمان گفت: آنچه در بوچا و سایر مناطق حومه کی یف اتفاق افتاد را فقط می توان نسل کشی توصیف کرد.

وی افزود: این ها جنایات جنگی بی رحمانه‌ای هستند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مسئول آن است. ‎

14:14- توضیح زاخارووا درباره توقف فعالیت‌های دیپلماتیک هلند در روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به اظهارات مقامات هلندی مبنی بر توقف "بخشی از فعالیت‌های کنسولی" نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در روسیه گفت: این تلاشی از سوی لاهه به منظور پیش بینی واکنش مسکو به اخراج دیپلمات‌های روسی از هلند است.

روز جمعه سفارت هلند در مسکو و سرکنسولگری این کشور در سن‌پترزبورگ اعلام کردند که برخی از فعالیت‌های خود را به دلیل وقایع اوکراین به حالت تعلیق درآورده‌اند و در حال حاضر "هیچ صحبتی از روابط عادی با روسیه" نمی‌تواند وجود داشته باشد.

زاخارووا در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، توضیح داد: «واقعیت این است، هفته گذشته هفده دیپلمات سفارت روسیه در هلند از سوی مقامات آن "عنصر نامطلوب" اعلام شدند. طرف روسی قصد خود برای اتخاذ اقدامات تلافی جویانه را اعلام کرد. و اینک لاهه بدیهی است که می‌خواهد آنها را پیش‌بینی کند و سعی می‌کند این قضیه را طوری مطرح کند که گویی توقف برخی از فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور به هیچ وجه پیامد رویکرد مخرب دولت هلند و اقدامات غیردوستانه در برخورد با مسکو نیست. اکنون فقط می‌ماند که پوچ بودن چنین تلاش‌هایی برای تحریف اوضاع را بیان کنیم، که به هیچ وجه تازگی ندارند.»

14:10- انگلیس به اوکراین تجهیزات نظامی دریایی می‌دهد

بریتانیا روسیه را مسئول مین های دریایی مشاهده شده در دریای سیاه می داند. بر اساس گزارش وزارت دفاع انگلیس که روز یکشنبه منتشر شد، این مین‌ها به دلیل فعالیت‌های دریایی روسیه در این منطقه دیده شده است. این وزارتخانه اعلام کرد تهدید ناشی از این  مین ها نشان می دهد که چگونه روسیه با حمله به اوکراین به منافع طرف های غیرنظامی یا بی طرف آسیب می زند.

بر اساس اطلاعات نهادهای امنیتی انگلیس، نیروهای دریایی روسیه به محاصره سواحل اوکراین ادامه می دهند. نیروهای روسی همچنین می توانند با خودروهای آبی خاکی به ساحل بروند. در این بیانیه آمده است، با این حال، چنین عملیاتی به طور فزاینده‌ای "بسیار پرخطر" است، زیرا اوکراینی ها برای آماده شدن زمان داشته‌اند.

بر اساس گزارش "ساندی تایمز"، دولت بریتانیا در حال حاضر در حال کار بر روی ارائه سیستم های تسلیحاتی دریایی ضد کشتی به اوکراین است. "آندری کلین"، سفیر روسیه در لندن نسبت به این موضوع هشدار داد. بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی روسیه (تاس)، این مقام روسی اعلام کرد که این تجهیزات پس از رسیدن به خاک اوکراین به "هدف قانونی" برای نیروهای روسی تبدیل خواهد شد.‎

13:54- وال استریت ژورنال: زلنسکی پیشنهاد شولتز که احتمال درگیری با روسیه را منتفی می‌کرد، را رد کرد

روزنامه وال استریت ژورنال امروز در مقاله‌ای فاش کرد: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مدتی قبل از شروع حمله نظامی روسیه، به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد داده بود که از پیوستن به ناتو خودداری کرده و اعلام وضعیت بی طرفی کند.

به نوشته این روزنامه، در تاریخ 19 فوریه و در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، شولتز برای آخرین بار تلاش کرد تا وضعیت بین مسکو و کی‌یف را حل و فصل کند و به زلنسکی گفت که اوکراین باید نظریه پیوستن به ناتو را کنار بگذارد.

وال استریت ژورنال یادآور شد، قرار بود اتخاذ وضعیت بی طرفی از سوی اوکراین در چارچوب توافقنامه امنیتی گسترده اروپا بین روسیه و کشورهای غربی صورت بگیرد که قرار بود توسط ولادیمیر پوتین و جو بایدن، رهبران روسیه و آمریکا امضا شود.

این روزنامه می‌نویسد: پس از رد پیشنهاد شولتز توسط زلنسکی، رهبران اروپایی تلاش کردند تا نشستی بین پوتین و بایدن ترتیب دهند و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، میانجی بین آنها شد. با این حال، یک روز پس از تماس پوتین با ماکرون، ظاهرا این نشست سران لغو شد.

12:50- وابستگی بالای آلمان به مواد خام روسیه

روسیه نه تنها صادرکننده بزرگ گاز برای آلمان است، بلکه مواد خام مهمی را برای صنعت این کشور تامین می کند. بر اساس بررسی موسسه اقتصادی آلمان (IW) که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است آلمان و بازار جهانی به صادرات روسیه به ویژه برای نیکل، پالادیوم و کروم وابسته هستند. اینها مواد اولیه‌ای هستند که گاهی اوقات به سختی جایگزین می شوند. این موسسه اقتصادی تاکید کرد که  بنابراین، روابط تجاری جدید با کشورهای صادرکننده جایگزین برای این مواد خام ضروری است.

بر این اساس روسیه یک غول مواد خام است. به همین دلیل است که ادامه پیشبرد قراردادهای تجارت آزاد مانند TTIP و CETA با سایر دموکراسی‌هایی که از نظر منابع طبیعی غنی هستند و تا حد امکان پایدار هستند، مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی بسیار مهم است.

آلمان همچنین 25 درصد از واردات پالادیوم خود را از روسیه دریافت می کند و این ماده اولیه‌ای است که برای صنعت خودروسازی مهم است. 

12:47- انگلیس: نیروهای روسی در جنوب شرقی اوکراین متمرکز شده‌اند

وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی به روز شده‌ای از وضعیت اوکراین که امروز صبح ارائه داده است اعلام کرده که نیروهای روسیه در جنوب شرق این کشور متمرکز شده‌اند. این مربوط به آخرین مشاهدات در مورد استراتژی روسیه است که در حال حاضر از مناطق اطراف کی‌یف عقب نشینی کرده‌اند.‎

12:41- روسیه به پمپاژ گاز از طریق اوکراین به اروپا ادامه می‌دهد

روسیه به پمپاژ گاز از طریق اوکراین به اروپا ادامه می دهد. به این ترتیب با وجود تداوم جنگ قرار است امروز (یکشنبه) 108.4 میلیون متر مکعب از طریق سیستم خط لوله اوکراین پمپاژ شود.

این خبر را شرکت دولتی گازپروم روسیه به خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد. بر اساس اطلاعات روسیه، این میزان گاز با مقدار سفارش داده شده مطابقت دارد. بر اساس گزارش گازپروم، این میزان در روز شنبه 108.1 میلیون متر مکعب بوده است. حداکثر استفاده ممکن بر اساس قراردادها 109 میلیون متر مکعب است. ‎

12:32- نیروی هوافضای روسیه در طول شب گذشته 51 هدف نظامی اوکراین را نابود کرد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و تجهیزات نیروهای هوا-فضای این کشور در طول شب گذشته 51 تاسیسات نظامی دیگر در خاک اوکراین را هدف قرار داده و نابود کردند.

به گفته وی، از جمله این اهداف نظامی می‌توان به چهار پست فرماندهی، دو سکوی پرتاب سیستم موشکی ضد هوایی، دو هنگ توپخانه، دو سامانه پرتاب چندگانه موشک، چهار انبار صحرایی سلاح و مهمات موشکی و توپخانه در مناطق مختلف و همچنین 32 نقطه تمرکز تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرد.

کوناشنکوف افزود: علاوه بر اینها، صبح امروز موشک‌های استقرار دریایی و هوایی دارای دقت بالای نیروهای مسلح روسیه یک پالایشگاه نفت و سه انبار سوخت و مهمات نظامی را در نزدیکی شهر اودسا منهدم کردند که از آنها سوخت و تجهیزات گروهی از نیروهای اوکراینی در منطقه تامین می‌شد.

این مقام نظامی ادامه داد، همچنین دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی توسط سامانه پدافند هوایی نیروهای مسلح روسیه در آسمان سرنگون شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد بالگردهای تهاجمی کا-52 روسی مواضع ارتش اوکراین را با استفاده از موشک‌های هدایت شونده منهدم می‌کنند.‎

سرلشکر ایگور کوناشینکوف گفت: «در مجموع از آغاز عملیات ویژه نظامی تاکنون 125 فروند هواپیما و 88 فروند بالگرد، 383 هواپیمای بدون سرنشین، 221 سامانه موشکی ضدهوایی، 1903 تانک و سایر خودروهای زرهی سنگین، 207 موشک انداز چندگانه، 805 قبضه توپ و خمپاره صحرایی و 1781 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.»‎

12:02- آلمان روند خرید بمب افکن‌های اف 35 از آمریکا را تسریع می‌کند

دولت فدرال آلمان فشارها برای  خرید 35 بمب افکن رادارگریز اف 35 از آمریکا را افزایش می دهد. "کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان در این باره گفت: تصمیم گیری در مورد خرید این بمب افکن ها به عنوان  جانشین تورنادو برای مدت زیادی به تعویق افتاده است.

بر اساس اطلاعات نشریه بیلد آلمان، وزارت دفاع فدرال دو هفته و نیم پیش یک درخواست رسمی در این باره را به ایالات متحده ارسال کرده است. در این درخواست طرف آلمانی شرایط مشخصی را برای برنامه تعیین می کند که بر این اساس آموزش خلبانان نیروی هوایی بر روی جت های F-35 در سال 2025 در ایالات متحده آغاز می شود و هواپیماها قرار است از سال 2027 در آلمان مستقر شوند. وزیر دفاع آلمان در این باره گفت: جنگ تجاوزکارانه پوتین علیه اوکراین نشان می دهد که بازدارندگی موثر تا چه اندازه اهمیت دارد.‎

11:35- رایزنی مقامات نظامی آمریکا و اوکراین درباره ادامه کمک‌ها به کی‌یف

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بامداد امروز، یکشنبه با ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت‌وگوی تلفنی داشت. از جمله موضوعات مورد بررسی طرفین، ادامه حمایت واشنگتن و متحدانش از کی‌یف بود.

طبق اطلاعات ستاد مشترک ارتش آمریکا، دو مقام نظامی به تفصیل در خصوص روند اوضاع کنونی در اوکراین با توجه به اقدامات نظامی روسیه در این کشور گفتگو کردند. ژنرال میلی مقاومت سرسختانه نیروهای مسلح اوکراین در برابر تجاوز روسیه را مورد ستایش قرار داده و یادآور شد که ایالات متحده و متحدانشان در عزم خود برای ادامه حمایت و ارائه کمکهای نظامی به دولت اوکراین راسخ هستند.

11:21- کار بر روی متن توافقنامه روسیه-اوکراین دوشنبه از سر گرفته می‌شود

ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی، اعلام کرد که کار بر روی متن توافقنامه بین روسیه و اوکراین در سطح کارشناسان و روسای هیئت‌ها از روز دوشنبه، 4 آوریل (15 فروردین ماه) از سر گرفته خواهد شد.

مدینسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: «تأیید می‌کنم که کار بر روی متن توافقنامه در جریان مذاکرات از راه دور، در سطح کارشناسان و روسای هیئت‌ها در تاریخ اول و دوم آوریل (12 و 13 فروردین ماه) انجام شده و از روز دوشنبه بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.»

وی پیش از این گفته بود که پیش‌نویس توافقنامه دوجانبه برای برگزاری نشست سران دو کشور هنوز آماده نیست و لازم است تا بیشتر روی این سند کار شود.

11:08- سفیر روسیه در ترکیه: تردیدی در مالکیت کریمه وجود ندارد

آلکسی یرخوف، سفیر روسیه در ترکیه در مقاله‌ای برای روزنامه آیدینلیک (Aydınlık) این کشور نوشت: پاسخ به سئوال مربوط به مالکیت روسیه بر شبه جزیره کریمه کاملاً  روشن و دقیق است، مانند این است که از یک ترک بپرسید که هاتای- (منطقه‌ای در جنوب ترکیه که سوریه برای مدتها ادعای مالکیت آن را داشت) از آن کدام کشور است، پاسخ مشخص است. بنابراین در روسیه هم اگر از یک روس بپرسید که کریمه متعلق به کیست - پاسخ این سئوال روشن و دقیق خواهد بود.

سفیر روسیه در ترکیه در تشریح دلایلی که مسکو را به آغاز جنگ در اوکراین مجبور کرد، یادآور شد که روسیه بارها نسبت به عدم پایبندی مقامات کی‌یف به توافقات مینسک و تهدید امنیت ملی خود ابراز نگرانی کرده بود، ولی آنها مایل به گفتگو با مسکو نبودند و عرصه برای مردم بی دفاع در منطقه دونباس دیگر بسیار تنگ شده بود.

11:00- هشدار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درباره عواقب جنگ اوکراین برای اروپا

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD انتظار دارد که جنگ روسیه پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای اروپا نیز داشته باشد. "لارنس بون، اقتصاددان ارشد OECD گفت: رشد اقتصادی ممکن است یک تا یک و نیم درصد کاهش یابد، تورم ممکن است بسته به مدت زمان جنگ  دو تا دو و نیم درصد افزایش یابد.

بون گفت که "سطح عدم قطعیت" در این برآوردها بالا است. با این وجود،  وی به اتحادیه اروپا توصیه کرد که به طور این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که چگونه می توان غذا، انرژی و امنیت دیجیتال را در این مواقع تضمین و تجارت را سازماندهی کرد. بون گفت که در نتیجه جنگ، انتظار می رود قیمت غلات و کود افزایش یابد، زیرا هر دو از روسیه و اوکراین صادر می شوند. به گفته وی این می تواند "نه تنها بر برداشت سال جاری بلکه شاید بر برداشت  سال 2023 نیز تاثیر بگذارد.

وی توصیه کرد که دولت ها یک سیاست مالی هدفمند برای کمک به خانوارها و کسب و کارها اتخاذ کنند. این کارشناس گفت: با این حال باید از محدودیت صادرات اجتناب شود. ‎

10:55- حمله هوایی به شهر استراتژیک اودسای اوکراین

چندین انفجار در شهر ساحلی "اودسا"ی اوکراین که دارای اهمیت استراتژیک است، گزارش شده است. صدای انفجارها در این شهر در جنوب غربی این کشوراوایل صبح شنیده می شد. علاوه بر این، حداقل سه ستون دود سیاه و شعله های آتش بر فراز یک منطقه صنعتی دیده شده است. این کلان شهر بزرگترین بندر اوکراین و مرکز اقتصاد کل کشور است.

هنوز مشخص نیست که آیا این آتش از جت های جنگنده روسیه بوده است یا موشک های دیگر. "آنتون هراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین گفت: «اودسا از هوا مورد حمله قرار گرفت. آتش سوزی در برخی مناطق گزارش شده است، برخی از موشک ها توسط پدافند ضد هوایی سرنگون شده است. وی به شهروندان توصیه کرد پنجره ها را ببندند.‎

10:52- ژاپن تنها راه مقابله با روسیه را تشدید تحریم می‌داند

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن امروز، یکشنبه، در جریان سفر خود به لهستان، موضوع کمک به پناهندگان اوکراینی را با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار داد. توکیو قصد دارد تعدادی از پناهندگان اوکراینی را بپذیرد.

وی همچنین ابراز عقیده کرد که تنها راه مقابله با روسیه، تقویت تحریم‌ها علیه مسکو، با توجه به رویدادهای اوکراین است.

وزیر خارجه ژاپن گفت: «در مرحله کنونی روند اوضاع، راهی جز تقویت بیشتر تحریم‌ها علیه روسیه وجود ندارد.»

وی در عین حال اذعان کرد که «نمی توان  پیامدهای منفی تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد ژاپن را انکار کرد».‎

10:41- هشدار فدراسیون صنایع آلمان درباره رکود اقتصادی حاصل از جنگ اوکراین

"زیگفرید روسورم"، رئیس فدراسیون صنایع آلمان (BDI)، نگران است که جنگ در اوکراین عواقب اقتصادی جدی برای شرکت‌ها داشته باشد. راسورم به خبرگزاری آلمان گفت: چشم انداز اقتصادی آلمان بسیار تاریک به نظر می رسد.

وی در این باره ابراز نگرانی کرد که شرکت ها سرمایه گذاری ها را متوقف کنند و مصرف کنندگان مصرف خود را محدود کنند. راسوورم گفت: تسکین بحران کرونا پاداش رشد مورد انتظار در بهار را به اقتصاد نمی دهد. به گفته این مقام اقتصادی در آلمان اگر جنگ اوکراین تشدید شود و واردات انرژی روسیه متوقف شود، حتی بزرگترین اقتصاد اروپا (آلمان) ممکن است با رکود اقتصادی مواجه شود. به گفته وی قابل پیش بینی است که عواقب جنگ باعث کاهش رشد اقتصادی جهانی و  توقف روند بهبود اقتصادی در منطقه یورو شود.‎

10:23- رئیس جمهور فنلاند: دیگر نیازی به برگزاری همه پرسی برای عضویت در ناتو نیست

"سائولی نینیستو"، رئیس جمهور فنلاند اعلام کرده که دیگر نیازی به برگزاری همه پرسی یا نظرسنجی رسمی برای پیوستن کشورش به ناتو نمی بیند. "نینیستو" در مصاحبه‌ای با یک رسانه این کشور گفت: از قبل واضح است که اکثریت مردم از پیوستن کشور به این ائتلاف دفاعی حمایت می کنند. وی تا پایان سال گذشته در این مورد نظر متفاوتی داشت، اما حالا اعلام کرده که نظرش تغییر کرده است.

با این حال، "نینیستو" تأکید کرد که مهم است فنلاند در این مورد با سوئد هماهنگ شود و دو کشور به یک نتیجه برسند. وی قبلاً چندین بار با نخست وزیر سوئد در این باره مشورت کرده و مذاکرات بیشتر در انتظار است.

نینیستو شخصا هنوز موضع روشنی در مورد عضویت فنلاند در ناتو اتخاذ نکرده است. با این حال، طبق آخرین نظرسنجی‌ها، 62 درصد از فنلاندی‌ها موافق پیوستن کشورشان به ناتو هستند. در سوئد نیز بحثی در این باره بالا گرفته است. دولت این کشور همچنان مخالف عضویت در ناتو است.‎

10:20- مخالفت آلمان با ممنوعیت واردات انرژی از روسیه

"کریستین لیندنر"، وزیر دارایی فدرال آلمان، با ممنوعیت واردات گاز و نفت از روسیه مخالفت کرده و در این باره گفت: تحریم‌ها در حال حاضر بی‌سابقه هستند، اما باید به رژیم پوتین ضربه بزنند و ثبات آلمان را به خطر نیندازد.‎

10:14- اوکراین: رئیس جمهور آلمان وابستگی سیاسی بسیار مشکوکی با روسیه دارد

به گفته "آندری ملنیک"، سفیر اوکراین در آلمان، "فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان وابستگی سیاسی بسیار مشکوکی با روسیه دارد. وی در این باره گفت: برای اشتاین مایر، رابطه با روسیه، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، چیزی اساسی و حتی مقدس بوده و باقی می ماند.

وی گفت: جنگ تجاوزکارانه روسیه نیز نقش مهمی ایفا نمی کند. این مقام اوکراینی افزود: از دیدگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نه مردم اوکراین، نه زبان، نه فرهنگ و بنابراین هیچ دولتی وجود ندارد. ملنیک گفت: به نظر می رسد اشتاین مایر هم ایده مشابهی دارد.

ملنیک افزود: آلمان همچنان در رابطه با روسیه منافع شخصی زیادی دارد، مانند وابستگی به گاز، نفت و زغال سنگ. وی گفت که اشتاین مایر به عنوان صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق آلمان در این راستا مقصر است. اشتاین مایر چندین دهه است که تار عنکبوت ارتباط با روسیه ایجاد کرده است. 

10:10- اعلام آمادگی لهستان برای استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در خاک خود

"یاروسلاو کاچینسکی"،معاون نخست وزیر لهستان از آمادگی کشورش برای استقرار سلاح های اتمی آمریکا خبر داد. وی در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان گفت:  اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آن ها را در لهستان ذخیره کنیم، ما پذیرای آن خواهیم بود.

وی افزود: این امر بازدارندگی را در برابر مسکو به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.  وی در عین حال گفت: در حال حاضر این مسئله مطرح نیست، اما ممکن است به زودی شرایط تغییر کند. وی با تاکید بر اینکه ابتکار عمل باید از طرف آمریکایی ها باشد در عین حال گفت که اما در اصل، گسترش اشتراک هسته ای به جناح شرقی ناتو منطقی است.

کاچینسکی همچنین اعلام کرد که لهستان از این مسئله هم استقبال می کند که آمریکایی ها حضور خود در اروپا را از 100هزار نیروی فعلی به 150هزار نفر به دلیل تجاوزهای فزاینده روسیه افزایش دهند. به اعتقاد این مقام لهستانی 75 هزار نفر از این سربازان باید به طور دائم در جناح شرقی، یعنی در مرزهای روسیه، و 50 هزار سرباز تنها در کشورهای بالتیک و لهستان مستقر شوند. وی گفت: سربازان قدرت هسته‌ای آمریکا، قوی ترین بازدارنده در برابر روسیه برای حمله به کشورهای ناتو هستند و بیشترین امنیت را به ما می دهند.‎

10:07- ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در دستورکار انگلیس

به گزارش رسانه های انگلیسی، بریتانیا می تواند تا هفت نیروگاه هسته‌ای جدید بسازد. "کواسی کوارتنگ"، وزیر اقتصاد انگلیس به روزنامه ساندی تلگراف گفت: دنیایی وجود دارد که در آن تا سال 2050 شش یا هفت سایت در بریتانیا خواهیم داشت. به گفته وی پس از حمله روسیه به اوکراین، بریتانیا می خواهد عرضه انرژی داخلی را به شدت گسترش دهد.‎

09:52- آلمان: جنگ اوکراین همه ما را فقیرتر می‌کند

"کریستین لیندنر"، وزیر دارایی فدرال آلمان، انتظار از دست دادن رفاه در آلمان در نتیجه جنگ اوکراین را دارد. وی در این باره تاکید کرد: من نگرانی جدی در مورد توسعه اقتصادی دارم. رشد اقتصادی در حال کاهش است، قیمت ها در حال افزایش هستند. جنگ اوکراین همه ما را فقیرتر می‌کند، مثلاً به این دلیل که مجبوریم برای انرژی وارداتی هزینه بیشتری بپردازیم. دولت نیز نمی تواند این از دست دادن رفاه را جبران کند. با این حال، دولت از بزرگترین شوک ها جلوگیری خواهد کرد.‎

اوکراین در حال مذاکره با چین درباره تضمین‌های امنیتی است

دیوید آراخامیا، رئیس هیئت نمایندگی اوکراینی در مذاکرات با روسیه اعلام کرد که مقامات کی‌یف در حال مذاکره با چین در خصوص تضمین های امنیتی است.

این مقام اوکراینی گفت: مذاکرات با چین از طریق کانال دیپلماتیک در حال انجام است تا این کشور به طرف ضامن امنیت اوکراین تبدیل شود. البته این موضوع در رابطه با طرف چینی، کمتر از سایر کشورها حل و فصل شده است.

پیش از این روز شنبه، وانگ لوتونگ، مدیر بخش اروپایی وزارت خارجه چین اعلام کرد که مقامات پکن هنوز درخواستی از کی‌یف در خصوص تبدیل شدن چین به ضامن امنیتی برای اوکراین دریافت نکرده است.

ایجاد کریدور بشردوستانه برای خروج اتباع خارجی از شهر ماریوپل به بردیانسک

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس ستاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ای روسیه برای واکنش بشردوستانه در اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور یک کریدور بشردوستانه جدید از ماریوپل به سمت بردیانسک باز کرده و رعایت دقیق رژیم سکوت را نیز برای تخلیه خارجی‌ها تضمین می کنند. این کریدور از ساعت 00:00 روز یکشنبه 3 آوریل (14 فروردین ماه) باز خواهد شد.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، این عملیات بشردوستانه بعد از آن برنامه ریزی شده که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین خواست تا کریدورهایی را برای تخلیه اتباع خارجی کشورهای از ماریوپل باز کند. طبق این اطلاعات،  شهروندان خارجی را می توان از بندر بردیانسک در هر مسیر بشردوستانه انتقال داد که یا از طریق حمل و نقل زمینی به جمهوری کریمه یا مناطق تحت کنترل دولت اوکراین و یا از طریق حمل و نقل دریایی در مسیرهای انتخاب شده خود، فرستاده شوند.

علاوه بر این، روسیه آماده است تا از ورود و خروج امن کشتی‌های خارجی در بندر بردیانسک با رعایت هنجارهای حقوق بین المللی دریایی اطمینان حاصل کند. طرف روسی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز درخواست کرده تا مقامات کی‌یف را ملزم کنند که آمادگی خود را برای این عملیات بشردوستانه را به صورت کتبی اعلام کنند.

ترامپ: بایدن بدترین دوران تاریخ را برای آمریکا رقم زده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا معتقد است که دولت جو بایدن، این کشور را به بدترین دوران تاریخی آن رسانده است. ترامپ در گردهمایی حامیانش در ایالت میشیگان گفت: «آمریکایی‌ها در «خطرناک‌ترین دوره زندگی خود هستند و رئیس‌جمهوری دارند که نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد، چه می‌گوید و کجاست.»

ترامپ افزود: «"ضعف بایدن" به وضعیت کنونی در اوکراین منجر شد، روسیه به شکست آمریکا در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نگاه کرده و تصمیم به آغاز یک عملیات نظامی در اوکراین گرفت.»

وزارت دفاع روسیه: بیش از 100 مزدور خارجی در خارکوف نابود شدند

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته، شنبه به خبرنگاران اعلام کرد که بیش از 100 نیروی ملی‌گرا و مزدورانی از کشورهای غربی در منطقه خارکوف، پس از حمله بسیار دقیق نیروهای مسلح روسیه با استفاده از سامانه موشکی "اسکندر" به مقر دفاعی اوکراین، کشته شدند.

کوناشینکوف گفت: در جریان عملیات روز شنبه، فرودگاه نظامی میرگوراد در منطقه پولتاوا نیز از کار افتاده و چندین بالگرد جنگی و هواپیمای ارتش اوکراین و همچنین انبارهای سوخت و تسلیحات هوایی منهدم شده است. وی افزود: «در مجموع، از آغاز عملیات ویژه نظامی، 125 فروند هواپیما و 88 بالگرد، 381 هواپیمای بدون سرنشین، 1888 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی سنگین، 205 سامانه پرتاب موشک چندگانه، 793 قبضه توپ و خمپاره و همچنین 1771 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.»

زلنسکی: گردان "آزوف" بخشی از ارتش اوکراین است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که نیروهای ملی‌گرای اوکراینی از گروه تندروی "آزوف" بخشی از نیروهای مسلح اوکراین هستند.  

گزیده‌ای از پاسخ زلنسکی به این سؤال روزنامه‌نگار آمریکایی در مورد اینکه آیا شبه‌نظامیان آزوف نئونازی هستند، پخش نشد، اما ویدیوی آن در وب منتشر شده است. وی گفت: آزوف یکی از بسیاری از گردان‌های ملی است. آنها همانی هستند که هستند و عقاید خاص خود را دارند. آنها از کشور ما محافظت می‌کنند و همه اعضای این گردان‌ها در حال حاضر بخشی از ارتش اوکراین هستند.

زلنسکی همچنین اذعان کرد که برخی از نیروهای نظامی به دلیل نقض قوانین توسط دادگاه مجازات شدند.

سفیر آمریکا از ادامه گفتگو با روسیه درباره مسائل امنیت حمایت کرد

جان سالیوان، سفیر ایالات متحده در روسیه شب گذشته اعلام کرد که نیاز به ادامه گفتگوها بین مسکو و واشنگتن در خصوص مسائل امنیتی ضروری است. سالیوان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «من فکر می‌کنم مهم است که آمریکا و روسیه درباره اساسی‌ترین مسائل امنیتی، از جمله سلاح‌های کشتار جمعی وحشتناکی که هر دو کشور در اختیار دارند، گفتگو کنند.»

سفیر آمریکا اذعان کرد که با توجه به شرایط جنگ کنونی در اوکراین، شروع مذاکرات دشوار است، ولی ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات "به نفع همه بشریت" از سر گرفته شود. وی افزود: پیشینیان ما وضعیت روابط دوجانبه را در طول جنگ سرد رهبری کردند و حتی در آن زمان نیز از مذاکره با یکدیگر صرف نظر نکردند.

کرملین: بخش قابل توجهی از توان نظامی اوکراین نابود شده است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته، شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه اول تلویزیون بلاروس اعلام کرد: «توان بالقوه نظامی و زیرساختار‌های نظامی اوکراین در جریان عملیات ویژه روسیه برای محافظت از غیرنظامیان در دونباس تا حد قابل توجهی از بین رفته است.»

پسکوف افزود: «یکی از وظایف اصلی عملیات ویژه روسیه بازگرداندن مرزهای سرزمینی  لوهانسک و دونتسک در سال 2014 ، یعنی در محدوده‌هایی که در قانون اساسی اوکراین تعیین شده است. مسکو استقلال این جمهوری مردمی را به رسمیت شناخت و عملیات ویژه نظامی پس از درخواست کمک از طرف رهبران لوهانسک و دونتسک آغاز شد.»

علاوه بر این، دیمیتری پسکوف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اعتراضات خیابانی در بلاروس و فرار رهبران مخالفان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: غرب دوست دارد عروسک‌هایی بر سر قدرت بیایند که نه تنها از مردم خود جدا می‌شوند، بلکه به سادگی قابل هدایت هستند. به عقیده وی، هم بلاروس و هم روسیه کشورهای آنقدر قوی هستند که به هیچ وجه از چنین تلاش‌هایی آسیب نبینند.

سخنگوی کرملین یادآور شد: «سطح حمایت مردم  روسیه از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته و اکنون به بیش از 80 درصد رسیده و واقعیت این است که رهبر روسیه از این حمایت قدرت می گیرد.»

پاسخ وزارت خارجه روسیه به درخواست جمهوری چک از دیپلمات‌ها

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به درخواست جمهوری چک از دیپلمات‌های روسی تاکید کرد که دیپلمات‌های روسی برخلاف جمهوری چک، به یاد و خاطره کسانی که جان خود را برای آینده مشترک مردمشان فدا کردند، خیانت نخواهند کرد.

وزارت امور خارجه چک روز شنبه با انتشار فراخوانی از دیپلماتهای روس خواستار «ترک کشتی در حال غرق شدن» و «خارج شدن از دایره همدستان متجاوز» شده بود. پیشتر، وزیر امور خارجه چک گفت که این جمهوری تنها خواهان حفظ روابط دیپلماتیک "در سطح حداقل" با فدراسیون روسیه است.

گفتگوی زلنسکی با جانسون درباره تقویت «فشار تحریم‌ها» بر روسیه

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین روز شنبه در تماسی تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌ وزیر انگلیس درباره کمک‌های نظامی به کی‌یف و تحریم‌های جدید علیه روسیه گفتگو کرد. وی گفت: "من دوباره با جانسون صحبت کردم. بریتانیا متحد قدرتمند ماست. حمایت دفاعی، تحریم های شدیدتر ضد روسیه و تضمین های امنیتی پس از جنگ مورد بحث قرار گرفت. ما مشتاقانه منتظر کنفرانس اهداکنندگان برای اوکراین هستیم."

دفتر نخست وزیر انگلیس نیز به نوبه خود آمادگی لندن برای افزایش فشارهای اقتصادی بر مسکو "تا زمانی که نیروهای روسی خاک اوکراین را ترک کنند" را تایید کرد. یک روز قبل، انگلیس از گسترش فهرست تحریم ها علیه روسیه خبر داد. این فهرست شامل 12 شهروند روسیه و همچنین شبکه تلویزیونی روسی "راشا تودی" -RTو کل گروه رسانه‌ای "روسیه امروز" است.

تاکنون بیش از 557 هزار نفر از اوکراین به روسیه پناهنده شدند

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه شب گذشته، شنبه اعلام کرد که در طول روز 14 هزار و 168 نفر از خاک اوکراین به روسیه تخلیه شدند که 891 نفر از آنها کودک بودند.

به گفته این مقام نظامی، از زمان آغاز جنگ تاکنون، 557 هزار و 565 نفر از دو منطقه لوهانسک و دونتسک و دیگر مناطق خطرناک در اوکراین، وارد خاک فدراسیون روسیه شده‌اند که از این تعداد، 111 هزار و 870 نفر کودک هستند.

بیش از 500 سرباز اوکراینی به دونتسکفرار کردند

 ستاد دفاع سرزمینی منطقه دونتسک اعلام کرد: «از آغاز عملیات روسیه برای حفاظت از مردم دونباس، 525  نفر از سربازان اوکراینی فرار کرده و داوطلبانه خود را به نیروهای مردمی تسلیم کردند.

روز شنبه، مقامات لوهانسک نیز اعلام کردند که تاکنون حدود 170 سرباز نیروهای مسلح اوکراین سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند که تمامی این افراد بعد از پایان جنگ آزاد خواهند شد.

جریان گاز روسیه به کشورهای بالتیک از ابتدای آوریل متوقف شد

از آغاز ماه آوریل (12 فروردین ماه)، کشورهای حوزه دریای بالتیک - لتونی، لیتوانی و استونی - دریافت گاز طبیعی از روسیه را متوقف کرده‌اند. این تصمیم در پی اعلام روسیه در خصوص امکان پرداخت هزینه گاز عرضه شده تنها به روبل اتخاذ شده است.

طبق این اطلاعات، در تاسیسات ذخیره سازی گاز کشورهای منطقه برای مدت معدودی گاز وجود دارد و هیچ دلیلی برای نگرانی در ماه های آینده وجود ندارد.

لیتوانی گاز روسیه را به طور کامل کنار گذاشت

گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی روز شنبه گفت که ویلنیوس گاز روسیه را به طور کامل قطع کرده است. وزارت نیروی لیتوانی نیز تایید کرد که به طور کامل از تامین گاز طبیعی روسیه صرف نظر کرده و از ابتدای ماه آوریل، سیستم انتقال گاز لیتوانی بدون واردات گاز از روسیه کار خواهد کرد.

نخست وزیر لهستان درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل را باج‌گیری خواند

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که الزام مقامات روسی برای پرداخت بهای گاز به روبل، نوعی باج‌گیری است که ورشو رگز تسلیم آن نخواهد شد. به گفته وی، دولت لهستان قصد ندارد معامله گاز را به روبل انجام دهد.

به عقیده وی، روسیه با کمک چنین اقدامی در تلاش است تا تحریم‌های اروپا را دور بزند.موراویسکی در عین حال اذعان کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکنون کارساز نبوده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.