بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟


آیات و روایات فراوانی دلالت دارد که بهشت و دوزخ هم اکنون موجود است. از همین رو شیخ مفید (ره) می‌‏نویسد: بهشت و دوزخ آفریده شده است. اخبار در این‏ باره موجود و اجماع و اتفاق نیز مؤید مطلب است.

4/10/2022 10:56:16 AM
کد خبر: 8435

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، بهشت، آیت رضوان و رحمت بی انتهای حق و دار نعیم الهی است که در آن از هیچ نعمتی فروگذار نشده است. قرآن کریم در آیات فراوانی به ترسیم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبی را بیان می‌کند که برای همگان قابل درک باشد وگرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت‌های اساسی دارد و  نعمت‏‌هایی که خدا در بهشت فراهم آورده از فهم و ادراک بشر خارج بوده، کسی بر آن‌ها آگاه نیست؛ چنان که خود می‌فرماید: «هیچ کس نمی‌داند که پاداش نیکوکاری‌اش چه نعمت‏‌ها و لذّت‏‌های روشنی بخش دل و دیده است و برایش چه ذخیره شده است».

حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین، عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سلسله یادداشت‌هایی که در اختیار تسنیم قرار داده است به شماری از ویژگی‌هایی که از قرآن کریم و دیگر متون دینی درباره بهشت و بهشتیان به دست می‌آید پرداخته است که بخش نخست آن را در ادامه می‌خوانیم:

آیات و روایات فراوانی دلالت دارد که بهشت و دوزخ هم اکنون موجود است. از همین رو شیخ مفید (رحمه‌‏الله) می‌‏نویسد: «بهشت و دوزخ آفریده شده است. اخبار در این‏ باره موجود و اجماع و اتفاق نیز مؤید مطلب است».  و اینک مروری بر آیاتی چند از قرآن مجید در این باره:

1. "و پیامبر (ص) بار دیگر جبرئیل را ، در نزد سدرة المنتهی مشاهده کرد، نزد آن سدره بهشتی است که جایگاه تقواپیشگان است."

در رابطه با آیه فوق پیامبر(ص) فرمود: شبانه مرا به آسمان بردند و به سدرة المنتهی رسیدم...، همین که فرشتگان مرا دیدند خوش آمد گفتند. آن گاه آوای لرزش نسیم سدره و حرکت درهای بهشت را که از شدّت شادمانی در اهتزاز بود می‌‏شنیدم و شنیدم که بهشت‏‌ها برای دیدار علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌‏السلام) ابراز اشتیاق می‏‌کردند. 

2. "بپرهیزید از آتشی که آتش زنه آن مردم بدکار و سنگ‏‌های خاراست که برای کافران مهیا شده است."  

در این آیه کلمه (أُعدّتْ = مهیا شده) فعل‏ ماضی است و ظهور در تحقق کنونی دوزخ دارد و نشانه مخلوق بالفعل بودن آن است. از طرف دیگر از این جهت فرقی بین بهشت و دوزخ نیست و قرآن درباره آن می‌‏فرماید: (أعدّت للمتّقین)؛ بهشت برای پارسایان مهیا شده است.  بنابراین بهشت نیز هم ‏اکنون موجود است.

3. "نه چنین است که می‌پندارید! اگر علم الیقین می‌‏داشتید حتماً دوزخ را می‌‏دیدید، آن گاه به چشم یقین مشاهده می‌‏کردید!" 

این آیات از مشاهده پذیر بودن دوزخ برای اصحاب یقین خبر می‌دهد، در حالی که اگر دوزخ یا بهشت وجود نمی‌‏داشت و آفریده نشده بود دیدنی نبود. در این باره ماجرای حارثة بن مالک بن نعمان انصاری خواندنی است. او خدمت رسول گرامی اسلام (ص) رسید و عرض کرد: «گویی هم اکنون اهل بهشت را می‌‏بینم که به دیدار یکدیگر می‌‏روند و فریاد اهل دوزخ را در آتش جهنّم می‌‏شنوم. پیامبر (ص)  فرمود: این بنده‌‏ای است که خدا دلش را به نور ایمان منوّر ساخته است...»  و از روایاتی که درباره بهشت وارد شده نیز علم قطعی به خلقت کنونی آن‌ها حاصل می‌‏شود.

اکنون به جهت اختصار چند نمونه از آن‌ها مرور می‌شود:

1. پیامبر (ص) فرمود چون وارد بهشت شدم فرشتگانی دیدم که به ساختن قصرهایی مشغول بودند. در این میان گاهی از کار بازمی‌‏ایستادند. راز آن را جویا شدم. گفتند: تا این که نفقه (مصالح) برسد. گفتم نفقه چیست؟ گفتند: گفتار مؤمن: «سبحان الله والحمدلله ولا إله إلّا الله والله اکبر». هرگاه مؤمن این ذکر را ادامه دهد، ما مشغول ساختن می‏‌شویم و آن‏‌گاه که متوقّف شود ما از ساختن دست می‏‌کشیم. 

2. امام صادق (ع)  می‌فرماید: به سه چیز گوش شنوا عطا شده است: بهشت، جهنّم و حورالعین. هنگامی که بنده خدا نماز گذارد و گوید: «ألّلهمّ أعتقنى من النّار وأدخلنى الجنّة وزوّجنى من الحور العین» آتش گوید: پروردگارا بنده‏‌ات خواستار رهایی از من است، او را آزاد کن. بهشت گوید: پروردگارا بنده‌‏ات خواستار سکونت در من است، در من جایش ده. حوریان گویند: پروردگارا بنده‏‌ات خواستگار من است، مرا به تزویج وی درآور... این حدیث به روشنی خلقت کنونی بهشت، دوزخ و حورالعین را بیان می‌‏کند.

3. هروی می‌گوید: به امام رضا (ع)  عرض کردم: از بهشت و دوزخ به من خبر دهید که آیا این دو امروز آفریده شده است؟ زیرا گروهی می‌گویند: این دو هنوز آفریده نشده و در آینده آفریده می‌‏شود. فرمود: آنان از ما نیستند و ما از آنان نیستیم. کسی که انکار آفرینش بهشت و دوزخ کند پیامبر (ص) و ما را تکذیب کرده و از ولایت ما چیزی نپذیرفته و در دوزخ جاودان خواهد بود؛ زیرا خداوند فرمود: (هذه جهنّم الّتی یکذّب بها المجرمون  یطوفون بینها وبین حمیم ان) و پیامبر (ص) فرمود: چون مرا به آسمان عروج دادند جبرئیل دست مرا گرفت و به بهشت وارد کرد و از رطب بهشت به من داده خوردم. آن خرمای بهشتی در صلب من نطفه‌ای شد که چون به زمین هبوط کردم با خدیجه هم‏بستر شدم و او به فاطمه (علیهاالسلام) باردار شد. بنابراین، فاطمه حوری بهشتی است در قالب انسان. هرگاه که به بوی بهشت اشتیاق می‌‏ورزم بوی دخترم فاطمه را استشمام می‌‏کنم.  

با توجه به آن چه گذشت متکلّم عالیقدر شیخ مفید (ره) می‌گوید: «بهشت و دوزخ آفریده شده است. اخبار در این ‏باره موجود است، و اجماع و اتفاق نیز مؤید مطلب است.» 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.