خطیب‌زاده: آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده/ هنوز متنی نهایی نشده است


سخنگوی وزارت خارجه درباره روند مذاکرات گفت: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم چراکه آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

4/11/2022 1:46:41 PM
کد خبر: 8447

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به مسائل مختلف پرداخت.

خطیب زاده درخصوص نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور مبنی بر شروط توافق هسته‌ای؛ گفت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات 11 ماه گذشته همواره شنیده شده است. متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم. البته روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمز تابع النعل بالنعل رعایت شده است. اگر هم مواردی به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است. اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‏‌آمد. ما با پافشاری بر خطوط قرمز ان‌شاءلله جلو می رویم.

انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌ها اهمیت دارد

سخنگو درخصوص دورنمای مذاکرات با توجه زیاده خواهی طرف آمریکایی؛ گفت: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 دارد. متأسفانه ایالات متحده تلاش می‌کند و انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست. سدهایی را طرف آمریکایی پیاده کرده که منافع مردم از برجام به حداقل برسد. ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

 

تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم. منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم چراکه  آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما عازم وین خواهیم بود.

واکنش به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل

وی درخصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ گفت: حقوق بشر ارزش والایی است اما مسلم است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل متحد نباید سوء استفاده برای اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. متأسفانه طی دهه های گذشته بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است.

شورای حقوق بشر باید وظایف خود را غیرسیاسی و غیرتقابلی پیگیری کند. آنهایی که تلاش می کنند شورای حقوق بشر را تبدیل به ضد خود کنند، مسیر اشتباهی را طی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که جلوگیری کند از این‌که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه تماماً سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. ما اکیداً توصیه می کنیم که حقوق بشر باید در چارچوب خود پیگیری شود و کسی اجازه ندهد چنین قطعنامه هایی عضویت در شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی کند. این خلاف جهان شمولی ارزش والای حقوق بشر است.

دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند

خطیب زاده درخصوص موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران؛ گفت: ایران بیش از 4 دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند تا واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و در ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند. دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند.

هیأت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان باید به مسؤولیت خود عمل کند موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسؤولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند ظرفیت‌های ما محدود است.

سفر اردوغان به ایران

سخنگو درخصوص سفر اردوغان به ایران؛ گفت: روابط ایران و ترکیه روابط دامنه داری است و یکی از با ثبات ترین روابط طی سده های گذشته بوده است و امن ترین و مطمئن‌ترین مرز را طی چند سال گذشته بین ایران و ترکیه تجربه کردیم. سفر آقای اردوغان هم در تاریخ مشخص خود انجام می شود. اما کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را درعمل دیدند. این رژیم جعلی هیچ جا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه ناامنی، ترور و بهم ریختگی با خودش ببرد. تاریخ گواه این مطلب هست.

جزایر سه گانه جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند

وی درخصوص بیانیه کشورهای عضو همکاری خلیج فارس؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی اساس و تکراری پنجاه و یکمین اجلاس وزرای شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ملال آور این اتهامات بی پایه و بی اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند که مخالف روحیه همکاری که بین برخی از این کشورها و ایران شکل گرفته ارزیابی می شود و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً آن را رد می کند.

جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران بوده و تا ابد در خاک ایران خواهند بود. این اظهارات مداخله جویانه، در حوزه حاکمیت ملی و قلمروی سرزمینی ماست و قویا رد می شود و محکوم است. آنچه ما در داخل مرزهای خودمان انجام می دهیم، تماماً در حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست. تکرار ادعاهای بی اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند.

ایران توصیه می‌کند که دست از این بیانیه‌های ملال آور و تکراری بردارند.

منشاء ریزگردها و دیپلماسی آب

خطیب زاده درخصوص منشاء ریزگردها و دیپلماسی آب؛ گفت: نهادهای تخصصی باید در خصوص منشاء این ریزگردها نظر قطعی بدهند. باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. این بدان معنا نیست که ما صرفاً به سدسازی های زیاد ترکیه در مجرای ورودی آبها در دجله توجه کنیم.

همانطور که قبلاً گفتم باید گفت‎وگوهای جدی بین کشورهای منطقه انجام شود، باید مدیریت مشترک آبهای مرزی در این مناطق داشته باشیم، اینها میراث همه ما در این منطقه هست، صرف مرزهای جغرافیایی نمی تواند تعیین کننده مدیریت آنها باشد.

حجم بسیار زیاد آبریز رودی مثل دجله در داخل خود عراق هست، خشک شدن هورهای جنوب عراق برای امروز و دیروز نیست و به تصمیمات سیاسی دولت صدام حسین باز می گردد و مدیریت کنترلی گسترده‌ای که بر روی دجله در داخل خود عراق انجام می شود و این سبب خشک شدن بسیاری از نقاط و متضرر شدن کشورهای منطقه شده است.

فارغ از اینکه منشا ریزگردها کجاست باید همه کشورهای همسایه فارغ از نگاه سیاسی به مدیریت مشترک آبها در این منطقه بپردازند.

ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان

وی درخصوص ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان؛ جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم قاچاق مواد مخدر به ویژه از افغانستان قرار داشته است، خسارات زیادی را متحمل شده و شهدای زیادی را داده، از این تصمیم برای ممنوعیت کشت خشخاش استقبال کرده است.

امیدواریم این ممنوعیت، ممنوعیت در کشت، تولید و فراوری باشد و اتفاق بسیار خوبی است و ایران آمادگی دارد و رسما آمادگی خود را به اطلاع هیأت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان رسانده است. ما برای کشت‌های جایگزین و انتقال دانش و فناوری آمادگی داریم تا بتوانیم ان‌شاءالله کمی از این مشکلات کم کنیم.

به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم

سخنگو درخصوص تحولات کنونی پاکستان؛ گفت: ما به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم و به انتخاب‌های نمایندگان مجلس ملی پاکستان اطمینان داریم و احترام می‌گذاریم و روابط ایران و پاکستان هم مستقل از همه این تغییرها و رفت و آمدها میان رهبران دو کشور در بالاترین سطح همواره پیگیری شده و مطمئنم در آینده در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

حق آبه ایران از منابع آبی افغانستان و ترکیه

خطیب زاده درخصوص حق آبه ایران از منابع آبی افغانستان و ترکیه؛ گفت: بین ما و افغانستان یک قرارداد روشن مشخص وجود دارد متاسفانه هیأت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان موفق نشده به مسئولیت خود عمل کند و این بسیار جای تاسف و نگرانی دارد و کمیساران عالی آب و هیأت‌ها با هم صحبت می‌کنند و این به عنوان رفتارهای غیر مسئولانه ضبط و مشخص شده است.

در باب کشورهای دیگر از جمله ترکیه هم در سفرهای مختلف توافق شده که در خصوص این موضوعات به صورت دوجانبه در چارچوب حسن همسایگی و همجواری مراوداتی داشته باشیم.

شورای امنیت باید مسئولیت خود در خصوص تجاوزات اسرائیل را بشناسد

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تجاوزات اخیر اسرائیل؛ گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل، در حوادث مختلف نشان داده از مسئولیت پذیر کردن رژیم اشغالگر قدس ناتوان است. رژیم اشغالگر قدس به تهدید مداوم کشورهای مختلف در منطقه غرب آسیا ادامه می دهد. اقدامات تحریک آمیز انجام می دهد. ترور و خشونت و بمباران را به طور منظم درخاک سوریه و در برخی کشورهای دیگر پیگیری کرده است. اظهارات مقامات رژیم جعلی قدس بسیار نگران کننده است.

شورای امنیت سازمان ملل باید مسئولیت خود در این زمینه را بشناسد و این رژیم را مسئولیت پذیر کند. ما این اقدامات را محکوم کردیم و فکر می کنیم مادامی که رژیم اشغالگر قدس دست از تجاوزها به خاک سوریه برندارد سوریه نمی‌تواند مسیر توسعه خود را پیگیری کند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.