تولید دوغ پروبیوتیک با استفاده سویه مخمر کشف شده از زیست‌بوم ایران


محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یکی از روستاهای کشور موفق به کشف سویه جدیدی از مخمرها شدند که به دلیل خواص سلامت بخشی از آن در تولید دوغ بهره بردند.

4/13/2022 8:31:06 AM
کد خبر: 8450

محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یکی از روستاهای کشور موفق به کشف سویه جدیدی از مخمرها شدند که به دلیل خواص سلامت بخشی از آن در تولید دوغ بهره بردند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، حسین حسن‌نژاد، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: ما در این پروژه موفق به کشف مخمر جدیدی با کاربرد خوراکی برای اولین بار در دنیا شدیم که از مواد لبنی ایزوله و جداسازی شده و از این مخمر پروبیوتیک، در حال حاضر توانستیم دوغ پروبیوتیک تولید کنیم.

وی عنوان این مخمر کشف شده را "کلورومایسس مارکسیانوس" (marxianus Kluyveromyces)  عنوان کرد و یادآور شد: این دستاورد از بُعد علمی مورد توجه صنایع غذایی قرار گرفت و استقبال ویژه‌ای برای تولید دوغ بر این پایه صورت گرفته است و بر این اساس ما برای تولید این دستاورد در مرحله رایزنی جهت تولید انبوه هستیم. 

حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه در این مطالعات، موفق به تولید دوغ پروبیوتیک با استفاده از این مخمر شدیم، ادامه داد: ما در این مطالعات از منبع مخمری پروبیوتیکی در تولید یک محصول لبنی استفاده کردیم که منشأ آن از یکی از روستاهای آذربایجان ایران بوده است.

وی تاکید کرد: بیشتر پروبیوتیک‌ها را با عنوان باکتری‌ها می‌شناسیم، در حالی که یکی از بخش‌های پروبیوتیک‌ها، مخمرها هستند که ما در این مطالعات اثبات کردیم که این سویه، پروبیوتیک بوده و خواص آنالیزهای بالینی انجام شده نشان داد که این مخمر خواص سلامت بخش و فراتر از آن به ویژه ضد سرطانی و ضد سرماخوردگی را ارائه می‌دهد.

این محقق با بیان اینکه ما از این تکنولوژی در تولید یک نوع محصول لبنی بهره بردیم، اظهار کرد: حضور این مخمر در تولید دوغ، با ایجاد تمایز و کیفیت بالا در محصول نهایی از جمله ارزش و خواص تغذیه‌ای، می‌تواند سبب افزایش سرانه مصرف و تولید داخلی و حتی صادرات به سایر کشورها شود و ارزش افزوده خوبی را عاید تولیدکنندگان داخلی کشورمان کند.

به گزارش ایسنا این مطالعات از سوی حسین حسن‌نژاد و با همکاری پروفسور دکتر عزیز همایونی راد، دکتر علی عبدالعی‌زاده و حسن خانزاده اجرایی شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.