«محمد طاهایی» قاری برتر جمهوری اسلامی در جشنواره قرآنی فجر شد


در اختتامیه جشنواره ملی قرآنی فجر در رشته ترتیل نفرات برتر معرفی شدند و برترین قاری سال جمهوری اسلامی ایران سید محمد طاهایی بود که با بیش از ۳۳۷۵۰۰ رأی نفر اول شد.

4/16/2022 9:58:24 AM
کد خبر: 8468

به گزارش سارنا به نقل از مهر، اختتامیه جشنواره ملی قرآنی فجر (ششمین فجر تلاوت) جمعه ۲۶ فروردین ماه با حضور جمعی از قاریان برتر و جامعه قرآنی برگزار شد.

این مراسم با حضور گسترده مردم و جامعه قرآنی در دو بخش برپا شد در بخش اول قاریان به رقابت پرداختند و در بخش دوم با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام معلمی نماینده مجلس خبرنگان رهبری، کفاشیان عضو شورای شهر اسلامی تهران و نقاشیان اسپانسر مالی این جشنواره از برگزیدگان تجلیل کردند.

رحیم خاکی داور صوت، احمدابوالقاسمی داور صوت، قاسم رضیعی داور لحن، حسین فردی داور تجوید، مسعود سیاح گرجی داور تجوید، امین پویا داور وقف و ابتدا، محسن یاراحمدی داور لحن، کریم دولتی داور وقف و ابتدا به ارزیابی شش قاری برتر راه یافته به مرحله فینالیست فینالیست‌ها پرداختند.

محمدرضا طاهایی با تلاوت بخش‌هایی از سوره صاد، یونس شاهمرادی با قرائت بخش‌هایی از سوره تحریم، امین عبدی از کرمانشاه با قرائت آیاتی از سوره طور و نجم، سعید عبدی از تهران با قرائت بخش‌هایی از سوره آل عمران، سید جاسم موسوی از خوزستان با تلاوت آیاتی از سوره حجر شش قاری‌ای بودند که در بخش نخست این مراسم به رقابت پرداختند.

سپس علی رجبی مدیر مؤسسه علیین به ارائه گزارشی از روند اجرای انتخاب حافظ سال پرداخت و گفت: جشنواره انتخاب حافظ سال جمهوری اسلامی برای دومین بار به عنوان یکی از رشته‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این رشته که نخستین بار است به جشنواره تلاوت‌های مجلسی اضافه شده، بدون در نظر گرفتن مواردی همچون ترتیل، صوت، لحن، تجوید؛ حافظان کل قرآن امکان رقابت پیدا خواهند کرد.

رجبی با اشاره به اینکه مبنای انتخاب در حافظ سال جمهوری اسلامی، حسن حفظ قلمداد می‌شود، افزود: با طی مراحل سخت و مشکل، قوی‌ترین حافظ ایران انتخاب شده و به عنوان شاخص‌ترین حافظ سال قدرت ذهنی‌اش مورد سنجش قرار می‌گیرد.

سپس برگزیدگان این جشنواره در هر بخش معرفی و تقدیر شدند. بر همین اساس برگزیدگان جشنواره لوح و قلم مجید داستانی نفر برتر، علی سلطانی نف ر دوم، حمیدرضا غلام‌زاده نفر سوم معرفی شد. در سامانه این مسابقه برای انتخاب برترین قاری مردمی جمهوری اسلامی بیش از دو میلیون نفر شرکت کردند.

برترین حافظ کل قرآن کریم کشور بر اساس رأی مردم موسی معتمدی زهرا سلطان پور، زهرا محبی و علی غلام آزاد اعلام شد.

در رشته ترتیل نیز نفرات برتر معرفی شدند و برترین قاری سال جمهوری اسلامی ایران سید محمد طاهایی بود که با بیش از ۳۳۷۵۰۰ رأی نفر اول شد.

نسیبه کرمی پارسا برترین بانوی قرآنی در رشته قرائت سال جمهوری اسلامی ایران و در بخش بانوان نیز محمد امین کهن برترین قاری نوجوان سال کشور و عیسی مدانلو از قائمشهر مازندران برترین دبیر قرآنی کشور شد.

بخش بین‌الملل جشنواره به زودی راه‌اندازی می‌شود

سپس در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با قدردانی از زحمات مسئولان جشنواره گفت: چند ماه قبل در قائمشهر در یکی از مراحل جشنواره حضور داشتم و امروز اختتامیه نهایی آن برگزار می‌شود و امیدواریم بخش بین‌الملل جشنواره به زودی راه‌اندازی شود.

توسعه فرهنگ قرآنی وظیفه حاکمیت است

اسماعیلی گفت: توسعه فرهنگ قرآنی وظیفه حاکمیت است و وزارت ارشاد مرکز این موضوع است زیرا هم معاونت قرآن و عترت دارد و هم در همه بخش‌ها و معاونت‌ها قرآن در دستور کار است و به صورت یک مسأله مهم دنبال می‌شود. البته رویکرد دولت و رئیس جمهور این است که برنامه‌های مهم توسط فعالان آن عرصه و به صورت مردمی دنبال شود که جشنواره تلاوت‌های مجلسی یکی از این موارد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت این وزارتخانه از جشنواره تلاوت‌های مجلسی گفت: این جشنواره امروز به تکامل رسیده و مقدمات راه‌اندازی بخش بین‌الملل آن در دستور کار است و در خدمت برگزارکنندگان هستیم تا جشنواره به خوبی رشد یافته و در نقاط مختلف دنیا گسترش یابد.

سمانه نوری زاده قصری

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.