گزارش فیفا از تیم ملی فوتبال/ از قدرت فوتبال ایران با دایی و باقری تا رویاپردازی با آزمون و طارمی در جام جهانی


سایت فدراسیون جهانی فوتبال در گزارشی ویژه به سیر تحولات فوتبال ایران پرداخت تا به جام جهانی 2022 قطر رسید که تیم ملی رویای صعود به مرحله حذفی دارد.

4/17/2022 10:15:06 AM
کد خبر: 8479

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سایت فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) امروز در گزارشی مفصل از سیر حضور تیم ملی ایران در جام جهانی و ستاره های مطرحش در فوتبال آسیا و اروپا پرداخت تا به جام جهانی 2022 قطر برسد.

سایت فیفا با تیتر «سردار آزمون و مهدی طارمی ایرانیان را به رویاپردازی می اندازد» گزارش خود را تنظیم کرد.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه نوشت:ایران پس از اینکه قدرت برتر فوتبال آسیا در دهه 1970 بود، در اواسط دهه 90 به لطف نسل طلایی که راه را برای بازیکنان این منطقه برای بازی در اروپا هموار کرد، دوباره به اوج رسید.

علی دایی و کریم باقری به لطف عملکرد فوق‌العاده خود در جام ملت‌های آسیا 1996 توجه باشگاه آلمانی آرمینیا بیله‌فلد را به خود جلب کردند، جایی که آنها اولین ایرانی‌هایی هستند که در بوندسلیگا بازی می‌کردند. خداداد عزیزی خیلی زود پس از آنها به جمع بازیکنان کلن پیوست، زیرا به نظر می رسید آلمان منبع جدیدی از استعدادهای فوتبالی را کشف کرده است.

نمایش قدرتمند ایران در جام جهانی 1998 فرانسه باعث افزایش اعتبار و جایگاه بازیکنان ایرانی شد. این امر با انتقال مهدی مهدوی کیا به هامبورگ منعکس شد، جایی که او هشت فصل موفق را سپری کرد و به یکی از اسطوره های باشگاه آلمانی تبدیل شد. در زمان آغاز جام ملت‌های آسیا 2000، 6 ایرانی در اروپا بازی می‌کردند، در حالی که در دوره قبلی مسابقات قاره‌ای تنها یک نفر بود.

بزرگترین نام آن نسل طلایی فوتبال ایران، مهاجم افسانه ای علی دایی است. این تیرانداز با استعداد توانست 109 گل بین المللی به ثمر برساند، رکوردی که او به مدت 15 سال حفظ کرد تا اینکه اخیرا توسط کریستیانو رونالدو پرتغالی شکسته شد. حالا با گذشت 17 سال از آویختن کفش های دایی، لیگ های بزرگ اروپایی شاهد موج جدیدی از استعدادهای ایرانی هستند.

نگاهی گذرا به ترکیب اصلی تیم ملی در بازی‌های اخیر تأیید می‌کند که حدود نیمی از آنها در اروپا بازی می‌کنند و بقیه در لیگ ایران یا کشورهای همسایه مانند قطر و امارات حضور دارند. این نشان‌دهنده ارزش بازیکنان برتر ایرانی و ارزشی است که باشگاه‌های اروپایی از انگلیس و پرتغال گرفته تا آلمان و هلند به آن‌ها می‌دهند.

هیچکس بهتر از دو ستاره نوظهور ایران نیست. مهدی طارمی و سردار آزمون، این موضوع را نشان می دهند. ناگفته نماند که حریفان مرحله گروهی ایران در جام جهانی 2022 قطر - انگلیس، آمریکا و یک تیم اروپایی که هنوز مشخص نیست - باید برنامه ریزی خود را برای مهار این دو ستاره طرح ریزی کنند.

آزمون در شهرستان گنبدکاووس در منتهی الیه شمال شرق کشور، بسیار نزدیک به مرز ترکمنستان به دنیا آمد. از آنجا، آزمون همچنان به سمت شمال حرکت کرد و در حالی که هنوز یک نوجوان بود به باشگاه روبین کازان روسیه پیوست و فرصت بازی در ایران را از دست داد. دوران حرفه ای این ستارگان ایرانی که دو شهر جدای از هم متولد شدند و مسیرهای کاملا متفاوتی را طی کردند تا اینکه هر دو به اوج سفرهای فوتبالی خود رسیدند.

آزمون پس از هشت سال رقابت در لیگ برتر روسیه، جایی که 85 گل به ثمر رساند، بهترین گلزن فصل 2019/20 و بهترین بازیکن فصل 2020/21 لیگ روسیه شد، در نهایت اوایل سال میلادی جدید راهی بایرلورکوزن شد.

این بازیکن 27 ساله یکی از بهترین مهاجمان مقدماتی جام جهانی 2022 قطر بود که 10 بار گلزنی کرد. او همچنین با 6 گل از جمله گلزنی به بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید، بهترین گلزن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا به شمار می آید.

در مقابل، طارمی در شهر بوشهر در ساحل خلیج فارس در غرب ایران به دنیا آمد و تا سال 2018 به طور انحصاری در لیگ فوتبال ایران بازی می کرد. در آن زمان او 26 ساله بود و رویای بازی در اروپا بیش از پیش دور به نظر می رسید.

زمانی که طارمی در سال 2014 از تیم زادگاهش ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس یکی از موفق ترین باشگاه کشور ایران نقل مکان کرد، بسیاری بر این باور بودند که حضور در پرسپولیس اوج دوران حرفه ای این مهاجم خواهد بود. او در دوران حضور چهار ساله با غول تهرانی برای اولین بار به آنها کمک کرد تا به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسند و دو بار موفق به کسب جایزه بهترین گلزن لیگ برتر ایران شد.

در سال 2018، طارمی سرانجام این شانس را پیدا کرد که به صورت حرفه ای در خارج از کشور بازی کند و به الغرافه قطر پیوست و در آنجا با وسلی اسنایدر هلندی همبازی شد. در عرض یک سال، به او این فرصت داده شد تا با تیم ریو آوه پرتغال وارد فوتبال اروپا شود. مهاجم جاه طلب همچنان به هدف باشگاه جدیدش می رسید، جایی که تعداد گل های فصل اول با 18 گل باعث شد غول فوتبال پرتغال یعنی پورتو او را جذب کند.

به سرعت به 13 آوریل 2021 رسیدیم، زمانی که بازیکن بوشهری با ضربه قیچی برگردان تماشایی خود در خارج از خانه مقابل چلسی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بحث داغ فوتبال جهان تبدیل شد. گل زیبای طارمی در مسابقات سال گذشته به عنوان بهترین گل فصل انتخاب شد و بعداً نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا شد.

فوتبال ایران از دوران علی دایی تا به امروز سفری طولانی را پشت سر گذاشته است. اما اکنون جمهوری اسلامی با جاه طلبی های بلند در صحنه بین المللی جایگاه خوبی دارد. تیم ملی پس از خروج زودهنگام از جام جهانی روسیه 2018، جایی که تنها با یک امتیاز پشت سر دو تیم برتر گروه B یعنی اسپانیا و پرتغال به کارش پایان داد، مشتاق است برای اولین بار در تاریخ خود به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند، کاملاً آگاه است که با بازیکنانی مانند آزمون و طارمی، هر چیزی ممکن است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.