چه خبر از «قلب تولید حرفه‌ای سینما»؟!


بیش از پنج ماه از تغییر سکانداری بنیاد سینمایی فارابی و تمام شدن کوران دید و بازدیدها و وعده‌های مشارکتی می‌گذرد، اما هنوز اتفاق ویژه‌ای از تغییرات جدید علنی نشده، آن هم در شرایطی که امسال قرار است این بنیاد حداقل ۲۰ فیلم تولید کند.

4/19/2022 1:51:27 PM
کد خبر: 8495

بیش از پنج ماه از تغییر سکانداری بنیاد سینمایی فارابی و تمام شدن کوران دید و بازدیدها و وعده‌های مشارکتی می‌گذرد، اما هنوز اتفاق ویژه‌ای از تغییرات جدید علنی نشده، آن هم در شرایطی که امسال قرار است این بنیاد حداقل ۲۰ فیلم تولید کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، از ۱۰ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ که سید مهدی جوادی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی معارفه شد، برچند نکته در راستای مأموریت‌های این بنیاد تاکید می‌شد که همگی نشان از سالی پرتکاپو برای این بنیاد بود.

از آنجا که یک هیأت امنای سیاسی - اقتصادی برای بنیاد سینمایی فارابی چیده شده است، به نظر می‌رسد برخی از این مأموریت‌ها با توجه به ظرفیت‌ و امکاناتی که افراد حاضر در هیأت امنا می‌توانند تأمین کنند، تعیین شده است. محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در یکی از اولین جلسه‌های هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرده بود که «ما به دنبال سینمای پاک و اسلامی هستیم و هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی فرصتی مهم برای تقویت صنعت سینمای ایرانی - اسلامی است. مضامین قرآنی یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار سینما است و از این رو ما از بنیاد فارابی خواسته‌ایم تا فیلم‌هایی با آموزه‌های قرآنی تولید و در جشنواره فیلم فجر سال آینده (۱۴۰۱) اکران کند.»

او همچنین زمستان سال گذشته یکی از کارهای مهم بنیاد سینمایی فارابی را هدف‌گذاری تولید حداقل ۲۰ فیلم در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.

در ادامه‌ی این تاکیدها و احتمالا با توجه به منصب‌ هر کدام اعضای هیأت امنا، در ماه‌های ابتدایی فعالیت مدیران جدید سینما و فارابی تا بهمن‌ماه و هنگام برپایی جشنواره فیلم فجر چهره‌های متعدد سیاسی و اقتصادی و هنری به این بنیاد رفت و آمد کردند ازجمله اعضای هیأت مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان،  امیر دریادار حبیب‌الله سیاری - رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش -، امیر سرتیپ کیومرث حیدری - فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران-،  محمد مهدی طهرانچی -رییس دانشگاه آزاد اسلامی-،  حسین امیرعبدالهیان -وزیر امور خارجه-،   حجت‌اله عبدالملکی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- و سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد و دارایی- که در این دیدارها قول و قرارهای خوبی برای گسترش تعامل یا مشارکت با فارابی مطرح شد. یکی از مشخص‌ترین وعده‌های سال قبل را هم خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - داد که با حضور در بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل میز مشترک اقتصاد و سینما استقبال کرد و گفت: جلسه اول این کارگروه را اوایل اسفند ۱۴۰۰ تشکیل خواهیم داد.   

نکته قابل توجه در این دیدارها این است که به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها براساس تغییراتی که برای بنیاد فارابی در سازمان سینمایی درنظر گرفته می‌شد اتفاق افتادند و محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی- نیز در چند جلسه شورای معاونین خود ماموریت‌های جدید فارابی را تشریح کرد.  

او اوایل بهمن ماه با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی را «قلب تولید حرفه‌ای سینمای ایران» می‌داند، تاکید کرد: وابستگی کامل بنیاد به بودجه‌های مصوب وزارت ارشاد یکی از مشکلات سال‌های اخیر بنیاد فارابی و آسیب‌پذیر شدن آن است. در دوره جدید باید این وابستگی به بودجه دولتی کاهش‌ یابد و همیاری‌های مختلفی از نهادها و ارگان‌های مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.

خزاعی همچنین گفته بود که «مدیر بنیاد فارابی در خصوص تغییر و تحولات در این مجموعه طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که حتماً تا پیش از پایان سال (۱۴۰۰) این تغییرات و طرح‌ها را قطعی می‌کنیم تا بنیاد در سال آینده (۱۴۰۱) بتواند با قدرت بیشتری برای برنامه‌ریزی تولید حرفه‌ای، منطبق بر مأموریت‌های آینده‌اش حرکت کند.»

رییس سازمان سینمایی یکی از مأموریت‌های بنیاد فارابی در دوران تازه را حمایت از فیلم‌سازان فیلم اولی اعلام کرده است که این مسئولیت به‌طور کامل به این بنیاد محول شده و قرار بوده آیین نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات در آن مشخص شود. همچنین قرار بوده در همین مورد یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.

به جز این‌ها، احیای خانه فیلمنامه‌نویسی در بنیاد سینمایی فارابی و گسترش آن در سطح شهرستان‌ها هم از دیگر ماموریت‌های تازه فارابی عنوان شده ولی نکته اصلی اینجاست که تمام این مواردی که در این گزارش به آن‌ها اشاره و درواقع یاداوری شد، در حد ثبت در آرشیو خبرها باقی‌ مانده‌اند و اطلاعات جدیدی از یک اتفاق عملی و اجرایی در دست نیست.

بهمن‌ماه سال گذشته مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به انتصابات قریب‌الوقوع شوراها و برخی معاونت‌های بنیاد گفته بود: «ما در حال طرح‌ریزی برای ساختارها و فرآیندهای جدید در فارابی هستیم و حتماً تحولات ساختاری در فارابی خواهیم داشت و احتمالاً تا پایان سال مبتنی بر این تحولات، ساختارهای جدید فارابی هم معرفی خواهد شد»، اما فعلا هیچ خبری از بنیادی که در یک فقره از مأموریت‌هایش قرار است امسال ۲۰ فیلم بسازد نیست و به جز سیدمحمد صادقی آرمان که در همان روزهای اول مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی شد و اعلام هم نشده که تا به حال چه اقدامی در کارگروهش انجام شده، مشخص نیست مسئولیت تولید و اجرای دیگر مأموریت‌های بنیاد برعهده چه کسی است؟!

پیگیری‌های ایسنا برای گفت‌وگو با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر کارگروه تحول آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.