حزب‌الله عراق: هدف ترکیه از اشغال شمال عراق، سیطره بر نفت و گاز است


حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را نقض آشکار حاکمیت این کشور دانست و اعلام کرد که هدف ترکیه از این عملیات، سیطره بر نفت و گاز عراق است.

4/20/2022 9:21:40 AM
کد خبر: 8507

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اجرای عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم و اعلام کرد که این اقدام ترکیه نقض صریح حاکمیت عراق است.

حزب‌الله عراق افزود: هدف ترکیه از اشغال شمال عراق (به بهانه مبارزه با پ.ک.ک)، سیطره بر نفت و گاز عراق و کنترل جاده ابریشم و تحقق رویای سلطان عثمانی تحت حمایت برخی از مسئولان عراقی و کشورهای دشمن عراق است.

در این بیانیه آمده است: نقض حاکمیت عراق هشداری جدی است که مستلزم اتخاذ موضع واقعی و جدی بغداد و مقامات وفادار عراقی، موضع‌گیری مسئولانه سرویس های امنیتی و حشد شعبی، فعال کردن کار مقاومت عراق و همچنین تحرکات مردم برای فشار بر ترکیه و محدود کردن نفوذ و منافع آنها در عراق است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یکشنبه شب عملیات جدیدی را در مناطق مختلف کردستان عراق از جمله متینا، زاپ و آواشین-باسیان آغاز کرده است.

این عملیات که به صورت زمینی و هوایی آغاز شده، با حضور خلوصی ‌آکار وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی کلید خورده است.

ترکیه طی 3 سال گذشته عملیاتهای خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیاتها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است.

هدف از این عملیاتها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده اند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق با واکنش شدید شخصیت‌ها و مسئولان بلندپایه عراقی از جمله برهم صالح رئیس جمهور این کشور مواجه شد.

وزارت امور خارجه عراق هم در بیانیه‌ای به آغاز عملیات نظامی فرامرزی ترکیه در شمال عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد: بمباران اراضی عراق در مناطق متینا، زاپ، اواشین و باسیان در شمال عراق از طریق بالگردها و پهپادها را به شدت محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: عراق این اقدام را نقض حاکمیت کشور و خلاف منشورها و قوانین بین المللی واصل حسن همجواری می‌داند.

 «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به عراق گفت: بمباران هوایی و حمله نظامی زمینی نیروهای ترکیه در کردستان عراق اقدامی غیرقابل قبول است.

وی از دولت عراق خواست که مرزهای کشور را کنترل کند و به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای انجام حملات به کشورهای همسایه را ندهد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از کشورهای همسایه خواست که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و از اجرای عملیات نظامی در خاک کشور خودداری کنند.

مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق هم در صفحه شخصی خود در واکنش به حمله ترکیه به شمال عراق در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: کشور همسایه ما ترکیه بدون داشتن حق و بهانه‌ای خاک عراق را بمباران کرد.

صدر در توئیت خود افزود: اگر خطری از خاک عراق ترکیه را تهدید می‌کرد، این کشور باید با دولت عراق برای رفع این خطر هماهنگی می‌کرد ، زیرا نیروهای امنیتی عراق توانایی زدودن این خطر را دارند.

در توئیت مقتدی صدر تاکید شده است: اگر ترکیه دوباره چنین کاری را تکرار کند، ما سکوت نخواهیم کرد، زیرا عراق کشوری دارای حاکمیت کامل است و تجاوز به خاک خود و برهم زدن امنیت خود و تجاوز به خاک کشورهای دوست و برادر همسایه را نمی‌پذیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.