تحولات اوکراین| هشدار روسیه درباره تحریکات خطرناک غرب/ شرط زلنسکی برای خارج شدن از مذاکرات با مسکو


وزارت دفاع و امور خارجه روسیه با اشاره به هدایت عملیات در اوکراین توسط سرویس‌های ویژه ناتو، هشدار دادند: آمریکا و شرکایش، بعد از شکست سیاست فشار اقتصادی، به مرحله نهایی آماده سازی اقدامات تحریک آمیز برای بدنام کردن ارتش روسیه در اوکراین رسیده‌اند.

4/24/2022 10:29:33 AM
کد خبر: 8510

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که بر اساس اطلاعات وزارت دفاع این کشور، ایالات متحده به همراه شرکای خود در ناتو به مرحله نهایی آماده سازی اقدامات تحریک آمیز برای بدنام کردن ارتش روسیه در اوکراین رسیده‌اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: «داده‌های وزارت دفاع روسیه که روز شنبه منتشر شده، به وضوح ثابت می‌کند که واشنگتن در هماهنگی نزدیک با شرکای خود در ناتو، به مرحله نهایی انجام اقدامات تحریک‌آمیز رسیده تا جامعه جهانی را متقاعد کند که روسیه از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین استفاده می‌کند.»

این دیپلمات افزود: «اعمال فشار اقتصادی بر روسیه نخستین گام برای وادار کردن مسکو به "بازنگری کامل در منافع مشروع امنیتی" خویش بود. اکنون پس از شکست این اقدام، آنها تصمیم گرفته‌اند از ابزار جدیدی - سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنند. اگر این طرح اجرا شود قربانیان زیادی به همراه خواهد داشت.»

پیش از این، ایگور کیریلوف، فرمانده واحدهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه، ادعای ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا درباره امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین را پوچ خواند. به گفته این مقام نظامی، طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، آمریکایی‌ها در حال برنامه ریزی برای اقدامات تحریک آمیزی هستند که هدف از آن متهم کردن نظامیان روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین است.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده بود که این کشور در حال بررسی استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نبوده و فقط از تسلیحات متعارف برای هدف قرار دادن اهداف نظامی استفاده می‌کند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شصتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

11:11- هشدار شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین درباره عواقب کاهش ترانزیت گاز روسیه از طریق این کشور

شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین نسبت به سقوط ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین هشدار داده است. "یوری ویترنکو"، رئیس شرکت نفت و گاز اوکراین روز شنبه در توییتر نوشت: ما تخمین می‌زنیم که اگر نیروهای اشغالگر از اختلال در عملکرد ایستگاه‌های ما دست برندارند، یک سوم گاز صادر شده از روسیه به اتحادیه اروپا از طریق اوکراین ممکن است از بین برود.  شرکت دولتی نفت و گاز سیستم انتقال گاز اوکراین را اداره می کند. بر اساس اطلاعات این شرکت، بیش از 58 میلیون متر مکعب گاز طبیعی روز جمعه از روسیه به غرب منتقل شد.

با وجود حمله روسیه به اوکراین از حدود دو ماه پیش، ترانزیت گاز یا نفت به اروپا از طریق اوکراین متوقف نشده است. حتی اشغال مختصر بخش‌های وسیعی از شمال اوکراین، از جمله ایستگاه‌های پمپاژ در مرز روسیه، توسط نیروهای روسی در آغاز جنگ منجر به افول نشد. از آغاز جنگ، بیش از پنج میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خاک اوکراین به غرب پمپاژ شده است. در عین حال، کی یف خواستار تحریم منابع انرژی روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا شده است تا تامین مالی جنگ علیه اوکراین برای روسیه دشوارتر شود.‎

11:00- لهستان خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شد

"ماتئوش موراویتسکی"، نخست وزیر لهستان، در جریان سفر "دنیس اشمیهال"، همتای اوکراینی خود به کراکوف، خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد. موراویسکی پس از آن در فیس بوک نوشت که وی و اشمیهال توافق کردند که اقدامات تنبیهی فعلی کافی نیست. به گفته وی وقتی به ارز، اوراق قرضه دولتی و تورم روسیه نگاه کنید، این امر آشکار است. این مقام لهستانی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید اقدامات بیشتری انجام دهد و به اوکراین حمایت نظامی بیشتری بدهد.

نخست وزیر لهستان اعلام کرد که دو کشور توافقنامه‌ای برای همکاری نزدیک تر در حمل و نقل ریلی امضا کرده‌اند. به گفته وی این توافق باید به اوکراین کمک کند تا تجارت با کشورهای خارجی را حفظ کند، حتی اگر بنادر اوکراین مسدود شده باشند.‎

10:41- آمریکا مهاجران اوکراینی را به طور رسمی نمی‌پذیرد

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن اعلام کرد آمریکا شهروندان اوکراینی گریزان از جنگ را به عنوان مهاجر رسمی نمی‌پذیرد. (+لینک)

10:12- اوکراین: مسکو ساکنان سرزمین‌های اشغال شده را به روسیه منتقل می‌کند

اوکراین مقامات روسیه را به انتقال افراد از سرزمین های اشغال شده به عمق روسیه متهم می کند. "لیودمیلا دنیسووا"، کمیسر حقوق بشر پارلمان اوکراین روز شنبه نوشت، برای مثال، 308 اوکراینی با قطار از شهر بندری ماریوپل که مدت‌ها در محاصره بود به شهر ناخودکا در خاور دور روسیه در 8000 کیلومتری آن برده شدند.

اوکراین بارها از این واقعیت انتقاد کرده است که نیروهای روسی فقط در برخی از راهروهای فرار از شهرهای درگیر اجازه خروج به روسیه را داده‌اند.‎

روسیه: نیروهای ویژه ناتو عملیات نظامی در اوکراین را هدایت می‌کنند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که سرویس‌های ویژه کشورهای ناتو تحت پوشش مربیان نظامی از ایالات متحده، انگلیس و سایر اعضای این پیمان مدیریت عملیات نظامی نیروهای مسلح اوکراین را برعهده دارند. بدین ترتیب، وی به تفسیر سخنان یک فرمانده سابق نیروی زمینی لهستان پرداخت که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را به افشای اسرار نظامی پس از اعلام آموزش نیروهای اوکراینی در خاک انگلستان و لهستان متهم کرده بود.

زاخارووا گفت: «حقیقت برای مدت طولانی پنهان باقی نمی‌ماند. "مربیان" لهستانی، انگلیسی، آمریکایی، کانادایی و دیگر کشورهای عضو ناتو برای مدت طولانی نیروهای نئونازی اوکرینی را آموزش دادند. آنها مربی نیستند، بلکه سرویس‌های ویژه کشورهای غربی هستند که تعداد آنها نیز کم نیست. بدین ترتیب، سرویس‌های ویژه ناتو مدیریت درگیریها در اوکراین را برعهده داند.»

زلنسکی شرط خروج اوکراین از مذاکرات با روسیه را نام برد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد، اگر هر گونه همه پرسی در خاک این برگزار شود، از مذاکرات با روسیه خارج خواهد شد.

زلنسکی شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر مردم اوکراین در ماریوپل کشته شوند، اگر همه پرسی در هر سرزمین اشغالی از خاک ما اعلام شده و برگزار شود، ما از هرگونه مذاکره با طرف روسی کنار می‌رویم.»

پیش از این، مقامات محلی در منطقه خارکوف اوکراین گفته بودند که پس از تثبیت اوضاع منطقه، می توان یک همه پرسی یا نظرسنجی از شهروندان در مورد آینده سیاسی مناطق آزاد شده توسط ارتش روسیه برگزار کرد تا مردم از مسیری دموکراتیک، درباره آینده خود تصمیم گیری کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات بین طرف‌های روسی و اوکراینی به بن بست سیده و مسکو هنوز پاسخی درباره پیشنهادات خود برای حل و فصل اوضاع در دونباس از سوی کی‌یف دریافت نکرده است. علاوه بر این، وی یادآور شد که مقامات اوکراینی بارها گفته‌اند که آنها نیازی به مذاکره با روسیه ندارند.

درخواست اوکراین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بهره برداری از تاسیسات هسته‌ای خود

مقامات اوکراینی فهرست کاملی از تجهیزاتی را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند که به گفته آنها برای عملیات ایمن و مطمئن تاسیسات هسته‌ای این کشور ضروری است. این مسئله در بیانیه منتشره از سوی آژانس مشخص شده است.

در این بیانیه آمده است که در درخواست مقامات اوکراینی، سخنان رافائل گروسی، مدیر کل آژانس آورده شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی دانش فنی لازم برای حمایت از اوکراین در تضمین ایمنی و قابلیت اطمینان تاسیسات هسته‌ای این کشور را در اختیار دارد.

لازم به ذکر است که فهرست ارسال شده از سوی اوکراین در روز شنبه شامل دستگاه‌های مختلف برای اندازه گیری تشعشعات، مواد محافظ، کمک در نگهداری رایانه‌ها، سیستم‌های منبع تغذیه و دیزل ژنراتورها است. در بیانیه آژانس درباره دیدگاه مقامات این سازمان در خصوص این درخواست کی‌یف توضیحی داده نشده است.

خودداری پنتاگون از اظهار نظر درباره سفر احتمالی وزیر دفاع آمریکا به کی‌یف

سو گوف، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون درباره سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره سفر آتی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به کی‌یف، اظهار نظری نخواهد کرد.

شب گذشته زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که لوید آستین و آنتونی بلینکن، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به پایتخت اوکراین سفر خواهند کرد. وی گفت که موضوع این مذاکرات به تامین تسلیحاتی اوکراین اختصاص خواهد داشت.

گفتگوی جانسون و زلنسکی درباره ادامه کمک نظامی به اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین و بوریس جانسون، نخست ‌وزیر انگلیس روز شنبه، در  خصوص مرحله جدیدی از ارائه کمک‌های نظامی و ارسال تسلیحات مورد نیاز به کی‌یف گفتگو کردند.

طبق اطلاعات دفتر نخست وزیری انگلیس، در جریان این گفتگوی تلفنی، طرفین همچنین موضوع به روز رسانی آینده سیستم امنیتی اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه را نیز بررسی کردند.

جانسون پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تانک‌های جدید به اوکراین بفرستد. همچنین مشخص شد که نظامیان اوکراینی در حال آموزش در خاک انگلستان و لهستان هستند تا کار با تسلیحات جدید غربی را یاد بگیرند.

نیمی از مردم آلمان با تامین تسلیحاتی اوکراین مخالف هستند

در میان شهروندان آلمانی که توسط موسسه "اینسا" (Insa) مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، تعداد پاسخ دهندگانی که عرضه تسلیحات سنگین به اوکراین را تایید نمی کنند به 50 درصد رسیده است. در عین حال، 43 درصد از مردم هم با این اقدام موافق بودند.

در میان حامیان حزب سوسیال دموکرات آلمان، صادرات تسلیحات سنگین به اوکراین بطور قابل توجهی بیشتر از سایر احزاب با شک و تردید مواجه شده: در میان این افراد، 55 درصد مخالف و تنها 41 درصد موافق عرضه هستند. در میان رای دهندگان طرفدار اتحادیه سوسیال مسیحی، 55 درصد موافق ارسال سلاح‌های سنگین  و 40 درصد مخالف این اقدام هستند و حامیان حزب سبز نیز 72 درصد موافق و 25 درصد رأی مخالف دادند.

پیش از این، روز شنبه، تعدادی از شخصیت‌های اجتماعی آلمان در نامه‌ای سرگشاده به اولاف شولز، صدراعظم آلمان، از وی خواستند تا تحویل سلاح به اوکراین را متوقف کنند. آنها به عنوان استدلال، مذاکرات بین مسکو و کی‌یف را تنها راه حل بحران نامیدند. به عقیده آنها تامین سلاح ارتش اوکراین تنها درگیری را طولانی می‌کند و به یافتن راه‌هایی برای حل آن کمکی نمی‌کند.

درخواست سفیر روسیه از کانادا برای تأثیر گذاری بر اقدامات تحریک آمیز آمریکا در اوکراین

اولیگ استپانوف، سفیر روسیه در کانادا شب گذشته، شنبه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت که کانادا باید در ارتباط با داده‌های مربوط به تحریک قریب الوقوع غرب با استفاده از سلاح های کشتار جمعی در اوکراین بر ایالات متحده تأثیر بگذارد. وی یادآور شد: من برای نخست وزیر جاستین ترودو و ملانی جولی، وزیر امور خارجه پیام‌های شخصی فرستادم تا بر دولت آمریکا تأثیر بگذارند و از این فاجعه جلوگیری کنند.

سفارت روسیه همچنین با صدور بیانیه‌ای در اتاوا، دولت کانادا و رسانه‌ها در خصوص این این تحریک قریب الوقوع اطلاع داده و تاکید کرد که واشنگتن مسئولیت عواقب چنین تحریکاتی را بر عهده خواهد داشت.

روز شنبه وزارت دفاع روسیه هشدار داد که طرف اوکراینی با کمک شرکای غربی ممکن است یک سری «تحریکات با استفاده از سلاحهای کشتارجمعی » برای بی‌اعتبار کردن روسیه انجام دهد.

زاخارووا: غرب برای مدت طولانی منافع امنیتی مسکو را نادیده گرفت

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اختلافات کنونی روسیه با آمریکا و اروپا به این دلیل است که منافع امنیتی مسکو برای مدت زمان بسیار طولانی نادیده گرفته شده است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «اختلافات کنونی بین روسیه و آمریکا و اروپا در نتیجه نادیده گرفتن منافع امنیتی کشور ما برای مدت طولانی به وجود آمد. غربی ها گام به گام مکانیسم‌های کنترل تسلیحات ایجاد شده توسط نسل‌ قبل مذاکره کنندگان را نابود کردند و همین امر یکی از دلایل افزایش تنش کنونی در سطح بین المللی و رسیدن آن به سطحی غیرقابل قبول است.»

این دیپلمات خاطرنشان کرد که بازگشت به گفتگو در چارچوب امنیت غیرقابل تقسیم در قاره  اروپا و توسعه "قواعد همزیستی مسالمت آمیز" بر اساس اصل احترام به منافع مشروع همه کشورهای کلیدی باید با قوانین همه کشورها مطابقت داشته باشد.

زاخارووا تاکید کرد که امروز جهان در حال گذراندن دوره دگرگونی عمیقی است و جهان تک قطبی مدت‌ها قبل از شروع درگیری بر سر اوکراین، در حال از بین رفتن بود. وی گفت: « مراکز جدید قدرت در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه نقش برجسته‌ای را در شکل‌ دهی دستورکار جهانی ایفا می‌کنند و تمایل خود را برای دفاع از منافع قانونی همه کشورها را نشان داده و خواستار احترام به مسیر توسعه خویش هستند.»

زاخارووا افزود: «البته این واقعیت برای ایالات متحده و متحدان غربی آن مناسب نیست. آنها حاضر نیستند از موقعیت ممتاز خود در عرصه جهانی دست بکشند و تلاش می کنند روند دموکراتیزه شدن روابط بین الملل را متوقف یا کند کنند».

شرودر، صدراعظم سابق آلمان: انزوای طولانی مدت روسیه غیرممکن است

گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز ابراز عقیده کرد که انزوای سیاسی و اقتصادی روسیه در درازمدت غیرممکن است و شکوفایی اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، همیشه به منابع خام و انرژی روسیه وابسته است.

وی گفت: «شما نمی توانید کشوری مانند روسیه را برای مدت طولانی چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی منزوی کنید. صنعت آلمان به مواد خام نیاز دارد که روسیه در اختیار دارد. موضوع فقط نفت و گاز نیست، بلکه فلزات خاکی کمیاب نیز هست و این ماده خام را نمی توان به همین شکل جایگزین کرد.»  به عقیده شرودر، در غیر این صورت اقتصاد نمی‌تواند کار کند و چیزی برای گرم کردن خانه‌ها وجود نخواهد داشت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.