آیا پیروزی شکننده ماکرون در انتخابات ترمزی بر روند اصلاحات اروپا خواهد بود؟


با وجود پیروزی "امانوئل ماکرون" در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اما بروکسل همچنان نگران توقف روند اصلاحات اتحادیه اروپا به دلیل این پیروزی شکننده و قدرتمندتر شدن راست افراطی در این کشور است.

4/26/2022 11:31:06 AM
کد خبر: 8523

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز یکشنبه برگزار شد نشان داد که امانوئل ماکرون توانسته با یک برتری بسیار شکننده، بر رقیب سرسخت خود یعنی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی این کشور پیروز شود و برای دومین دوره‌ متوالی، وارد کاخ الیزه شود.

رقابت تنگاتنگ ماکرون و لوپن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، اگرچه نهایتا با برتری مجدد ماکرون همراه بود اما مقایسه‌روندی که دو نامزد از انتخابات سال 2017 تا امروز طی کردند، نشان می‌دهد که مارین لوپن توانسته همه‌ی راست‌گرایان را پشت سر خود متحد کند و رای بسیار بالایی – در حدود نیمی از آرای کل – را از مردم فرانسه بگیرد. این در حالی است که ماکرون نسبت به نتیجه‌ی انتخابات دور قبل، سقوط آزاد داشته و توانسته به یک پیروزی شکننده دست پیدا کند.

با وجود اینکه مقامات اروپایی از نتایج انتخابات فرانسه ابراز خرسندی و آسودگی خیال کردند، اما تحلیلگران بر این باورند که اروپا با این پیروزی شکننده ماکرون همچنان نگران تحقق اهداف آینده اروپا در این شرایط است.

روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان در مطلبی در این باره نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اهداف بلند پروازانه‌ای در دوران ریاست دوره‌ای این کشور بر اتحادیه اروپا در نیمه ابتدایی سال جاری داشت. اما پیروزی شکننده او در انتخابات فرانسه حالا می تواند ترمزی برای تحقق این اهداف باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در بروکسل اعلام شد، رهبری اتحادیه اروپا با عجله انتخاب مجدد امانوئل ماکرون را تبریک گفت، تنها چهار دقیقه پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری در فرانسه، "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی، در توییتی پیام تبریک گرمی را برای ماکرون فرستاد. اندکی پس از آن، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون و روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز به ماکرون پیروزی اش را تبریک گفتند.

با این حال این نگرانی آمیخته با شادی بود که رئیس جمهور فرانسه دیگر نمی تواند مانند همیشه بدون مزاحمت امور را پیش ببرد. زیرا مخالفان اتحادیه اروپا پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از شکست دور شده‌اند.

منفرد وبر، رهبر فراکسیون حزب مردم در پارلمان اروپا در این باره می گوید که در پنج سال اول تحت رهبری ماکرون، پوپولیست‌ها و افراط‌گرایان قوی تر شده‌اند. وی افزود: ماکرون دوباره انتخاب شد، اما طرح سیاسی او شکست خورده است.

"راسموس آندرسن"، سخنگوی سبزهای اروپا هم عملکرد خوب مارین لوپن پوپولیست دست راستی را علامت هشداردهنده‌ای برای تمام اروپا خواند. به گفته وی بروکسل نگران این است که در انتخابات پارلمانی ژوئن، لوپن بتواند حتی قوی تر شود.

در این میان ژان لوک ملانشون، رئیس چپ های فرانسه نیز احتمالاً به دنبال انتقام است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا انتظار دارد که مکرون در هفته های آینده بر سیاست داخلی تمرکز کند.

این شرایط یک مشکل برای سیاست اروپا است. به هر حال، فرانسه تا پایان ژوئن ریاست شش ماهه دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت و موضوعات مهمی در دستور کار قرار دارد. جنگ در اوکراین، مناقشه بر سر تحریم نفت و گاز روسیه، افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی و تورم، راه‌حل‌های اروپایی را می‌طلبد.

این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: یک اجلاس ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل برای پنج هفته دیگر در پایان ماه می برنامه ریزی شده است و حالا این پرسش مطرح است که آیا ماکرون پس از این انتخابات شایسته عمل خواهد بود؟ آیا او دوباره مانند قبل از جنگ اوکراین در زمینه سیاست خارجی نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت؟ یا فرانسه مانند آلمان در حالت تدافعی باقی خواهد ماند؟ آیا لهستان و کشورهای بالتیک، همانطور که اخیراً در مناقشه بر سر تحویل تسلیحات به اوکراین انجام دادند، رویکرد اتحادیه اروپا را در آینده تعیین خواهند کرد؟

اینها تنها تعدادی از سؤالاتی است که ذهن بروکسل را درگیر کرده است. همچنین مشخص نیست که آیا ماکرون قدرت لازم برای به نتیجه رساندن موفقیت آمیز کنفرانس اصلاحات در حال انجام اتحادیه اروپا راخواهد یافت یا خیر. ماکرون حدود 5 سال پیش در سخنانی در دانشگاه پاریس خواستار اصلاحات گسترده در اتحادیه اروپا شده بود.

اما در جریان تبلیغات انتخاباتی دیگر خبری از این موضوع نبود. حتی در سخنرانی پس از انتخاب مجددش در عصر یکشنبه، ماکرون دیگر تاکیدی بر اروپا نداشت. اتحادیه اروپا دیگر برای ماکرون جذاب نیست، اگرچه وی قبلاً برخی از وعده های خود را اجرا کرده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه هنوز دو ماه از دوران ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا باقی مانده است نوشت: ماکرون تا پایان ژوئن همچنان کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.