تحولات اوکراین| اعلام آمادگی زلنسکی بر مذاکره با پوتین تنها درباره توقف جنگ/ «طرح بی‌» اوکراین برای جانشینی زلنسکی


ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، تنها شخص تصمیم گیرنده در روسیه است، بنابراین او مایل است تنها با وی گفتگو کند و این دیدار هم تنها به شرطی امکان پذیر است که موضوع "توقف درگیری‌ها" روی میز مذاکره قرار داشته باشد.

5/24/2022 11:09:13 AM
کد خبر: 8645

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه مسکو تنها به خود و کشورهایی که قابلیت اطمینان‌شان را ثابت کرده‌اند تکیه می‌کند، اعلام کرد: دورنمای آتی روابط کاملاً به غربی‌ها بستگی دارد و آنها باید درک کنند که حمله به منافع ملی روسیه بدون مجازات باقی نخواهد ماند. به گفته وی، اگر غرب تمایل خویش برای از سر گیری مجدد روابط با این کشور را نشان دهد، مسکو به طور جدی، این امکان را بررسی خواهد کرد.

لاوروف  شب گذشته در سخنرانی گفت: «این کاملاً به کشورهای غربی بستگی دارد، زمانی که آنها از "دیوانگی" خود دست برداشته و تصمیم بگیرند که روسیه وجود دارد و از بین نرفته است و من معتقدم که هر سال هم قوی‌تر خواهد شد. اگر آنها بخواهند پیشنهادی در زمینه از سرگیری روابط ارائه دهند، ما به طور جدی به این فکر خواهیم کرد که آیا به چنین چیزی نیاز داریم یا نه.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ابراز عقیده کرد که این کشور مجبور است تنها به خودش و کشورهایی که قابلیت اطمینانشان را ثابت کرده‌اند، تکیه کند، نه به کسانی که "به آهنگ غربی‌ها می‌رقصند". وی یادآور شد، سرعتی که شرکای غربی با آن در موضع گیری "روس هراسی (روسوفوبیا) قرار گرفته‌اند شگفت انگیز است و حتی برخی از مردم در کشورهای غرب هنوز از تصمیم ممنوعیت تدریس آثار داستایوفسکی و تولستوی در مدارس و تغییر نام خیابان‌ها ناراحت هستند.

سرگئی لاوروف در عین حال تاکید کرد که غرب بالاخره مجبور خواهد شد این واقعیت را پذیرفته و اعتراف کند که حمله مداوم به منافع حیاتی روسیه بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود که این کشور روسیه باید به سمت توسعه بیشتر روابط با شرکای خود در منطقه اورآسیا تکیه کند که قابل اطمینان بودن خود را سال‌هاست ثابت کرده و همواره در کنار روسیه بوده و هستند.  به گفته وی، روسیه همچنین بر اهمیت دستیابی به استقلال کامل در توسعه صنایع حیاتی کشور واقف است و در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نودم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین و زلنسکی در رده بندی تاثیرگذارترین افراد مجله تایم قرار گرفتند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در رده‌بندی سال جاری مجله "تایم" از تأثیرگذارترین افراد در گروه «رهبران» کشورهای جهان که صبح امروز، سه‌شنبه منتشر شده، قرار گرفتند.

یادداشت مربوط به زلنسکی توسط جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و مطلب مربوط به پوتین توسط آلکسی ناوالنی نوشته شده است.

رتبه بندی سال جاری تایم همچنین شامل اسامی رهبران دیگری، از جمله جو بایدن -رئیس جمهوری آمریکا، اولاف شولز- صدراعظم آلمان، شی جین پینگ -رئیس جمهور چین و اورسولا فون درلاین - رئیس کمیسیون اروپا می‌شود.

زلنسکی تنها موضوع مذاکرات احتمالی خود با پوتین را نام برد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین گفته است که تنها سیاستمدار روسی که او مایل است با وی ملاقات و مذاکره کند، ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه است. زلنسکی گفت: «همه چیز توسط شخص رئیس جمهور فدراسیون روسیه تصمیم گیری می‌شود. اگر ما بخواهیم درباره توقف این جنگ صحبت کنیم، چنین تصمیمی بدون شخص او نمی‌تواند اتخاذ شود.»

وی در عین حال تاکید کرد که دیدار با پوتین تنها به شرطی امکان پذیر خواهد بود که در خصوص توقف درگیری‌ها گفتگو شود. بدین ترتیب، تنها با یک فرد در روسیه می توان صحبت کرد  و تنها یک سئوال روی میز مذاکره خواهد بود. زلنسکی همچنین مدعی شد که سازماندهی هرگونه مذاکره با طرف روسی به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. این در حالی است که مقامات مسکو بارها آمادگی خود برای گفتگو با اوکراین را اعلام کرده‌اند.

اوکراین برای مبادله زندانیان با روسیه «حتی همین فردا» آمادگی دارد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شب گذشته خود در اجلاس داووس که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، اعلام کرد که برای مبادله اسرای روسی با اوکراینی "حتی همین فردا" آمادگی دارد. وی گفت: «ما به نظامیان روسی نیازی نداریم، ما فقط به سربازان خود نیاز داریم. ما حتی همین فردا آماده تبادل اسرا هستیم و این مبادله برای ما اهمیت زیادی دارد.»

زلنسکی افزود: «تبادل افراد در حال حاضر یک مسئله بشردوستانه و یک تصمیم گیری سیاسی است که به حمایت بسیاری از کشورها  بستگی دارد و به ویژه، سازمان ملل، سوئیس و همچنین اسرائیل باید در این مبادله مشارکت داشته باشند. ما باید آنها [اسیران جنگی] را مبادله کنیم».  به گفته وی، کشورهای درگیر در این فرآیند باید "از طریق هر اهرمی"، به خصوص با توقف تجارت با روسیه و اعمال تحریم نفتی، بر مسکو فشار بیاورند.

زلنسکی "طرح بی" کی‌یف در صورت مرگ خود را فاش کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین در سخنرانی خویش در اجلاس داووس اعلام کرد که در کی‌یف، آنها در صورت مرگ یکی از رهبران اوکراین، از جمله شخص رئیس جمهور، "طرح بی" را در نظر گرفته‌اند.

زلنسکی با اشاره به اینکه اوکراین یک کشور جمهوری پارلمانی - ریاست جمهوری است، گفت: «ما از قبل برای چنین وضعیتی آماده بوده و تقسیم وظایف بین من، نخست وزیر و رئیس مجلس انجام شده است. ما می‌دانستیم که اگر ضروری شود، باید برای این روند آماده باشیم. به همین دلیل ما کابینه وزرا را به دو قسمت تقسیم کردیم تا کشور در شرایط اضطراری، از آسیب مصون بماند.»

پولیانسکی: تمایل زلنسکی برای دیدار با پوتین فقط یک شعار تبلیغاتی است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز اعلام کرد که اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین مبنی بر اینکه آماده است تنها با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه برای ادامه روند مذاکرات دیدار کند، تنها یک شعار تبلیغاتی خالص است و نه چیزی بیشتر.

این دیپلمات روس توضیح داد، مذاکرات در بالاترین سطح باید با دقت آماده سازی شود، در حالی که دستور کار باید از طرف هر دو طرف مورد توافق قرار بگیرد. به گفته وی، پیشرفت‌های کارشناسی باید قبل از شروع مذاکرات حاصل شود و در غیر این صورت، نیازی به صحبت نیست.

علاوه بر این، پولیانسکی در خصوص تعلیق روند مذاکرات با اوکراین برای رسیدن به توافق صلح نیز گفت: «مذاکرات توسط ما متوقف نشد، تماس‌هایی برای از سر گیری این روند در حال انجام است. ضمن اینکه انتظار داریم که اوکراینی‌ها به پیشنهاداتی که مدتی پیش ارائه شده بود، پاسخ دهند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل: غرب در حال ایجاد یک ارتش سایبری در اوکراین است که تمام جهان را تهدید می‌کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، دوشنبه، در نشست شورای امنیت درباره صلح و امنیت جهانی هشدار داد که کشورهای غربی در حال پمپاژ اوکراین با سلاح‌های سایبری و ایجاد ارتشی از هکرها هستند که در نهایت تهدیدی برای خود کشورهای غربی و کل جهان خواهد بود.

این دیپلمات روس گفت: «غرب همراه با پمپاژ اوکراین با تسلیحات متعارف نظامی، توزیع کنترل نشده سلاح‌های سایبری و روش‌های استفاده از آنها را نیز در اوکراین انجام داده است. مهارت‌های عملی در این زمینه به راحتی در اختیار تعداد زیادی از مردم این کشور قرار گرفته و این اقدامی بسیار خطرناک است.»

نبنزیا با اشاره به گفته [ولودیمیر] زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که بیش از 300 هزار "جنگجو" در ارتش سایبری این کشور فعالیت دارد، تاکید کرد: «در نتیجه، یک "ارتش سایبری غیرقابل کنترل" ایجاد شده که "با توسعه مهارت‌ها در اوکراین، کار به حمله به روسیه متوقف نخواهد شد. هکرهاییکه شما بسیج کرده‌اید، در سراسر جهان پخش خواهند شد و تهدیدی برای خود شهروندان کشورهای غربی خواهند بود.»

نماینده روسیه در سخنرانی خود همچنین یادآور شد که اکنون دیگر حتی رسانه‌های غربی نیز مجبور شدند اعتراف کنند که مردم غیرنظامی در شهر بوچا، نه بر اثر جراحات گلوله تفنگ، بلکه در اثر شلیک گلوله‌های توپ مورد استفاده نیروهای مسلح اوکراین جان باختند.

اردوغان: ترکیه علاقه ندارد در "نمایش" براه افتاده درباره اوکراین شرکت داشته باشد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه، پس از نشست کابینه وزیران اعلام کرد که آنکارا قصد ندارد در «نمایش» به راه افتاده درباره روند اوضاع پیرامون اوکراین شرکت کند. اردوغان گفت: «ما قصد نداریم در این نمایش سهمی داشته باشیم و روابط با روسیه دقیقاً در تمامی عرصه‌ها ادامه دارد.»

وی در عین حال تاکید کرد که طرف ترکیهای هنگام بیان مواضع خود در مورد حق حاکمیت اوکراین بر تمامی مناطق این کشور از  کی‌یف حمایت کامل می‌کند. علاه بر این، به گفته اردوغان، آنکارا صادقانه ترین تلاش‌ها را برای اجرای آتش بس و برقراری صلح در این کشور را انجام داده و در عین حال حفظ روابط سیاسی، اقتصادی و انسانی با روسیه برای ترکیه مهم است و این موضع گیری ادامه خواهد یافت.

پنتاگون: خطر کمبود تسلیحات در آمریکا به دلیل کمک نظامی به کی‌یف بسیار کم است

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون اعلام کرد که خطر خالی شدن انبارهای تسلیحاتی آمریکایی از وجود سلاح، تجهیزات نظامی و مهمات در نتیجه تحویل گسترده آنها به ارتش اوکراین نسبتاً کم است.

این مقام نظامی آمریکایی در پاسخ به این سئوال که در ارتباط با انتقال گسترده تسلیحات غربی به کی‌یف، آیا خطر کمبود مهمات، نیروهای مسلح آمریکا را تهدید نمی‌کند؟ گفت: «در حال حاضر، چنین خطری برای ما نسبتاً کم است. ارتش آمریکا انواع خاصی از تسلیحات را به عنوان "سلاح ضروری" دسته بندی کرده و همواره از ذخایر قابل اطمینان آنها اطمینان دارد.»

 ژنرال میلی تاکید کرد: «ما در این قبیل امور به خوبی عمل کرده و واشنگتن "به درستی" خطرات مربوط به تحویل در مقیاس وسیع سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین را در نظر گفته است.»

لهستان: برخی کشورهای غربی با وضعیت نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا مخالفند

یاکوب کوموچ، رئیس بخش سیاست بین المللی دفتر ریاست جمهوری لهستان اعلام کرد که تعدادی از کشورهای غربی از اعطای وضعیت نامزدی برای پیوستن به اتحادیه اروپا به اوکراین جلوگیری میکنند. با این حال، وی یادآور شد که تمام کشورهای اروپای مرکزی و شرقی قادر خواهند بود تا "مقاومت این چند کشور" در این زمینه شکسته شود.

این مقام لهستانی افزود: «تاکید می‌کنم اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و نه پذیرش آن در اتحادیه اروپا، برای کسی هزینه ندارد و ثروتمندترین کشورهای اروپایی، دلیلی برای نگرانی از این بابت ندارند.» او همچنین گفت که آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در مجمع اقتصادی داووس برای اعطای وضعیت مربوط به اوکراین، اقدامات حمایتی خاصی را انجام خواهد داد.

روز یکشنبه، کلمنت بون، نماینده وزارت امور خارجه فرانسه در امور اروپا، پیشنهاد کرد که الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن الزاماتی که اتحادیه اروپا بر کشورهای متقاضی مشخص می‌کند، ممکن است برای چندین دهه به تعویق بیفتد و روندی بسیار طولانی دارد.

پوتین: اقتصاد روسیه با وجود تحریم‌ها در برابر ضربه وارده ایستادگی کرده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آغاز مذاکرات پنج ساعته روز دوشنبه خود با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروس خود در بندر سوچی که در پشت درهای بسته انجام شد، اعلام کرد که اقتصاد روسیه با وجود اعمال تحریم‌های غربی، با عزت در مقابل این ضربه بسیار شایسته ایستادگی می‌کند و همچنان به مسیر توسعه ادامه خواهد داد.

وتین با اشاره به این نکته که "همه شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان از وضعیت ثبات اقتصادی روسیه حکایت دارند، افزود: وضعیت اقتصادی کشور مستلزم تلاش ویژه مقامات روسی است، هرچند در شرایط کنونی کار آسانی نیست ولی در مجموع این تلاش‌ها نتیجه مثبت دارد".

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.