ترامپ: بحران اوکراین احتمالا به جنگ‌ جهانی سوم ختم می‌شود


دونالد ترامپ در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که وضعیت در اوکراین می‌تواند "بدتر" شود و این وضعیت احتمالا به "جنگ جهانی سوم" ختم خواهد شد؛ همچنین وی خواستار کاهش قیمت‌ها در حوزه انرژی شد، اقدامی که به گفته ترامپ، روسیه را "تضعیف" خواهد کرد.

5/29/2022 12:48:20 PM
کد خبر: 8662

دونالد ترامپ در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که وضعیت در اوکراین می‌تواند "بدتر" شود و این وضعیت احتمالا به "جنگ جهانی سوم" ختم خواهد شد؛ همچنین وی خواستار کاهش قیمت‌ها در حوزه انرژی شد، اقدامی که به گفته ترامپ، روسیه را "تضعیف" خواهد کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه خطاب به حامیانش در وایومینگ گفت: «کل کشور اوکراین محو خواهد شد. به دلیل حماقتی که وجود دارد، احتمالا این جنگ، به جنگ جهانی سوم ختم شود.»

ترامپ مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین به واسطه پولی که این کشور از فروش منابع انرژی به دست می‌آورد، در حال "قدرتمندتر" شدن است.

وی افزود: «از آنجایی که آنها پول بسیار زیادی کسب می‌کنند، ارزش روبل مثل همیشه بالاست. اگر می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید بهای نفت و قیمت انرژی را پایین بیاورید.»

به گفته این رئیس‌جمهوری سابق، بهای نفت به ازای هر بشکه در برخی از قسمت‌های ایالات متحده به ۹ دلار رسیده است.

وی مدعی شد که اگر او رئیس‌جمهور بود تمامی مشکلات مربوط به حوزه نفت قابل حل بود و ایالات متحده از روسیه و عربستان سعودی در این مسیر سبقت می‌گرفت و دیگر نیازی به کمک ونزوئلا نبود. وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر او به کار خود ادامه می‌داد نه پکن و نه مسکو "نمی‌توانستند هیچ اقدام نظامی انجام دهند."

ترامپ افزود: «هنگامی که جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا رئیس‌جمهور بود، آنها گرجستان را از دست دادند، زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور بود، آن‌ها کریمه را از دست دادند و در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، آنها همه چیز را از دست دادند و در دوره ترامپ آنها هیچ‌ چیزی از دست ندادند. همین مساله در مورد چین هم صدق می‌کند.»

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که در زمان ریاستش هم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و هم به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هشدار داده بود که اگر مسکو و پکن "اقدامات نظامی" انجام دهند، آمریکا به آن‌ها "ضربه بسیار سختی" خواهد زد.

ترامپ افزود: «مطمئن نیستم که آیا آن‌ها حرف‌های من را باور کردند یا خیر... حتی اگر ۵ درصد هم باور کرده باشند، کافیست. تنها چیزی که چین را از تایوان دور نگه می‌دارد این است که وضعیت روسیه را مشاهده کند و ببیند که این کشور چقدر "ضعیف" عمل می‌کند.»

این رئیس‌جمهوری سابق در ادامه سخنرانی خود اظهار کرد که "واشنگتن به ناتو کمکی نخواهد کرد."

دونالد ترامپ خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «شما متخلف هستید، میلیاردها میلیارد دلار بدهکار هستید.»

هنگامی که یکی از اعضای ناتو از او پرسیده بود «آیا این بدان معناست که اگر ما هزینه‌های نظامی را افزایش ندهیم و در این صورت روسیه به ما حمله کند، آیا شما از ما محافظت نخواهید کرد؟» ترامپ در پاسخ به این سوال جواب داد: «درست است؛ ما از شما محافظت نخواهیم کرد.»

دونالد ترامپ در پایان سخنرانی از «لیز چنی»، نماینده جمهوری‌خواه وایومینگ به دلیل "دوست داشتن جنگ‌های بی‌پایان، بی‌منطق و خونین" انتقاد کرد. وی افزود: «این نماینده تلاش می‌کند تا ما را به جنگ‌ با روسیه و یا هر کشور دیگری بکشاند.»

این نماینده جمهوری‌خواه از تلاش‌های ایالات متحده درخصوص حمایت از اوکراین استقبال کرده است، اما این در حالیست که دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر از قانونگذاران آمریکا به دلیل ارائه کمک‌ ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین انتقاد کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.