خاطره‌ای از مهربانی و لطف امام رضا (ع) از زبان آیت الله بهجت


یکی از القابی که در شأن امام رضا علیه السلام وارد شده لقب «رئوف» است. چنان‌چه امام جواد علیه السلام خطاب به پدر بزرگوارشان می‌فرمایند: «…السَّلَامُ‏ عَلَی‏ الْإِمَامِ‏ الرَّءُوف ‏…».

5/31/2022 1:50:03 PM
کد خبر: 8673

به گزارش سارنا به نقل از مهر، در آستانه فرارسیدن دهه کرامت هستیم و روزهای آینده فضای کشور بیش از هر زمان دیگر عطر و بوی رضوی می‌گیرد. یکی از القابی که در شأن امام رضا علیه السلام وارد شده لقب «رئوف» است. چنان‌چه امام جواد علیه السلام خطاب به پدر بزرگوارشان می‌فرمایند: «…السَّلَامُ‏ عَلَی‏ الْإِمَامِ‏ الرَّءُوف ‏…» رئوف بودن صفتی است که با لطف، مهربانی و مهرورزی نسبت به دیگران گره خورده، و مرحوم علامه طباطبایی در این لقب امام رضا علیه السلام می‌فرمودند: «همه امامان معصوم علیهم السلام رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا علیه السلام ظاهر است.» و نیز می‌فرمودند: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی علیه السلام می‌شود، مشاهده می‌کند که از در و دیوار حرم آن امام، رأفت می‌بارد.»

آنچه در ادامه خواهید دید، روایت حضرت آیت الله محمد تقی بهجت از جلوه‌هایی از رأفت و مهربانی امام رضا (ع) است:

آیت الله بهجت می‌گویند: «یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد. می‌گفت: «مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او می‌شدیم. پنجره را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیه‌السلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیه‌السلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد. گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم. گفت: خب به سلامتی! تو استعدادت (استعداد معنوی) خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی. [با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت خارج کرد و گفت: ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند».

بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیه‌السلام] است. میت و حی بودن در پیش‌گاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] این‌ها (اهل‌بیت) نیست، در غیر اینهاست.» (درس خارج فقه، کتاب الصلاة، ١٣٧٧/١٢/٠۴)

سمانه نوری زاده قصری

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.