کلاهبرداران این بار پاسخ‌های اشتباه به دانش‌آموزان دادند!/ روایت تقلب پیشرفته با ماسک


برخی دانش‌آموزان برای تقلب کردن، خیلی زحمت می‌کشند؛ به عنوان مثال در یکی از امتحانات امسال، دانش‌آموزی ابزار تقلب را با ظرافت روی ماسک تعبیه کرده بود که البته شناسایی شد و نمره‌اش هم صفر شد!

6/8/2022 11:30:17 AM
کد خبر: 8685

به گزارش سارنا به نقل از فارس، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد، رشته‌های شاخه‌ نظری دوره دوم متوسطه در نوبت امتحانی خرداد ماه سال تحصیلی 1401ـ1400 از اول خرداد آغاز شد و در حال برگزاری است.

تاکنون دانش‌آموزان پایه دوازدهم در 6 روز امتحان نهایی دادند و در دروس تعلیمات دینی 3، علوم و معارف قرآنی 3، هندسه 3، ریاضی 3، تاریخ 3، شیمی 3، عربی 3، احکام 3، سلامت و بهداشت، حسابان 2، زیست‌شناسی 3، فلسفه 2، فیزیک 3، ریاضی و آمار 3 امتحان نهایی برگزار شده است.

امتحان نهایی بعدی نیز فردا 19 خرداد در دروس عربی، زبان قرآن 3 و علوم  فنون ادبی 3 برگزار می‌شود. 

* راه‌های لو رفتن سؤالات امتحانی بسته است

هنوز امتحانات نهایی شروع نشده بود که برخی فرصت‌طلبان و سودجویان با ایجاد کانال‌های مختلف، ادعا کردند که پاسخ سؤالات امتحان نهایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. 

البته آموزش و پرورش راه‌های لو رفتن سؤالات امتحانی را بسته است. سؤالات امتحانی در قرنطینه مرکزی طراحی و آماده می‌شود و طراحان تا پایان امتحان در قرنطینه می‌مانند.

این سؤالات یک ربع قبل از شروع هر امتحان به صورت الکترونیکی و رمزدار در اختیار رئیس حوزه امتحانی قرار می‌گیرد و رئیس حوزه، فایل را به افراد در قرنطینه حوزه امتحانی می‌دهد که این افراد مسؤول کپی سؤالات هستند و تا پایان امتحان نیز از قرنطینه خارج نمی‌شوند.

سؤالات کپی شده به صورت مُهر و موم شده، 5 دقیقه قبل از شروع امتحان در اختیار رئیس حوزه قرار می‌گیرد که در زمان امتحان، باز می‌شود و در حقیقت با این روند، امکان لو رفتن سؤالات امتحانی نیست.

* کلاهبرداران چگونه پاسخ سؤالات را به دانش‌آموزان می‌رسانند

کلاهبرداران و سودجویان هم قبل از شروع امتحان، دسترسی به سؤالات ندارند اما عملیات آنها بعد از شروع امتحان آغاز می‌شود؛ آنها در کانال‌های خود، روش‌های تقلب را معرفی می‌کنند و آموزش تقلب می‌دهند. 

در ابزار تقلب از پاک‌کن، خودکار و ساعت هوشمند تا خیلی وسایل دیگر به چشم می‌خورد که البته با قیمت‌های متفاوت از دست دوم به مبلغ 100 هزار تومان تا ابراز نو که از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 12 میلیون تومان است، می‌توان خریداری کرد.

بعد از خرید کردن، حالا نوبت تقلب است که کلاهبرداران و سودجویان، در کانال‌های خود به آموزش تقلب کردن می‌پردازند و به دانش‌آموزان می‌گویند که چگونه تقلب کنند تا از چشم مراقبان دور بمانند.  

بعد از آن، فقط لازم است که دانش‌آموزان، وسایل تقلب را تهیه کرده و به سرجلسه امتحان برسانند و از این مرحله به بعد دیگر، پاسخ سؤالات را دریافت می‌کنند!

* وضعیت دانش‌آموزانی که به جای درس خواندن، تقلب می‌کنند

دانش‌آموزانی که به جای درس خواندن به کانال‌های این سودجویان و کلاهبرداران اعتماد کردند تاکنون خیلی گرفتار شدند؛ اولا که باید ابزار تقلب را بخرند، کلی استرس برای ورود این وسیله به جلسه امتحانی را سر بگذرانند و تازه اگر سؤالات به دست سودجویان رسیده باشد و بتوانند پاسخ‌ها را به آنان برسانند. 

در چند امتحان اول، تعدادی از دانش‌آموزانی که تقلب کرده بودند، شناسایی شدند و نه تنها نمره آن درسشان صفر شد بلکه برای به مراجع بالاتر برای پیگیری این موضوع معرفی شدند. 

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس از شناسایی این دانش‌آموزان در امتحانات قبلی خبر داد و گفت: تعدادی از این کانال‌ها نیز شناسایی شدند و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط برای برخورد با آنها اقدام شد. 

وی همچنین از کمیته پیشگیری از تقلب در امتحانات در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این کمیته نیز با حضور دستگاه‌ها مربوط تشکیل شده است. 

* تقلب پیشرفته با ماسک!

برخی دانش‌آموزان برای تقلب کردن، کلی هم زحمت می‌کشند؛ مثلا در یکی از امتحانات، دانش‌آموزی ابزار تقلب را با ظرافت روی ماسک تعبیه کرده بود و البته توانست از کنترل جلوی درب حوزه امتحانی هم گذر کند. 

اما سرجلسه امتحان شناسایی شد. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص این دانش‌آموز به خبرنگار فارس گفت: مراقبان امتحان تمام دانش آموزان را زیر نظر می‌گیرند و متوجه رفتار غیرعادی این دانش‌آموز شدند که در همان جلسه، شناسایی شد و ابزار تقلب هم ضبط شد. 

* کلاهبرداران این بار پاسخ‌های اشتباه به دانش‌آموزان دادند!

اما اتفاقی که در امتحان نهایی روز گذشته افتاد، ماجرای جدیدی بود؛ این بار سودجویان، پاسخ‌های اشتباه را برای دانش‌آموزانی که تقلب می‌کردند، ارسال کردند. چرا که سؤالات را نداشتند!

با پیگیری مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، راه اکثر کانال‌های تقلب بسته شده است و امکان ارسال سؤال از سرجلسه امتحانی فراهم نیست. تا کنون نیز دانش‌آموزانی که تقلب کرده‌اند، شناسایی شدند و نمره امتحانی‌شان هم صفر شده است ضمن اینکه جریمه‌هایی نیز وجود دارد!

اینکه چرا برخی دانش‌آموزان به جای درس خواندن رو به تقلب می‌آورند؛ آن هم تقلبی که با استرس و گرفتاری صفر شدن امتحانات همراه است، موضوعی است که در گزارش‌‌های بعدی به آن می‌پردازیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.