تحولات اوکراین| تکذیب تلاش رهبران غربی برای سوق‌دادن زلنسکی به مذاکره با مسکو/ روسیه صادرات محصولات غذایی به آفریقا و خاورمیانه را افزایش می‌دهد


رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول تهدید قحطی در جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است، ولی مسکو مخالفتی با عضویت احتمالی اوکراین در آن ندارد، برای اینکه اتحادیه اروپا به‌خلاف ناتو یک بلوک نظامی نیست.

6/18/2022 1:43:39 PM
کد خبر: 8721

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که جنگ همیشه یک تراژدی بوده است و عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس، تصمیمی از روی اجبار از سوی مسکو است و این کشور ناخواسته به این سمت کشیده شده و چاره‌ای جز پاسخگویی به شرایط نداشته است.

رهبر روسیه روز جمعه در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تأکید کرد که از نقطه‌نظر حقوقی، عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس کاملاً با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد. وی توضیح داد: «زمانی که کوزوو از صربستان جدا شد، دیوان بین‌المللی دادگستری تحت فشار کشورهای غربی این تصمیم را اعلام کرد که "طبق منشور سازمان ملل، زمانی که یک سرزمین از کشوری جدا می‌شود، لازم نیست از مقامات مرکزی آن اجازه بگیرید."، این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری است و در خصوص کوزوو اعمال شد که البته یک ماهیت کلی دارد، بنابراین، جمهوری‌های دونباس هم نباید از مقامات کی‌یف برای استقلال اجازه بگیرند.»

وی همچنین گفت که فدراسیون روسیه حاضر نیست کودتای خونین اوکراین در سال 2014 را که عامل مشکلات امروزی است، فراموش کند.
وی ادامه داد: «اظهارات درباره "انتخاب متمدنانه" اوکراین به‌نفع غرب، در واقع تلاش آنها برای استفاده و غارت این کشور را پنهان کرده است. ایالات متحده در سال 2014 باید اوکراین را به برگزاری انتخاباتی شفاف دعوت می‌کرد و از کودتای انجام‌شده در کی‌یف حمایت نمی‌کرد.»

ولادیمیر پوتین تمامی تحریمهای اعمال‌شده علیه روسیه را دیوانهوار، بدون فکر و نسنجیده ارزیابی و تأکید کرد که تنها هدف آنها تأثیرگذاری بر اقتصاد روسیه و تحت فشار قرار دادن مسکو است، البته این اقدام نتیجه نداد. وی با اشاره به روشهای آشکار فشار بر روسیه یادآور شد: «نابودی زنجیرههای تجاری، خروج اجباری شرکت‌های غربی از بازار روسیه، مسدود شدن دارایی‌های ما و آسیب رساندن به صنعت، توان مالی و استانداردهای زندگی مردم روسیه، هدف این تحریمهاست، با این حال، این اقدام موفق نشد.»

رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول قحطی‌ای که جهان را تهدید می‌کند، دانست و گفت که این بحران جهانی باید بر وجدان دولت ایالات متحده و مقامات اتحادیه اروپا سنگینی کند.
وی در عین حال گفت که فدراسیون روسیه با تضمین امنیت غذایی داخلی خود که اولویت دولت است، می‌تواند صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی به سایر کشورها را افزایش دهد که در وهله نخست، صحبت بر سر کشورهای آفریقایی و منطقه خاورمیانه است.

پوتین یادآور شد که روسیه در صادرات غلات از اوکراین دخالت نمی‌کند، ولی در عین حال، امنیت اسکورت کشتی‌های غیرنظامی را تضمین خواهد کرد.

رهبر روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است که این مسئله عواقب منفی برای کشورهای اروپایی در پی خواهد داشت.
به‌گفته وی، روسیه مخالف عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا
 نیست، برای اینکه این اتحادیه، به‌خلاف ناتو، یک بلوک سیاسی است و یک سازمان نظامی نیست و این تصمیم مستقل هر کشوری است که به انجمنهای اقتصادی بپیوندد یا نپیوندد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

12:45- حمایت مرکل از تصمیم خود برای ساخت پروژه "نورد استریم 2"

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان از تصمیم خود برای ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 در دریای بالتیک دفاع کرد. مرکل در گفتگویی تصریح کرد: من به تغییر از طریق تجارت اعتقاد نداشتم، بلکه به ارتباط از طریق تجارت آن هم با دومین قدرت بزرگ هسته‌ای در جهان اعتقاد داشتم. اما این تصمیم آسانی نبود. ایده من در آن زمان این بود که اگر نورد استریم 2 فعال باشد، پوتین دیگر گاز را از طریق اوکراین تحویل نخواهد داد یا حتی به آن حمله نخواهد کرد.

مرکل خاطرنشان کرد که روسیه سپس در 24 فوریه به اوکراین حمله کرد، زمانی که گاز هنوز از طریق نورد استریم 2 جریان نداشت. مرکل گفت: از این نظر، گاز یک سلاح نبود.‎

12:33- لهستان خواستار اعمال بسته تحریمی هفتم علیه روسیه شد

لهستان برای تشدید بیشتر اقدامات تنبیهی علیه روسیه فشار می آورد. «این در مورد گسترش تحریم ها است. "لوکاس جاسینا"، سخنگوی وزارت خارجه لهستان، به روزنامه آلمانی دی ولت گفت: از دیدگاه ما، بسته هفتم تحریم‌ها باید هر چه سریع‌تر اجرا شود.

مارسین پرزیداچ، معاون وزیر امور خارجه لهستان درباره محتوای بسته تحریمی احتمالی هفتم به این روزنامه گفت: ما می خواهیم به طور کامل از صادرات فناوری اروپا به روسیه جلوگیری کنیم. علاوه بر این، باید اقدامات بیشتری علیه بانک های روسی و کانال های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست روسیه انجام شود. ‎

12:19- هشدار فدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان درباره کاهش عرضه گاز از روسیه

یاسمین فهیمی، رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان، با نگرانی شدید به توقف تدریجی گاز روسیه نگاه می کند. فهیمی به خبرگزاری آلمان گفت: با این کار، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تلاش می‌کند تا آلمان را در تنگنا قرار دهد.  وی تاکید کرد که چشم انداز یک زمستان گرم بی دغدغه در حال کاهش است. در این شرایط اضطراری همه محدودیت ها را احساس خواهیم کرد.

شرکت دولتی روسیه گازپروم اخیرا حجم عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم دریای بالتیک را کاهش داده و دلیل آن را تاخیر در تعمیر توربین های کمپرسور از طرف شرکت زیمنس عنوان کرد.‎

11:56- پنتاگون فروش پهپادهای مدرن آمریکایی به اوکراین را متوقف کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایالات متحده قرارداد فروش پهپادهای نوع MQ-1C "عقاب خاکستری" (Gray Eagle) به اوکراین را به دلیل نگرانی از افتادن تجهیزات آنها به دست متخصصان روسی متوقف کرده است. 

این گزارش می‌گوید: «اعتراض به صادرات این نوع پهپادها ناشی از این نگرانی است که رادار و تجهیزات نظارتی نصب شده به روی آنها می‌تواند در صورت افتادن به دست روسیه، خطر امنیتی برای ایالات متحده ایجاد کند». 

به گفته منابع خبری، قرارداد فروش چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ-1C ، ملقب به "عقاب خاکستری" (Gray Eagle) به ارزش هر کدام، 10 میلیون دلار توسط کاخ سفید تایید شده، ولی اکنون در پنتاگون در حال بررسی این مسئله هستند. منابع این آژانس زمان دقیق تصمیم گیری نهایی در این رابطه را اعلام نکردند.

11:45- پیشنهاد جانسون درباره آموزش سریع نظامیان اوکراینی

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون در جریان سفر روز جمعه خود به کی‌یف، به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، برنامه آموزشی سریعی برای نیروهای نظامی اوکراینی را پیشنهاد کرده است. 

نخست وزیر انگلستان پیشنهاد داده که یک برنامه آموزشی گسترده برای نیروهای اوکراینی با توانایی آموزش 10 هزار سرباز طی 120 روز مورد اجرا گذاشته شود. به گفته وی، بریتانیا می‌تواند یک برنامه بسیار سازنده را هدایت کند که اساساً توازن قدرت در جبهه نبرد با روسیه را تغییر دهد و به نیروهای مسلح اوکراین توانایی رزمی لازم برای پیروزی را می‌دهد. 

در طول عملیات آموزشی قبلی، تحت عنوان اوربیتال (Orbital)، انگلیس با اعزام مربیان نظامی بیش از 22 هزار نیروی نظامی اوکراینی را از سال 2015 به اینطرف آموزش داده است. در چارچوب بخشی از برنامه جدید آموزشی، نیروهای نظامی اوکراینی در خارج از این کشور آموزش خواهند دید.

کرملین امکان ادامه مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ممکن دانست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است همچنان ادامه یابد. به‌گفته وی، البته هنوز هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

سخنگوی کرملین این مسئله را در تفسیر این مسئله بیان کرد که اطلاعاتی در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای دولتی روسیه که در مذاکرات قبلی بین هیئت‌های روسیه و اوکراین شرکت داشت، از ادامه احتمالی گفتگوها صحبت کرده است.

در این رابطه، دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که هنوز زمان دیپلماسی برای حل‌وفصل اوضاع در اوکراین و دونباس فرا نرسیده است. پیش از این و پس از سفر رهبران کشورهای اروپایی به کی‌یف، اطلاعاتی نیز در خصوص نزدیک شدن به مذاکرات با طرف روسی در اوکراین منتشر شده است.

تکذیب شایعات درباره تلاش رهبران غربی برای سوق‌دادن زلنسکی به مذاکره با مسکو

سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، در جریان سفرشان به کی‌یف و «پشت درهای بسته»، هیچ تلاشی برای متقاعد کردن ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین برای نشستن بر سر میز مذاکره با روسیه انجام ندادند.

به‌گفته وی، رهبران اروپایی به‌عکس، روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک تأکید کردند که تنها اوکراین می‌تواند به‌طور مستقل تعیین کند که چه‌زمانی و تحت چه شرایطی بر سر میز مذاکره با روسیه بنشیند، علاوه بر این، شرکای غربی علاقه‌مند هستند که اوکراین در سودمندترین موقعیت مذاکره قرار بگیرد و در این راستا به حمایت همه‌جانبه خود از اوکراین ادامه خواهند داد.

نمایندگان کشورهای آسیایی و آفریقایی به اوکراین پیشنهاد توقف مقاومت را دادند

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مقاله‌ای که برای مجله "فارین افرز" (Foreign Affairs) نوشته است، با اعلام اینکه برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی مؤدبانه به کی‌یف پیشنهاد داده‌اند که از مقاومت در برابر روسیه دست بردارد، یادآور شد که درخواست‌های اخیر برای سازش با مسکو، محصول جانبی خستگی فزاینده از بحران کنونی است، ولی اوکراین مردم، سرزمین و حاکمیت خود را به‌ازای صلح اسمی قربانی خواهد کرد.

وی افزود: "این یک پیشنهاد غیرقابل تصور است، البته استدلال آنها ساده است؛ آنها می‌خواهند غلاتی که به‌دلیل محاصره دریایی روسیه در بنادر ما به دام افتاده است آزاد شود و به دست آنها برسد، ولی این کشورها مایلند اوکراین استقلال خود را برای به دست آوردن غلات قربانی کند."

به‌عقیده کوله‌با، سازش با روسیه به مقامات مسکو شجاعت خواهد داد تا «روسیه به سایر نقاط جهان نیز حمله کند و قوانین مربوط به نظم جهانی را بازنویسی کند». وی در عین حال یادآور شد که در نهایت هر درگیری دیر یا زود از راه دیپلماسی خاتمه می‌یابد.

سفیر روسیه: سقوط نظم آمریکایی منشأ درگیری بر سر اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا معتقد است که منشأ بحران کنونی در جهان که پیرامون روند اوضاع اوکراین به‌وجود آمده است، در افول الگوی نظم جهانی آمریکایی‌محور است.

این دیپلمات در مقاله‌ای در نیوزویک نوشت: «ماهیت جهانی آنچه در حال رخ‌دادن است نشان می‌دهد که ریشه‌های درگیری کنونی در اوکراین نیست. این افول نظم جهانی آمریکامحور است و به‌طور دقیق‌تر شکست تلاش ایالات متحده برای حفظ نقش سلطه‌گری خود و ادعای آمریکا به‌عنوان "ستاره راهنما" برای همه کشورهاست.»

به‌گفته این دیپلمات، طبقه حاکم آمریکا نباید روسیه را به‌عنوان یک عامل نظام‌ساز در نظم جهانی و منافع این کشور نادیده می‌گرفت. آنتونوف گفت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده خود را به پیروزی در جنگ سرد متقاعد کرد، ولی یک سری اشتباهات محاسباتی جدی از سوی نخبگان آمریکایی، باعث این برداشت اشتباه شده و وضعیت کنونی در جهان را رقم زده است.

زاخارووا: اوکراین دیگر قادر نخواهد بود مرزهای قدیمی خود را حفظ کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با اسکای نیوز عربی اعلام کرد که اوکراین دیگر در مرزهای سابق خود وجود نخواهد داشت. وی گفت: «اوکراینی که شما و ما آن را با مرزهای قبلی‌اش می‌شناختیم، در آینده دیگر وجود نخواهد داشت، این مسئله امکان ندارد و این یک واقعیت آشکار است.»

زاخارووا همچنین تأکید کرد که مسکو تا رسیدن به اهداف تعیین‌شده به عملیات ویژه در اوکراین ادامه خواهد داد و مقامات کی‌یف را متهم کرد که مذاکرات صلح را به بن‌بست رسانده‌اند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.