به گزارش سارنا به نقل از مهر، آخرین روز از هفته قوه قضائیه امسال به نام «خدمت، ایثار» نامگذاری شده است بر این اساس موضوع خدمت رسانی به مردم از سوی قوه قضائیه قابل بررسی است.
اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضائی، گماردن نیروهای کارآمد و جهادی، ارج نهادن به خدمات قوهقضاییه پاکدامن و درعینحال برخورد قاطع با تخلفات؛ ارتباط با متن مردم ازجمله انتظاراتی بود که رهبری در حکم انتصاب اژهای مطرح کردند.
علاوه بر تأکیدات رهبری در حکم انتصاب اژه ای، موضوع مردمی بودن مسئلهای است که در سند تحول قضائی هم به آن اشاره شده است. بر این اساس تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ارتقا «سامانه ارتباطات مردمی» به پنجره واحد سامانههای مردمی، تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در آن، تعیین موعد مقرر برای پاسخگویی، داده کاوی اطلاعات سامانه به منظور شناسایی شعب، اشخاص و رویههای پر ارجاع و گزارش عملکرد سالانه سامانه به «شورای عالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، سازمانهای تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استانها میان مدت) بخشی از وظایفی است که سند تحول قضائی بر عهده دستگاه قضا نهاده است.
اگر چه موضوع دیدارهای مردمی مبحثی است که در دورههای پیشین قوه قضائیه هم مطرح بود اما پس از دوره مرحوم شاهرودی که فتح بابی برای ملاقاتهای مردمی صورت گرفت این مهم در دوره تحول قضائی جدید هم رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.
تحقق دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر حضور مسئولان عالی قضائی میان مردم و ارتباط با آنها
بر همین اساس، علی اصغر رفاهی در در خصوص عملکرد اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه از تیرماه ۱۴۰۰ و دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: از تیرماه ۱۴۰۰ تا ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ از طریق راههای ارتباطی اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اقداماتی جهت رسیدگی به درخواستهای مردم انجام شده است به طوری که ۱۶۵ هزارو ۷۲۱ مورد از طریق تارنمای اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، ۵۲ هزار و ۳۰۱ مورد از طریق مراجعان حضوری، ۸۸ مورد تجمعات، ۱۷۹ هزار و ۶۳۲ مکاتبات و نامههای پستی، ۳۸ هزار و ۵۲۸ پیگیریهای تلفنی، ۸ هزار و ۱۳۰ تعداد افراد ملاقات شده حوزه مدیریت و رؤسای ادارات، ۱۳ هزار و ۲۵۵ مکاتبات مرتبط با سفرهای استانی و بازدیدها بوده که در مجموع ۴۵۷ هزار و ۶۵۵ مورد اقدامات توسط اداره کل ارتباطات مردمی ارائه شده است.
وی افزود: از تیرماه ۱۴۰۰ تا ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ رؤسای سابق و فعلی قوه قضائیه سفرهای استانی و همچنین بازدیدهای استانی از دادگستریهای شهرستانهای استان تهران داشتند که در این سفرها تعداد ۱۳ هزار و ۲۵۵ نامه و درخواست دریافت شده است.
مدیرکل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: سفرهای استانی که رؤسای سابق و فعلی قوه قضائیه داشتهاند شامل استانهای ایلام، قزوین، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و همچنین بازدیدهایی از دادگستری بهارستان، امامزاده صالح، شهر قدس، دادگستری قرچک، ندامتگاه دماوند، شهرری، دادسرای سعادت آباد، بازدید از زندان ساری و همچنین درخواستهای واصله از ستادهای انتخابی و یگان حفاظت بوده است.
رفاهی در ادامه گفت: تعداد ۳۷ جلسه ملاقات مردمی تا پایان سال ۱۴۰۰ و دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ با مسئولان عالی قضائی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه برگزار شد که ۴۴۳ نفر ملاقات شدند.
مدیرکل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره آمار گزارش ملاقات مردمی مقامات قضائی سراسر کشور اظهار کرد: با عنایت به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس دستگاه قضا و مسئولان عالی قوه قضائیه مبنی بر ارتباط با مردم و حضور در میان آنان مکاتبهای با رؤسای کل دادگستری استانها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی استانها با مردم صورت پذیرفت و مقرر شد ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه وصول و به رئیس قوه قضائیه ارسال شود.
وی در ادامه گفت: در مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۳۱۶ هزارو ۱۸۷ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که از این تعداد ۹۹ هزارو ۷۳۶ مورد متعلق به رؤسای کل دادگستری استانها و تعداد ۷۱ هزارو ۲۱ مورد متعلق به دادستانها عمومی و انقلاب مراکز استانها است.
رفاهی در خصوص آمار درخواستهای مردمی دریافت شده در نماز جمعه بیان کرد: طبق دستور رئیس قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) تعبیه شده همچنین هر هفته دو تا سه کارشناس از اداره کل در میز خدمت به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و در نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاعرسانی صورت میگیرد که تا پایان ماه سال ۱۴۰۰ و دو ماه ابتدای ۱۴۰۱ – ۵۱۰ مورد درخواست مردمی دریافت شده است.
نظر بدهید