در نشست‌های تخصصی مدیران سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد؛

سازمان هیأت و تشکل‌های دینی رسماً آغاز به کار کرد


نشست‌های تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور مدیر و معاونین سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمان‌های تابعه و مدیران کل اداره تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار شد.

7/5/2022 8:29:55 AM
کد خبر: 8820

به گزارش سارنا به نقل از مهر، نشست‌های تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد با حضور رئیس و معاونین سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمان‌های تابعه و مدیران کل اداره تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار شد که سومین روز آن به طور اختصاصی به موضوع سازمان هیأت و تشکل‌های دینی اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این نشست از لزوم تلاش و همراهی با مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد خبر داد و بیان داشت: ما خودمان پیش از اینکه پشت این صندلی‌ها بنشینیم، جزو مجموعه‌های مردمی بودیم، اما شاید الان کمتر اهتمام لازم را به آن داریم؛ حال آن‌که چه مکان تبلیغی مردمی‌تری از هیأت وجود دارد؟

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در محرم و صفر مداحان ما باید نوحه‌هایی بخوانند که با رویکرد جهاد تبیین زمزمه بچه هیأتی‌های کشور بشود، گفت: برای آوردن مردم باید کار کنیم اگر مردم را پای کار و در میدان بیاورید موازنه را تغییر می‌دهید مردم باید پای کار بیایند و جزیره جهاد تبیین را فتح کنند، امام حسن (ع) در برهه‌ای از تاریخ، به تنهایی ۴ هزار نفر را پای کار جهاد برای اسلام آوردند. نمی‌توان در جنگ گفت من آر پی جی دارم پس رادار نمی‌خواهم، ما در جنگ فرهنگی و نرم هستیم هم باید فیلم سینمایی بسازیم هم مردم را پای کار بیاوریم نمی‌توان گفت مردم را می‌آورم ولی فیلم نمی‌سازم!

چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟

وی با اشاره به اینکه چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟ ادامه داد: نشر خوبی‌ها بسیار لازم است و حتی مردم اکنون لازم دارند و می‌خواهند از خوبی‌ها هم بشنوند. دشمن به شدت از طریق فضای مجازی در حال هجمه به ماست پس به جای خالی کردن آب ابتدا آب راهه را ببندید، مردم را در همین حوزه پای کار بیاورید.

قمی بیان کرد: صعود ۴۰ ساله باید مانند انسان ۲۵۰ ساله به شاگردان تدریس شود. برگ برنده زمانی بالا می‌آید که به قول امام همه مردم تبلیغ کنند، باید کاری کنیم که خود این بچه‌ها و جوانان در دانشگاه‌ها بروند و مشغول تبلیغ شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی راهپیمایی و اقامه عزا را فعل اجتماعی و کنش تبیینی دانست و تکمیل کرد: اگر امام جماعت در هر محله ۱۰۰ تبیین‌گر نداشته باشد امامت او خدشه‌دار است، هیئاتی که در آن ۱۰ نفر وظیفه تبیینی نداشته باشند در کارشان اشکال وجود دارد.

ذات هیأت توجه به مسئله مردم است

وی با بیان اینکه این‌طور برداشت می‌شود که مسئول حاکمیتی هیأت‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی است افزود: به لحاظ دسترسی به مردم مسئله هیأت بسیار حائز اهمیت است، پدیده هیأت به گستره وسیعی از مردم دسترسی دارد و نقش دلدادگی این ملت به حضرات معصومین علیهم السلام به‌خصوص سیدالشهدا در پیشبرد این نهضت برای ما مهم بوده و واقعاً اعتقاد داریم که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است. جز مهمی از پازل فرهنگی - تبلیغی همین هیأت‌ها هستند.

قمی با اشاره به پیشرفت چشمگیر برخی حوزه‌های سازمان، تکمیل کرد: برای برخی امور، یک اداره کل کافی نبود و همچنین مجموعه‌های بسیار و مستقلی داشتیم و این ارتقا و انسجام سازمان را تحت‌تأثیر قرار می‌داد، برای مثال برخی امور مربوط به مداحان، شاعران و باقی فعالان زیست بوم هیأت وجود دارد که باید به انجام برسد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: یک سازمان ملی باید برای حمایت از هیأت‌ها ایجاد شود که البته زیرنظر سازمان تبلیغات خواهد بود، از آنجا که این سازمان هیأت، نمی‌تواند تنها با یک نماینده در یک استان به انجام وظیفه بپردازد ما از نیروهای مردمی و هیأتی خود استان، قصد استفاده داریم که بر همین اساس شورای هیأت‌های مذهبی پیشنهاد شده است.

قمی با تأکید بر اینکه هیأت، مجموعه مردمی پایدار با هزینه‌های مردمی است، متذکر شد: ذات بحث هیأت توجه به مسئله مردم است ما هم بر این اساس قصد تصدی‌گری در این حوزه را اصلاً نداشته و نخواهیم داشت. مسئله ما شکر و قند هیأت‌ها نیست. در هیأت باید جهاد تبیین راه انداخت و اکنون ابتکار، خلاقیت و منابع لایزال دست مجموعه‌های مردمی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدال نوکری اهل‌بیت را به گردن ما آویخته است اما هنوز فرصت پرداخت جدی به این موضوع پیش نیامده بود، تکمیل کرد: از مهم‌ترین محورهای سازمان در تأثیرگذاری بر اذهان عمومی هیأت‌ها هستند.

کارکردهای هیأت‌ها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد

در ادامه حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور با تاکید بر اینکه هیأت‌های پر ظرفیتی در کشور وجود دارد اظهار داشت: اگر به خانواده بزرگ هیأت، توجه لازم بشود با توجه به اینکه از اکثر اقشار و تخصص‌ها در این جریان وجود دارد، می‌توان اقدامات حائز اهمیتی انجام داد. البته نباید بدون در نظر گرفتن باورهای القا شده توسط دشمن، مسئله هیأت را بررسی کرد.

وی ادامه داد: چندین مشکل اساسی در این حیطه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود؛ اولین آنها که در تهران و شهرهای بزرگ جدی‌تر است سلبریتی محوری خصوصاً مداح محوری است. مشکل دوم عدم ارتباط موثرین با جامعه هدف است و دیگری عدم وجود نگاه صحیح در به‌کارگیری تشکل‌های مردمی است، به‌عنوان‌مثال باید گفت پیش‌ازاین تشکیل شورای هیأت در شهرها برای برخی باورپذیر نبود ولی این موضوع با اهتمام سازمان رقم خورد.

باباخانی بیان کرد: اکنون برخی از هیأت‌ها از رسالت اصلی خود دور مانده‌اند، یعنی هیأت برپا می‌شود برای اینکه مجلس برپا شود! مشکل دیگر ما عدم توجه به کسوت‌ها است. همچنین تولید محتوای ما هم مطلوب نیست برای مثال اشعار مربوط به انقلاب اسلامی در هیأت‌ها به آن شکل و مقداری که باید باشد نیست و این مدنظر رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد.

وی در ادامه، واژه‌پردازی در هیأت‌ها را ناکافی دانست و اظهار داشت: هیأت‌های ما می‌توانند دارای شناسنامه و هویتی حقوقی شوند که برای این امر باید کمک کرد تا وضعیت مطلوب در این عرصه محقق شود. از دیگر مشکلات ما عدم توجه به نغمه‌پردازان به‌عنوان قلب محتوایی هیأت است.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در خصوص جامعه‌پردازی و اقدامات در این حوزه، تبیین کرد: تمام مداحان برای امام حسین (ع) می‌خوانند اما اکنون نسبت میان قدیمی‌های هیأتی با جوانان امروزی بعضاً کم‌رنگ شده است. ما باید یک جامعه منسجم و یک‌دست ایجاد کنیم. موازی‌کاری در این حوزه وجود داشت که با تأسیس شورا فرصتی ایجاد شد تا با کنار یکدیگر نشستن، بتوانیم تداخل و مشکلات اصلی خود را حل کنیم.

باباخانی در ادامه تشریح کرد: ایجاد شورای‌عالی ستایشگری برای تکریم بزرگان و پیرغلامان هیأت‌ها توسط این سازمان صورت گرفت. از اقدامات دیگر ما گرد هم‌آوردن مسئولین شورای هیأت‌ها بود. توانمند و هدفمندسازی مجامع میان تخصصی، توجه به بخش بانوان در جامعه هدف و راه‌اندازی شبکه اجتماعی تخصصی از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس اندیشکده و دفاتر تخصصی در بخش‌های مختلف تخصصی هیأت را از اقدامات مؤثر دانست و تکمیل کرد: شاخص دادن و توجه به تشکل‌های شاخص و مؤثر از اتفاقات رقم خورده و خوب بود. ما نهادسازی مطلوبی در این زمینه داشته‌ایم که تأسیس مرکز رشد و نوآوری و راه‌اندازی مهرواره هوای نو از سری اقدامات و نهادسازی‌های این اداره بوده است.

باباخانی با تأکید بر ترویج و کمک به توسعه کارکرد هیأت‌ها، ادامه داد: ظرفیت‌های کلان هیأت‌ها برای برخی از مردم پنهان مانده است از این رو، کارکردهای هیأت‌ها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد که این امر با ایجاد مهرواره «هوای نو» و پروژه‌های رسانه‌ای قابل انجام است.

پس از طرح مباحث و تعیین خط‌مشی در بحث کلان هیأت‌ها توسط مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران کل حاضر در جلسه به طرح انتقادات و پیشنهادها در خصوص بیانات او پرداختند. در ادامه نشست وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو و حمید بهرامی مدیر بنیاد دعبل خزاعی به ایراد سخنانی در حوزه مسئولیت خود پرداختند و نشست‌های کمیسیون‌های تخصصیِ مجامع میان تخصصی و شبکه‌های هیأت، رویداد، هیأت، مبانی و رویکردهای سازمان هیأت و همچنین کمیسیون مرکز رشد و نوآوری به طور جداگانه برگزار شد.

فاطمه علی آبادی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.