در تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شود؛

پیوند میان حرم امام رضا(ع) و ایوان نجف با اجرای یک اثر موسیقایی


حمیدرضا نوری که با «نوای حرم» در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور دارد دلیل انتخاب یک اثر موسیقایی برای اجرا را عجین بودنش با آئین‌ها و سنت‌های نمایشی ایران دانست.

7/13/2022 8:52:40 AM
کد خبر: 8853

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حمیدرضا نوری از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اثر موسیقیایی «نوای حرم» درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور به خبرنگار مهر گفت: پس از اهانت اخیر به ساحت امام رضا (ع)، تولید یک اثر موسیقیایی را از زمان سالروز میلاد با سعادت امام هشتم (ع) کلید زدیم تا با استفاده از لوازم و آلات موسیقیایی منطقه جنوب ایران همچون دمام، سنج و بوق شاخی مفاهیم مورد نظر را در قالب مراسم دمام زنی جنوب ایران منتقل کنیم.

نوری با اشاره به اینکه با استفاده از ادوات موسیقیایی منطقه جنوب ایران توانسته‌اند نوای نقاره‌خانه حرم امام رضا (ع) را به‌گونه‌ای بدیع بنوازند، اظهار کرد: علاقه وافر گروه به مقام والای امام هشتم (ع) سبب شد که در نهایت با تولید این اثر، صدایی متفاوت از نقاره‌خانه را به گوش مخاطبان برسانیم و موسیقی که شنیده می‌شود، بسیار متفاوت با نوای مرسومی است که تاکنون شنیده شده است.

این کارگردان افزود: اثر نهایی در مدح و ثنای امام رضا (ع)، امام علی (ع) و اعیاد قربان و غدیر است که با نغمه‌خوانی سنتی از نقاط مختلف ایران شنیده می‌شود. در این میان یکی از هنرمندان اشعار غدیر را زمزمه می‌کند به‌گونه‌ای که پیوندی میان حال و هوای روحانی حرم امام رضا (ع) و ایوان نجف در قلب مخاطبان ایجاد شود.

وی درباره اینکه آثار موسیقیایی در قالب هنر نمایش چگونه می‌توانند مضامین مورد نظر را به مخاطب انتقال دهند، بیان کرد: یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی، موسیقی است و دلیل انتخاب یک اثر موسیقیایی آن است که موسیقی زبان بین‌الملل و عجین با آئین‌ها و سنت‌های نمایشی ایران است. البته که کار سختی را پیش رو داشتیم که بخواهیم با ادوات موسیقیایی، تماشاگران را مجذوب ادامه کار و منظور خود را به‌درستی به آنها منتقل کنیم.

نوری یادآور شد: بالغ‌بر ۲ سال است که تمرکز خود را روی تولیدات نمایشی موسیقیایی گذاشته‌ایم که زبان مشترک اقوام است و بدون هر گونه واسطه تأثیر مورد نظر را روی مخاطب می‌گذارد.

وی درباره بین‌المللی شدن تئاتر صاحبدلان گفت: ۱۲ دوره است که رویداد تئاتر صاحبدلان برگزار می‌شود و در این مدت به بلوغی رسید که باید پا را فراتر از مرزهای ملی می‌گذاشت و به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌رفت. امسال این اتفاق افتاد و ما آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم آثار ما توسط هنرمندان ملل مختلف با ادیان گوناگون دیده شود و ما هم در معرض هنرنمایی آنها قرار بگیریم و در نتیجه ضعف‌ها مرتفع شوند و تبادل فرهنگی و فنی در حوزه هنرهای نمایشی صورت گیرد.

نوری در پایان از برگزارکنندگان رویداد تئاتر دینی صاحبدلان و افرادی که در تمام سال‌های اخیر چراغ این رویداد را روشن نگاه داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

این رویداد هنری و نمایشی از مرداد تا دی ماه ۱۴۰۱ به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی و با دبیری محمود فرهنگ برگزار خواهد شد.

آروین کوذن زاده

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.