لطفا پشت سر آمبولانس‌ها حرکت نکنید


کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خط ویژه مسیر مشخص وکانالیزه شده‌ای هست که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

7/20/2022 1:20:04 PM
کد خبر: 8908

به گزارش سارنا به نقل از فارس، امروز سرهنگ جوانبخت در برنامه شهر امن که از استودیوی پلیس پایتخت از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص تفاوت‌های خط ویژه و خطوط اضطرار و نحوه برخورد پلیس راهور با تخلف  ورود به این دو خط مهم و با اهمیت و همچنین اجرای طرح انضباط بخشی  به تردد خودروها و زمان طلایی برای تردد آمبولانس ها  توضیح  داد.
سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : خط ویژه در واقع مسیر مشخص  و کانالیزه شده ای هست که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که برخی سازمان ها و ارگان ها نیز  مجوز عبور در برخی از مقاطع آنرا دارند و محل آن مشخص است .
وی افزود: ورودی  و خروجی‌های خط ویژه با تابلوها کاملا مشخص است و اگر کسی به این خط  ورود پیدا کند همکاران بنده با این تخلف برخورد کرده و اعمال قانون انجام می‌شود.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اما خط اضطرار خطی است که فقط  و فقط برای تردد خودروهای  امدادی در نظر گرفته شده است تا در مواقع خاص بتوانند از آن وظیفه اصلی  خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند و نکته مشخصه آن این است که با تخلفات ورود به خط اضطرار نیز برخورد صورت می‌گیرد و برخورد آن شدیدتر از برخورد با خط ویژه است؛ چرا که راننده‌ای  که ورود پیدا می‌کند به خط اضطرار و این قانون شکنی را انجام می‌دهد علاوه بر آنکه جریمه به آن تعلق  می‌گیرد 5 نمره منفی نیز برای وی  ثبت می‌شود.

سرهنگ جوانبخت افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که رانندگان نباید این مسیر را از آن خود کنند؛ چرا که این مسیر بسیار اهمیت دارد و برای امداد رسانی به آحاد جامعه در نظر گرفته شده است .

وی ادامه داد : همکاران بنده و پلیس هستند تا با قانون شکنی‌ها و هنجار شکنی‌ها برخورد کنند و یقینا یکی از کدهای تخلفی  که پلیس راهور تهران بزرگ با آن برخورد می‌کند و مورد اعمال قانون قرار می‌گیرد بحث برخورد با ورود خودروها به خطوط ویژه و اضطرار است. سرهنگ جوانبخت گفت:علیرغم اینکه تخلفات ورود خودروها به خطوط ویژه و اضطرار با دوربین انجام می گردد ، بازهم خیلی از رانندگان این مسئله رارعایت نکرده و پلیس هم به خاطر آنکه می خواهد تذکر داده شود در خیلی از مقاطع مانند تونل نیایش همکاران بنده در آنجا مستقر هستند تا با موتورسیکلت ها و خودروهایی که این قانون شکنی را انجام می‌دهند برخورد کنند و باز هم تذکر داده شود که این خط  فقط  و فقط برای عبور وسایل امدادی  است نه اینکه رانندگانی  به اصطلاخ زرنگ هستند و این مسیر را انتخاب می کنند .

لطفا پشت آمبولان تردد نکنید / خود را جای خانواده بیمار بگذارید؛ دقایق طلایی از دست می‌روند

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : یک تعداد خودرو به سرعت پشت آن آمبولانس قرار می‌گیرند و می‌خواهند مسیر را از آن خود کنند. 
سرهنگ جوانبخت گفت : واقعا این تصویر را ما در ترافیک ها شاهد هستیم که برخی رانندگان به آمبولانس و خودروهای امدادی راه نمی‌دهند و یا گاهی خودروها از تردد آمبولانس‌ها بهره برده و پشت سر آن از ترافیک عبور می‌کنند.

وی گفت : همه جای دنیا برابر آیین نامه‌ای  که وجود دارد پس از شنیدن صدای آژیر آمبولانس  باید به منتهی  الیه سمت راست خود بروند و مسیر  را برای آن خودروی امدادی  باز کنند؛چرا که بحث احیا و دقایق طلایی مطرح و مد نظر است .

وی افزود: خیلی  وقت‌ها بیمار با 5 دقیقه زودتر رسیدن عملیات احیا انجام و وی به زندگی باز  میگردد و ما همگی باید این احساس مسئولیت را داشته باشیم و چقدر این جمله قشنگ است که هر کس خود را جای  دیگران بگذارد و هر کدام از ما این فکر  را داشته باشیم که شاید روزی  هم برای خود ما این اتفاق بیافتد و عزیزان ما در این شرایط قرار بگیرند و یقینا ما در این لحظه تصمیم منطقی  تری  بگیریم .

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : راه دادن به آمبولانس  و خودروهای  امدادی یک مبحث است و متاسفانه مورد بعدی این است که اگر مسیری هم باز باشد یک تعداد خودرو به سرعت پشت آن آمبولانس قرار می‌گیرند و می‌خواهند مسیر را از آن خود کنند که بی‌فرهنگی زیادی را نشان می‌دهد . 

وی ادامه داد : آمبولانس خودروهایی امدادی  هستند که یا برای انتقال مریض  و یا بردن مریض به بیمارستان منتقل می‌کنند که در هر صورت آنقدر این قضیه برای ما حیاتی است که نمی‌خواهیم این زمان طلایی را از دست دهیم و برای پلیس این موضوع حائز اهمیت است و فرقی  نمی‌کند که آمبولانس دارای بیمار باشد و یا نباشد.

سرهنگ جوانبخت متذکر شد: چون خودروی امدادی  است قانون به ما گوشزد کرده که مسیر  را بدون قید و شرط  و فوت زمانی  برای آن باز نماییم و تصمیم گیری با شهروندان است که واقعا در این خصوص باید تامل صورت گیرد و ما قانون را اجرا کنیم. 

وی افزود: امیدواریم که با فرهنگ سازی درست و با اهمیت دادن به این مسایل ما شاهد اینگونه مسائل نباشیم.

طرح انضباط بخشی در کجا انجام می شود ؟
برخی  موتورسیکلت‌ها و خودروها با پوشش و مخدوشی پلاک اقدام به ورود به خطوط ویژه و اضطرار می نمایند 
سرهنگ جوانبخت  گفت : ما به عنوان پلیس وظیفه تذکر دادن و اعمال قانون را داریم  و با تخلفاتی  چون ورود به خطوط اضطرار  و خطوط ویژه برخورد می کنیم و به آنها تذکر می دهیم و می گوییم شاید آن راننده این موضوع را فراموش  کرده و شاید احتیاج به تذکر دارد . 

وی افزود : شاید با یک بار جریمه شدن فرد متخلف این تذکر در ذهن را داشته باشد و این تخلف را دیگر انجام ندهد ولی  متاسفانه هستند رانندگانی  که بارها و بارها این تخلفات را تکرار می‌کنند . 
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: طرحی از اسفند سال گذشته در حال اجرا است که طرح انضباط بخشی خوردوها است و در این طرح پلیس راهور با خیلی از تخلفات برخورد می نماید که یکی از مصادیق بارز آن برخورد با خودروها و موتورسیکلت هایی است که پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش کرده و پوشش پلاک را انجام می دهند 

سرهنگ جوانبخت افزود: این برخورد و اعمال قانون اینجا هم خود را نشان می‌دهد؛ چرا که خیلی از موتورسیکلت‌ها و خودروها که در خطوط ویژه و خطوط اضطرار حرکت می‌کنند پلاک خود را می‌پوشانند که مورد اعمال قانون قرار نگیرند و وقتی پلیس با این تخلف برخورد می‌کند اینجا هم پلاک دیده می‌شود و در واقع نمی‌گذارد که حقوق شهروندی زیر سوال رود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.