تحولات اوکراین| زلنسکی: کی‌یف قصد ندارد سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم شود/ اعتراف کاخ سفید: زمان به نفع اوکراین نیست


رئیس جمهوری اوکراین از غرب خواست تا سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتری در اختیار این کشور قرار دهند و تاکید کرد: کی‌یف حاضر به برقراری آتش‌بس با مسکو نیست و شبه‌ جزیره کریمه را به هر طریقی که صلاح بداند و و بدون مشورت با سایر کشورها بازپس خواهد گرفت.

8/24/2022 11:01:31 AM
کد خبر: 9094

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس ‌جمهوری اوکراین از کشورهای غربی خواست تا سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتری را در اختیار اوکراین قرار دهند. وی این مسئله را در مصاحبه با مجله فرانسوی L'Expressبیان کرد که بامداد امروز، چهارشنبه منتشر شده است.

زلنسکی گفت: «اوکراین به یک سیستم دفاع هوایی قدرتمند نیاز دارد و شرکای ما میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند. من از آنها تقاضا کرده و مطمئن هستم که در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.»

وی یادآور شد که پس از استقرار سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد بیشتر ، "اوکراین می‌تواند از مراکز هسته‌ای، راهبردی و لجستیکی خود بهتر محافظت کند".

این در حالی است که "جان کربی" هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعتراف کرد که زمان به نفع اوکراین نیست. کربی گفت: «ما می‌دانیم که زمان به نفع اوکراین نیست. ما فوریت در کمک به کی‌یف را درک کرده و به تلاش خود برای حمایت از آنها ادامه خواهیم داد. طرف آمریکایی و متحدانش از جستجوی راه‌های جدید برای ارائه کمکهای لازم به اوکراین خودداری نخواهد کرد.»

در همین رابطه، "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو روز سه شنبه در جریان دومین اجلاس "سکوی کریمه" به مقامات اوکراینی هشدار داد که زمستان سختی را پیش روی خواهند داشت. وی همچنین تاکید کرد که کشورهای عضو بلوک نظامی ناتو به مشارکت بلندمدت با کی‌یف متعهد هستند.

استولتنبرگ گفت: «زمستان آینده سخت خواهد بود. بنابراین، ما باید از اوکراین حمایت بلندمدت کنیم تا اوکراین بتواند به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت حفظ شود. ما برای سه دهه از استقلال اوکراین حمایت کرده‌ایم، اکنون نیز از آن حمایت می‌کنیم و تا زمانی که لازم باشد به این حمایت ادامه خواهیم داد.»

به گفته وی، پیمان آتلانتیک شمالی به انتقال اوکراین از سطح استانداردهای تسلیحاتی اتحاد جماهیر  شوروی به سطح استانداردهای ناتو کمک خواهد کرد.

این در حالی است که "آلکسی رزنیکوف" وزیر دفاع اوکراین ابراز نگرانی کرده که "خستگی" جامعه جهانی از ادامه وخامت اوضاع پیرامون این کشور باعث ترس و نگرانی مقامات کی‌یف شده است. به گفته وی، یکی از تهدیدهای اصلی اوکراین در رویارویی با روسیه، از دست دادن علاقه مندی جامعه جهانی به رویدادها در این کشور است و  این مسئله برای اوکراین بسیار بسیار خطرناک است.

پیش از این، در اواسط ماه آگوست، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ابراز عقیده کرده بود که ایالات متحده در تلاش است تا مناقشه بر سر اوکراین را طولانی کند.  وی یادآور شده بود که غرب برای حفظ هژمونی خود در جهان به مناقشات نظامی نیاز دارد و به همین دلیل است که آنها به مقامات کی‌یف چسبیده و چشمان خود را بر گسترش ایدئولوژی نئونازی و قتل عام مردم غیرنظامی در دونباس می‌بندند. رئیس جمهوری گفت که به همین دلیل، غرب به پمپاژ تسلیحات نظامی به اوکراین با هدف طولانی کردن درگیری‌ها ادامه می‌دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتاد و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

استولتنبرگ اعتراف کرد: اروپا بهای سنگینی برای حمایت از اوکراین خواهد پرداخت

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بر لزوم ادامه حمایت از اوکراین تاکید کرد، ولی اذعان کرد که این کار آسانی نیست و اروپا بهای سنگینی برای کمک به کی‌یف خواهد پرداخت.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ZDFآلمان گفت: «ما شاهد حمایت بی‌سابقه‌ای از متحدان اروپایی ناتو، آلمان، کانادا، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان هستیم. من امروز در اجلاس سکوی کریمه، پیامی برای همه رهبران حاضر فرستادم. این پیام واضح است: ما با اوکراین همبستگی داشته و تا زمانی که لازم باشد از آن حمایت خواهیم کرد. این پیامی از وس همه متحدان ناتو است.»

در عین حال، وی اذعان کرد که ارائه حمایت نظامی از کیف به هیچ وجه کار آسانی نیست. دبیرکل ناتو گفت: "من نمی گویم این حمایت آسان است، تلاش سختی لازم دارد. من قصد دارم با دیگر رهبران ناتو در اروپا و آمریکای شمالی همکاری کنم تا از ما ادامه حمایت های مستمر مطمئن شوم."

استواتنبرگ در عین حال به سهم آلمان در این زمینه اشاره کرد، ولی ابراز امیدواری کرد که "دولت آلمان اقدامات بیشتری در جهت حمایت از اوکراین انجام دهد."

نماینده روسیه: درخواست غیرنظامی کردن منطقه اطراف نیروگاه زاپوروژیه غیرمسئولانه است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه، در جریان نشست شورای امنیت که به ابتکارعمل مسکو برگزار شد، اعلام کرد که درخواست‌های غرب برای غیرنظامی کردن منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را می‌توان درخواستی غیرمسئولانه توصیف کرد.

وی گفت: برخی از همکاران غربی فکر می کنند که تنها و ساده ترین راه برای خروج از وضعیت کنونی، خروج نیروهای روسیه و ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه است. اینها اظهاراتی غیرمسئولانه است که به طور کامل نیاز به حفظ شرایط لازم برای عملکرد ایمن این نیروگاه را در نظر نمی گیرد.»

این دیپلمات افزود: «ما بار دیگر از شما می‌خواهیم که پنهان کردن اقدامات مخرب طرف اوکراینی  را متوقف کنید و آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا حملات بی‌ملاحظه به نیروگاه زاپوروژیه که تهدیدی برای وقوع یک حادثه هسته‌ای و آلودگی رادیواکتیو در کشورهای اروپایی است، را متوقف کنند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل یادآور شد، مقامات مسکو امیدوارند که بازدید کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه در اواخر ماه آگوست - اوایل سپتامبر (اواسط شهریور ماه) انجام شود.به گفته وی، جزئیات انجام ماموریت آژانس در این نیروگاه همچنان در حال بررسی است.

واسیلی نبنزیا هشدار داد که  وضعیت ایمنی هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه طی دو هفته اخیر تنزل یافته است. وی گفت: نیروهای مسلح اوکراین تقریباً روزانه به گلوله باران محوطه نیروگاه و شهر انرگودار در حومه آن ادامه می دهند و خطر واقعی یک حادثه تشعشع رادیو اکتیو در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه با عواقب فاجعه بار برای کل قاره اروپا ایجاد کرده است.

نبنزیا یادآور شد که شواهد تصویری از حمله به این تاسیسات توسط نمایندگان روسیه در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی بین کشورهای عضو توزیع شده است.

گروسی: ماموریت آژانس در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه ممکن است چند روز دیگر انجام شود

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته اعلام کرد که در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات با دو طرف روسی و اوکراینی، کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ممکن است تا چند روز دیگر از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه بازدید کند.

گروسی گفت: من به رایزنی‌های بسیار فعال و فشرده با همه طرف‌ها ادامه می‌دهم تا این مأموریت حیاتی آژانس بدون تأخیر بیشتر انجام شود. وی افزود: حضور بازرسان آژانس بین المللی به تثبیت وضعیت ایمنی هسته‌ای در این سایت و همچنین کاهش خطر بروز یک حادثه هسته‌ای در اروپا کمک خواهد کرد.

زلنسکی از برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین امتناع کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان اجلاس "سکوی کریمه" اعلام کرد که قصد برکناری "والری زالوژنی"، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را ندارد. وی گفت: «من قصد ندارم فرمانده کل ارتش را از کار برکنار کنم. ما به عنوان یک تیم عمل کرده و در کنار هم ایستاده‌ایم.»

چند روز قبل برخی رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که زلنسکی قصد دارد ژنرال زالوژنی را از سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین، برکنار کند. ظاهراً نامزد مورد نظر زلنسکی برای این جایگاه نیز از قبل انتخاب شده است.

در اواسط ماه آگوست، زلنسکی احکامی مبنی بر برکناری روسای بخش‌های سرویسهای امنیت اوکراین  در مناطق کی‌یف، لووف و ترنوپیل امضا کرده بود.

زلنسکی: کی‌یف در قتل داریا دوگین دست نداشته است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات کی‌یف هیچ دخالتی در قتل "داریا دوگین" روزنامه‌نگار جوان روسی دست نداشته است. وی گفت: قطعاً این مسئولیت بر عهده ما نیست. او شهروند کشور ما نبوده و ما هیچ علاقه‌ای به سرنوشت او نداریم.»

زلنسکی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که مقتول در خاک اوکراین نبوده است.

این در حالی است که طبق اطلاعات سرویس امنیت فدرال روسیه، این جنایت توسط سرویس‌های ویژه اوکراینی تدارک دیده شده بود و "ناتالیا ووک" شهروند اوکراین عامل آن بود. روز دوشنبه، ارگان‌های اجرای قانون روسیه گزارش دادند که این تبعه اوکراینی به منظور استرداد به روسیه در فهرست اشخاص تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

روز سه شنبه، کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که افراد دیگری بغیر از ناتالیا ووک هم ممکن است در قتل این روزنامه نگار دست داشته باشند و هویت آنها بزودی مشخص خواهد شد.

زلنسکی: کی‌یف قصد ندارد سلاح خود را زمین بگذارد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان اجلاس "سکوی کریمه" که به یافتن راه‌هایی برای «بازگرداندن کریمه به خاک اوکراین» اختصاص داشت، اعلام کرد کی‌یف حاضر نیست برای برقراری آتش بس و تثبیت اوضاع سلاح خود را زمین بگذارد.

زلنسکی گفت: «ما در جایی  قرار داریم که آمادگی آتش بس را نداریم. ما به روشنی توضیح دادیم که توافقنامه مینسک سومی وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تثبیت وضعیت که اکنون نیروهای ما درصدد آن هستند تا به نوعی روسیه را آرام کنند، دولت اوکراین قصد تسلیم شدن نداشته و این کار را انجام نخواهد داد.»

رئیس جمهوری اوکراین: کریمه را «به هر طریقی» باز می‌گردانیم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین تهدید کرد که کی‌یف شبه‌ جزیره کریمه را به هر وسیله‌ای که شده دوباره بازپس خواهد گرفت.

زلنسکی روز سه‌شنبه در جریان اجلاس "سکوی کریمه" که به یافتن راه‌هایی برای «بازگرداندن کریمه به خاک اوکراین» اختصاص داشت، گفت: ما باید کریمه را آزاد کنیم. این احیای نظم حقوقی جهانی خواهد بود. کریمه را به هر طریقی که صلاح بدانیم و بدون مشورت با سایر کشورها باز خواهیم گرداند.»

پیش از این، برخی مقامات اوکراینی تهدید کرده بودند که پل کریمه ممکن است در صورت فراهم بودن شرایط هدف نیروهای مسلح این کشور قرار بگیرد. مقامات جمهوری کریمه هشدار دادند که هر نوع تجاوز طرف اوکراینی به این منطقه مانند "بومرنگ" عمل کرده و کی‌یف را از چنین اقدامی پشیمان خواهد کرد. به گفته آنها، امنیت شبه جزیره کریمه از سوی نیروهای مسلح روسیه کاملاً حفاظت شده و قابل اطمینان است.

مقام اوکراینی: تحویل 50 سامانه موشکی آمریکایی روند جنگ را تغییر خواهد داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین معتقد است که عرضه 50 سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSآمریکایی به این کشور همراه با مهمات مورد نیاز آنها، که ارزش این تجهیزات زیاد نبوده و فقط 200 میلیون دلار است، اقدامی است که روند درگیری در جبهه جنگ با روسیه را به نفع کی‌یف تغییر خواهد داد.

ولادیمیر زلنسکی رئیس ‌جمهوری اوکراین نیز از کشورهای غربی درخواست کرده است تا سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتری را در اختیار این کشور قرار دهند.

چند روز قبل مشخص شد که ایالات متحده قرار است بزودی اختصاص بسته کمک نظامی جدید 3 میلیارد دلاری این کشور به اوکراین را اعلام کند.

روسیه رسانه‌های خارجی را به تحریف گفتگوی لاوروف و وزیر خارجه فرانسه متهم کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه‌های خارجی که اطلاعاتی را بر اساس مذاکرات تلفنی روز سه شنبه سرگئی لاوروف و کاترین کولونا، روسای دستگاه دیپلماسی روسیه و فرانسه منتشر کردند، اصل گفتگوی دو طرف را تحریف کردند.

در این بیانیه آمده است: «این اطلاعات به گونه‌ای ارائه شده که گویا طرف فرانسوی تقریباً طرف مقابل خود را تحت فشار قرار داده است. ولی واقعیت این است که سرگئی لاوروف به وضوح و کاملاً با صراحت همه چیز را در جای خود قرار داده و از پاریس خواست تا بر اقدامات مخرب طرف اوکراینی تأثیر بگذارد تا از ادامه گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه، شهر انرگودار و مناطق مجاور آنها دست بردارند.

زاخارووا یادآور شد که مسکو امیدوار است پاریس خطر گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را درک کند و بتواند ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را عقب بکشد. وی گفت: طرف روسی پیش از این با انجام ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه موافقت کرد، ولی این ماموریت هنوز انجام نشده است.

گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه روسیه و فرانسه روز سه شنبه انجام شد. وزارت امور خارجه فرانسه یادآور شد که این مذاکرات ادامه گفتگوی اخیر امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین و همچنین رایزنی چند وقت پیش رئیس جمهوری فرانسه با  ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود بود.

کی‌یف از آمادگی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2024 خبر داد

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین  اعلام کرد که این کشور تا پایان سال 2024 آماده پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود. به گفته وی، در ماه ژوئن، کی‌یف موفق به لغو کلیه وظایف و سهمیه های اروپایی در صادرات اوکراین شد.

اشمیگال توضیح داد که "رژیم بدون روادید حمل و نقل" در ماه جولای شروع به کار کرد و طرف اوکراینی تاکنون حدود 70 درصد از وظایف خود در چارچوب توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را انجام داده است.

وی افزود: «کار همگرایی با اتحادیه اروپا حتی یک روز هم متوقف نشده و نخواهد شد. و تا پایان سال 2024، ما قصد داریم برای پیوستن به اتحادیه اروپا کاملاً آماده باشیم.»

پیش از این، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در مصاحبه با مجله فوربس گفته بود که رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی شخصاً ضرب الاجل داخلی برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تعیین کرده است. البته کوله‌با تاریخ دقیقی برای این هدف مشخص نکرده بود.

ماکرون از غرب خواست با روسیه سازش نکند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در دومین اجلاس "سکوی کریمه" که بصورت آنلاین در آن شرکت کرده بود، از کشورهای غربی خواست تا از خود ضعف نشان نداده و با روسیه سازش نکنند.

ماکرون گفت: «ما نباید هیچ ضعفی نشان دهیم، هیچ روحیه سازشکاری نباید داشت، برای اینکه این موضوع به آزادی همه کشورها و صلح در تمامی نقاط جهان مربوط است.»

او مطمئن است که روسیه با وجود همه شرایط، انتخاب خود را انجام داده است.

در این رابطه، گریگوری کاراسین، معاون سابق وزیر خارجه روسیه و رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا ابراز عقیده کرد که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره درخواست برای سازش نکردن با روسیه، گویای از دوگانگی سیاست مقامات پاریس و اظهارات متناقض ماکرون است.  به گفته وی، دوگانگی به یکی از ویژگی های سیاست فرانسه تبدیل شده و این مایه تاسف است و روزنامه نگاران و سیاستمداران فرانسوی باید بیشتر از رئیس جمهوری کشورشان انتظار داشته باشند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.