اعجاز علمیِ بیان امام حسین (ع) در دعای عرفه / اساتید بالینی تجربیات سفر اربعین را به اشتراک بگذارند


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از ضرورت به اشتراک‌گذاری تجربیات سفر اربعین توسط اساتید بالینی به جامعۀ پزشکی سخن گفت.

8/31/2022 9:24:41 AM
کد خبر: 9142

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، اختتامیۀ همایش علمی «امام حسین علیه‌السلام و سلامت» با حضور حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عبدالرضا پازوکی رئیس این دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه برای دانشگاه‌ها نقش اجتماعی قائلند، گفت: در دانشگاه‌ها صرفاً بحثِ آموزش، تحقیق و تولید محصول نیست بلکه دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که موظف است برای جامعه مشکل‌گشایی کند. شایسته نیست دانشجویی فارغ‌‎التحصیل شود و از مشکلات جامعه خبر نداشته باشد.

وی افزود: درس‌آموخته‌هایی متعددی را می‌توانیم از حماسۀ حسینی داشته باشیم؛ یک بخش از آن، فرمایشات خود اباعبدالله علیه‌السلام و بخش دیگر آن، حرکت‌هایی است که به دنبال قیام حضرت شکل گرفت. می‌توان اذعان کرد امام بار انبیاء و رسولان را برداشت تا بشر آسوده‌تر مسیر تکامل و رشد و نیز حرکت به‌سوی تمدن الهی را ادامه دهد؛ این تمدن، همان وعدۀ الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل و نیز استقرار حکومت حقۀ اهل بیت علیهم‌السلام در سرتاسر دنیاست و ما بارقه‌های آن را در قالب حرکت اربعین شاهدیم؛ این حرکت‌های خدایی، به واسطۀ حماسۀ حسینی رقم خورد.

پازوکی ضمن تأکید بر ضرورت مطالعات بالینی دربارۀ ماجرای اربعین حسینی گفت: سال به سال مراسم اربعین پربارتر برگزار می‌شود؛ لذا ضرورت دارد اساتید بالینی ما فعال‌تر شوند و تجربیاتی که در این مراسم از لحاظ بهداشتی و درمانی کسب کردند و خواهند کرد، به اشتراک سایر پزشکان بگذارند؛ مضاف بر اینکه حرکت اربعین، جهانی است. دربارۀ اینکه مدیریت این خدمات بهداشتی و درمانی چگونه باید در این طیف وسیع ارائه شود، بایسته است دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان حوزۀ سلامت ورود داشته باشند.

حسین کیوانی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ایران در ادامۀ این مراسم یکی از ضروریات سلامت روانیِ جامعۀ دینی را عمل به فرمایشات ائمه علیهم‌السلام معرفی کرد و گفت: امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید «إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل»؛ یعنی شیعۀ ما کسانی هستند که قلب آنها از هر غل و غش و دغل‌کاری سالم باشد. اگر این خصلت‌های منفی را در جامعه نباشد، خیلی از بیماری‌های روحی و روانی و به دنبال آنها بیماری‌های مادی اصلاح می‌شود.

وی برخی از فرازهای دعای عرفه را از اعجاز بیان امام حسین علیه‌السلام معرفی کرد و گفت: امام حسین علیه‌السلام در فرازهایی از دعای عرفه، به نکاتی اشاره می‌کنند که اکنون در آناتومی امروز مطرح است. حضرت از اعصاب، حجاب قلب، سوراخ‌ها و صفحات بینی و ... صحبت می‌کنند. در ذکر نعمتِ زبان می‌فرمایند «وَ حَرَکاتِ لَفْظِ لِسانِی»؛ خیلی اتفاق‌ها باید بیفتد تا صحبت کنیم. در مغزمان صد میلیارد سلول عصبی وجود دارد. اینها باید هماهنگ با هم کار کنند تا الفاظ حرکات زبان شکل گیرد. سرعت انتقال اطلاعات در مغز هم 460 کیلومتر در ساعت است. حضرت به این معجزه اشاره می‌کنند. همین عروقی که در فراز دیگر بیان می‌فرماید، خودش یک معجزۀ خلقت است. اگر عروق را سر هم کنیم، 96 هزار کیلومتر می‌شود یعنی تقریباً دو دور گرد زمین را در بر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدنژاد دبیر علمی همایش «امام حسین علیه‌السلام و سلامت» گزارشی از روند برگزاری فراخوان این همایش ارائه داد و گفت: 80 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد. در بین این آثار، 15 اثر خارجی از کشورهایی مثل عراق، سوریه و لبنان وجود دارد. در میز علمی این اختتامیه، 30 مقاله در اختتامیه ارائه می‌شود و 25 چکیده مقاله به‌صورت پوستر به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از این مراسم حمید شاکرنژاد قاری بین‌الملل قرآن ابتهال مشهور «حب الحسین» را خواند.

همچنین احمد بابایی، شاعر آیینی کشور اشعاری با مضمون مدافعان سلامت سرود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.