وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱


بر اساس اطلاعات خانه کتاب، تعداد عناوین، شمارگان و قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱ با افزایش روبه‌رو بوده است.

9/3/2022 9:54:22 AM
کد خبر: 9148

بر اساس اطلاعات خانه کتاب، تعداد عناوین، شمارگان و قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱ با افزایش روبه‌رو بوده است.

به گزارش  سارنا به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات و آمار مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰، ۵۲ درصد افزایش داشته است؛ در بهار ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۳۶۶ عنوان کتاب منتشر شده است.

همچنین تعداد شمارگان کتاب نیز در بهار امسال ۲۶ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ نسخه بوده است که این نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد افزایش داشته است. در بحث ترجمه نسبت به تألیف در بهار ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸ هزار و ۲۳۹ عنوان کتاب تألیفی منتشر شده که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با ۱۲ هزار و ۲۲۷ عنوان، با افزایش ۴۹ درصدی کتاب‌های تألیفی روبه‌رو بوده است.

تعداد کتاب‌های ترجمه شده نیز با ۸ هزار ۱۲۶ عنوان کتاب با افزایش ۵۸ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۰ با ۵ هزار و ۱۳۴ عنوان مواجه بوده است. این رقم‌ها در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان به این ترتیب اعلام شده است: تعداد عناوین کتاب در حوزه کتاب کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۹۲۷ عنوان کتاب بوده که این رقم در بهار سال گذشته ۲ هزار ۶۰۷ عنوان اعلام شده است.

به این ترتیب تعداد عنوان‌های کتاب در حوزه کودک و نوجوان با افزایش ۵۱ درصدی همراه بوده است. شمارگان کتاب این بخش هم در بهار ۱۴۰۱ با افزایش ۴۶ صدری نسبت به سال گذشته، ۶ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۰۸ نسخه اعلام شده در حالی که این رقم در بهار ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۲۸۱ هزار ۱۶۳ نسخه بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز با کاهش ۳ درصدی روبه‌رو بوده است؛ در بهار ۱۴۰۱ میانگین شمارگان، ۱۶۰۹ نسخه اعلام شده که این رقم در بهار سال گذشته ۱۶۶۲ نسخه بوده است. بر اساس این اطلاعات، کتاب‌های کودک و نوجوان ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

میانگین قیمت هر جلد کتاب کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱، ۴۲۴ هزار ریال اعلام شده که این رقم در بهار گذشته ۲۹۲ هزار ریال بوده است. وضعت کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱ تعداد کتاب‌های تألیف شده در حوزه کودک و نوجوان ۲ هزار ۱۴۴ عنوان اعلام شده که این رقم در مقایسه با بهار ۱۴۰۰، یعنی هزار و ۴۰۶ عنوان افزایش ۵۲ درصدی همراه داشته است. البته تعداد کتاب‌های ترجمه شده در این حوزه هم نسبت به بهار ۱۴۰۰، با افزایش ۴۸ درصدی روبه‌رو بوده.

بر اساس اعلام هزار و ۷۸۳ عنوان کتاب در این بخش منتشر شده که این رقم در بهار سال گذشته، هزار و ۲۰۱ عنوان اعلام شده است. وضعت کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱ نسبت تألیف به ترجمه در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۱، ۵۵ به ۴۵ درصد بوده که این رقم نسبت به سال گذشته، افزایش یک درصدی در حوزه تألیف داشته است. در سال گذشته نسبت تألیف به ترجمه، ۵۴ به ۴۶ اعلام شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.