برنامه‌های حمایتی دانشگاه آزاد از المپیادی‌ها


رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های این باشگاه برای المپیادی‌ها گفت: با تغییر رویه‌های غیراثربخش و فعال‌سازی کانون‌های تعاملی درصدد هستیم تفاهم‌نامه‌هایی را در راستای حمایت از نخبگان با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی که قدرت جذب و بکارگیری بالایی دارند، منعقد کنیم.

9/6/2022 11:47:12 AM
کد خبر: 9171

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های این باشگاه برای المپیادی‌ها گفت: با تغییر رویه‌های غیراثربخش و فعال‌سازی کانون‌های تعاملی درصدد هستیم تفاهم‌نامه‌هایی را در راستای حمایت از نخبگان با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی که قدرت جذب و بکارگیری بالایی دارند، منعقد کنیم.

دکتر حامد حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که «تمام صاحب‌نظران و سیاسیون به این موضوع اعتقاد دارند که مشکلات کشور هیچ راه حلی به جز هموار کردن مسیر توسعه علمی و توسعه شبکه نخبگانی ندارد»، اظهار کرد: امتیاز و منبع اصلی کسب قدرت و ثروت آفرینی در دنیا، در سرمایه‌های دانشی نهفته است. شرکت‌های بزرگ دنیا برتری اصلی خود را نه از دارایی‌های انباشته و فیزیکی ناشی از تولید، بلکه از دانش در جریان فرایندهای خودشان کسب کرده‌اند.

بررسی تجارب و دستاوردهای سازمان‌های پیشرو نشانگر این است که این پیشگامی جز در سایه اجرای کامل چرخه شناسایی، جذب، توان‌افزایی، بکارگیری و نگهداشت سرمایه انسانی میسر نشده است. در کشور ما نیز چنانچه در برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز دیده می‌شود، فعالیت‌های دانش‌بنیان اساس تمامی برنامه‌هاست و نیروی انسانی محقق و نخبه نقش آفرین اصلی این موضوع یعنی اقتصاد دانایی محور است.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری در دیدار اخیر با مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی، خانواده آنها، اساتید و معلمان فعال در این حوزه مبنی بر لزوم توسعه شبکه نخبگانی کشور، گفت: اولین ماموریت ما در باشگاه پژوهشگران و نخبگان انسجام بخشی به شبکه منابع انسانی شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی است که بتواند در قالب یک جامعه تحول‌آفرین و توانمند در حل مساله، پاسخگوی نیازهای ملی و محلی کشور باشد. این روزها دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر تحولی گام نهاده و مساله محوری را در دستور کار خود دارد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، دومین گام در توسعه شبکه نخبگانی را توسعه خلاقیت فردی و تیمی دانست و افزود: باید نخبگان را به حل مسائل مختلف کشور عادت دهیم. در این پروسه، خود فرد نخبه موجب ترغیب افراد دیگر نیز می‌شود. باید تفکر خلاق را توسعه داد، موانع آن را شناخت، جایگاه آن را تبیین کرد تا بستری مناسب برای بروز این تفکر به صورت تیمی یا فردی فراهم شود و همواره از پایداری این محیط اطمینان حاصل کرد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، شکل‌گیری شبکه نخبگانی به ما این امکان را می‌دهد که سراغ صنایع مختلف و سازمان‌های خدماتی کشور برویم و تعامل پیش‌دستانه با این نهادها داشته باشیم و به جای پرداختن به موضوعات فرعی، درگیر پروژه‌های مبتنی بر نیازهای واقعی این نهادها بشویم. شبکه نخبگانی با انجام این طرح‌ها با مفهوم کار پروژه‌ای آشنا می‌شود و سهم خود را در زنجیره ارزش نوآوری کشور پررنگ می‌کند. در صدد تبدیل باشگاه پژوهشگران به هاب زیست‌بوم نوآوری کشور هستیم وی با بیان این که «در صدد تبدیل باشگاه پژوهشگران به هاب زیست‌بوم نوآوری کشور هستیم»، گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ مرکز و ۱۰۰ هزار عضو وابسته به‌دنبال افزایش کیفی و کمی شبکه‌های کاری تخصصی میان اعضاء، واحدها و نهادهای برون دانشگاهی است تا بتواند با بروزرسانی زمینه‌های ارتباطی و بهره‌گیری از فضاهای همکاری مشترک به توسعه پایدار این شبکه‌ها کمک کند و در مساله‌یابی بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی، پیشرو باشد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پس از شبکه‌سازی، مهارت افزایی و توانمندسازی، به مرحله اشتراک‌گذاری تجربیات می‌رسیم. از نارسایی‌های عمده در بحث توسعه شبکه نخبگانی عملیاتی نشدن رویه‌های انتقال تجربیات به صورت سیستماتیک با قابلیت بهره‌برداری است. ما در این زمینه بسیار ضعف داریم. مکانیزمی برای جمع‌آوری دانش ضمنی و پنهان نخبگان و خبرگان نیست. به همین دلیل، اشتراک‌گذاری تجربیات و انتقال دانش از اهداف کلانی است که در باشگاه دنبال خواهیم کرد. ثبت و بهره‌برداری از درس‌آموخته‌های این عزیزان بخش مهمی از ساختار توسعه دانش سازمانی و شبکه نخبگانی است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا یک برنامه عملیاتی، تدوین و خدمت مقام عالی ریاست دانشگاه هم ارائه شده است. ترویج فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان و حرکت دادن نیروی انسانی دارای مهارت به سمت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از اهداف کلان باشگاه است تا از این طریق بتوان نوآوری را به سمت حل مسئله سوق داد.

برنامه‌های حمایتی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد از المپیادی‌ها

دکتر حسن پور در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد برای حمایت از المپیادی‌ها گفت: بسیاری از نخبگان به دنبال این هستند که از توانایی آن‌ها در حل مسائل کشور استفاده شود و درگیر مسائل حاشیه‌ای نشوند و بسیاری از مواقع تنها لازم است که مساله به نخبه بدرستی عرضه شود. علاوه بر تسهیلات درون سازمانی، جلب مشارکت‌های فراسازمانی نیز در حمایت از این عزیزان به ما کمک می‌کند. با تغییر رویه‌های غیراثربخش و فعالسازی کانون‌های تعاملی درصدد هستیم تفاهم‌نامه‌هایی را در راستای حمایت از نخبگان با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی که قدرت جذب و بکارگیری بالایی دارند، منعقد کنیم. برای نیل به این اهداف روی اعضای هیئت علمی پژوهشگر و نخبه خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم. برگزاری دوره‌های مهارتی منجر به اشتغال و اعطای بورسیه و گرنت پژوهشی نیز از دیگر اقدامات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد خواهد بود.

حسن‌پور در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تولید و نشر محتوای نظرات جامعه نخبگان دانشگاهی از طریق زیرساخت‌های موجود در باشگاه، فرهنگ نخبگی را در فضای جامعه ترویج دهیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.