به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ابوالقاسم فاتحی کارشناس حوزه جامعهشناسی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اربعین را رسانهای معرفی کرد که دارای ظرفیتهای چندلایهای است و در این باره گفت: اربعین ظرفیتهای چند لایهای دارد. یک رسانه است؛ به این معنا که خود اربعین یک مکتب، فرهنگ و هویت است. رسانهای است که ظرفیتها و لایههای معرفتی دارد. مهمترین پیام اربعین، حفظ رسالت تمام انبیاء است؛ بنابراین اگر بخواهیم بگوییم رسالت اصلی و هویت اصلیِ اربعین چیست، میگوییم پرستش خدا و توحید است. منتها این یک بحث کلی است و ما باید تناسب و تناظر اربعین با جامعه را برقرار کنیم.
وی افزود: پس از 1400 سال اگر امروز بخواهیم قیام حسینی را با اقتضائات زمان متناسبسازی کنیم، قطعاً یک زبان اجتماعی جدید و زبان ارتباطی جدید و زبان فرهنگی جدیدی میخواهد. کاری که امام خمینی (ره) انجام دادند، به این صورت بود که فرهنگ حسینی را بازنمایی و بروز کردند؛ از این جهت انقلاب اسلامی یکی از جلوهها و پرتوهای فرهنگ عاشوراست که بروز شده است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اربعین رسانهای هویتی، معرفتی، معنوی و توحیدی است، گفت: اربعین رسانهای است که مجموعهی معارف دین را داراست. چه آن آفریقایی و چه آن متفکر آمریکایی وقتی از اربعین صحبت میکنند، هر کدام یک زاویه و لایهای از آن را بازگو میکنند. این مسئله مرا به این نکته رهنمود کرد که مگر اربعین ظرفیت بالایی دارد. مگر ماهیت اربعین چیست که هرکه از آن صحبت میکند، گویی تمام استدلالهای او درست است. بنابراین تمام ابعاد اربعین را باید دید.
فاتحی با اشاره به اینکه اربعین زیربنا و پایهای است که توانسته همه مردم را دور هم جمع کند، افزود: این رویداد الهی در جنبههای فردی، شخصی، خانوادگی، ملی، سیاسی و قومیتی، به همگان هویت حسینی بخشیده است. دلیلش هم این است که خداوند طبق قرآن اراده کرده در روی زمین حکومتی را برقرار کند که در آنجا اقامه عدل شود و اربعین مقدمه آن رویداد پایانی یعنی حکومت حقه اهل بیت علیهمالسلام در عصر ظهور است.
نظر بدهید