صدور فرمان بسیج بخشی از نیروهای روسیه/ پوتین: برای واکنش به غرب سلاح‌های زیادی داریم


رئیس جمهور روسیه با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

9/21/2022 12:13:08 PM
کد خبر: 9289

به گزارش سارنا بحه نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) برای مناطقی از شرق اوکراین و دونباس که خواستار برگزاری همه‌پرسی جهت پیوستن به فدراسیون روسیه هستند، به سخنرانی تلویزیونی پرداخت.

طبق گزارش‌ها،‌ پوتین در این سخنرانی ضمن اعلام بسیج نظامی محدود، گفت فقط شهروندانی که دوره‌های آموزش‌های پایه نظامی را گذرانده‌اند به حضور اجباری در ارتش فراخوانده می‌شوند و سپس آموزش‌های بیشتری می‌بینند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه فرایند بسیج نظامی و فراخوانی شهروندان به ارتش از همین امروز شروع می‌شود، اعلام کرد که این سخنرانی او در مورد حفاظت از حاکمیت و یکپارچگی روسیه و حمایت از تمایل شهروندان برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به سیاست تهاجمی بخشی از نخبگان غربی که با تمام توان برای حفظ هژمونی خود تلاش می‌کنند، توضیح داد: «غرب در تلاش است تا مراکز توسعه مستقل را سرکوب کرده تا کشور ما را ویران کند».

طبق این گزارش، پوتین با بیان اینکه هدف غرب تضعیف، تجزیه و نابودی روسیه است، اظهار داشت: «آنها مستقیماً می‌گویند که در سال ۱۹۹۱ توانستند اتحاد جماهیر شوروی را از بین ببرند و اکنون زمان روسیه است».

وی با بیان اینکه رژیم کی‌یف شهرک‌سازی در منطقه دونباس را رها کرده و مدعی دستیابی به سلاح اتمی و حمله به شبه‌جزیره کریمه است، ادامه داد: «اهداف عملیات ویژه بدون تغییر باقی می‌ماند، زیرا جمهوری لوهانسک به‌طور کامل آزاد شده و جمهوری دونتسک نیز تا حدی آزاد شده است».

رئیس جمهور روسیه درباره برگزاری همه‌پرسی الحاق مناطق دونباس به این کشور، اضافه کرد: «روسیه نمی‌تواند افراد نزدیک به خود را تحویل دهد تا توسط جلاد تکه تکه شوند و به تمایل آنها برای تعیین سرنوشت پاسخ نمی‌دهد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پوتین با بیان اینکه فرمان بسیج بخشی از نیروهای نظامی را امضا کرده، گفت:‌ «فرمان بسیج جزئی تدابیر بیشتری برای دفاع از کشور در نظر گرفته است. به دولت دستور داده شد تا حمایت‌ها از ارتش را بیشتر کرده و بودجه نظامی را افزایش دهد».

وی در ادامه اظهاراتش درباره رویکرد روس‌هراسانه کشورهای غربی اضافه کرد: «غرب از تمام خطوط قرمز عبور کرد و سیاستمداران غیرمسئول در مورد تامین سلاح و تجهیزات تهاجمی به اوکراین برای حمله به خاک روسیه صحبت می‌کنند. غرب با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه، باج‌گیری اتمی می‌کند».

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «نقشه‌های ضد روسی در اوکراین وجود داشت و مردم اوکراین را علیه مسکو برانگیختند. آنها قصد داشتند علیه دونباس عملیات انجام دهند و به کریمه حمله کنند، بنابر این ما عملیاتی را در دونباس انجام دادیم».

طبق این گزارش، پوتین درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در شرق اوکراین توضیح داد: «کسانی که در دونباس می‌جنگند قهرمانان حرفه‌ای و داوطلبانی هستند که از روسیه و دونباس دفاع می‌کنند. نیروهای ما بر اساس برنامه تعیین‌شده، بخش بزرگی از سرزمین‌های خرسون و زاپروژیا را آزاد کرده‌اند».

وی با بیان اینکه رژیم کی‌یف از غرب دستورهایی برای تضعیف پیشنهادات مسالمت‌آمیز گرفته، اظهار داشت: «شهروندان مناطق آزادشده نمی‌خواهند تحت حاکمیت نازی‌ها باشند. ما نمی‌توانیم مردم سرزمین‌مان را رها کنیم، به همین دلیل است که پارلمان دونباس تصمیم گرفت به همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت و الحاق به روسیه متوسل شد».

رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کی‌یف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا[با حمله به این منطقه] یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد».

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، پوتین با بیان اینکه هرکسی سرزمین و وحدت روسیه را تهدید کند، با آنها مقابله خواهد شد، افزود: «روسیه به برگزاری همه‌پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا کمک خواهد کرد و امنیت آنها را تضمین می‌کند».

وی درباره ادعاهای مقامات غربی مبنی بر نزدیک‌بودن رویارویی اتمی با روسیه هشدار داد: «ما به کسانی که از سلاح اتمی دم می‌زنند هشدار می‌دهیم که ممکن است باد به سمت آنها بوزد! اگر تمامیت ارضی روسیه به خطر بیافتد از همه ابزارهای موجود استفاده خواهد شد و این یک دروغ نیست.».

طبق گزارش‌ها، رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه عملیات نظامی در شرق اوکراین یک حمله پیشگیرانه بود، تصریح کرد: «ما تضمین می‌کنیم که همه پرسی در مناطق اوکراینی که می‌خواهند به روسیه بپیوندند برگزار شود. داوطلبان در اوکراین باید سلاح‌های لازم را داشته باشند».

پوتین با تکرار این مسئله که غرب می خواهد کشور روسیه را کاملا نابود کند، خاطرنشان کرد: «کی‌یف از مزدوران و سایر داوطلبان به رهبری ناتو استفاده می‌کند. غرب خواهان صلح بین روسیه و اوکراین نیست».

وی همچنین افزود: «من از دولت خواستم که به داوطلبانی که در دونباس می‌جنگند، وضعیت قانونی بدهد. روسیه در معرض تهدید سلاح‌های اتمی [غرب و ناتو] است ولی ما هم سلاح‌های کشتار جمعی علیه تسلیحات غربی داریم».

در ادامه سخنرانی پوتین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز با بیان اینکه کشورش نه تنها با رژیم اوکراین بلکه با تمام غرب در حال جنگ است، اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نیروی نظامی ذخیره ارتش را برای حضور در بسیج محدود فرامی‌خوانند.

سران مناطق لوهانسک و دونتسک روز سه‌شنبه تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را اعلام کردند. جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک گفته‌اند این همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (۱ مهرماه تا ۵ مهرماه) برگزار خواهد شد.

روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیتی شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آنها را بخشی از اوکراین می‌دانند. با وجود این، کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب، موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

پوتین نیز از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داده و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

روز گذشته نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات مقامات ارشد کی‌یف مبنی بر بازگشت شبه‌جزیره کریمه به اوکراین در پایان جنگ با روسیه، هشدار داد که مسکو واکنش مناسبی به این ادعاها نشان خواهد داد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.