به بهانه خداحافظی «راجرر فدرر» از دنیای تنیس


«خوشحالم و ناراحت نیستم. بودن در اینجا احساس فوق‌العاده‌ای دارد و از اینکه برای آخرین بار بند کفش‌هایم را گره زدم، لذت بردم. همه چیز برای آخرین بار انجام شد. این خداحافظی برای من مانند یک جشن است.»

9/26/2022 9:17:42 AM
کد خبر: 9318

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا:

«خوشحالم و ناراحت نیستم. بودن در اینجا احساس فوق‌العاده‌ای دارد و از اینکه برای آخرین بار بند کفش‌هایم را گره زدم، لذت بردم. همه چیز برای آخرین بار انجام شد. این خداحافظی برای من مانند یک جشن است.»

ایسناپلاس ـ سهیلا صدیقی: حتی اگر کسی مخاطب حرفه‌ای تنیس نباشید، «راجر فدرر» در ذهنش یک نام آشنا و بزرگ است؛ تنیس‌باز اسطوره‌ای که به اذعان خیلی از رسانه‌ها حتی زیبا می‌باخت و زیبا بازی می‌کرد، حالا یک خداحافظی زیبا در کنار اسطوره‌های تنیس جهان را رقم زد. فدرر در یک شب بی‌بدیل با اشک‌های رقیب دیرینه‌اش رافائل نادال بدرقه شد تا یکی از دوران مهم تاریخ تنیس جهان در 41 سالگی راجر فدرر به پایان برسد.

راجر خردسال؛ شاید فوتبالیست شاید تنیسور!

راجر 8 آگوست 1981 از پدری سوییسی ـ آلمانی و مادری آفریقایی‌تبار متولد شد. خواهرش درباره کودکی او می‌گوید: «راجر از ۶ سالگی پای تنیس آزاد استرالیا و ویمبلدون می‌نشست و همین علاقه باعث شد تا پدرمان در ۸ سالگی او را در مدرسه تنیس ثبت نام کند. هنگامی که او ۱۰ ساله بود، همه مردم شهر با هیجان از بازی خوب او در زمین تنیس حرف می‌زدند. زمانی‌که هم سن و سالان خود را با ضربات دیدنی راکت شکست می‌داد، حریفانش را در آغوش می‌گرفت و به آن‌ها می‌گفت که شما دفعه بعد مرا خواهید برد! راجر با جدیت کامل در این ورزش پیشرفت کرد و حالا خوشحالم که او یک نام بزرگ و ستاره در این ورزش محسوب می‌شود.»

اشک‌ ناتمام «نادال» در جشن آقای «فدرر»

او در کودکی در کنار تنیس به فوتبال هم علاقه داشت. اما پس از مدتی تصمیم گرفت تمرکز خود را تنها روی رشته تنیس بگذارد و برای همین فوتبال را رها کرد. پسرک 13 ساله حالا باید به دنبال رویایش می‌رفت و مقصد برای این رویای بزرگ جایی نبود جز «زوریخ»؛ یعنی آکادمی حرفه‌ای تنیس سوییس!

16 ساگی برای راجر سال شانس بود. او سرانجام با بهبود مصدومیت‌های پیاپی‌اش که در آغاز مسیر به آن دچار شده بود، توانست به دنیای حرفه‌ای تنیس وارد شود و به اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای جهان بپیوندد. رویارویی با تنیس‌باز بزرگ «بیون بورگ» خاطره خوشی برای راجر باقی نگذاشت. او در اوایل ورودش به جمع حرفه‌ای‌ها از بورگ شکست خورد اما او از این شکست درس بزرگی گرفت و این رویارویی او را در مسیر پیشرفت قرار داد. راجر نوجوان حالا وارد تیم «جام دیویس» سوئیس شده بود و در حالی که جوان‌ترین عضو تیم سوئیس بود به عنوان بهترین تنیسور تیم برگزیده شد.

آغاز مسیر قهرمانی

رقابت‌های تنیس میلان اولین رقابت‌های جهانی بود که فدرر توانست به قهرمانی در آن دست یابد. فتح این جام در سال ۲۰۰۱ برای راجر محقق شد و این یک آغاز زیبا برای قهرمانی‌های پیاپی او بود. نام راجر فدرر حالا دیگر سر زبان‌ها افتاده بود و طرفدارانش روز به روز در دنیای تنیس بیشتر می ‌شد. اما این محبوبیت چندی بعد دچار چالش شد.

راجر و میرکا؛ یک ازواج خوش‌یمن

ناکامی‌های پی در پی فدرر، سال ۲۰۰۸ را برای او به کابوسی واقعی مبدل می‌کرد و برای هوادارانش نیز شکست‌های او قابل باور نبود. چند باخت متوالی در رویارویی با نفر دوم رده‌بندی بهترین‌های تنیس مثل رافائل نادال او را از فرم خوب خود خارج کرد و آنقدر در طول یک سال باخت تا اختلاف فاحش امتیازاتش با نفرات دوم و سوم در جدول کاهش یافت. فدرر بالاخره جای خود را در جدول رده‌بندی به رافائل نادال داد و به رتبه دوم تنزل پیدا کرد. در همین زمان بود که راجر در وبسایت شخصی‌اش خبر ازدواج خود را اعلام کرد. همسر او نیز  یعنی «میرکا فدرر» یک تنیس‌باز بود که در جریان رقابت‌های المپیک سیدنی عضو تیم تنیس زنان سوئیس با راجر آشنا شده بود. فدرر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ یک بار برنده «گرند اسلم» شد. بعد از آن در سال ۲۰۱۶ در حالی که بچه‌هایش را به حمام برده بود از ناحیه زانو صدمه دید و مجبور به جراحی شد.

اشک‌ ناتمام «نادال» در جشن آقای «فدرر»

این اتفاق به همراه مصدومیت کمر باعث دوری او از مسابقات شد. در رقابت‌های «ویمبلدون» در حالی که برای برگرداندن ضربه فورهند «میلوش رائونیچ» تلاش می‌کرد با صورت به زمین‌خورد و سرانجام راضی شد از راکتی با صفحه بزرگ‌تر استفاده کند. سرانجام در سال ۲۰۱۷ به قهرمانی ۳ «گرند اسلم» رسید و در رقابت‌های ژانویه ۲۰۱۸ اوپن استرالیا در حالی به پیروزی رسید که تنها ۲ ست را (هر دو ست در فینال) به حریفان خود واگذار کرد.

فتح رکورد 100 قهرمانی

راجر فدرر با قهرمانی در دومین تورنمنت تنیس خود در سال ۲۰۱۹ به رکورد رویایی صد قهرمانی دست یافت.او در فینال مسابقات تنیس دوبی بر استفانوس تسیتسیپاس به پیروزی رسید تا علاوه بر انتقام شکست در تنیس آزاد استرالیا از استفانوس بتواند به این افتخار ارزشمند دست یابد.

ثروتی که از مرز یک میلیارد دلار گذشت

این اسطوره سوئیسی برای شانزده سال پیاپی به عنوان پردرآمدترین تنیس‌باز جهان اعلام شد. نشریه فوربس میزان ثروت فدرر را بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده است و این بازیکن اسطوره‌ای بعد از تایگر وودز، لبران جیمز، فلوید می‌ودر، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، ششمین ورزشکار فعالی است که توانسته از مرز یک میلیارد دلار ثروت عبور کند.

فدرر البته چند سال پیش در شرکت تولیدکننده ورزشی “ON” نیز سرمایه‌گذاری کرد که میزان سهام او در این شرکت هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود مجموع درآمدهای او را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اشک‌ ناتمام «نادال» در جشن آقای «فدرر»

بعد از فدرر و اوساکا، سرینا ویلیامز، نواک جوکوویچ و رافائل نادال بترتیب با ۴۱/۸، ۳۸ و ۲۷ میلیون دلار رده‌های سوم تا پنجم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

سرانجام یک خداحافظی باشکوه

سرانجام راجر فدرر که در طول ۲۴ سال حضورش در بالاترین سطح مسابقات تنیس به مدت ۳۱۰ هفته مرد اول جهان بود و در مجموع ۱۰۳ عنوان قهرمانی به دست آورد، شامگاه جمعه در ورزشگاه O2 شهر لندن با انجام آخرین مسابقه دوران حرفه‌ای خود، رسما از دنیای ورزش اعلام بازنشستگی کرد.

در این مسابقه که در چارچوب رقابت‌های لیور کاپ برگزار شد، راجر فدرر و رقیب دیرینه خود رافائل نادال به مصاف جک ساک و فرانسیس تیافو رفتند و با نتیجه ۱۱ بر ۹ مغلوب شدند.

این در حالی بود که 17 هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر در سالن O2 لندن از نزدیک نظاره‌گر خداحافظی این اسطوره سوییسی بودند و یکصدا او را تشویق می‌کردند.

اشک‌ ناتمام «نادال» در جشن آقای «فدرر»

فدرر شب خداحافظی را با یک سخنرانی احساسی به پایان رساند: «خوشحالم و اصلا ناراحت نیستم. اینجا بودن احساس فوق‌العاده‌ای دارد و از اینکه برای آخرین بار کفش‌هایم را گره زدم، لذت بردم. امشب، همه چیز برای آخرین بار انجام شد. در کنار رافائل نادال به عنوان هم‌تیمی بازی کردم و اسطوره‌هایی مانند راد لیور، استفان ادبرگ و دیگران اینجا حضور داشتند. از همه شما سپاسگزارم. نمی‌خواستم احساس تنهایی کنم. اولش کمی این احساس به من دست داد اما اینکه توانستم به عنوان عضوی از یک تیم خداحافظی کنم، احساس بهتری به من داد. این خداحافظی برای من مانند یک جشن است. دقیقا می‌خواستم در پایان همین احساس را تجربه کنم و همه چیز هم همانطور که دوست داشتم پیش رفت. تمام مسیری که در این سال‌ها طی کردم فوق‌العاده‌ بود و حاضرم تمام این راه را از اول طی کنم.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.