از رادان تا صدرعاملی به دنبال مجوز ساخت فیلم


در ماه‌های گذشته تعدادی تقاضا برای دریافت پروانه ساخت فیلم بلند داستانی به سازمان سینمایی ارائه شده که در میان آن‌ها نام فیلمسازان مطرح و باسابقه هم دیده می شود؛ البته نه در مقام کارگردان بلکه بیشتر به عنوان تهیه‌کننده.

10/8/2022 9:01:10 AM
کد خبر: 9399

در ماه‌های گذشته تعدادی تقاضا برای دریافت پروانه ساخت فیلم بلند داستانی به سازمان سینمایی ارائه شده که در میان آن‌ها نام فیلمسازان مطرح و باسابقه هم دیده می شود؛ البته نه در مقام کارگردان بلکه بیشتر به عنوان تهیه‌کننده.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، با نگاهی به درخواست‌های در نوبت برای گرفتن پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی اسامی کارگردان‌هایی را می‌بینیم که بعد از مدت‌ها متقاضی دریافت پروانه ساخت شده‌اند ولی قرار است این بار تهیه‌کننده‌ی کارگردان‌هایی باشند که نام‌هایی جدید در سینما هستند و شاید آن‌ها را بتوان نسل تازه فیلمسازان ایران دانست؛ نسلی که بیشتر آن‌ها اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر خواهند گذاشت و باید دید روند کاری‌شان در آینده چطور ادامه پیدا خواهد کرد.

البته در کنار این اسامی ناآشنا، نام‌های شناخته شده‌ای هم هستند از جمله مهدی صباغ زاده، ابراهیم ابراهیمیان، مصطفی شایسته، محمد سام قریبیان، وحید موسائیان و کاظم راست‌گفتار. 

ابراهیمیان که در دهه ۹۰ فیلم‌های «آادت نمی‌کنیم»، «پیلوت» و «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» را ساخته بود و سال قبل هم سریال «میدان سرخ» را در شبکه نمایش خانگی عرضه کرد، قصد دارد فیلمی را به تهیه کنندگی و کارگردانی خودش با نام «آبی غلیظ» بسازد و برای آن درخواست پروانه ساخت ثبت کرده است.

مهدی صباغ زاده نیز که حدود یک ماه قبل برای فیلم «شیطان صفت» درخواست مجوز داده، سال ۹۷ آخرین فیلم خود را با نام «کلوپ همسران» راهی سینماها کرد.

بهرام رادان که اخیرا به جز بازیگری وارد عرصه تهیه‌کنندگی هم شده، سومین فیلم خود را در مقام تهیه‌کننده با کاظم دانشی خواهد ساخت تا پس از گرفتن مجوز، بار دیگر پس از ساخت فیلم «علف‌زار» با دانشی همکاری کند.  «علف‌زار» در حال حاضر سومین فیلم پرفروش سال ۱۴۰۱ است و فیلم جدید این دو هم «اردو بهشت» نام دارد.

مصطفی شایسته، دیگر فیلمساز در نوبت، حدود هشت سال پس از آخرین فیلمش قصد دارد فیلمی را با نام «قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش جلوی دوربین ببرد. او در دهه نود، دو فیلم «من همسرش هستم» و «خبر خاصی نیست» را کارگردانی کرد. در سابقه تهیه‌کنندگی او فیلم‌های «امتحان نهایی»، «بی پولی»، «کنعان» و «کافه ستاره» هم دیده می‌شوند.

فیلم دیگری که در تابستان امسال تقاضای پروانه ساخت آن ارائه شد، از سوی علی روئین‌تن بوده که می‌خواهد «چریک» را با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی بسازد.

 محمد سام قریبیان هم پس از ساخت فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» که تهیه کننده آن پدرش فرامرز قریبیان بود و در سال ۹۳ تولید شد، درصدد ساخت فیلم «سکه شانس» است که این بار محسن شایان‌فر تهیه کننده او شده است.

دیگر فیلمسازی که چند سالی است فیلم نساخته و در نوبت شورای پروانه ساخت قرار دارد، کاظم راست گفتار است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش به دنبال ساخت فیلم سینمایی «داماد مقبول» است.

در کنار این‌ها، رسول صدرعاملی، محمد احمدی، وحید موسائیان، سید ضیاء هاشمی، مهدی کریمی و علی شاه‌حاتمی از جمله نام‌های آشنا هستند که به عنوان تهیه‌کننده برای کارگردان‌های دیگر درخواست پروانه ساخت داده‌اند.

صدرعاملی برای ساخت فیلمی به نام «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، وحید موسائیان برای ساخت فیلم «پاییز دریا» به کارگردانی فرود عوض‌پور، سید ضیاء هاشمی برای «هفت بهار نارنج» به کارگردانی منصور نورمحمد، مهدی کریمی برای «راه شیری» به کارگردانی علی جعفرآباد، محمد احمدی برای «پلان آخر بازی» به کارگردانی پیمان شاه‌بداغلو و علی شاه‌حاتمی برای «شکار باد» به کارگردانی اشکان شاپوری از جمله فیلمسازانی هستند که در کنار کارگردان‌هایی تازه فیلم خواهند ساخت البته به شرطی که شورای پروانه ساخت مجوز تولید آن‌ها را بدهد.

این‌ها بخشی از درخواست‌های ثبت شده در چند ماه گذشته است و مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها موفق به گرفتن مجوز از شورای پروانه ساخت می‌شوند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.