افزایش ۴۵ درصدی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر


مدیرکل آسیای میانه قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۴۵ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای ساحلی خزر در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد.

10/8/2022 9:19:59 AM
کد خبر: 9404

مدیرکل آسیای میانه قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۴۵ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای ساحلی خزر در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، رئیس سازمان توسعه تجارت و برخی از مدیران کل این سازمان، برای حضور در دومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر که از روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه در شهر مسکو آغاز به‌کار کرد، به‌همراه هیات سیاسی-اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، راهی کشور روسیه شده‌اند.

در این همایش، میزگردی تحت عنوان «منطقه خزر به‌عنوان بخشی از مشارکت بزرگ اوراسیایی، چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه» با حضور مقامات کشورهای ساحلی خزر برگزار شد که در این میزگرد «رحمت‌الله خرمالی» مدیرکل آسیای میانه قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، در خصوص اهمیت توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات در خصوص انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا در جریان است، اعلام کرد این موافقت‌نامه به‌زودی به امضا خواهد رسید.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بر اهمیت موضوعاتی همچون کریدور شمال-جنوب و فراهم کردن زیر ساخت‌ها، تامین ناوگان حمل و نقلی، تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا و توسعه همکاریها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مناطق آزاد و همچنین بخش‌های مختلف مانند صنعت، معدن، تجارت، گردشگری، سلامت، فناوری و تکنولوژی‌های نو تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف مالی، استانداردها، موانع تعرفه‌ای و گمرکی و بحران‌های جهانی در بخش امنیت غذایی و انرژی، خواستار تلاش مشترک کشورهای ساحلی خزر برای رفع این مشکلات و بحران‌ها شد.

خرمالی در بخش دیگری از این میزگرد، از افزایش ۴۵ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای ساحلی خزر در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد.

سایر مقامات کشورهای ساحلی خزر که در این همایش حضور داشتند، نیز بر اهمیت کریدور شمال-جنوب تاکید کرده و خواستار توسعه همکاری‌ها در بخش حمل و نقل به‌ویژه حمل و نقل دریایی و ساخت کشتی شدند.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، آنها همچنین بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مناطق آزاد و بنادر، ایجاد پلتفرم‌های اقتصادی، استفاده از ارزهای محلی، یافتن مکانیزهای مالی و بانکی مشترک، همکاری‌های بیمه‌ای و بورسی، آموزش لایروبی رود ولگا و توسعه زیرساخت‌های بندری تاکید کردند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.