کنعانی: عراق باید از تبدیل مناطق مرزی به تهدید برای ایران جلوگیری کند / اگر انگلیس قادر به تامین امنیت سفارت ایران نیست، اعلام کند


سخنگوی وزارت خارجه گفت که عراق باید از تبدیل بخشی از خاک خود به تهدیدی مسلحانه برای ایران، جلوگیری کند.

10/10/2022 12:33:38 PM
کد خبر: 9430

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

ایران پایبند به مسیر مذاکره است

کنعانی در ابتدا درباره گفتگوها و مذاکرات درباره برجام گفت: رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است. توافقی که پایدار باشد و متضمن منافع ایران باشد. این موضع مورد تاکید ایران است. در گفتگوی اخیر وزیر خارجه با آقای بورل مجددا گفته شد که ایران پایبند به مسیر مذاکره است. موضوع مذاکرات کاملا مشخص است و مواضع ما بارها تکرار شده است. ما تاکید می‌کنیم که بر مبنای احترام متقابل آماده تعامل دو سویه با همه طرف‌ها هستیم. همچنین تاکید داریم که در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید و اعمال فشار برای امتیازخواهی و در برابر هر اقدام محدودکننده با قاطعیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع پاسخ خواهیم داد.

مسیر مذاکره همچنان دایر است. حتی در سفر رئیس جمهور و وزیر محترم خارجه به نیویورک گفتگوهایی صورت گرفت. بعد از گفتگوهای نیویورک هم تبادل پیام ادامه پیدا کرد و مذاکراتی صورت گرفت. اساسا امکان دستیابی به توافق در هر زمانی وجود دارد اما اینکه در بازه زمانی مشخصی این کار صورت بگیرد بستگی به رومد مذاکرات دارد.

تعرضات به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای غربی

وی درباره حملات و تعرضات به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای غربی گفت: ما متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. آن ها همزمان به ایران توصیه می‌کنند که در برابر افرادی که امنیت را برهم زده‌اند خویشتنداری کنید. ایران بارها بیان کرده که به نگاه اعتراضی توجه دارد و حرف‌ها را خواهد شنید. اما ایران در مقابل آشوب و اغتشاش نمی تواند دست بسته باشد. آشوب و اعتراض دو موضوع متفاوت هستند.

این کشورها جالب است که اجازه می‌دهند افرادی به سفارت‌های ایران دست به حمله بزنند. در کشوری که مدعی دموکراسی است و توصیه‌های اخلاقی می‌کنند، اجازه می دهند فردی با سلاح سرد وارد سفارت شده و سفیر ایران را مورد تهدید قرار دهد و کارمند سفارت را مضروب کند. آنوقت صحبت از تعامل با معترضان می‌کنند، این رفتار دوگانه است. اینکه در کشوری که به گروه های تروریستی اجازه حضور می‌دهند و اجازه حمله می‌دهند علیه دیپلمات‌ها، ما در عمل چیزی می‌بینیم و توصیه می‌کنیم دو رویی و نفاق را کنار بگذارند و امنیت دیپلمات های ما را تامین کنند.

کنعانی درباره حمله به سفارت ایران در انگلیس گفت: اقداماتی همانند چیزی که در لندن اتفاق افتاد، کاملا بی ارزش است. این که تعدادی حمله کنند و پرچم کشوری را پایین آورند فی نفسه بی ارزش است. اما دولت ها موظف هستند به مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین پایبند باشند. اتفاقا کشور انگلیس هم در این زمینه مدعی است و اما ما شاهد هستیم سالهای گذشته نیز سفارت ما مورد حمله قرار گرفته است. ما تاکید داریم بر وظایف قانونی این کشور و همچنین نماینده انگلیس به وزارت خارجه احضار شد. اگر انگلیس توانایی حفاظت ندارد به کشور ایران اعلام کند و اگر توانایی دارد پس با خشونت طلبان مقابله کند.

موضوع تبادل زندانی‌ها برای ایران بسیار حائز اهمیت است

سخنگوی خارجه درباره تبادل زندانیان اظهار کرد: این روند از نظر ما به قوت خودش باقی است. ما به توافق پایبند هستیم و معتقدیم که در خصوص موضوعات انسانی می توانیم تمرکز کنیم. موضوع تبادل زندانی ها برای ایران بسیار حائز اهمیت است. همچنین در بحث آزادسازی اموال و پول های ایران در هر جایی که باشد بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر آزادسازی اموال تاکید می‌کنیم. در این زمینه پیشرفت هایی حاصل شده و ما خوشبین هستیم که در پایان شاهد آزادسازی کامل این اموال باشیم.

کاهش صدور روادید برای ایرانیان

وی درباره خبری مبنی بر کاهش صدور روادید برای سفر ایرانیان گفت: در خصوص بحث روادید هر اقدامی محدودکننده که صورت بگیرد، اقدام قابل قبولی نیست. ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی مغایر با چیزی است که اعلام می‌کنند. امیدواریم که این خبر درست نباشد و شهروندان ما با توجه به نیازهای خودشان سفر خود را انجام دهند.

عراق باید از تبدیل مناطق مرزی به تهدید برای ایران جلوگیری کند

کنعانی در خصوص حمله به گروهک‌های تروریستی در خاک عراق گفت: اقدامی که ایران انجام داد بر اساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت رفت. اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های تروریستی مسلح در خاک اقلیم متعاقب همه اقداماتی بود که پیش از آن ایران انجام داده بود.

ایران پیشتر به مقامات عراقی اطلاع داده بود که از مقر این گروهک ها اقداماتی علیه ایران صورت گرفته است و نامه هایی در این باره ارسال شد. با توجه به عدم اقدامات بازدارنده، ایران اقدام کرد تا امنیت مرزی خودش را برقرار کند. اقدام ایران بر اساس منشور سازمان ملل متحد قانونی بود. متعاقبا با درخواست عراق ما پاسخ مثبت دادیم و هفته گذشته نشست مشترکی بین مقامات ایران برگزار شد و جزئیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

انتظارات ایران به طور صریح و واضح بیان شد و پیش‌گیری عراق از بخش های خاک خود برای تعرض به امنیت شهروندان و مرزبانان ما مورد تاکید قرار گرفت. دولت عراق در این زمینه دیدگاه های ایران را شنید و قول هایی را داد. ایران طبق امنیت شهروندان خود در انتظار اقدامات دولت عراق است تا امنیت کامل در مرز مشترک دو کشور برقرار شود.

ایران اعلام کرد که عراق باید از تبدیل بخشی از خاک خود به تهدیدی مسلحانه برای ایران، جلوگیری کند.

اعطای شناسنامه به فرزندانی که مادرانشان تابعیت ایرانی دارند

وی در خصوص اعطای شناسنامه ایرانی به فرزندانی که مادرانشان تابعیت ایرانی دارند اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم این موضوع وارد روند قانونی شده است و همچنین مادران ایرانی در یکسال گذشته موفق به دریافت شناسنامه ایرانی شده‌اند. اینکه شکایت‌هایی در این زمینه وجود دارد را من رد نمی‌کنم.

بخش معاونت کنسولی وزارت خارجه در این زمینه جدیت لازم دارد و این اهتمام است که قانون ایران با سرعت انجام شود. دلیل روند طولانی آن هم این است که داشتن هویت ایرانی ملزم به داشتن اسناد معتبر است و بعد این اسناد بررسی شود.

بررسی نقش برخی از شهروندان خارجی در اغتشاشات

کنعانی درباره دستگیری افراد خارجی در اغتشاشات ایران گفت: این موضوع قبلا از مراجع ذی ربط منتشر شده است. نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در موضوعات ایرانی نباید صورت می‌گرفت. بررسی ها در این زمینه انجام شده و برخی از آنان آزاد شده‌اند. ما تاکید می‌کنیم که شهروندان خارجی پایبند به قوانین ایران باشند و هیچ اقدام خلاف آن نکنند.

از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: در خصوص قفقاز جنوبی موضع ما این است که قوانین بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرند. عدم تغییر مرزها جزو مواضع اصلی ما است و ما حتما از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی ایران مردود است

وی در خصوص هشدار کشورهای اروپایی برای سفر به ایران گفت: موضوعات داخلی ما مربوط به ایران است و ایران مواضع خودش را اعلام کرده است. به طور طبیعی ایران در تعامل قانونی با این موضوع است و دیدگاه های ما اعلام شده است. اما اینکه کشورهایی که به بهانه یک رخداد در داخل ایران به خودشان حق دخالت بدهند، کاملا مردود است.

جالب است که کشورهایی در خصوص حقوق بشر و حقوق زنان موضع گیری می‌کنند که در تاریخ خودشان رفتار مشمئز کننده در ارتباط با شهروندان خودشان و همچنین شهروندان کشورهای دیگر می‌بینیم.

ادعا در خصوص اینکه اتباع و شهروندان خودشان در معرض بازداشت‌های خودسرانه هستند یک اتهام و فرافکنی است و ایران این اتهامات را رد می‌کند. در خصوص سفرهای اتباع خودشان این تعداد بازداشت ها نسبت به سالهای گذشته بسیار ناچیز است. درباره بازداشت های صورت گرفته به نمایندگی ها اطلاع داده شده و خودشان مطلع هستند. بر اساس قوانین ایران تابعیت دوگانه را نمی‌شناسد.

در خصوص اعلانی که برخی کشورها اعلام کردند برای عدم سفر به ایران، این یک فرافکنی است. این یک اقدام کاملا سیاسی است و ایران برای سفر اتباع خارجی با اهداف گردشگری و تجاری و غیره، کشور امنی است. در آن طرف نیز ما شاهد هستیم اتباع سفر کردند به این کشورها و بازداشت شدند. بازداشت خودسرانه آقای حمید نوری نیز گوای آن است. شهروندان ما به دلایل واهی بازداشت شدند و ما توصیه می‌کنیم که برای سفر به برخی از کشورها که سابقه‌ای در بازداشت اتباع ما دارند، کاملا هوشیار باشند و اگر مواردی پیش آمد حتما به سفارتخانه‌ها اطلاع دهند. ایران در زمان کافی اقدامات مقتضی را در این زمینه انجام خواهد داد.

ایران بر ایجاد صلح و ثبات در افغانستان پایبند است

کنعانی درباره حملات تروریستی در افغانستان اظهار کرد: متاسفانه ما هنوز شاهد رخدادهای بدی در افغانستان هستیم. همه ما حادثه تلخ اقدام تروریستی در غرب کابل را شاهد بودیم. تعدادی دخترکان مظلوم در نتیجه اقدام تروریستی پرپر شدند. ما متاسفانه شاهد تکرار این اتفاقات در افغانستان هستیم. این تذکر عمومی به همه کشورهای مدعی حقوق بشر است که به تامین امنیت فراگیر در افغانستان اقدام کنند.

مواضع ما همواره بیان شده است. هم تشکیل دولت فراگیر در این کشور و هم کمک به شهروندان این کشور جزو مواضع ایران است. ایران بر ایجاد صلح و ثبات و هم تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه کمک به ایجاد صلح در افغانستان پایبند است و در این زمینه تلاش کرده است.

جلوگیری از حضور دانشجویان ایرانی در اوکراین

وی درباره جلوگیری از حضور دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: موضوع دانشجویان کاملا مشخص است. من گزارش تایید شده در خصوص اقدام اوکراین علیه دانشجویان ایرانی ندارم. اما چیزی که وجود دارد با توجه به شرایط کرونایی برخی از دانشجویان نمی توانستند به دانشگاه رفته و بازگشتند. بعد از بهبود شرایط کرونایی ما شاهد جنگ بودیم و تلاش ما این بود تا اقدامی را برای تامین امنیت اتباع و دانشجویان خود انجام دهیم و آنانی را که خواستار خروج بودند به ایران منتقل کردیم. من خبرهایی درباره جلوگیری از ادامه حضور دانشجویان شنیدم اما به طور رسمی نبوده و قابل تایید نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال سلاح به روسیه گفت: موضع ما کاملا روشن است و پیشتر توضیح داده شده است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و رابطه ما هم با روسیه و هم با اوکراین ادامه دارد و در چارچوب همکاری‌های مشترک در حال انجام است.

ایران می‌تواند تامین کننده انرژی بخشی از جهان باشد

کنعانی در خصوص صادرات نفت به کشورهای اروپایی اظهار کرد: به هر حال کشورهای اروپایی مشخصا در شرایط کنونی دچار مشکلاتی هستند. جنگ در خانه اروپا در حال وقوع است. ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم و از آن چیزی که رخ داد متاثر هستیم. در بحث تامین انرژی مشکلات حادی برای اروپا به وجود آمد و این موضوع هیچ ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد. اما اینکه دخیل در روند مذاکرات باشد، ایران صادرکننده انرژی و نفت است. حتما ایران می‌تواند تامین کننده نیاز بخشی از جهان باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.